Το νέο entry στο λεξιλόγιο του σύγχρονου CMO θα είναι το block chain.
Τι είναι όμως το block chain; Το blockchain είναι ένας κρυπτογραφημένος και αποκεντρωμένος (peer to peer) μηχανισμός εγγραφών που χρησιμοποιείται για οποιαδήποτε δραστηριότητα που συμμετέχουν τουλάχιστον δύο «συναλλασσόμενοι». Οι πιο δημοφιλείς εφαρμογές του, είναι στο χώρο των εναλλακτικών νομισμάτων όπως είναι το Bitcoin και το Ethereum, στα οποία μπορείς να συναλλαχθείς με κρυπτογραφημένο τρόπο χωρίς τη μεσολάβηση κάποιας τράπεζας ως εγγυητή.
Τι σχέση έχει το block chain με το marketing; Τη σχέση που είχε η μουσική βιομηχανία με το Napster, την πιο δημοφιλή στις μέρες της υπηρεσία peer to peer μεταφοράς αρχείων. Την άλλαξε τελείως αποδυναμώνοντας το ρόλο του κεντρικού διαμεσολαβητή (δισκογραφικές) εις όφελος των τελικών καταναλωτών και της μουσικής. Αν και ακόμη σε αρχικό στάδιο, τo block chain φαίνεται δυνητικά να ωφελεί όλη την αλυσίδα marketing:
Power to the CMO: Ο Marketing Manager της P&G, δηλώνει σε κάθε ευκαιρία ότι το μεγαλύτερο θέμα στη διαφήμιση είναι το fraud και το transparency από το μη διαφανή τρόπο με τον οποίο γίνονται οι συναλλαγές. Ήδη εταιρείες όπως οι AdChain και η Tierion, δημιουργούν, χρησιμοποιώντας block chain μηχανισμούς, τρόπους για απευθείας σχέσεις και πλήρη έλεγχο της ποιότητας των συναλλαγών και των δεδομένων.
Power to the Publisher: Οι τοπικοί εκδότες σήμερα έχουν πολύ μικρότερο κομμάτι της διαφημιστικής πίτας γιατί εκτός άλλων ένα μεγάλο ποσοστό της δαπάνης παρακρατείται από ελάχιστους παίκτες οι οποίοι έχουν το ρόλο της κεντρικής τράπεζας στη διευθέτηση των συναλλαγών μεταξύ διαφημιζομένων και εκδοτών αναλαμβάνοντας το ρίσκο των πληρωμών και τις εκκαθαρίσεις. Όπως και στον τραπεζικό χώρο το block chain θα μειώσει δραστικά τις προμήθειες. Δεν είναι τυχαίο ότι εταιρείες όπως η NASDAQ έχουν δημιουργήσει private block chains με αυτό το σκοπό.
Power to the People: Ένα από τα μεγαλύτερα θέματα για marketers είναι η δυνατότητα άντλησης και επεξεργασίας καταναλωτικών δεδομένων σε ένα όλο και πιο «σφιχτό» νομικό πλαίσιο. Εταιρείες όπως οι 21.co δημιουργούν blockchain data exchanges διορθώνοντας στη βάση του το θέμα: επιβραβεύοντας τους καταναλωτές κάθε φορά που γίνεται χρήση των δεδομένων που έχουν συλλεχθεί για αυτούς.
CMO 2020 Disclaimer: Το block chain είναι μία από τις τεχνολογίες που στο άμεσο μέλλον θα βρίσκεται σε στάδιο πειραματισμού αλλά σε medium-long term θα ανατρέψει τη σχέση μας με τους καταναλωτές. Αγνοήστε το με δικό σας ρίσκο.