Πριν λίγες ημέρες γνωστή εταιρεία τεχνολογίας ανακοίνωσε το λανσάρισμα ενός νέου, προηγμένου λογισμικού Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ), το οποίο μετατρέπει τις οθόνες των καταστημάτων σε εργαλείο προβολής διαφημιστικών μηνυμάτων. Μια ματιά στις δυνατότητες που προσφέρει το εργαλείο αυτό, πραγματικά, μπορεί ακόμα και να τρομάζει.

Είναι ξεκάθαρο ότι ένα τέτοιο σύστημα διαφήμισης μεταμορφώνει ριζικά την εμπειρία του πελάτη στο κατάστημα και διαμορφώνει νέα δεδομένα στη διείσδυση του διαφημιστικού μηνύματος στον τελικό αποδέκτη. Ας δούμε όμως τι ακριβώς προσφέρει το νέο αυτό λογισμικό. Πρώτα απ’ όλα, τη δυνατότητα απομακρυσμένης διαχείρισης του περιεχομένου των διαφημιστικών βίντεο που προβάλλονται στη βιτρίνα. Αυτό σημαίνει ότι επιτρέπει στους χρήστες να διαχειρίζονται και να ενημερώνουν το περιεχόμενο των βίντεο που προβάλλονται στις οθόνες του καταστήματος, από απόσταση. Την ίδια στιγμή ανιχνεύει και καταγράφει τον αριθμό των πελατών που παρακολουθούν τις διαφημίσεις, καθώς και το χρονικό διάστημα που δαπανούν παρακολουθώντας το περιεχόμενο. Παράλληλα, το σύστημα, με τη χρησιμοποίηση προηγμένων αλγορίθμων ανάλυσης εικόνας μπορεί να αναγνωρίσει και να αξιολογήσει τα συναισθήματα των πελατών, με βάση τα χαρακτηριστικά του προσώπου τους. Μπορεί δε να αναγνωρίσει το φύλο του ανθρώπου που παρακολουθεί τη διαφήμιση στις οθόνες του καταστήματος. Αυτό σημαίνει ότι επί της ουσίας δίνει τη δυνατότητα εξατομικευμένης προβολής του περιεχομένου ανάλογα με τις διαφορετικές ανάγκες και προτιμήσεις των διαφορετικών φύλων.

Είναι λοιπόν ξεκάθαρο ότι οι δυνατότητες που δημιουργεί η ΤΝ ξεπερνούν και τα όρια της φαντασίας. Για τη διαφήμιση φυσικά αυτό δεν είναι καθόλου κακό. Απεναντίας, διαμορφώνει ένα διαφημιστικό περιβάλλον που η ευρηματικότητα και η δημιουργικότητα μπορούν να ανθήσουν και να δώσουν δείγματα δουλειάς που να αφήσουν εποχή. Οι δυνατότητες αυτές αναμένεται να διαμορφώσουν μια νέα γενιά δημιουργικών διευθυντών, η σκέψη των οποίων δεν θα γνωρίζει όρια και σχεδόν ποτέ δεν θα ακούν τη φράση «αυτό δεν μπορεί να γίνει». Η νέα αυτή γενιά θα έχει μια άλλη κουλτούρα, έχοντας διαφορετικές προσλαμβάνουσες και θα σκέφτεται με έναν τρόπο που λίγο θα μοιάζει με τον σημερινό, ενώ ζώντας εξ ολοκλήρου σε ένα περιβάλλον Τεχνητής Νοημοσύνης, θα έχει εγγεγραμμένο στο DNA της τη φράση «Νο limits». Το τι ακριβώς σημαίνει αυτό και που μπορεί να οδηγήσει τη διαφήμιση ως λειτουργία και τεχνική δεν μπορούμε να το γνωρίζουμε ακόμα. Εάν ωστόσο όλα τα παραπάνω λειτουργήσουν σε ένα περιβάλλον που θα έχει σοβαρούς κανόνες και όρια, που θα τηρούνται και θα εποπτεύονται αυστηρά, ίσως η επιρροή της Τεχνητής Νοημοσύνης να έχει θετικό αποτύπωμα στον ευρύτερο κλάδο της διαφήμισης. Θυμόμαστε όλοι τη διαφήμιση οδοντόκρεμας στις ΗΠΑ, στην οποία εμφανίζονταν… ο Τομ Χάνκς, χωρίς ο ίδιος να έχει ιδέα! Η ΤΝ είχε κάνει και εκεί το… θαύμα της.

Στην εξίσωση ωστόσο είναι και ο καταναλωτής, ο αποδέκτης της διαφήμισης. Πόσο άνετα θα αισθάνεται εάν γνωρίζει ότι η ΤΝ μπορεί να τον «σκανάρει» εξονυχιστικά, να γνωρίζει πως αισθάνεται, τι του αρέσει τη δεδομένη στιγμή, ίσως-ίσως και ακόμα τον τρόπο σκέψης του; Μάλλον καθόλου άνετα.

Η εξέλιξη όμως δεν μπορεί να σταματήσει, είναι αναπόφευκτη. Δεν ωφελεί να κάνουμε πως δεν βλέπουμε, να απορρίπτουμε την Τεχνητή Νοημοσύνη και να μένουμε «κολλημένοι» σε παλιότερες νοοτροπίες και συντηρητισμούς. Πρέπει ωστόσο να ενθαρρύνουμε, ο καθένας από την πλευρά του και στο μερίδιο που του αναλογεί, τη διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος κανόνων, νομικών και ηθικών, οι οποίοι θα ακολουθούνται πιστά. Γιατί η τεχνολογία είναι ευχή και κατάρα. Το πως θα αξιοποιηθεί εξαρτάται από εμάς και μόνο. Εάν τη δούμε ως ευχή, η δημιουργικότητα στη διαφήμιση, στην εποχή της ΤΝ, θα αφήσει εποχή. Η πρόκληση είναι μπροστά μας.