Από τη ρετρό αναπόληση μας βγάζει η μητέρα του μικρού, η οποία… απαντά στο κινητό της τηλέφωνο! Μα καλά, είχανε κινητά το 1920; Σίγουρα όχι. Όλα αυτά, συμβαίνουν στη νέα καμπάνια του Total της ΦΑΓΕ για τη βρετανική αγορά, η οποία χτίζει πάνω στην μακριά ιστορία του brand. Με τον ευρηματικό αυτό τρόπο συνδέει το χθες με το σήμερα και κλείνει με το μήνυμα «Total Greek Yoghurt, unchanged since 1926».

Τη διαφήμιση υπογράφει η AMV BBDO και η εταιρεία παραγωγής HLA, με σκηνοθέτη τον Simon Ratigan. Τα γυρίσματα έγιναν στην Πελοπόννησο με τη συνδρομή της Green Olive Films, σε ένα απομακρυσμένο ορεινό χωριό. Γιατί μας ενδιαφέρουν όλα αυτά; Κατ΄αρχάς γιατί πρόκειται για την καμπάνια ενός ελληνικού brand που διαπρέπει στο εξωτερικό και επίσης για μία επικοινωνία που «μυρίζει» Ελλάδα και έχει ήδη κερδίσει σημαντικά credits σε έντυπα του εξωτερικού. Από την άλλη, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η προσέγγιση της παραγωγής, ο οποία για να αναπαραστήσει πειστικά την Ελλάδα της δεκαετίας του ’20 αναγκάστηκε να γυρίσει πίσω. Πολύ πίσω. Στην εποχή πριν από την ψηφιακή τεχνολογία…

«Το Digital Imaging είναι σίγουρα πανίσχυρο εργαλείο, αλλά δεν θα μπορούσε ποτέ να μας δώσει την αίσθηση του vintage σέλιλοιντ, εάν δεν ξεκινούσαμε εμείς από το φίλμ», λέει ο Ratigan. Οι συντελεστές θέλησαν να μιμηθούν τις τεχνικές φιλμαρίσματος της εποχής, γυρίζοντας σε φιλμ 35 χιλιοστών, με σταθερή κάμερα και μόνον μεσαίου εύρους φακούς, φιλμάροντας από τρίποδο και κόντρα στο φως του ήλιου όπου ήταν εφικτό. «Όλα αυτά δεν ήταν τυχαίες επιλογές», λέει ο Radigan. «Ήταν συνειδητή προσπάθεια μίμησης των πρώτων κινηματογραφιστών, οι οποίοι δεν είχαν πρόσβαση σε μοντέρνους φωτισμούς, γερανούς και υπερευαίσθητα φιλμ». Η διαδικασία ολοκληρώθηκε με την επεξεργασία του φιλμ ώστε να μοιάζει τελικά με μια ταινία που θα μπορούσε να είχε γυριστεί πριν από 100 χρόνια…

Αξίζει να τη δείτε, κυκλοφορεί στο διαδίκτυο υπό τον τίτλο «Nineteen twenty thirteen». Αξίζει επίσης το τελικό σχόλιο του σκηνοθέτη: «Δεν έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που το γύρισμα σε φιλμ εγκαταλείφθηκε από τη διαφημιστική παραγωγή. Σε πιάνει ένα δέος αν αναλογιστείς πόσο γρήγορα μια ολόκληρη βιομηχανία που είχε να κάνει με την κινηματογράφιση, έχει πια εξαφανιστεί»…