Mπορεί το γενικό επιχειρηματικό κλίμα στην Ευρώπη να βελτιώνεται, ωστόσο, φαίνεται να μην συμβαίνει το ίδιο με τους κλάδους διαφήμισης και marketing.

Σύμφωνα με το τελευταίο European Advertising Business Climate Index της EACA, ο βαθμός εμπιστοσύνης στους τομείς διαφήμισης και marketing εμφανίζει σημαντική πτώση για το 2017. Σύμφωνα με τα στοιχεία, η επιχειρηματική εμπιστοσύνη στις εν λόγω βιομηχανίες μειώθηκε από +19 στις αρχές της χρονιάς, σε +12 τον Απρίλιο του 2017 και σε +3 τον Ιούλιο. Τα αποτελέσματα επηρεάζουν σημαντικά οι επιδόσεις τριών μεγάλων διαφημιστικών αγορών της Ευρώπης, της Αγγλίας, της Γαλλίας και της Ιταλίας, με την Αγγλία να καταγράφει τον χαμηλότερο δείκτη σε όλη την Ευρώπη (-29) και τη Γαλλία να παραμένει στο αρνητικό -5.

Η Ιταλία βίωσε επίσης σημαντική πτώση, από -4 σε -21 το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου 2017. Στις τρεις αυτές χώρες σημειώνεται επίσης σημαντικά χαμηλότερη ζήτηση σχετικών υπηρεσιών σε σχέση με το παρελθόν. Για τη Γαλλία, η ζήτηση διαφημιστικών υπηρεσιών μειώθηκε από -3 σε -5 και για την Ιταλία από -7 σε… -28. Η κάμψη των δεικτών εμπιστοσύνης είναι επίσης εμφανής στον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες δείχνουν να αντιλαμβάνονται την επιχειρηματική ανάπτυξη για το Q2 του 2017. Σύμφωνα με την έρευνα, υπάρχει σημαντική πτώση, από το +8 στο Q1/2017, σε -2 στο Q2/2017. Επιπλέον, οι προσδοκίες αναφορικά με τις τιμές για τους επόμενους 3 μήνες έχουν αρνητική πορεία: από +10 το Q1/2017 σε…0 το Q2/2017.

Γιατί όμως στεκόμαστε σε όλα αυτά τα… «καλά» νέα, στο πρώτο τεύχος μας αρχές Σεπτεμβρίου και μετά τις διακοπές; Μα γιατί κάτω-κάτω, στην τελευταία παράγραφο της σχετικής ανακοίνωσης με όλα αυτά τα όμορφα, κρύβεται η δική μας ευκαιρία. Δύο μόνον χώρες κατάφεραν να βελτιώσουν σημαντικά τη συνολική επιχειρηματική τους εμπιστοσύνη στο εξεταζόμενο διάστημα: η Σουηδία και… η Ελλάδα! Για διαφορετικούς λόγους φυσικά η καθεμιά. Η Ελλάδα, ενσαρκώνοντας ίσως το ρητό που λέει ότι όταν πιάσεις πάτο ο μόνος δρόμος είναι προς τα πάνω, εμφανίζει άνοδο του δείκτη εμπιστοσύνης από -15 σε +16.

Όσο κι αν τα στοιχεία μπορούν να αναγνωσθούν ως αναμενόμενα και αποδιδόμενα σε μια σειρά παραγόντων που δεν εξασφαλίζουν την επιχειρηματική «άνοιξη» των αγορών διαφήμισης και marketing στην Ελλάδα, ωστόσο είναι θετικά. Και προδιαθέτουν θετικά όσους επιθυμούν να τα δουν έτσι και να προσπαθήσουν για την καλή εξέλιξη αυτής της καλής αρχής… Για την ιστορία: η Σουηδία επιτυγχάνει άνοδο των δεικτών της από +10 σε +33, αντιπροσωπεύοντας την υψηλότερη αξία μεταξύ όλων των χωρών στην έρευνα…