Μέσα στο χάος του digital τοπίου υπάρχουν αξιόλογες ευκαιρίες, ιδιαίτερα στην Ελλάδα όπου η αγορά των digital media στήθηκε μέσα στην κρίση, και ακόμα δεν έχει δείξει τις δυνατότητές της.

Τα φετινά DIME Awards έρχονται με νέες κατηγορίες και νέα Μεγάλα Βραβεία, όπως το Digital Publisher of the Year, να αναδείξουν για άλλη μια χρονιά τις βέλτιστες πρακτικές και την καινοτομία στις Ψηφιακές Εκδόσεις και Μέσα. Πρόεδρος της φετινής Κριτικής Επιτροπής των βραβείων είναι ο Κίμων Φραγκάκης, Eκδότης του Andro.gr και διοργανωτής του φιλανθρωπικού αγώνα Ladies Run, ο οποίος μίλησε στο MW για το σημερινό digital media τοπίο στην Ελλάδα.

MW: Πώς θα περιγράφατε το digital media τοπίο στην Ελλάδα σήμερα;

Κίμων Φραγκάκης: Έχει τα ίδια προβλήματα που είχε και προ δεκαετίας όταν αναδύθηκε: πολλά Μέσα, τα περισσότερα εκ των οποίων μέτριας ή κακής ποιότητας, με μικρά έσοδα, χωρίς πιστό κοινό, με δυσαρεστημένους εργαζόμενους και γενική έλλειψη οράματος. Η αντιγραφή -δηλαδή ο αθέμιτος ανταγωνισμός- επικρατεί, τα διαφημιστικά κονδύλια διοχετεύονται στις μεγάλες διεθνείς πλατφόρμες και αισθάνεσαι ότι όλοι προσπαθούν να πάρουν ένα μικρό κομμάτι από μια μικρή πίτα χωρίς να διαφοροποιούνται μεταξύ τους ή να προτείνουν κάτι εμπνευσμένο.

Αυτά από την πλευρά των publishers. Και οι διαφημιζόμενοι όμως δεν λειτουργούν ως «μαικήνες» στηρίζοντας τις όποιες εναλλακτικές προσπάθειες, αλλά ακολουθούν σε μεγάλο βαθμό την πεπατημένη, συντηρώντας το αδιέξοδο. Θα μου πείτε, όλα είναι μαύρα και αρνητικά; Προφανώς υπάρχει και η θετική πλευρά: σε ένα άκρως ανταγωνιστικό τοπίο έχουν χτιστεί νέα media brands, ο διάλογος με την κοινωνία είναι ανοικτός και ζωηρός και πολλές φορές γίνεται πολύ προωθημένο debate στο digital στερέωμα αφήνοντας πίσω την τηλεόραση, τις εφημερίδες και τα περιοδικά.

Υπάρχει ακόμα συσσωρευμένη πάρα πολλή ενέργεια στο digital, η οποία σιγοβράζει και περιμένει να διοχετευτεί και γιατί όχι να εκραγεί όταν ανοίξει κι άλλο η αγορά. Μέσα στο χάος του digital τοπίου υπάρχουν αξιόλογες ευκαιρίες. Αυτό ισχύει διεθνώς, αλλά στην Ελλάδα ακόμα περισσότερο, διότι η αγορά αυτή στήθηκε μέσα στην κρίση, και ακόμα δεν έχει δείξει τις δυνατότητές της.

Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει και ποια η μεγαλύτερη ευκαιρία που θα μπορούσε να αξιοποιήσει;

Δεν θα αναφερθώ σε θέματα πνευματικών δικαιωμάτων, fake news, ανταγωνισμού από τις πλατφόρμες, επιρροής των influencers, διότι θεωρώ ότι όλοι λίγο πολύ τα συμμεριζόμαστε.

Πιστεύω ότι πρόκληση και ταυτόχρονα ευκαιρία είναι να αυξηθούν πολύ σημαντικά οι τζίροι στα digital media όταν έρθει η μετα-κοβιντιανή ανάπτυξη. Το ίντερνετ μπορεί και πρέπει να πάρει μεγαλύτερο μερίδιο από την τηλεόραση που ακόμα κυριαρχεί στην Ελλάδα και ας είναι το προϊόν της μετριότατο.

Κατά τη γνώμη σας, στο τόσο ανταγωνιστικό περιβάλλον των ψηφιακών Μέσων, ποιος είναι ο παράγοντας που θα κάνει κάποια από αυτά να ξεχωρίσουν;

Μόνο η ποιότητα μπορεί να κάνει τη διαφορά. Το να καταφεύγεις στον φτηνό εντυπωσιασμό, δεν αποδίδει μακροπρόθεσμα. Και έπειτα δεν σε γεμίζει. Γιατί να κάνεις κάτι που δεν σε γεμίζει; Απευθύνω το ερώτημα και στους διαφημιζόμενους και στα media shops: ποιο το νόημα να ενισχύεις κάτι που ξέρεις ότι δεν αξίζει πραγματικά; Χρειάζεται επίσης μια διαφοροποίηση για να ξεχωρίσεις οπουδήποτε, πόσο μάλλον στο ψηφιακό περιβάλλον που όλα συμβαίνουν ταυτόχρονα και η αρχιτεκτονική των Μέσων πατάει στον ελάχιστο κοινό παρονομαστή (ένα post, ένα page κ.λπ.). Δεν μπορεί να γράφεις τα ίδια με τον διπλανό -ή και να αντιγράφεις ανερυθρίαστα- και να περιμένεις να ξεχωρίσεις.

Ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα της εποχής είναι αυτό του brand safety. Ποιος ο ρόλος των digital publishers στο κομμάτι αυτό;

Αν οι publishers αποφύγουν το trash, τις ψεύτικες ειδήσεις, το φτηνό κουτσομπολιό, το brand safety των διαφημιζόμενων θα είναι πολύ πιο εγγυημένο. Θέλω όμως να ρωτήσω το εξής: γιατί να περιμένει οδιαφημιζόμενος από το Μέσο να εξασφαλίσει το δικό του brand safety και να μην έχει ως πυξίδα του (οδιαφημιζόμενος) πριν απ’ όλα το media brand quality;

Δηλαδή να «ξεσκαρτάρει» από πριν τις «ανασφαλείς» θέσεις προβολής, επιλέγοντας μόνο ποιοτικά Μέσα. Θα μου πείτε, αυτό δεν είναι εύκολο όταν μιλάμε για programmatic διαφήμιση. Η απάντηση είναι ότι αν θες το δικό σου brand safety και αναζητάς media brand quality και προσδοκάς και σε ένα άλλο service και σε μια πολυδιάστατη συνεργασία με ουσιώδεις παροχές και επιπλέον ανταποδοτικά, δηλαδή θες ολοκληρωμένη διαφημιστική προβολή με άποψη, τότε δεν κάνεις programmatic.

Υπάρχει κάτι που πιστεύετε ότι θα χαρακτηρίσει πολύ έντονα το οικοσύστημα των ψηφιακών Μέσων τοεπόμενο διάστημα;

H Ευρώπη με το GDPR έδειξε ότι είναι μια ρυθμιστική υπερδύναμη και στο ψηφιακό τοπίο. Προσδοκούμενα ληφθούν ουσιαστικές πρωτοβουλίες που να εξασφαλίζουν τα πνευματικά δικαιώματα online, που να ευνοούν / πριμοδοτούν το πρωτογενές περιεχόμενο και που να αποδίδουν μέρος των εσόδων των πλατφορμών στους πραγματικούς παραγωγούς που είναι οι publishers.

Αυτό συμφέρει και τους διαφημιζόμενους, το να στηριχθούν δηλαδή οι καλοί παραγωγοί περιεχομένου(και native διαφημιστικού περιεχομένου) και όχι να είμαστε όλοι έρμαια των αλγορίθμων που μετράνε μπακαλίστικα. Δεν ξέρω αν όλα αυτά θα γίνουν το αμέσως επόμενο διάστημα αλλά θα γίνουν αργά ήγρήγορα και πρέπει αφενός να βοηθήσουμε να γίνουν σωστά και αφετέρου να είμαστε προετοιμασμένοιόταν γίνουν.

Τα DIME Awards έρχονται για άλλη μια φορά να επιβραβεύσουν τις βέλτιστες πρακτικές και τηνκαινοτομία στις ψηφιακές εκδόσεις και Μέσα. Ως Πρόεδρος της ΚΕ, ποια στοιχεία θα θέλατε να δείτε στις φετινές υποψηφιότητες;

Πρώτα απ’ όλα να ευχαριστήσω την Boussias που μου έκανε την τιμή να μου αναθέσει την προεδρία της κριτικής επιτροπής. Ακόμα μεγαλύτερη τιμή είναι ότι βρίσκομαι ανάμεσα σε τόσο εκλεκτούς κριτές, την αφρόκρεμα της αγοράς. Έχω όρεξη να μεγαλουργήσουμε στα φετινά DIME Awards. Μπορεί να ζοριστήκαμε τους τελευταίους μήνες, αλλά έχουμε και μια παραπάνω ευθύνη: σχεδόν όλα γύρω μας ακούμπησαν στην digital σφαίρα, δηλαδή στον φυσικό μας χώρο. Μετά λοιπόν από μια παλαβή χρονιά, αξίζει να βάλουμε τα δυνατά μας για να εκπέμψει η ταπεινή μας αγορά ένα πλατύ χαμόγελο, δεν συμφωνείτε;

Ας ξεκινήσουμε χειροκροτώντας όσους δούλεψαν με κέφι και ξεχώρισαν. Θα ήθελα να δω να επιβραβεύεται πάνω απ’ όλα φέτος, αυτό που όλοι έχουμε ανάγκη: το αυθεντικό.

Εάν σας ζητούσαμε να δώσετε μια συμβουλή σε όλους όσους δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένοχώρο, ποια θα ήταν αυτή;

Να βρουν κάτι άλλο να ασχοληθούν (γέλια)! Αλήθεια τώρα, αν σκέφτεστε να ασχοληθείτε με τον τουρισμό ή τα τρόφιμα ή τη βιοτεχνολογία καθόλου δεν σας αδικώ, είναι ένας άκαρδος χώρος αυτός που κινούμαστε, με μικρό return on investment.

Το μόνο που μπορώ να πω είναι (καθαρά υπαρξιακά, όχι επαγγελματικά) να κάνετε -και να κάνουμε όλοι- πράγματα που μας γεμίζουν χωρίς να φοβόμαστε να σπάσουμε αυγά. Η ζωή είναι μικρή για να συμπληρώνουμε απλά φόρμες excel. Ελπίζω να τα πούμε επιτέλους ξανά από κοντά, στη φετινή απονομή!

Οι υποψηφιότητες για τα DIME Awards θα γίνονται δεκτές έως τις 18 Ιουνίου. Περισσότερα στο www.digitalmediaawards.gr