Καινοτομία και επιχειρείν

Ο 59χρονος σήμερα ιδρυτής και Πρόεδρος του Virgin Group, έχοντας αντιμετωπίσει πολλούς «κακούς λύκους» στους αμέτρητους τομείς που δραστηριοποιείται, έχει καταφέρει να χτίσει μία παγκόσμια αυτοκρατορία, η αξία της οποίας ανέρχεται σε 3,5 δισ. δολάρια και ένα από τα πιο δυνατά και αναγνωρίσιμα brands.

Κάτω από το σήμα Virgin, ο Branson έχει δημιουργήσει μία τεράστια αψίδα επιχειρήσεων (αεροπλοΐα, ξενοδοχειακή φιλοξενία και αναψυχή, τηλεπικοινωνίες, υγεία και ευεξία, χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, εναλλακτική ενέργειας, αναψυκτικά) και έχει κατορθώσει να αποσπάσει μερίδιο από τους εδραιωμένους γίγαντες. Επιπλέον, τα τελευταία 40 χρόνια είναι ένας από τους πιο θαυμαστούς Βρετανούς (το 1999 μάλιστα ανακηρύχθηκε Ιππότης από τη Βασίλισσα της Αγγλίας) και η φήμη του έχει εξαπλωθεί παγκοσμίως, παράλληλα με την επέκταση της Virgin.

Ο χαρισματικός επιχειρηματίας θα βρεθεί μάλιστα στην Ελλάδα στις 27 Μαΐου, όπου το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να τον απολαύσει σε εκδήλωση που διοργανώνει η Prothesis, με θέμα «Business Stripped Bare – Η Επιχείρηση Γυμνή».

Ανέφικτο ή ευκαιρία
Ο Branson λατρεύει όσο τίποτα άλλο τις προκλήσεις και βλέπει το ανέφικτο ως άλλη μία επιχειρηματική ευκαιρία. Κατά τη θητεία του στις επιχειρήσεις έχει παίξει το ρόλο του Δαβίδ, χτυπώντας τους Γολιάθ διαφόρων επιχειρηματικών κλάδων όπως η British Airways, η EMI Music και η Coca-Cola, με την πρόθεση να γίνει ο καλύτερος και όχι ο μεγαλύτερος, και δουλεύοντας με την υπόθεση ότι υπάρχουν σημαντικά κέρδη σε μικρά κομμάτια μεγάλων αγορών. Το σήμα κατατεθέν του Branson είναι οι ασυνήθιστες ενέργειες δημοσίων σχέσεων, σε σημείο εντυπωσιασμού… Θα έκανε τα πάντα για να προωθήσει το brand Virgin: Από το να ρισκάρει τη ζωή του σε αερόστατα μέχρι να παραστήσει τον πνιγμένο στο «Baywatch».

Η σημασία που δίνει ο Branson στη φήμη και το προφίλ της Virgin είναι τόσο μεγάλη, που όπως ο ίδιος λέει, ο πιο καλοπληρωμένος και σημαντικός εργαζόμενος της εταιρείας είναι ο Will Whitehorn, ο Διευθυντής δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας. Ακόμα και ο ίδιος ο Branson περνάει περίπου το 25% του χρόνου του σε δραστηριότητες δημοσίων σχέσεων.

Το μυστικό της επιτυχίας
Πίσω όμως από το εξωστρεφές αυτό προφίλ, κρύβεται ένας οξυδερκής και οραματιστής επιχειρηματίας που έχει δημιουργήσει μία φόρμουλα επιτυχίας, γεμάτη μαθήματα για όλους τους διευθύνοντες συμβούλους. Η επιτυχία του Branson αντικατοπτρίζει μία απαράμιλλη δεινότητα να υιοθετεί σαν δική του την άποψη των καταναλωτών και να βρίσκει τρόπους να ανταποκριθεί σε αυτήν, προκειμένου να επιτύχει κέρδη.

Παρά την προσωπική του ευμάρεια, ο Branson έχει διατηρήσει το προφίλ ενός καθημερινού ανθρώπου, με casual ντύσιμο, προσηνή και μετριοπαθή συμπεριφορά και μία άνευ προηγουμένου απόρριψη του συμβατικού. Μάλιστα, έχει χτίσει το brand Virgin γύρω από τη δική του εικόνα και αυτό έχει οδηγήσει στη δημιουργία ενός εξαιρετικά θετικού συναισθηματικού δεσμού μεταξύ των καταναλωτών και των εταιρειών που φέρουν το εν λόγω σήμα. Σε βρετανική έκδοση για το management, αναφέρεται ότι ανακάλυψε τη φόρμουλα της προσωπικής του επιτυχίας στο ασυμβίβαστο της δεκαετίας του 60. Έτσι λοιπόν, ο Branson έχει θέσει πέντε κριτήρια τα οποία υιοθετεί σε όλες τις επιχειρήσεις που έχει ξεκινήσει ο ίδιος αλλά και στα joint ventures που έχει εισέλθει.

Ένα προϊόν ή μία υπηρεσία δεν μπορεί να φέρει το σήμα Virgin, παρά μόνο υπό αυτές τις προϋποθέσεις:

  • Πρέπει να έχει υψηλή ποιότητα,
  • Πρέπει να είναι καινοτομικό,
  • Πρέπει να παρέχει καλό value for the money,
  • Πρέπει να αμφισβητεί τις υπάρχουσες εναλλακτικές,
  • Πρέπει να έχει την αίσθηση του fun.

Με αυτές τις αξίες ως άξονα, ο Branson εισήλθε σε μία-μία τις βιομηχανίες, προσφέροντας στους καταναλωτές αυτό που δεν τους έδιναν οι αυτάρεσκοι, κυρίαρχοι παίκτες. Εκεί που οι περισσότεροι θα έβλεπαν μόνο τον τεράστιο ανταγωνισμό, όπως η British Airways ή η συνολική αγορά χρηματοοικονομικών υπηρεσιών της Μ. Βρετανίας, ο Branson εντοπίζει μία αχίλλειο πτέρνα… Αυτήν τη θεωρία, την αποκαλεί «Big Bad Wolf». «Ψάχνουμε τους μεγάλους, κακούς λύκους, που ανεβάζουν το κόστος για τους καταναλωτές, πολλές φορές μειώνοντας και την ποιότητα των υπηρεσιών τους», εξηγεί.