Με αυτή τη λιτή, αλλά και τόσο περιεκτική δήλωση, ο Richard Edelman έδωσε το στίγμα του πατέρα του, του πρωτοπόρου των Δημοσίων Σχέσεων Dan Edelman, ο οποίος έφυγε πολύ πρόσφατα από τη ζωή, σε ηλικία 92 ετών. Υπήρξε ο ιδρυτής ενός από τα μεγαλύτερα δίκτυα Δημοσίων Σχέσεων στον κόσμο. Η εταιρεία του, που ξεκίνησε ως ένα «πείραμα» δύο ανθρώπων πριν από 60 χρόνια, εξελίχθηκε σε έναν όμιλο 4.500 χιλιάδων υπαλλήλων και 66 γραφείων ανά την υφήλιο… Ο ίδιος, «χρεώθηκε» από την βιομηχανία την ανάπτυξη πολλών από τις μεθόδους που σήμερα θεωρούνται δεδομένες για τον κλάδο.

Ποιά ήταν όμως η αφετηρία της επαγγελματικής ζωής ενός «γκουρού» παγκόσμιας εμβέλειας των PR; Μα φυσικά, η δημοσιογραφία! Έκπληξη; Καθόλου. Στην εποχή που ο Dan Edelman ξεκινούσε να εξερευνήσει τον κόσμο και τις δυνατότητές του, οι Δημόσιες Σχέσεις δεν υπήρχαν όπως τις γνωρίζουμε σήμερα. Ο ίδιος, «μυήθηκε» στην έννοια αυτή, ως αναλυτής της γερμανικής προπαγάνδας για λογαριασμό του αμερικανικού στρατού στον 2ο παγκόσμιο πόλεμο. Εκεί ήταν που εξάσκησε για πρώτη φορά τις ικανότητές του στις Δημόσιες Σχέσεις: «Τροφοδοτούσαμε το στρατό με insights για τους ισχυρισμούς των γερμανών, ούτως ώστε να μπορέσουμε να απαντήσουμε στη συνέχεια με τις δικές μας αναμεταδόσεις», είχε αναφέρει κάποτε ο ίδιος.

Μετά τον πόλεμο, δούλεψε ως δημοσιογράφος για το CBS και η καριέρα του στις Δημόσιες Σχέσεις ξεκίνησε όταν ανέλαβε τη διαχείριση δημοσιότητας για την εταιρεία Musicraft Records. Τότε ήταν που «ανακάλυψε» το celebrity endorsement, επιστρατεύοντας καλλιτέχνες και αθλητές μεγάλου διαμετρήματος, για ένα εύρος μαρκών όπως το Advil, τα κρασιά Καλιφόρνιας, ή… κάποια αντισυλληπτικά χάπια! Βέβαια, εκείνη ήταν μια εποχή όπου η ευρηματικότητα δεν «υπέφερε» από τους χιλιάδες περιορισμούς και ρυθμίσεις που υπάρχουν σήμερα.

Έτσι λοιπόν, όταν η Ελίζαμπεθ Τέϊλορ απαγόρευσε στους δημοσιογράφους να καλύψουν τον –έναν από τους πολλούς- γάμο της το 1991, ο Edelman έστειλε στέλεχος της KFC έξω από το χώρο της τελετής, ο οποίος σέρβιρε κοτόπουλο στους ξεροσταλιασμένους δημοσιογράφους… Το αποτέλεσμα; Η KFC κατέληξε να είναι τελικά το κεντρικό θέμα στις καλύψεις του πολύφερνου αυτού γάμου στην τηλεόραση…

Γιατί όμως τα αναφέρουμε όλα αυτά; Μα γιατί είναι μια ενδιαφέρουσα ιστορία. Και γιατί όλοι έχουν πάντα να μάθουν κάτι από τα έργα και τις ημέρες εκείνων που «έστησαν» τα PR, ή το Marketing ή ότι άλλο μας απασχολεί σήμερα. Έχει σημασία τελικά, ότι αγαπημένη ρήση αυτού του ανθρώπου, ήταν αυτή του Mark Twain: «Πάντα να κάνεις το (ηθικά) σωστό. Έτσι, θα ικανοποιήσεις κάποιους και σίγουρα θα εκπλήξεις όλους τους υπόλοιπους»…