Με την τρομακτικά αυξανόμενη διείσδυση των social media στην καθημερινότητά μας, η ισχύς των λεγόμενων influencers αυξήθηκε ραγδαία. Δεν είναι λίγες οι φορές που η επιρροή τους σε θέματα κοινωνικής αλλά και καταναλωτικής συμπεριφοράς φθάνει σε δυσθεώρητα ύψη, ενδεχομένως και τρομακτικά.

Γιατί μόνο τρομακτική – και ενίοτε επικίνδυνη – μπορεί να αποδειχθεί η αφιλτράριστη επιρροή κάποιων «επώνυμων» ανθρώπων σε μια σειρά κρίσιμων ζητημάτων της ζωής. Ξεκινώντας από τα πιο σοβαρά – όπως π.χ. η άποψή τους για την αναγκαιότητα του εμβολιασμού – και φθάνοντας έως και σε ζητήματα ήσσονος σημασίας που μπορεί να αφορούν συγκεκριμένες καταναλωτικές συμπεριφορές.

Η τυφλή ενίοτε προσομοίωση της ζωής των απλών ανθρώπων στα πρότυπα των influencers δημιουργεί σημαντικές παραδοξολογίες και στρεβλώσεις που μπορεί να αποδειχθούν επικίνδυνες τόσο για τους ίδιους τους ανθρώπους αυτούς, όσο και για την κοινωνία στην οποία ζουν. Τα τελευταία χρόνια η δύναμη των influencers ενισχύθηκε ραγδαία και πλέον ο προβληματισμός των συνεπειών της δύναμης αυτής είναι έντονος.

Τα αποτελέσματα ωστόσο μιας νέας έρευνας, η οποία εστιάζει σε θέματα καταναλωτικής συμπεριφοράς και στον τρόπο που αυτή επηρεάζεται από τους influencers δίνουν μια αίσθηση αισιοδοξίας ότι η δύναμη των τελευταίων μπορεί να «ελεγχθεί» από την κοινή λογική.

Η έρευνα αυτή διεξήχθη σε 2.042 καταναλωτές στις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Αυστραλία, ηλικίας 18-55 ετών από την πλατφόρμα περιεχομένου Stackla και δείχνει ότι για την πλειοψηφία (79%) των ερωτηθέντων το περιεχόμενο που δημιουργείται από απλούς καταναλωτές όπως εικόνες και βίντεο, επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τις αποφάσεις αγοράς τους. Αλλά μόνο το 9% λέει το ίδιο για το περιεχόμενο που παράγεται από influencers.

Η έρευνα διαπίστωσε επίσης ότι το 72% των ερωτηθέντων λένε ότι οι φωτογραφίες και τα βίντεο από πραγματικούς πελάτες είναι το περιεχόμενο που θέλουν περισσότερο να δουν σε ιστότοπους ηλεκτρονικού εμπορίου όταν λαμβάνουν αποφάσεις αγοράς. Περισσότεροι από τους μισούς (56%) των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι επηρεάζονται περισσότερο από εικόνες και βίντεο από τα κοινωνικά μέσα όταν κάνουν αγορές στο διαδίκτυο τώρα από ό, τι πριν από την πανδημία.

Συνεχίζοντας η έρευνα, αναφέρει ότι για την μεγάλη πλειοψηφία (88%) των ερωτηθέντων η αυθεντικότητα – την οποία σχετίζουν με τα brands– είναι ένας σημαντικός παράγοντας για να αποφασιστεί ποια από αυτά τους αρέσουν και υποστηρίζουν. Την ίδια στιγμή, το 83% πιστεύει ότι οι λιανοπωλητές πρέπει να παρέχουν πιο αυθεντικές εμπειρίες αγορών σε πελάτες όπως αυτοί.

Μερικά από τα σημαντικότερα ευρήματα της συγκεκριμένης έρευνας – τα οποία δημοσιεύθηκαν στο thetotalbusiness.com – είναι τα εξής:

  • Το 59% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι το περιεχόμενο που δημιουργείται από άλλους καταναλωτές είναι ο πιο αυθεντικός τύπος περιεχομένου. Μόνο το 10% των ερωτηθέντων λένε ότι το περιεχόμενο από influencers γίνεται αντιληπτό ως αυθεντικό.
  • Το 41% των ερωτηθέντων λέει ότι το περιεχόμενο που δημοσιεύουν στα κοινωνικά μέσα έχει αυξηθεί από την έναρξη της πανδημίας του COVID-19.
  • Οι ερωτηθέντες της Gen Z αναφέρουν τις περισσότερες δημοσιεύσεις στο Instagram (68%), ακολουθούμενο από το Snapchat (51%) και το Facebook (36%).
  • Τα δύο τρίτα (66%) των ερωτηθέντων της Gen Z αγόρασαν ρούχα αφού είδαν περιεχόμενο και βίντεο που δημιούργησαν άλλοι χρήστες.
  • Το Instagram (47%), το Facebook (38%) και το YouTube (36%) είναι οι κοινωνικές πλατφόρμες που οι ερωτηθέντες αναζητούν τώρα για το μεγαλύτερο μέρος της αγοραστικής τους έμπνευσης.

Όλες οι γενιές αγοραστών λένε στα brands ότι είναι πιο πιθανό να αγοράσουν προϊόντα εάν βλέπουν αυθεντικό περιεχόμενο πελατών σε ιστότοπους και τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ξεκάθαρα ότι οι αγοραστές στο διαδίκτυο επηρεάζονται και περιμένουν να δουν οπτικό περιεχόμενο από πραγματικούς πελάτες περισσότερο από ποτέ.

Eίναι λοιπόν εμφανές ότι η «κανονικότητα» επανέρχεται, τουλάχιστον στο κομμάτι της καταναλωτικής συμπεριφοράς. Κι αυτό είναι ξεκάθαρα σημάδι ωρίμανσης των καταναλωτών, με ότι θετικό μπορεί αυτή να συνεπάγεται.