Απαραίτητη κρίνεται πλέον η συνεχής κατάρτιση στον κλάδο της Επικοινωνίας, καθώς τα εργαλεία που έχουν στα χέρια τους τα στελέχη εμπλουτίζονται συνεχώς. Οι ίδιες οι εταιρείες επενδύουν στην ανάπτυξη του δυναμικού τους, με το digital να παραμένει ψηλά στη ζήτηση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

Με πιο πρόσφατη θεματική προσθήκη το Digital Transformation, ο ψηφιακός κόσμος και τα εργαλεία που αυτός προσφέρει συνεχίζουν να αποτελούν το πρωταγωνιστικό ζητούμενο αντικείμενο στα προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης στελεχών Επικοινωνίας. Αναμενόμενο αν σκεφτεί κανείς ότι ο συγκεκριμένος τομέας μεταβάλλεται και εξελίσσεται καθημερινά, προσφέροντας όλο και περισσότερες δυνατότητες.

Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει ο Λάμπρος Τσιακανίκας, Διευθυντής Ανάπτυξης Εργασιών του Κέντρου Βιώσιμης Επιχειρηματικότητας Εξέλιξη, «οι γνώσεις και οι δεξιότητες που απαιτούνται από τα στελέχη του κλάδου της Επικοινωνίας έχουν πολύ δυναμικό χαρακτήρα και καλύπτουν μία ευρεία γκάμα. Μάλιστα παρατηρούμε ότι τελευταία προωθείται ιδιαίτερα το μοντέλο του “Polymath”, του στελέχους δηλαδή που εξειδικεύεται σε έναν τομέα, αλλά έχει και καλή γνώση πολλών άλλων αντικειμένων που έχουν σχέση με την εργασία του. Για τον επαγγελματία του χώρου της Επικοινωνίας η επιμόρφωση δεν αποτελεί πλέον επιλογή, αλλά αναγκαιότητα. Οι τομείς με τη μεγαλύτερη ζήτηση είναι δύο: το Digital Marketing, καθώς το digital αποτελεί αναπόσπαστο χαρακτηριστικό του marketing, και το e-Commerce το οποίο παρουσιάζει ραγδαία ανάπτυξη και προϋποθέτει πια την εξοικείωση των marketers με τις πρακτικές του».

Στην ανάγκη μιας ολοκληρωμένης και σφαιρικής εκπαίδευσης με επίκεντρο τον πελάτη αναφέρεται ο Χρήστος Κορίτος (PhD), Επίκουρος Καθηγητής Marketing, Ακαδημαϊκός Διευθυντής του ALBA MSc. Marketing στο ALBA Graduate Business School at The American College of Greece: «Η ψηφιοποίηση (digitization) της οικονομικής και κοινωνικής ζωής έχει οδηγήσει σε όλο και μεγαλύτερη ανάγκη κατανόησης των επιπτώσεων που αυτή έχει στους τρόπους προσέγγισης των υπαρχόντων και δυνητικών πελατών. Αν και μεγάλο μέρος του εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος τα τελευταία χρόνια στρέφεται στη χρήση των νέων ψηφιακών μεσών επικοινωνίας (social media, YouTube κ.λπ.), υπάρχουν σημαντικά κενά στη γνώση μας αναφορικά με το πώς οι πελάτες αντιδρούν στη χρήση των νέων ψηφιακών μεσών επικοινωνίας από τις επιχειρήσεις. Αυτό υποκρύπτει τον κίνδυνο να υποκατασταθεί η για την ώρα περιορισμένη γνώση μας γύρω από τις επιπτώσεις των νέων ψηφιακών μεσών επικοινωνίας με την ευκολία εκμάθησης και χρήσης αυτών. Προκειμένου να αποφευχθεί ένας τέτοιος κίνδυνος, η εκπαίδευση γύρω από τη χρήση τους θα πρέπει να είναι μέρος ενός ευρύτερου προγράμματος σπουδών που θα καλύπτει ένα διευρυμένο τμήμα του marketing, όπως η συμπεριφορά του καταναλωτή, η έρευνα αγοράς και η στρατηγική marketing».

Ενδεικτικά, κάποια από τα προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης στελεχών Επικοινωνίας που προσφέρονται αυτή τη στιγμή στην ελληνική αγορά είναι τα παρακάτω. Το New York College προσφέρει BS in Communications και BS in Business Communication σε συνεργασία με το State University of New York, Empire State College και το Executive MBA με το University of Bolton. Το ALBA MSc. Marketing αποτελεί ένα πλήρες πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών, το οποίο περιλαμβάνει τα βασικά γνωστικά αντικείμενα του marketing όπως συμπεριφορά του καταναλωτή, έρευνα αγοράς, στρατηγική marketing, brand management, διαφήμιση, πωλήσεις, αλλά και μια σειρά από νέα γνωστικά αντικείμενα όπως ψηφιακό marketing, marketing analytics, marketing consulting, marketing engineering και marketing metrics. Παράλληλα, το Professional Diploma in Digital Marketing του ALBA σε συνεργασία με τη Socialab, είναι ένα σεμιναριακό πρόγραμμα 100 ωρών, το οποίο αποσκοπεί στην εκμάθηση της χρήσης ενός εκτεταμένου αριθμού εργαλείων του ψηφιακού marketing.

Το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών παρέχει Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Marketing και Επικοινωνίας, ενώ πρόσφατα αναπτύχθηκαν νέα προγράμματα εξ αποστάσεως κατάρτισης όπου όλη η εκπαιδευτική διαδικασία είναι online. Ένα τέτοιο πρόγραμμα e-learning είναι το Professional Marketing Management, το οποίο απευθύνεται σε άτομα που ενδιαφέρονται να καταρτιστούν στο marketing για επαγγελματικούς λόγους. Η eSkills Center με τη σειρά της, παρέχει εκπαιδευτικά προγράμματα στον τομέα του Digital Marketing & eBusiness. Διοργανώνει διήμερα εκπαιδευτικά συνέδρια με θέμα Digital Marketing και eBusiness, ενώ προσφέρει και e-learning εκπαιδευτικά προγράμματα και πιστοποιήσεις για Digital Marketing. Ναυαρχίδα των προγραμμάτων της αποτελούν οι ενδο-επιχειρησιακές εκπαιδεύσεις σε εξειδικευμένα προγράμματα.

Το Κέντρο Βιώσιμης Επιχειρηματικότητας Εξέλιξη υλοποιεί την e-Academy, ακαδημία ηλεκτρονικής επιχειρηματικότητας που περιλαμβάνει 2 ολοκληρωμένα προγράμματα, το Digital Marketing Practitioner και το e-Commerce Project Manager. Παράλληλα, διοργανώνει τα Cutting Edge Courses, σεμινάρια μικρότερης διάρκειας για εξειδίκευση σε επιμέρους τομείς όπως το Mobile Marketing, το Digital Marketing Strategy και το User Experience for e-Commerce. Επιπλέον, πραγματοποιεί και προγράμματα ενδοεταιρικής εκπαίδευσης, ενώ τον Σεπτέμβριο λανσάρει την πρώτη ακαδημία για Digital Transformation. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα πραγματοποιείται σε συνεργασία με την eSkills Center και με την υποστήριξη της Beiersdorf Hellas.

ΠΟΛΥΤΙΜΗ ΕΠΕΝΔΥΣΗ Η ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ
Όχι άδικα, εταιρείες και επιχειρήσεις έχουν αρχίσει να κατανοούν τη σημασία της εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού τους και να επενδύουν σε αυτήν. Τα πλεονεκτήματα είναι πολλά, ενώ και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι επιζητούν τέτοιες παροχές από τους εργοδότες τους. Άλλωστε, είναι κοινή παραδοχή πως οι ευχαριστημένοι εργαζόμενοι είναι πιο παραγωγικοί και δεν αποφασίζουν εύκολα να αποχωρήσουν από μια εταιρεία. Επενδύοντας στην κατάρτιση του εργατικού δυναμικού αυξάνεται το employee loyalty και η εταιρεία αποκτά μεγαλύτερη ευελιξία και προσαρμοστικότητα στην αγορά.

Η Αγγελική Παναγιώτου, Training Consultant της eSkills Center, εκτιμά ότι τα εκπαιδευτικά προγράμματα για Digital Transformation είναι από τις πιο δημοφιλείς εκπαιδεύσεις εκ μέρους των εταιρειών. Και συμπληρώνει: «Πολλές φορές ο εκσυγχρονισμός εσωτερικών διαδικασιών αποτελεί το εναρκτήριο λάκτισμα για την εκπαίδευση του συνόλου του ανθρώπινου δυναμικού στον τομέα αυτό. Οι επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται ότι διανύουμε την ψηφιακή εποχή και είναι απαραίτητο να επενδύσουν στην εκπαίδευση του συνόλου των εργαζομένων. Αυτό που επιζητούν είναι επικαιροποιημένη γνώση, πρακτική εφαρμογή που να έχει αξία για κάθε εργαζόμενο σε προσωπικό ή επαγγελματικό επίπεδο και ευελιξία στους τρόπους εκπαίδευσης».

Από την πλευρά του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος εξετάζει το ζήτημα η Δρ. Αλεξάνδρα Καώνη, Πρόεδρος Ακαδημαϊκού Συμβουλίου, New York College: «Στο σημερινό παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, οι επιχειρήσεις καλούνται να ανταποκριθούν στις ισχυρές πιέσεις του ανταγωνισμού και πολλές εξ αυτών έχουν κατανοήσει ότι το ανθρώπινο δυναμικό τους αποτελεί βασικό παράγοντα για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους. Συνεπώς η εκπαίδευση των εργαζομένων δεν είναι κόστος, αλλά επένδυση. Αν και ο ρόλος της εκπαίδευσης διαφέρει από τον ρόλο της κατάρτισης, είναι αδιαμφισβήτητο πλέον, ότι η ακαδημαϊκή κοινότητα οφείλει να κάνει τις απαραίτητες ενέργειες έτσι ώστε να επιτευχθεί η επιτυχής σύνδεση της εκπαίδευσης (και της κατάρτισης) με την απασχόληση».

Τέλος, ο Γεώργιος Μπάλτας, Καθηγητής Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Διευθυντής Μεταπτυχιακού Προγράμματος Marketing & Επικοινωνίας, αναφέρει: «Οι επιχειρήσεις επενδύουν κυρίως μέσω βραχυχρόνιων προγραμμάτων κατάρτισης και σεμιναρίων. Τα κύρια ζητούμενα είναι η ποιότητα, καθώς και η προσαρμογή στις ανάγκες της επιχείρησης».

5 ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ
– Blended learning: Το εκπαιδευτικό μοντέλο που συνδυάζει την εκμάθηση μέσω online digital μέσων και την κλασική διδασκαλία σε αίθουσα, εμφανίζει ανερχόμενη δυναμική τα τελευταία χρόνια. Ολοένα περισσότερες εταιρείες το επιλέγουν, καθώς επωφελούνται τόσο από το χαμηλότερο κόστος και την 24/7 πρόσβαση σε digital εκπαιδευτικό υλικό, όσο και από το προσωποποιημένο feedback από την κατά πρόσωπο εκπαιδευτική διαδικασία. 
– Social media savvy: Σημαντική αναδεικνύεται η εκπαίδευση των στελεχών στην ορθή, με επαγγελματισμό χρήση των social media. Ακόμα και η νεότερη γενιά που μεγάλωσε με τα social media και εισέρχεται τώρα στον εργασιακό χώρο, πρέπει να διδαχθεί τρόπους να αξιοποιεί όλα τα προσφερόμενα εργαλεία. 
– Bite-sized content: Σε αντίθεση με τα μακροχρόνια εκπαιδευτικά προγράμματα που ακολουθούν πολλά στελέχη, πολλά προγράμματα κατάρτισης είναι εξειδικευμένα, σύντομα και περιεκτικά, δεν απαιτούν πολύ χρόνο εκ μέρους των εργαζομένων, αλλά τους προσδίδουν την απαραίτητη αξία. 
– Mobile: Σύμφωνα με το blog eLearningIndustry, το mobile learning φέρει σειρά πλεονεκτημάτων, με βασικότερο ότι επιτρέπει στους συμμετέχοντες να έχουν πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό και να ασχολούνται με αυτό, με τους δικούς τους όρους και ρυθμούς. 
– Εκπαίδευση οπουδήποτε, από δασκάλους οπουδήποτε: Με μια πληθώρα παρόχων και επιλογών, οι εταιρείες και τα στελέχη μπορούν πλέον να επιλέγουν ακριβώς τη θεματολογία που τους ενδιαφέρει, αλλά και τον τρόπο εκμάθησης που τους εξυπηρετεί. Οι επιλογές αυτές ενισχύονται σε πολύ μεγάλο βαθμό από το ψηφιακό περιβάλλον, το οποίο παρέχει πρόσβαση σε αμέτρητα σεμινάρια, online εργαλεία και βιβλία με το πάτημα ενός κουμπιού.
Πηγή: engageme.online

Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΝΙΣΧΥΕΙ ΤΙΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Κινητήριος μοχλός κοινωνικής κινητικότητας και ανάπτυξης
Δρ. Αλεξάνδρα Καώνη, New York College

«Η τεχνολογία επιτρέπει την παροχή της εκπαίδευσης και κατάρτισης σε ένα ευρύτερο κοινό που δεν έχει πρόσβαση στον παραδοσιακό τρόπο εκπαίδευσης στην τάξη. Η τεχνολογία συνεπώς αποτελεί κινητήριο μοχλό κοινωνικής κινητικότητας και ανάπτυξης. Παρέχει σε υπο-εκπροσωπούμενες ομάδες σπουδαστών ευκαιρίες συμμετοχής και τους υποστηρίζει κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, στην απασχόληση και στη δια βίου μάθηση. Στο New York College,ο σχεδιασμός των προγραμμάτων, το περιεχόμενο, οι μέθοδοι διδασκαλίας, όπως δυνατότητα παρακολούθησης μέσω e-learning, και ο προγραμματισμός, όπως απογευματινά τμήματα ή το Σαββάτο, ενθαρρύνουν τον εργαζόμενο φοιτητή να επιστρέψει στον εκπαιδευτικό χώρο, προκειμένου να συμπληρώσει τις γνώσεις και τις δεξιότητές του».

Η δια ζώσης διδασκαλία παραμένει ο κυρίαρχος τρόπος εκπαίδευσης
Χρήστος Κορίτος (PhD), ALBA Graduate Business School at The American College of Greece
«Μέχρι στιγμής, η δια ζώσης διδασκαλία είναι ο κυρίαρχος τρόπος εκπαίδευσης με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση να ακολουθεί σε σημαντική απόσταση. Ωστόσο, η χρήση εκπαιδευτικών εφαρμογών όπως δια-δραστικές μελέτες περιπτώσεων, δια-δραστικά βιβλία κ.λπ., καθιστούν τόσο τη δια ζώσης όσο και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση περισσότερο ενδιαφέρουσες, επιτρέποντας μεγαλύτερη ευελιξία στην επικοινωνία εκπαιδευόμενων και εκπαιδευτών».

Τεχνολογία και ασύγχρονη εκπαίδευση
Γεώργιος Μπάλτας, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
«Η τεχνολογία έχει ενισχύσει εντυπωσιακά τις δυνατότητες της εξ αποστάσεως και ασύγχρονης εκπαίδευσης, η οποία ενδιαφέρει τα στελέχη που συνδυάζουν επιμόρφωση και εργασία, χωρίς μετακινήσεις και ωρολόγια προγράμματα που συχνά δεν είναι συμβατά με τις υποχρεώσεις τους».

Live streaming και διάδραση
Αγγελική Παναγιώτου, eSkills Center
«Το e-learning έχει πια εδραιωθεί στις περισσότερες επιχειρήσεις, αφού είναι μια μορφή εκπαίδευσης που επιτρέπει την ευελιξία που είναι ζητούμενο για να εξυπηρετεί το απαιτητικό πρόγραμμα των σύγχρονων στελεχών. Το e-learning τόσο σε σύγχρονη (real time) όσο και σε ασύγχρονη μορφή (βιντεοσκοπημένο υλικό, για το οποίο ο εκπαιδευόμενος ορίζει τον ρυθμό παρακολούθησης) επιτρέπει την εκπαίδευση στελεχών σε μια ευρεία θεματολογία. Επίσης, υπάρχουν πλατφόρμες που επιτρέπουν τη remote παρακολούθηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε πραγματικό χρόνο μέσω live streaming, επιτρέποντας παράλληλα τη διάδραση μεταξύ συμμετεχόντων και εισηγητή. Πρόκειται για ακόμα ένα εργαλείο που προσφέρει ποιοτική εκπαίδευση, ευελιξία, εξοικονόμηση χρόνου και πόρων, προσφέροντας ένα άρτιο αποτέλεσμα».

Το e-learning στις πρακτικές ενδοεταιρικής εκπαίδευσης
Λάμπρος Τσιακανίκας, Κέντρο Βιώσιμης Επιχειρηματικότητας Εξέλιξη
«Η τεχνολογία τίθεται στη διάθεση των στελεχών και στην υπηρεσία των παρόχων επαγγελματικής επιμόρφωσης, κυρίως με τη μορφή εργαλείων και προγραμμάτων μάθησης εξ αποστάσεως. Ήδη προσφέρουμε πρόσβαση σε αναγνωρισμένα προγράμματα e-learning, τα οποία συμπληρώνουν και ενισχύουν τη διδασκαλία που γίνεται μέσα στην τάξη. Παράλληλα, αναπτύσσουμε τη δική μας πλατφόρμα e-learning, μέσω της οποίας θα δώσουμε σύντομα την ευκαιρία σε στελέχη που ζουν μακριά από τα μεγάλα αστικά κέντρα, να παρακολουθούν προγράμματα επιμόρφωσης για το Digital Marketing και το e-Commerce.
Επίσης, πολλές εταιρείες βρίσκονται σε διαδικασία ψηφιακού μετασχηματισμού και ως εκ τούτου είναι πιο πρόθυμες να εντάξουν το e-learning στις πρακτικές ενδοεταιρικής εκπαίδευσης. Τέλος, τα τεχνολογικά μέσα που διαθέτουμε δίνουν τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να εξασκούνται μέσα στην τάξη και να εφαρμόζουν αμέσως αυτά που διδάσκονται».