Λίγες ημέρες μετά την ολοκλήρωση του 14ου Συνεδρίου Μάρκετινγκ Αεροπορικών Εταιρειών, που διοργάνωσε και φέτος ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ του ΔΑΑ, μιλάει στο Marketing Week για το συνέδριο-θεσμό για την αεροπορική αγορά, για τις θετικές ενδείξεις που διαφαίνονται για την αεροπορική αγορά της χώρας μας, αλλά και για την αποτελεσματική στρατηγική marketing που ακολουθεί ο ΔΑΑ, με στόχο όλους τους εταίρους του.

Ο ΔΑΑ υλοποιεί –μεταξύ άλλων- μία ανταγωνιστική πολιτική κινήτρων για τη διατήρηση και την τόνωση της αεροπορικής κίνησης και παράλληλα επενδύει στο Destination Marketing, προωθώντας τη δυναμική της Αθήνας ως προορισμού σε αεροδρόμια στον Καναδά, τις ΗΠΑ, τη Λατινική Αμερική, την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη Ρωσία. Τέλος, σημαντική είναι η δράση του ΔΑΑ σε Β2C επίπεδο, τόσο με την προσφορά ολοκληρωμένης εμπειρίας στους επιβάτες, όσο και μέσω της επικοινωνίας στα social media, στα οποία εγκαινίασε πρόσφατα την παρουσία του.

Marketing Week: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών πραγματοποίησε πρόσφατα, για 14η συνεχή χρονιά, το ετήσιο Συνέδριο Μάρκετινγκ Αεροπορικών Εταιρειών. Ποια είναι τα οφέλη που έχετε αποκομίσει από αυτή τη διοργάνωση;
Ιωάννα Παπαδοπούλου:
Το Airline Marketing Workshop διοργανώνεται εδώ και 14 χρόνια κάθε Φεβρουάριο από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Το πρώτο Συνέδριο διοργανώθηκε πιλοτικά το 2000, λίγο πριν ξεκινήσει η λειτουργία του αεροδρομίου, με στόχο πάντα την ενίσχυση του πνεύματος καλής συνεργασίας, ανταλλαγής απόψεων και επικοινωνίας μεταξύ του αεροδρομίου και των βασικών συνεργατών του, των αεροπορικών εταιρειών. Για εμάς, το συνέδριο είναι μια ιδανική πλατφόρμα, μια ευκαιρία για αμφίδρομη ενημέρωση στα ζητήματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε όλοι στον κλάδο των αερομεταφορών.

Παράλληλα, βέβαια, το συνέδριο συμπεριλαμβάνει και την επιβράβευση των αεροπορικών εταιρειών με την πιο επιτυχημένη αναπτυξιακή πορεία μέσα στη χρονιά που πέρασε. Προοδευτικά, το συνέδριο εξελίχθηκε και απέκτησε ένα «θεσμικό» -θα έλεγα- ρόλο, με έντονα πληροφοριακό, αλλά και ιδιαίτερα επικοινωνιακό χαρακτήρα, χωρίς να λείπουν και οι στιγμές ψυχαγωγίας. Τα οφέλη από το ετήσιο συνέδριό μας τα αξιολογούμε ως ιδιαίτερα σημαντικά και για τις δυο πλευρές.

Αφενός, είναι ο σκοπός και το περιεχόμενο του συνεδρίου, που αντανακλούν την ευρύτερη φιλοσοφία μας να προσφέρουμε στους συνεργάτες μας συνεχή υποστήριξη και εργαλεία χρήσιμα στις αναπτυξιακές προσπάθειές τους, ιδιαίτερα αυτήν την εποχή της οικονομικής κρίσης. Αφετέρου, έχουμε τη δυνατότητα να ανταλλάξουμε απόψεις με τους συνεργάτες μας για βασικά ζητήματα, οικοδομώντας μία ουσιαστική σχέση συνεργασίας. Η σημασία και η αξία του συνεδρίου απεικονίζονται επίσης στην πλούσια θεματολογία του, η οποία πιστεύουμε ότι ανταποκρίνεται πάντα στις ανάγκες των ημερών και αντανακλά τις εκάστοτε συνθήκες που επικρατούν στην αγορά.

Ποιο ήταν το μήνυμα του φετινού συνεδρίου, οι θεματικές του ενότητες και οι στόχοι του;
Το φετινό μήνυμά μας σχετίζεται άμεσα με τις εξελίξεις στην αεροπορική αγορά και προέρχεται από το γνωστό τραγούδι «Let the Sunshine in». Μετά από μία ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο, θελήσαμε να δώσουμε το στίγμα της σταθεροποίησης, όπως προκύπτει μέσα από την εξέλιξη της κίνησης, αλλά και της σταδιακής ανάκαμψης, της οποίας οι ενδείξεις είναι ήδη ορατές.

Έτσι, στο φετινό συνέδριό μας η κάθε ενότητα εργασίας, το περιβάλλον, αλλά ακόμα και το ψυχαγωγικό σκέλος, αποτέλεσαν τμήμα μίας μουσικής, στην πραγματικότητα, εκδήλωσης, «ντύθηκαν» δηλαδή με συγκεκριμένα μουσικά κομμάτια που παρέπεμπαν άμεσα στο θέμα της κάθε ενότητας. Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο εργασίας του Συνεδρίου, παρουσιάστηκαν -μεταξύ άλλων- η επισκόπηση της αεροπορικής αγοράς για το έτος «σταθεροποίησης» 2013, καθώς και οι αισιόδοξες προβλέψεις για την εξέλιξη της κίνησης το 2014, η πολιτική κινήτρων για τη διατήρηση και την τόνωση της αεροπορικής κίνησης, οι δράσεις του αεροδρομίου της Αθήνας με στόχο την ενίσχυση της ελκυστικότητας της πόλης και της δυναμικής της ως προορισμού και η είσοδος του αεροδρομίου στον χώρο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Επιπλέον, στο πλαίσιο του Συνεδρίου, παρουσιάστηκαν θέματα, όπως οι τάσεις και οι μελλοντικές προκλήσεις για τη διεθνή αγορά αερομεταφορών, οι δυνατότητες για περαιτέρω ανάπτυξη και επέκταση της τουριστικής περιόδου για την Αθήνα, η στρατηγική μάρκετινγκ προορισμού στην περίπτωση της Τουρκίας και της Κροατίας από ειδικούς καλεσμένους ομιλητές και τέλος, η διεθνής εμπειρία ως προς τα οφέλη της παρουσίας αεροδρομίων και αεροπορικών εταιρειών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.


Ποιες είναι σήμερα οι σημαντικότερες προκλήσεις, αλλά και τα σημαντικότερα προβλήματα, που αντιμετωπίζει η αεροπορική αγορά και ποια είναι η δική σας συμβολή στη διευθέτηση/διεκόλυνσή τους;
Ύστερα από μια μεγάλη περίοδο δοκιμασίας, τα μηνύματα που μέχρι στιγμής λαμβάνουμε -ήδη από το δεύτερο εξάμηνο του 2013-, τόσο από τις αεροπορικές εταιρείες, όσο και από φορείς/οργανισμούς του τουρισμού, είναι θετικά, και για τη θερινή περίοδο, αλλά και για το 2014 συνολικά. Φυσικά, είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι η αεροπορική αγορά είναι ιδιαίτερα ευμετάβλητη, δεδομένου ότι η εξέλιξη και ανάπτυξή της συναρτάται άμεσα με την συνολικότερη κατάσταση της οικονομίας.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις συνθήκες της αγοράς, έχει επιλέξει να ακολουθεί με συνέπεια τη στρατηγική της υποστήριξης των βασικών συνεργατών του, των αεροπορικών εταιρειών και της διαμόρφωσης, κατά το δυνατόν, ευνοϊκότερων συνθηκών λειτουργίας τους στην αγορά μας, με στοχευμένες δράσεις και κίνητρα, σχεδιασμένα με γνώμονα τον επιμερισμό του επιχειρηματικού κινδύνου για την αποτελεσματική λειτουργία τους.

Ο ΔΑΑ διαθέτει ένα αρκετά ανταγωνιστικό πρόγραμμα κινήτρων προς τις αεροπορικές εταιρείες. Ποιες ενέργειες/δράσεις/ κίνητρα προσφέρετε σήμερα στους συνεργάτες σας, πώς το πρόγραμμά σας έχει αναδιαμορφωθεί εν μέσω της οικονομικής κρίσης και ποια είναι τα αποτελέσματα από αυτές τις ενέργειες;
Επιδιώξαμε να συμβάλουμε αποφασιστικά στην προσπάθεια για την υποστήριξη και την ενίσχυση της αεροπορικής αγοράς. Ήδη από το 2010, οπότε και ξεκίνησε η οικονομική κρίση, προσφέραμε, πέραν του παραδοσιακού, αναπτυξιακού σχήματος κινήτρων μας, ένα νέο σχήμα εξαιρετικά γενναιόδωρων και στοχευμένων κινήτρων που ουσιαστικά αντιστοιχούν σε ιδιαίτερα σημαντική μείωση των χρεώσεων του αεροδρομίου.

Τα νέα αυτά κίνητρα δεν είναι αυστηρά προσανατολισμένα μόνο στην υποστήριξη αναπτυξιακών αποφάσεων των αεροπορικών εταιρειών, αλλά λαμβάνουν υπόψη τα δεδομένα της κίνησης, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί στην παρούσα ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο. Επιπλέον, με στόχο τη μέγιστη προβολή και ενδυνάμωση της θέσης των αεροπορικών εταιρειών υλοποιούμε, με δικά μας μέσα και πόρους, σημαντικά προγράμματα μάρκετινγκ και προώθησής τους στην τοπική αγορά.

Εκτός από τις ενέργειες που πραγματοποιείτε για την προώθηση της αεροπορικής αγοράς, γνωρίζουμε ότι επενδύετε στην προώθηση της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού. Τι δράσεις υλοποιείτε σχετικά;
Παραδοσιακά, για το αεροδρόμιο της Αθήνας, όταν περιγράφουμε την εταιρική στρατηγική μάρκετινγκ αναφερόμαστε στο τρίεδρο A,B,C Marketing, στη συνεχή δηλαδή διάδραση του αεροδρομίου με τις αεροπορικές εταιρείες (Α), τους Business συνεργάτες (Β) και το ευρύτερο επιβατικό κοινό (C). Πρόσφατα, το τρίεδρο αυτό απέκτησε τη στερεοσκοπική διάστασή του, με την προσθήκη του D στην εταιρική αυτή στρατηγική, καθώς το Destination Marketing, αποτελεί πλέον έναν πολύ σημαντικό και επιβεβλημένο από τις συνθήκες, άξονα στρατηγικής μάρκετινγκ της εταιρείας αεροδρομίου.

Στο πλαίσιο αυτό, αυτήν την εποχή παρακολουθούμε τα ιδιαίτερα ενθαρρυντικά αποτελέσματα της νέας πρωτοβουλίας – καμπάνιας που τρέχουμε με στόχο την ενίσχυση της ελκυστικότητας της πόλης της Αθήνας και της δυναμικής της ως προορισμού. Συγκεκριμένα, με κοινό πνεύμα συνεργασίας και αλληλοϋποστήριξης, 18 αεροδρόμια από όλο τον κόσμο υπέγραψαν Μνημόνια Συνεργασίας με το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, αναλαμβάνοντας τη δέσμευση για την προώθηση της Αθήνας ως προορισμού με τα δικά τους διαθέσιμα μέσα και εξασφαλίζοντας παράλληλα την αμοιβαία υποστήριξη των αντίστοιχων προορισμών από το ΔΑΑ. Μέσω του «City Pair Initiative », το 2014, η πόλη της Αθήνας θα προβληθεί σε αεροδρόμια στον Καναδά, τις ΗΠΑ, τη Λατινική Αμερική, την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη Ρωσία, με μήνυμα «Perhaψ You’re an Aθenian too», σε μια προωθητική εκστρατεία που απευθύνεται συνολικά σε αγορά με ετήσια κίνηση πάνω από 170 εκατ. επιβάτες.

Μία ακόμη από τις σημαντικότερες ενέργειές μας σε αυτό το πλαίσιο είναι η κάρτα πόλης «athenspotlighted», η οποία διανέμεται δωρεάν από το Νοέμβριο του 2011 στους μόνιμους κατοίκους εξωτερικού που έρχονται στην Αθήνα, φιλοδοξώντας να αποτελέσει αντίστοιχο προϊόν με αυτό που έχουν όλες οι μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις. Η κάρτα, η οποία πολύ πρόσφατα ετέθη υπό την αιγίδα του ΕΟΤ, διανέμεται από το Κεντρικό Σημείο Πληροφοριών των αφίξεων, στοχεύει κυρίως στους city breakers, που επισκέπτονται για λίγες μέρες την Αθήνα και παρέχει 20-30% εκπτώσειs σε 160 σημεία της πόλης (μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, καταστήματα, εστιατόρια). Παράλληλα, εκτός από το περιοδικό 2Board, το οποίο περιλαμβάνει ειδικό αφιέρωμα στην Αθήνα σε κάθε τεύχος, κυρίαρχο στοιχείο της πρόσφατης ανακαίνισης χώρων του αεροδρομίου είναι οι εντυπωσιακές φωτογραφίες της Αθήνας που κοσμούν τα νέα bus gates, με ιδιαίτερες όψεις της πόλης γεμάτες χρώμα και ελληνικότητα.


Με δεδομένο ότι ο ΔΑΑ επενδύει στην προσφορά μίας συνολικής «εμπειρίας» στους επιβάτες του, τι νέες ενέργειες πραγματοποιείτε προς αυτήν την κατεύθυνση και ποια μέσα χρησιμοποιείτε; Ποιος είναι ο ρόλος της τεχνολογίας στην προσφορά αυτής της εμπειρίας;
Γνωρίζουμε ότι ο σύγχρονος επιβάτης αναζητά πολλά περισσότερα από την απλή και βέβαια την ασφαλή αεροπορική μετακίνηση. Με στόχο τον εμπλουτισμό και την αναβάθμιση της ταξιδιωτικής εμπειρίας και με βάση τα στοιχεία από την έρευνα ικανοποίησης που διεξάγουμε σε καθημερινή βάση (σε δείγμα 40.000 επισκεπτών ετησίως), υλοποιήσαμε μία σειρά από αισθητικές και λειτουργικές αναβαθμίσεις χώρων και υποδομών, σε συνδυασμό με καινοτόμες υπηρεσίες, προσφέροντας ακόμα πιο σύγχρονη, εύκολη και φιλική εξυπηρέτηση σε ένα ανανεωμένο περιβάλλον.

Το σημαντικό αυτό project που ολοκληρώθηκε το 2013, αξιοποιώντας τον σύγχρονο σχεδιασμό και το υψηλό τεχνολογικό προφίλ της εταιρείας αεροδρομίου, περιελάμβανε σειρά έργων και υπηρεσιών όπως, το νέο Κεντρικό Σημείο Πληροφοριών, ανακαινισμένες αίθουσες επιβίβασης με έντονα ελληνικό στοιχείο, τους «Ψηφιακούς Βοηθούς» του αεροδρομίου – μια ιδιαίτερα πρωτοποριακή υπηρεσία, το σύστημα «Time to Gate» που υπολογίζει «δυναμικά» το χρόνο του επιβάτη ως την πύλη επιβίβασης, video walls, στα οποία προβάλλουν οι αεροπορικές εταιρείες το υλικό τους, νέα ειδικά σημεία αυτόματης αναζήτησης αποσκευών και ακόμη το «διαδικτυακό νησί» μας, ένα… «hot spot» που παρέχει στους σύγχρονους ταξιδιώτες μία σειρά από τεχνολογικές δυνατότητες σε ένα ελκυστικό περιβάλλον.

Επιπλέον, το 2013 ξεκίνησε -και θα συνεχιστεί και το 2014- το πολιτιστικό πρόγραμμά μας «Fly me to the Moon». Μέσα από μία σειρά καλλιτεχνικών παραστάσεων, απροσδόκητων δράσεων και καλλιτεχνικών δρώμενων στο χώρο του αεροδρομίου, ο επιβάτης «γνωρίζει» μία ακόμη διάσταση της ταξιδιωτικής εμπειρίας.

Πρόσφατα, εγκαινιάσατε την παρουσία σας στο Facebook και το Twitter, ενώ έχετε ήδη έντονη ψηφιακή παρουσία. Πώς αξιοποιείτε λοιπόν τα social media και ποιος είναι ο ρόλος τους για την επικοινωνία σας σε B2C και Β2Β επίπεδο;
Ήδη από το 2013, επανασχεδιάσαμε την ιστοσελίδα μας προσφέροντας στον κάθε διαδικτυακό επισκέπτη μία σύγχρονη και φιλική εμπειρία πλοήγησης, σύμφωνα με τις εξατομικευμένες ανάγκες και προτιμήσεις του. Και μια… αεροδρομιακή «αθηναϊκή νότα»: σε κάθε διαδικτυακό επισκέπτη το νέο www.aia.gr προσφέρει από την πρώτη κιόλας σελίδα ένα εικαστικό καλωσόρισμα με εικόνες και στιγμές από τη ζωή στο αεροδρόμιο και από τα πολλά «πρόσωπα» της πόλης μας.

Ως προς τα social media, ξεκινήσαμε στις 30 Οκτωβρίου την παρουσία μας στο Facebook και στο Twitter συμπληρώνοντας τη δυναμική ψηφιακή παρουσία μας. Η ανταπόκριση του κοινού είναι ήδη ιδιαίτερα ενθαρρυντική, αλλά και εμείς πλέον έχουμε τη δυνατότητα να αναπτύξουμε ακόμα περισσότερο τη σχέση διαλόγου με το κοινό, μέσα από τις νέες πλατφόρμες επικοινωνίας που τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσφέρουν. Παράλληλα, ήδη από τον Οκτώβριο 2012 συνεχίζουμε σε επίπεδο Β2Β την παρουσία μας, κυρίως μέσω του Airline Blog μας, το οποίο λειτουργεί ως ένα επιπρόσθετο και πιο άμεσο κανάλι επικοινωνίας μας με τους βασικούς συνεργάτες μας, τις αεροπορικές εταιρείες στα θέματα του καθημερινού διαλόγου.

Τέλος, ποιοι είναι οι στόχοι σας για το 2014 και πώς βλέπετε να εξελίσσεται η αεροπορική αγορά στο σύνολό της την τρέχουσα χρονιά;
Με όχημα το υγιές επιχειρηματικό μοντέλο του αεροδρομίου που αποβλέπει στη σταδιακή ανάπτυξη, αλλά και στην επιχειρηματική προστασία των συνεργατών μας θεωρούμε σημαντικό το ότι, μετά από μια μακρά περίοδο όπου η κατάσταση της οικονομίας επηρέασε έντονα και την αεροπορική αγορά, τα δείγματα είναι θετικά, καθώς τη συγκράτηση της πτώσης της κίνησης που καταγράφηκε το 2013, ακολουθούν οι πρώτες ενδείξεις ανάκαμψης μέσα στο 2014. Kύριο στόχο μας αποτελεί η συνέχιση της στρατηγικής μας για την υποστήριξη των βασικών συνεργατών μας, των αεροπορικών εταιρειών.

Το ξεκίνημα της χειμερινής περιόδου 2013-14, βρήκε το πρόγραμμα πτήσεων του αεροδρομίου μας με νέες εβδομαδιαίες πτήσεις, οι οποίες ξεκίνησαν κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου και διατηρούνται σε ετήσιο επίπεδο, στοιχείο με ιδιαίτερη αξία για εμάς, ενώ ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του έτους είναι ότι, υποδεχόμαστε νέες αεροπορικές εταιρείες και νέους προορισμούς, με αύξηση συχνοτήτων και υψηλές πληρότητες. Παράλληλα, σημαντική είναι και η αύξηση που παρατηρείται και στις εταιρείες χαμηλού κόστους, αποδεικνύοντας ότι, όπως φαίνεται, η δυναμική του προορισμού «Αθήνα» ανακάμπτει. Με τα μηνύματα που λαμβάνουμε επίσης από τους φορείς του τουρισμού για το επόμενο διάστημα του έτους να είναι εξίσου θετικά, θεωρούμε ότι η αεροπορική αγορά έχει λόγους να ελπίζει σε καλύτερες μέρες, μετά από μια μακρά περίοδο έντονης δοκιμασίας.