Το πως χτίζεται ένα brand στους σημερινούς καιρούς είναι μια πολυσύνθετη διαδικασία που δύσκολα θα περιοριζόταν σε δώδεκα, είκοσι ή εκατό βήματα. Όμως προσπάθησα αυτά τα δώδεκα βήματα να αποτελέσουν ένα απόσταγμα από είκοσι χρόνια εμπειριών μου με περισσότερα από εκατό σημαντικά brands κάθε μεγέθους και κατηγορίας, στην πλειοψηφία τους με διεθνή παρουσία. Σε αυτό το εικοσαετές ταξίδι, ο επιθυμητός προορισμός αρκετών από τα έργα που συμμετείχαν ήταν η εκμετάλλευση της ελληνικής καταγωγής ώστε να ενισχυθεί η διακριτότητα της μάρκας και η πιθανότητα επιτυχίας της σε τοπικό και διεθνές επίπεδο. Έτσι κατέληξα, μετά από πολλή μελέτη, στην θεωρία του «Ανθρώπινου Μέτρου» που προβάλλω συχνά-πυκνά και από αυτή τη σελίδα ως δυνητικού πυρήνα για επιτυχημένα ελληνικά brands αλλά και το ίδιο το «brand Greece».

Ο καλός marketer απέχει αρκετά από το να θεωρηθεί επιστήμονας κι αναγνωρίζει ότι στοιχεία της δουλειάς του ανήκουν στη σφαίρα λειτουργίας ενός έμπειρου τεχνίτη. Φόρμουλες και τύποι δεν μπορούν να βρουν απόλυτη εφαρμογή. Γι’ αυτό ας θυμόμαστε ότι τα βήματα που παρέθεσα δεν θα μπορούσαν ποτέ να αποτελούν από μόνα τους ικανή συνθήκη επιτυχίας – δεν είναι συνταγή. Κάποια από αυτά μάλιστα είναι περισσότερο συμβατά κυρίως με συγκεκριμένες προϊοντικές κατηγορίες ή τύπους επιχειρήσεων. Όμως ταυτόχρονα καλό θα ήταν να θυμόμαστε ότι κάποια από τα βήματα μπορεί να μην αποτελούν ικανή, αλλά αποτελούν σίγουρα αναγκαία συνθήκη για τη δημιουργία επιτυχημένων brands. Για παράδειγμα είναι σπάνιες οι περιπτώσεις που επιτυχημένα brands δεν ξεκίνησαν από συγκεκριμένο όραμα και αποστολή και δεν σεβάστηκαν στη διαδρομή τους πολύ συγκεκριμένες αξίες.

Επίσης, σε αντίθεση με το τι συνέβαινε 20 χρόνια πριν, σήμερα δεν υπάρχει επιτυχημένο brand του οποίου ο ιδιοκτήτης να μην μπορεί να περιγράψει με σαφήνεια την στρατηγική STP. Ή, ότι και αν λένε διάφοροι ότι δήθεν το brand το κάνει η συσκευασία και η διαφήμιση, κανένα brand δεν επέζησε χωρίς μέσα στη συσκευασία να υπάρχει ένα εξαιρετικό, καλύτερο των ανταγωνιστών του, περιεχόμενο. Ας μην ξεχνάμε ότι σύμφωνα με όλες τις μελέτες, ακόμα και μέσα στην κρίση, η χώρα μας συγκρινόμενη με άλλες αντίστοιχου μεγέθους, φέρει ένα ισχυρό nation brand. Είναι στο χέρι μας να το αξιοποιήσουμε στα δικά μας brands ώστε να τα ενισχύσει και να το ενισχύσουν.