Περίπου αναμενόμενο. Από αυτά τα 130 εκατομμύρια (φυσικά δεν τα ξεφύλλισα όλα, αλλά όποιος έχει το κουράγιο να το κάνει μάλλον θα με επιβεβαιώσει), τα περισσότερα περιλαμβάνουν και τη λέξη «digital» στον τίτλο τους. Ενδιαφέρον. Ακόμη και σε όσα δεν θα δεις τη λέξη «digital» στον τίτλο του link, θα τη συναντήσεις πολύ γρήγορα αν κάνεις κλικ και ξεκινήσεις να διαβάζεις το σχετικό κείμενο. Δέκα στις δέκα, ή δεκαπέντε στις δεκαπέντε, ή όσες τέλος πάντων τάσεις για το χώρο του marketing εν έτει 2015 επιχειρεί να αναδείξει ο εκάστοτε συγγραφέας, αφορούν σε digital, data, conversions, programmatic και όλα αυτά.

Μπορεί κανείς να προσπεράσει το ταπεινό εύρημα ως ανάξιο λόγου, ή να σταθεί μπροστά του με περισσότερο φιλοσοφική διάθεση. Να αναρωτηθεί δηλαδή, αν τα παραπάνω οδηγούν στο συμπέρασμα ότι marketing ίσον digital και το ανάποδο. Μάλλον έτσι είναι. Branding, insights και άλλα τέτοια παραδοσιακά έχουν κατρακυλήσει στον πάτο της λίστας και, αν σήμερα δεν ξέρεις τί είναι τα SEO σου, τα CRO σου και τα PPC σου, δεν θα πας και πολύ μπροστά. (Ψάχνοντας, ανακάλυψα κι ένα… PR: Page Rank και ουχί Public Relations…).

Ο Paras Chopra, CEO της αμερικανικής εταιρείας marketing software Wingify, το διατυπώνει ωραία: «Η αυξανόμενη εμμονή με το data-driven marketing, θα σπρώχνει τους marketers (και το ίδιο το marketing φυσικά), όλο και περισσότερο στα χέρια όλων αυτών των…“techy geeks”». Με μια πρώτη ανάγνωση δηλαδή, μπορούμε να ισχυριστούμε ότι… το marketing πέθανε. Ζήτω το digital marketing.

Με μια πρώτη ανάγνωση. Γιατί μια δεύτερη, για κάποιους, λέει άλλα. «Υπάρχει ένας… ελέφαντας κάπου εκεί στον ορίζοντα, τον οποίο όμως δεν βλέπουμε. Οι marketers είναι τόσο πολύ ερωτευμένοι με το ίδιο το καινούργιο και απορροφημένοι από αυτό, που αποτυγχάνουν να συνειδητοποιήσουν τι είναι αυτό που πραγματικά θέλουν οι πελάτες τους: Μια μάρκα, στην οποία να μπορούν να πιστέψουν». Αυτά, λέει ένας «Γολιάθ» της επικοινωνίας, ο David Angelo της David & Goliath. Κι όσοι ασχολούνται με τα του χώρου, γνωρίζουν ότι ο λόγος του έχει μια κάποια βαρύτητα. Τι θέλει όμως να πει ο ποιητής; Ή μάλλον, ο διαφημιστής; Μάλλον το προφανές: Η τεχνολογία είναι το εργαλείο και όχι ο σκοπός. Η τέχνη του marketing εξακολουθεί να βρίσκεται στην ικανότητα να βλέπεις τον ελέφαντα που οι υπόλοιποι αγνοούν και να χρησιμοποιείς τα εργαλεία σου για να τον καταλάβεις…