Μεταξύ άλλων, ο Μιχάλης Παγίδας παρουσιάζει τις προτάσεις της ΕΑΣΕ για τη βελτίωση του πλαισίου λειτουργίας των ελληνικών επιχειρήσεων και υπενθυμίζει ότι τα μέλη της εταιρείας βρίσκονται στο πλευρό της κυβέρνησης, σε εθελοντική βάση, προκειμένου να την υποστηρίξουν στην αποστολή της.

Marketing Week: Παρότι οι διεθνείς εκθέσεις υπογραμμίζουν τη δεινή οικονομική κατάσταση της χώρας, πολλές από αυτές εκθειάζουν την υψηλή ποιότητα του στελεχιακού δυναμικού στη Ελλάδα. Με ποιον τρόπο πιστεύετε ότι οι έλληνες Μάνατζερ μπορούν να κάνουν τη διαφορά για την έξοδο τη χώρας από την κρίση;

Μιχάλης Παγίδας: Πράγματι, οι έλληνες μάνατζερ μπορούν να κάνουν τη διαφορά καθώς είναι άξιοι και ικανοί, έχουν και τη γνώση και την εμπειρία να διαχειριστούν στρατηγικά την κρίση, να δώσουν προοπτική και ελπίδα στους συνεργάτες τους, να προετοιμάσουν τις εταιρείες που διοικούν για την «επόμενη ημέρα». Γι’ αυτόν τον λόγο άλλωστε, χαίρουν σεβασμού σε όλο τον κόσμο.

Ο ρόλος των ικανών στελεχών είναι σημαντικός για την έξοδο από την κρίση και την ανάπτυξη της οικονομίας της χώρας μας, καθώς έχουν την κύρια ευθύνη των ελληνικών και πολυεθνικών επιχειρήσεων, στις οποίες απασχολούνται εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι. Σήμερα, σε ένα περιβάλλον ύφεσης και αστάθειας, καλούνται να πάρουν επίπονες αποφάσεις που αφορούν στη διασφάλιση των θέσεων εργασίας, τη μείωση του κόστους και την αναδιοργάνωση των εταιρειών τους. Οι αποφάσεις αυτές στοχεύουν στην ανάπτυξη της παραγωγικότητας και της αποτελεσματικότητας για λογαριασμό των επιχειρήσεων, δημιουργώντας κατ’ επέκταση προστιθέμενη αξία για την ελληνική οικονομία.

Επιπλέον, η Πολιτεία θα μπορούσε να αξιοποιήσει την εμπειρία και τις γνώσεις των ελλήνων Μάνατζερ του ιδιωτικού τομέα στη διοίκηση του δημόσιου. Θα ήθελα να θυμίσω εδώ την πρωτοβουλία της ΕΑΣΕ (για την οποία έχει ενημερωθεί με σχετικές επιστολές η πολιτική ηγεσία) για την εθελοντική προσφορά των μελών μας να αφιερώσουν ώρες εργασίας από τον πολύτιμο χρόνο τους, προκειμένου να συνδράμουν την κυβέρνηση σε τομείς του δύσκολου έργου της.

Marketing Week: Έχει λεχθεί ότι για τη σημερινή κρίση δεν υπάρχει «manual», καθώς δεν παρουσιάζει ομοιότητες με καμμία κρίση της πρόσφατης ιστορίας. Σε γενικές γραμμές όμως, μέσα από την πολυετή εμπειρία σας στην ελληνική αγορά, πιστεύετε ότι υπάρχουν μαθήματα από το παρελθόν, τα οποία μπορούν να φανούν χρήσιμα στο σημερινό πλαίσιο;

Μιχάλης Παγίδας: Η παρούσα κρίση ίσως είναι η χειρότερη που γνώρισε ο τόπος μεταπολεμικά, αλλά σίγουρα δεν είναι η πρώτη. Οι οικονομίες, όχι σπάνια, βυθίζονται σε ύφεση και οι επιχειρήσεις πρέπει να τα βγάλουν πέρα. Σε συνθήκες κρίσης δοκιμάζονται οι ικανότητες των επικεφαλής: η στρατηγική τους σκέψη, η αποφασιστικότητά τους, η τόλμη τους να πάρουν δύσκολες αποφάσεις. Την κρίση δεν μπορείς να την αγνοείς ή να την εκλογικεύεις με σχήματα που σε βολεύουν. Σε σοκάρει και σε προκαλεί.

Η κρίση καλεί τις εταιρείες να ξανασκεφτούν και να αναθεωρήσουν τα θεμελιώδη: τα στοιχεία κόστους, το επιχειρηματικό μοντέλο και τη στρατηγική που ακολουθούν, την αξία που προσφέρουν στους πελάτες τους. Παράλληλα, καλούνται να δοκιμάσουν καινούργια πράγματα προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις δύσκολες συνθήκες και τον ανταγωνισμό, να βρουν νέους όρους προσέγγισης του οικονομικά πιεσμένου πελάτη, να ζητήσουν τη συνδρομή όλου του προσωπικού με νέες ιδέες. Από την εμπειρία μου γνωρίζω ότι απαιτείται ψυχικό σθένος, δημιουργική φαντασία, στρατηγικό σχέδιο, ταχύτητα υλοποίησης αποφάσεων και ικανότητα έμπνευσης των συνεργατών.

Marketing Week: Ποια θεωρείτε ότι είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που ταλανίζουν τους έλληνες Μάνατζερ σήμερα, αναφορικά με την επαγγελματική τους εξέλιξη και τη διαχείριση της εργασιακής τους καθημερινότητας; Και ποιοι είναι οι βασικοί στόχοι της ΕΑΣΕ για την υποστήριξη των ελλήνων Μάνατζερ, μέσα στα επόμενα χρόνια;

Μιχάλης Παγίδας: Οι CEOs υφίστανται μεγάλη πίεση, δεδομένου ότι ουσιαστικά αποτελούν τη γέφυρα μεταξύ των εργαζομένων και του επιχειρηματία και είναι αυτοί που έχουν την ευθύνη τόσο για την επιβίωση της επιχείρησης, όσο και για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας. Καλούνται να αναθεωρήσουν τις προτεραιότητές τους και να πάρουν δύσκολες αποφάσεων που αφορούν όχι μόνο στην εταιρεία που διοικούν, αλλά και την καριέρα τους μέσα σε ένα περιβάλλον που αλλάζει συνεχώς.

Ουσιαστικά βρίσκονται σε μια μόνιμη κατάσταση διαχείρισης της κρίσης. Επιπλέον, έχουν να αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας και χρηματοδότησης και καλούνται να πάρουν μέτρα που συχνά δεν είναι διόλου ευχάριστα, όπως περικοπές σε μισθούς ή απολύσεις. Αδιαμφισβήτητα, οι CEOs έρχονται αντιμέτωποι με ραγδαίες αλλαγές στον ρόλο και την καριέρα τους. Από την ίδρυσή της, το 1986, μέχρι σήμερα, βασικός στόχος της ΕΑΣΕ είναι να παράσχει την ενημέρωση και υποστήριξη που χρειάζονται τα ανώτατα στελέχη για το έργο τους. Με τις δραστηριότητες και τα εξατομικευμένα προγράμματα για τα μέλη μας, επιδιώκουμε να είμαστε πολύτιμος συμπαραστάτης του Γενικού Διευθυντή.

Μέσω ειδικών εκδηλώσεων και αποκλειστικών προγραμμάτων, η ΕΑΣΕ εργάζεται τόσο για τη δημιουργία υποδομών αλληλεγγύης για τα μέλη της, όσο και για την αντιμετώπιση σημαντικών ζητημάτων, που αφορούν στην καριέρα τους.


Marketing Week: Ως εκπρόσωπος των ανωτάτων στελεχών της χώρας, ποια είναι τα βασικά σας αιτήματα από την ελληνική κυβέρνηση, για την επιβίωση και ευόδωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας;

Μιχάλης Παγίδας: Η ΕΑΣΕ, ως ο φορέας που εδώ και 25 χρόνια εκφράζει και εκπροσωπεί το ανώτατο επαγγελματικό Μάνατζμεντ της χώρας, έχει εκφράσει κατ’ επανάληψη και δημοσίως τις θέσεις και απόψεις της για το πώς η επιχειρηματική δραστηριότητα μπορεί να βγει από την ύφεση και να μπει σε τροχιά ανάπτυξης.

Κατ’ αρχάς, η Πολιτεία θα πρέπει να διευκολύνει την επιχειρηματικότητα και όχι να αντιμετωπίζει τους επιχειρηματίες ως εχθρούς. Επανειλημμένως έχουμε τονίσει στην πολιτική ηγεσία ότι απαιτείται μια νέα, δίκαιη φορολογική πολιτική και ένα σταθερό φορολογικό πλαίσιο καθώς οι συχνές αλλαγές στη νομοθεσία, αλλά και οι «έκτακτες» εισφορές ακυρώνουν κάθε πρόβλεψη και βγάζουν εκτός πλαισίου κάθε μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο προγραμματισμό.

Επιπλέον, είναι αναγκαία η χάραξη ενός εθνικού σχεδίου στρατηγικής ανάπτυξης και η προσέλκυση ξένων επενδύσεων. Για να βγει η χώρα από τη στενωπό της κρίσης θα πρέπει να επενδύσει στο μέλλον της αξιοποιώντας το δυναμικό των νέων ανθρώπων, ενισχύοντας τους νέους επιχειρηματίες και χρηματοδοτώντας τις καινοτομίες. Με άλλα λόγια, η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να στηρίξει τις παραγωγικές και δημιουργικές δυνάμεις που «ασφυκτιούν» σήμερα, σε ένα περιβάλλον διαφθοράς και αναξιοκρατίας.
 
Marketing Week: Ποιο είναι το προφίλ του ηγέτη και ποιο το στυλ διοίκησης που ταιριάζει στην ελληνική επιχείρηση σήμερα, λαμβάνοντας υπόψη το δυσμενές οικονομικό κλίμα που επικρατεί;

Μιχάλης Παγίδας: Πιστεύω ότι ο ηγέτης πρέπει να ηγείται μέσω παραδείγματος. Άρα πρέπει πρώτα ο ίδιος να αλλάξει, να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και ακολούθως να μπορέσει να εμπνεύσει τους συνεργάτες του. Η μεγαλύτερη πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει σήμερα είναι η διαχείριση της αβεβαιότητας και του φόβου για το απρόβλεπτο. Ο ικανός ηγέτης αντιμετωπίζει τις καταστάσεις, προσαρμόζεται μεν με τις περιστάσεις, φροντίζει όμως να κυνηγά με πάθος κάθε ευκαιρία για ανάπτυξη και διέξοδο από την κρίση, πιστεύοντας στον εαυτό του και στη δύναμη των ανθρώπων του. Ζούμε μια περίοδο ραγδαίων και πρωτόγνωρων εξελίξεων.

Γι’ αυτό τώρα -περισσότερο από ποτέ- χρειαζόμαστε ηγέτες, όχι απλώς διεκπεραιωτές. Όχι απλώς φορείς εξουσίας που απαιτούν αλλαγές, δίχως οι ίδιοι να είναι πρόθυμοι να αλλάξουν. Ηγέτες ρεαλιστές που γνωρίζουν καλά τι καλούνται να αντιμετωπίσουν. Ηγέτες που δεν σύρονται από τις εξελίξεις, αλλά τολμούν να δημιουργούν τις εξελίξεις.

Marketing Week: Υπάρχει κάτι που να σας δίνει αισιοδοξία για το μέλλον της χώρας; Ποια σημάδια στην αγορά πιστεύετε ότι σηματοδοτούν το φως στο βάθος του τούνελ της κρίσης;

Μιχάλης Παγίδας: Η κρίση είναι η μεγάλη ευκαιρία -τόσο για το πολιτικό σύστημα, όσο και για όλους εμάς- να αναγνωρίσουμε τα λάθη μας και να περάσουμε από τα λόγια στην πράξη. Σίγουρα, η νέα Κυβέρνηση υπό τον Λουκά Παπαδήμο είναι μια θετική εξέλιξη για όλους εμάς που πιστεύουμε ότι το κλίμα εθνικής συνεργασίας μπορεί να εξασφαλίσει την απαιτούμενη σταθερότητα και να οδηγήσει τη χώρα στην έξοδο από την κρίση.

Συγκρατημένα αισιόδοξα είναι τα μηνύματα που μας έρχονται από τα ανώτατα στελέχη, καθώς, όπως καταγράφει η τριμηνιαία έρευνα CEO Index που διεξάγει η ΕΑΣΕ σε συνεργασία με την ICAP Group, οι περισσότεροι εξ αυτών εκφράζουν την εμπιστοσύνη τους στη δυναμική των εταιρειών που διοικούν, καθώς προβλέπουν ότι το 2012 η οικονομική κατάστασή τους θα είναι ίδια ή καλύτερη. Θετικά σημάδια βλέπω και σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας, όπως είναι αυτοί των generic pharmaceuticals, της γεωργίας, των εναλλακτικών πηγών ενέργειας και του τουρισμού. Εντοπίζω πολλές ευκαιρίες επένδυσης και απασχόλησης σ’ αυτούς τους τομείς, οι οποίοι, επιπλέον, μπορούν να δημιουργήσουν συγκριτικά πλεονεκτήματα για τη χώρα μας.