Πολλές εταιρείες βλέπουν περιθώρια ανάπτυξης στην ελληνική αγορά, υπό την προϋπόθεση ότι θα αντιμετωπιστούν τα βασικά εμπόδια της υψηλής φορολόγησης και της παρουσίας μη αδειοδοτημένων εταιρειών.
MW: Σε μια άκρως ανταγωνιστική αγορά, πώς μπορεί να διαφοροποιήσει μια εταιρεία το offering της, ώστε να διεκδικεί μερίδιο και να διασφαλίζει την ανάπτυξή της;
Michael Bluemel: Μέσα από στρατηγικές κινήσεις και καλύτερη τοποθέτηση σε ένα βαριά ανταγωνιστικό περιβάλλον που πλέον έχει υπερκορεστεί, μόνο με εξειδικευμένες και στοχευμένες ενέργειες σε ειδικά κοινά και φιλική προσέγγιση στον πελάτη, με προσφορές κομμένες και ραμμένες στα μέτρα του, μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη και διείσδυση σ’ αυτές τις ομάδες. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αύξηση ενδιαφέροντος και από το γυναικείο κοινό, και προσπαθούμε με έξυπνες ενέργειες να πετύχουμε μεγαλύτερη ανταπόκριση.
Ποια είναι τα κύρια εμπόδια που παρατηρείτε στην εγχώρια αγορά;
Δύο είναι τα κύρια εμπόδια που δεν διευκολύνουν την πιο γρήγορη ανάπτυξη της αγοράς: Η υπερφορολόγηση και η ανοχή στον παράνομο στοιχηματισμό. Η Ελλάδα είναι η χώρα με την υψηλότερη φορολόγηση, με το ποσοστό να είναι στο 35% επί του συνόλου ακαθαρίστων εσόδων (GGR), ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι και το κόστος για τις 7ετείς άδειες ανέρχεται στα 5 εκατομμύρια, που είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη. Παράλληλα, έχει επιβληθεί τα τελευταία χρόνια φορολογία και στα κέρδη του παίκτη, που δεν υπάρχει σε άλλη χώρα. Για να είναι και πιο ξεκάθαρη η εικόνα, αν φανταστείτε ότι το GGR ανέρχεται στα 867 εκατομμύρια ευρώ, τα έσοδα του ελληνικού δημοσίου από τους φόρους ανέρχονται στα 525 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό από μόνο του δείχνει πόσο υψηλή είναι η φορολογία, καθώς η συνολική φορολόγησή μας αγγίζει πλέον το 60% των ακαθάριστων κερδών. Ταυτόχρονα, η μη αδειοδοτημένη, άρα και παράνομη, αγορά τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου συνεχώς αυξάνεται. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που έγινε για λογαριασμό της ΕΕΕΠ, ο παράνομος τζόγος μόνο για το 2023 ανέρχεται σε 1,7 δισεκατομμύρια ευρώ. Καθημερινά δημιουργούνται παράνομοι ιστότοποι για το ελληνικό κοινό και τα μέσα είναι γεμάτα διαφημίσεις για παράνομες εταιρείες στην ελληνική γλώσσα, χωρίς οι εμπλεκόμενοι να προστατεύουν τον χρήστη. Μιλάμε για εταιρείες, οι οποίες έχουν έδρες σε εξωτικά μέρη όπως το Κουρασάο, και οι οποίες δεν υπόκεινται σε κανέναν έλεγχο από τις ελληνικές αρχές, με αποτέλεσμα, πέρα από τα διαφυγόντα έσοδα για το ελληνικό δημόσιο, να κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή και τα χρήματα που οι χρήστες εμπιστεύονται σε αυτές.
Ποιες είναι οι προκλήσεις για τον κλάδο γενικά;
Αν αυτά τα 2 προαναφερθέντα μεγάλα θέματα θεραπευτούν, και εφόσον υπάρξει καλύτερη ισορροπία μεταξύ επίγειων και διαδικτυακών νόμιμων παρόχων, τότε, σύμφωνα με έρευνες που έχουν γίνει από την ΕΕΕΠ, ο κλάδος έχει περαιτέρω προοπτικές ανάπτυξης για την επόμενη πενταετία. Επίσης, είναι πολύ επικίνδυνο και αντιαναπτυξιακό χρήστες μεταξύ 17 και 21 ετών να παίζουν χωρίς κανένα εμπόδιο στους παράνομους και να απαγορεύεται ρητά η συμμετοχή τους στις νόμιμες εταιρείες που είναι υποχρεωμένες να δέχονται παίκτες από 21 ετών και πάνω, όταν αυτές, με βάση το γεγονός ότι λειτουργούν σύμφωνα με τον νόμο και υπό συγκεκριμένες ελεγκτικές και λειτουργικές διαδικασίες, προστατεύουν καλύτερα το παίγνιο και τον παίκτη.
Σύμφωνα με τη Statista, τα έσοδα της παγκόσμιας αγοράς διαδικτυακού αθλητικού στοιχήματος αναμένεται να ξεπεράσουν τα 45 δισ. δολάρια φέτος, και η αγορά κινείται ανοδικά. Πώς μεταφράζεται αυτή η προοπτική για την εγχώρια αγορά;
Όπως ανέφερα προηγουμένως, οι προοπτικές για την Ελλάδα είναι επίσης ανοδικές, με την προϋπόθεση να λυθούν τα προβλήματα. Σε κάθε περίπτωση, έχουν ήδη αδειοδοτηθεί 19 εταιρείες διαδικτυακού παιγνίου στην χώρα, άλλες 3 ετοιμάζονται, υπάρχει το επίγειο παίγνιο, και όλη αυτή η συνθήκη είναι ενδεικτική ότι πολλές εταιρείες βλέπουν περιθώρια ανάπτυξης στην ελληνική αγορά.
Ποια είναι η σημαντικότερη καινοτομία στις υπηρεσίες που παρέχετε προς το κοινό σας;
Στην Interwetten έχουμε την καινοτομία στο DNA μας, καθώς είμαστε μία από τις πρωτοπόρες εταιρείες στο διαδίκτυο˙ αξίζει να σημειωθεί ότι ανεβήκαμε στον αέρα έναν χρόνο πριν την Google. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε την εμπειρία και την τεχνογνωσία να προσφέρουμε προϊόντα κομμένα και ραμμένα στα μέτρα των πελατών μας, όπως, για παράδειγμα, το Bet2Go – ένα προϊόν που προσφέρεται αποκλειστικά από εμάς για εύκολο και γρήγορο στοιχηματισμό. Η νέα τάση που διαπιστώνεται στην αγορά είναι το γρήγορο κέρδος, με αποτέλεσμα τα παραδοσιακά μακροχρόνια στοιχήματα να έχουν χάσει το ενδιαφέρον των παικτών, και πάνω σε αυτό στηρίζουμε τα βήματά μας. Στην ίδια λογική, προσφέρουμε και μια δυνατή υπηρεσία καζίνο που τη θεωρώ από τις καλύτερες στην ελληνική αγορά, την οποία συνεχώς αναπτύσσουμε με νέες συνεργασίες και πρόσθετες δυνατότητες για τους παίκτες.
Πώς συγκρίνεται η κατάσταση της ελληνικής αγοράς με άλλες αγορές στις οποίες δραστηριοποιείστε;
Η ελληνική αγορά δείχνει να ωφελήθηκε αρκετά στην περίοδο του Covid, οπότε πολλοί παίκτες έμαθαν να χρησιμοποιούν και να εμπιστεύονται το διαδίκτυο. Μεταξύ 2019 και 2021 υπήρξε σημαντική άνοδος, η οποία διατηρήθηκε και τα επόμενα έτη, αν και με μικρότερες ποσοστώσεις. Από την πλευρά μας και με βάση την εμπειρία και τις έρευνές μας, εκτιμούμε ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί και για την επόμενη πενταετία, παρά τις τεράστιες δυσκολίες που μας δημιουργούν τα εμπόδια της υψηλότατης φορολόγησης και της τεράστιας παράνομης αγοράς. Θεωρούμε δεδομένο ότι αν βρεθούν και εφαρμοσθούν ουσιαστικές λύσεις στα παραπάνω ζητήματα, η αγορά της Ελλάδας έχει τη δυναμική να είναι μία από τις πλέον ανταγωνιστικές αγορές στην Ευρώπη.
Δεδομένου ότι η αγορά λειτουργεί σε αυστηρό κανονιστικό και ρυθμιστικό πλαίσιο, ποιος είναι ο ρόλος του marketing εταιρείας gaming ή betting στη διαμόρφωση του σχετικού πλάνου;
Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με την ΕΕΕΠ για να είμαστε νόμιμοι σε κάθε μας καμπάνια. Όπως ξέρετε, στην Ελλάδα, όλα τα εμπορικά πλάνα πρέπει να έχουν εγκριθεί από την ΕΕΕΠ, κατά συνέπεια κάθε στρατηγική και κάθε εμπορικό πλάνο έχει την έγκριση από τις αρμόδιες αρχές. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να βρίσκουμε πάντα τον κατάλληλο τρόπο προσέγγισης κάθε κοινού, εντός των ορίων που καθορίζονται από το ρυθμιστικό πλαίσιο της ΕΕΕΠ, με εξειδικευμένους τρόπους, προσαρμοσμένες καμπάνιες, έξυπνα δημιουργικά και, κάποιες φορές, απρόσμενα placements. Είναι μια διαδικασία που έχει τις προκλήσεις της και το ενδιαφέρον της για το τμήμα marketing, το οποίο καλείται να βρίσκεται πάντα μπροστά από τις όποιες εξελίξεις στον χώρο.
Λίγα λόγια για την Interwetten
Η Interwetten ιδρύθηκε το 1990 και με εμπειρία 33 ετών στο online gaming είναι ένα από τα κορυφαία brand names στη συγκεκριμένη βιομηχανία. Είναι η δεύτερη εταιρία στον κόσμο που προσέφερε online betting, 26 χρόνια πριν, το 1997. Συνεχίζοντας αυτήν την παράδοση, έχει διαθέσιμα στην πλατφόρμα της περισσότερα από 150.000 γεγονότα διαθέσιμα για livebetting! Παράλληλα, έχει δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα και στα live casino παιχνίδια με εκατοντάδες επιλογές από κορυφαίους παρόχους. Η Interwetten, εκτός από την Ελλάδα, έχει παρουσία σε μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως είναι η Γερμανία, η Αυστρία, η Ισπανία και η Σουηδία. Έχοντας πάντα ως προτεραιότητα την ασφάλεια των δεδομένων των χρηστών χρησιμοποιεί τα υψηλότερα πρότυπα προστασίας σε όλους τους τεχνολογικούς τομείς.
Επιπροσθέτως, από την Interwetten έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στο υπεύθυνο παιχνίδι και στην προστασία των παικτών. Η Interwetten προσφέρει όλες τις υπηρεσίες της και στο κινητό με εξαιρετικές εφαρμογές IOS, Android, Huawei και Amazon, ενώ είναι κοντά στον αθλητισμό με συνεργασίες στο κορυφαίο επίπεδο, όπως, μεταξύ άλλων, με τη Λίβερπουλ, την Εθνική Ομάδα Ποδοσφαίρου της Γερμανίας, την ομάδα μπάσκετ της Μπάγερν Μονάχου, την Άιντραχτ Φρανκφούρτης, την Γκλάντμπαχ, τον ΠΑΣ Λαμία και τους New England Patriots.