Για τις βασικές πτυχές αυτής της πραγματικότητας, που θέτει την καινοτομία ως αναγκαία και ικανή συνθήκη για μια επιτυχημένη πορεία των σύγχρονων επιχειρήσεων, μιλήσαμε με τον Μιχάλη Σπανό, Διευθύνων Εταίρο της EuroCharity.

Μarketing Week: Πολύς λόγος γίνεται τελευταία κ. Σπανέ για την καινοτομία, σε κάθε έκφανση της επιχειρηματικής, οικονομικής και πολιτικής ζωής. Γιατί κατά τη γνώμη σας συμβαίνει αυτό;
Μιχάλης Σπανός:
«Πενία τέχνας κατεργάζεται» σύμφωνα με τη λαϊκή ρήση, κατά την οποία η επιθυμία για επιβίωση ξυπνά την ανθρώπινη ευρηματικότητα, ως το δημιουργικό αντίβαρο στις δυσκολίες. Κάνοντας μια ελαφριά παραλλαγή λόγω συνθηκών θα λέγαμε ότι αυτό που ουσιαστικά ισχύει είναι ότι… «κρίση καινοτομία κατεργάζεται».

Αυτή όμως η καινοτομία με ποιο τρόπο «περνάει» στην εταιρική κοινωνική ευθύνη των επιχειρήσεων;
Πολλές επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται τη σημερινή κατάσταση ως ευκαιρία να παρέμβουν ως υπεύθυνοι εταιρικοί πολίτες, στηρίζοντας τον άνθρωπο, την κοινωνία και το περιβάλλον με ιδίους πόρους. Ίσως όμως η λύση να προέρχεται από την ίδια τη λειτουργία τους. Οι σημερινές συνθήκες επιβάλλουν την ηχηρή παρουσία των επιχειρήσεων στο κοινωνικό οικονομικό γίγνεσθαι, με τρόπους που δημιουργούν τις ιδανικές συνθήκες για ανάπτυξη.
 
Η κλιματική αλλαγή, η ρύπανση και η φτώχεια είναι μερικές μόνο από τις προκλήσεις που χαρακτηρίζουν τον 21ο αιώνα, σε οικουμενική κλίμακα. Σήμερα περισσότερο από ποτέ αυτές οι παγκόσμιες προκλήσεις απαιτούν καινοτόμα προσέγγιση σε τεχνολογικά, περιβαλλοντικά αλλά και κοινωνικά θέματα, οδηγώντας τις εταιρείες να εξερευνήσουν νέους τρόπους βιώσιμης ανάπτυξης μέσα από τη λειτουργία τους.

Από τη μια πλευρά οι επιχειρήσεις που ασπάζονται την καινοτομία περιορίζουν τα κόστη, δημιουργούν ποιοτικά προϊόντα και υπηρεσίες, αποκτώντας παράλληλα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Από την άλλη, η καινοτομία μπορεί να συμβάλλει σε έναν καλύτερο κόσμο, μετατρέποντας νέες και πρωτότυπες ιδέες σε ουσιαστικές λύσεις, για ένα αειφόρο μέλλον.

Υπάρχουν όμως κάποιες προϋποθέσεις για να ευδοκιμήσει αυτό…
Σαφώς. Χρειαζόμαστε αλλαγή της νοοτροπίας με άξονα την καινοτομία, προκειμένου να δημιουργήσουμε συνθήκες αειφορίας. Μέσω της ΕΚΕ και της καινοτομίας δημιουργείται επιχειρηματική αξία που έχει ως αποτέλεσμα την επίλυση σημαντικών κοινωνικών προβλημάτων. Νέες μορφές ενέργειας, καινοτόμες και οικολογικές συσκευασίες, νέοι τρόποι παραγωγής, διανομής και διαφήμισης, αλλά και η εκπαίδευση, μπορούν να κάνουν τη διαφορά για ένα κόσμο πιο υγιή και ασφαλή.

Πώς όμως συνδέονται η καινοτομία με την ΕΚΕ;
Η καινοτομία και η ΕΚΕ είναι αλληλένδετες έννοιες δημιουργώντας ιδανικές συνθήκες ανάπτυξης της επιχείρησης, αλλά και της κοινωνίας, η οποία μπορεί να απολαύσει τα οφέλη από τη λειτουργία των επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό κινείται άλλωστε και η νέα έκδοση EuroCharity Yearbook 2012/13 με τίτλο «Innovation for Excellence», η οποία είναι αφιερωμένη στην καινοτομία και στον τρόπο με τον οποίο αυτή ενσωματώνεται στην εταιρική κουλτούρα, ανοίγοντας το δρόμο για την επιχειρηματική αριστεία και την αειφορία.

Η έκδοση αυτή έχει ολοκληρωθεί;
Όχι ακόμα. Το νέο λεύκωμα της EuroCharity θα ολοκληρωθεί τον Ιούνιο και θα παρουσιαστεί στο κοινό σε ειδική εκδήλωση στην Αθήνα, αλλά και στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στις Βρυξέλλες.

EuroCharity και Αειφορία
Σκοπός της EuroCharity είναι να υποστηρίζει τις εταιρείες και τους οργανισμούς-μέλη της στην πορεία τους προς την αειφόρο ανάπτυξη. Η εταιρεία προσφέρει εξειδικευμένη επικοινωνία και προβολή του κοινωνικού και περιβαλλοντικού έργου των μελών της, μέσα από online και offline υπηρεσίες, χτίζοντας γέφυρες μεταξύ αυτών, της αγοράς και της κοινωνίας μέσα στην οποία λειτουργούν.

Οι δράσεις της EuroCharity καλύπτουν θέματα που σχετίζονται με την εταιρική υπευθυνότητα, την πράσινη οικονομία, τις υπεύθυνες επενδύσεις, την επιχειρηματική ηθική και αριστεία, τη διαφάνεια, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη λογοδοσία. Στα μέλη της περιλαμβάνονται εταιρείες, μη κυβερνητικές και μη κερδοσκοπικές οργανώσεις, δημόσιοι φορείς, εκπαιδευτικά ιδρύματα, ΜΜΕ, επαγγελματικά σωματεία, σύλλογοι και άλλοι φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.