Τα super markets, για παράδειγμα, την ίδια ώρα που διαγκωνίζονται στα τηλεοπτικά κανάλια διαφημίζοντας προσφορές, χτίζουν υπερπολυτελή καταστήματα και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που θα ζήλευαν πολλά delicatessen ή χρησιμοποιούν επώνυμους σεφ για να παρουσιάσουν εύκολες καθημερινές συνταγές ως στιγμές μικρών gourmet απολαύσεων κατά τη διάρκεια της ημέρας. Το παλιό fast food απαντάει στην δυσκολία του σημερινού καταναλωτή να διασκεδάσει σε ακριβά gourmet εστιατόρια, εξελισσόμενο σε premium quick service restaurants όπου στα σουβλάκια και τα burgers προστίθενται έθνικ επιλογές, σε πιο premium τιμές, συχνά από premium υλικά, σερβίρονται σε premium περιβάλλοντα, από τον εκάστοτε απόφοιτο κάποιου ΙΕΚ που παρουσιάζεται πια ως «σεφ». Ο φούρνος της γειτονιάς αντικαθίσταται από premium αρτοποιεία που δίνουν τη δυνατότητα στον πελάτη τους να ζήσει με 5 ή 10 ευρώ μικρές στιγμές προσιτής απόλαυσης και πολυτέλειας.

Αλλά και σε κατηγορίες διαρκών αγαθών, το φαινόμενο είναι το ίδιο έντονο. Στα αυτοκίνητα βλέπουμε την good value-for-money Volvo να εκμεταλλεύεται και να χτίζει περαιτέρω την πολυτελή της εικόνα καταφέρνοντας να αναλάβει ηγετική θέση σε σχεδόν κάθε κατηγορία που ανταγωνίζεται, κλέβοντας πωλήσεις τόσο από ακριβότερες όσο και από οικονομικότερες, πιο «άχρωμες» μάρκες. Τη Mini να κερδίζει συνεχώς μεγαλύτερα μερίδια πωλήσεων στην οικογένεια της ΒΜW. Kαι premium μάρκες ή μοντέλα που κάποτε απευθύνονταν μόνο σε niche κοινά να ανοίγονται στη μεσαία τάξη με προτάσεις όπως το νέο Jeep Renegade, τη νέα Ford Mustang  ή τη Maserati Ghibli. Στις ηλεκτρονικές συσκευές βλέπουμε την προσπάθεια της Microsoft και της Apple να υποκαταστήσουν μέρος των laptops με προτάσεις όπως το Surface ή το iPad Pro και φυσικά τις νέες υπερσύγχρονες smart τηλεοράσεις να προσφέρονται ως αντικείμενα πόθου και προσιτά υποκατάστατα άλλων ακριβότερων απολαύσεων για ένα κοινό που δυσκολεύεται  να βγει από το σπίτι σε σχέση με παλιότερα.

Τα παραδείγματα είναι άφθονα και θα μπορούσα να γεμίσω πολλές στήλες σαν αυτή. Στο επόμενο τεύχος λοιπόν θα αναφερθώ στα βασικά χαρακτηριστικά αυτού που πλέον αποκαλείται new premiumisation και τείνει να γίνει μια από τις κυρίαρχες τάσεις στο marketing και το branding της εποχής μας.