Υπό το μήνυμα «Bonding takes us higher», κινήθηκε φέτος το ετήσιο συνέδριο-θεσμός του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. «Για εμάς, το συνέδριο είναι μια ιδανική πλατφόρμα, μια ευκαιρία για αμφίδρομη ενημέρωση στα ζητήματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε όλοι στον κλάδο», επισημαίνει η Ιωάννα Παπαδοπούλου. Από κει και πέρα, το συνέδριο γίνεται η αφορμή για πολύ ενδιαφέρουσες απαντήσεις, πάνω στις νέες τάσεις που αφορούν στο αεροπορικό marketing, το ρόλο των νέων καναλιών επικοινωνίας τόσο με συνεργάτες όσο και με το κοινό, τις δράσεις που ο ΔΑΑ έχει υλοποιήσει, αντιμετωπίζοντας «επιθετικά» και όχι «αμυντικά», μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία.

Marketing Week: Ο ΔΑΑ πραγματοποίησε πρόσφατα το 13ο Συνέδριο Μάρκετινγκ αεροπορικών εταιρειών. Θα ήθελα κατ’ αρχάς, να μου πείτε ποιo είναι το συνολικό και σε βάθος χρόνου όφελος που αποκομίζει ο ΔΑΑ από αυτή τη συστηματική και σε ετήσια βάση διοργάνωση.
Ιωάννα Παπαδοπούλου:
Το Airline Marketing Workshop διοργανώνεται εδώ και 13 χρόνια, κάθε Φεβρουάριο, από το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Το πρώτο Συνέδριο διοργανώθηκε πιλοτικά το 2000 (λίγο πριν ξεκινήσει η λειτουργία του αεροδρομίου) με στόχο πάντα την ενίσχυση του πνεύματος καλής συνεργασίας, ανταλλαγής απόψεων και επικοινωνίας μεταξύ του αεροδρομίου και των βασικών συνεργατών του, των αεροπορικών εταιρειών. Για εμάς, το συνέδριο είναι μια ιδανική πλατφόρμα, μια ευκαιρία για αμφίδρομη ενημέρωση στα ζητήματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε όλοι στον κλάδο των αερομεταφορών.

Παράλληλα βέβαια, το συνέδριο συμπεριλαμβάνει και την επιβράβευση των αεροπορικών εταιρειών με την πιο επιτυχημένη αναπτυξιακή πορεία μέσα στη χρονιά που πέρασε. Προοδευτικά, το συνέδριο εξελίχθηκε και απέκτησε ένα «θεσμικό» -θα έλεγα- ρόλο, με έντονα πληροφοριακό αλλά και ιδιαίτερα επικοινωνιακό χαρακτήρα, χωρίς να λείπουν και οι στιγμές ψυχαγωγίας.

Τα οφέλη από το ετήσιο συνέδριό μας τα αξιολογούμε ως ιδιαίτερα σημαντικά και για τις δυο πλευρές. Αφενός, είναι ο σκοπός και το περιεχόμενο του συνεδρίου, που αντανακλούν την ευρύτερη φιλοσοφία μας να προσφέρουμε στους συνεργάτες μας συνεχή υποστήριξη και εργαλεία χρήσιμα στις αναπτυξιακές προσπάθειές τους, ιδιαίτερα αυτή την εποχή της οικονομικής κρίσης. Αφετέρου, έχουμε τη δυνατότητα να ανταλλάξουμε απόψεις με τους συνεργάτες μας για βασικά ζητήματα, οικοδομώντας μία ουσιαστική σχέση συνεργασίας. Η σημασία και η αξία του συνεδρίου απεικονίζονται επίσης στην πλούσια θεματολογία του, η οποία πιστεύουμε πως ανταποκρίνεται πάντα στις ανάγκες των ημερών και αντανακλά τις εκάστοτε συνθήκες που επικρατούν στην αγορά.

Πρόκειται για ένα event το οποίο «πατάει» ενδεχομένως σε διεθνή πρότυπα, ή έχει αναπτυχθεί εξ’ ολοκλήρου από τον ΔΑΑ; Θα μπορούσαμε δηλαδή να πούμε ότι είναι μια «καινοτομία» για τα διεθνή αεροπορικά δεδομένα;
Πράγματι, το Airline Marketing Workshop αποτελεί μια διεθνώς αναγνωρισμένη «καινοτομία» του ΔΑΑ, που πλέον έχει υιοθετηθεί –ως πρακτική- και από κάποια αεροδρόμια στο εξωτερικό. Χρόνο με το χρόνο, το συνέδριό μας εξελίσσεται συνεχώς και ενδυναμώνεται τόσο σε επίπεδο θεματολογίας και ομιλητών, όσο και σε επίπεδο διοργάνωσης και παραγωγής, αποσπώντας όλο και υψηλότερη αξιολόγηση και πιο εγκωμιαστικά σχόλια.

Αξίζει εδώ να επισημάνουμε ότι οι αεροπορικές εταιρείες εκτιμούν πολύ το γεγονός της διοργάνωσης ενός τόσο απαιτητικού συνεδρίου ακόμα και κατά τη διάρκεια της δύσκολης συγκυρίας που διανύουμε.

Η φράση «bonding takes us higher», που ήταν το θέμα του φετινού συνεδρίου, έχει προφανώς κάποια συμβολική σημασία. Ποια είναι αυτή; Ποια είναι η σημασία της ανάπτυξης και καλλιέργειας «δεσμών» μεταξύ αεροπορικών εταιρειών και αερολιμένα;
Το φετινό σλόγκαν, αποδίδει με ακρίβεια το πώς αντιλαμβανόμαστε από την έναρξη λειτουργίας αλλά και τώρα, σε μία δύσκολη περίοδο, τη σχέση του αεροδρομίου με τους άμεσους συνεργάτες, τις αεροπορικές εταιρείες: μία σχέση στενής συνεργασίας και αδιάλειπτης υποστήριξης, με εκφραστές το δημιουργικό διάλογο και τη συνεχώς ενισχυόμενη πολιτική κινήτρων μας. Και πέραν όμως της στενής σχέσης που έχει καλλιεργηθεί μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών και του τμήματος Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ, η «πελατοκεντρική» πολιτική του ΔΑΑ εκφράζεται μέσα από ένα σύνολο δραστηριοτήτων που θελήσαμε να αναδείξουμε με τη χρήση της έννοιας «bonding».

Με αυτό το δεδομένο, επιδιώξαμε τη συμμετοχή εκπροσώπων/συναδέλφων από όλα τα τμήματα που έχουν άμεση σχέση με τις αεροπορικές εταιρείες, ώστε να «περάσει» ξεκάθαρα το μήνυμα ότι ανεξάρτητα από τον τομέα δραστηριοποίησης, όλοι λειτουργούμε έχοντας ως προτεραιότητα την παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου και την καλλιέργεια σχέσεων αμοιβαίας υποστήριξης.


Με ποιους τρόπους, δράσεις και πρωτοβουλίες, προσπάθησε ο ΔΑΑ να τονώσει την αεροπορική κίνηση της Αθήνας, σε μια ομολογουμένως δύσκολη χρονιά;
Επιδιώξαμε να συμβάλουμε αποφασιστικά στην προσπάθεια για την υποστήριξη και την ενίσχυση της αεροπορικής αγοράς. Για τη χρονιά που μας πέρασε, σε ένα περιβάλλον εξαιρετικά αβέβαιο λόγω των συνθηκών στην οικονομία και σε μια προσπάθεια να μοιραστούμε με τις εταιρείες το επιχειρηματικό ρίσκο αλλά και να διαμορφώσουμε ένα ευνοϊκότερο πλαίσιο λειτουργίας για αυτές, προσφέραμε ένα νέο σχήμα εξαιρετικά γενναιόδωρων και στοχευμένων κινήτρων – που ουσιαστικά αντιστοιχούν σε μείωση, έως και 30%, των χρεώσεων του αεροδρομίου.

Τα νέα αυτά κίνητρα δεν είναι αυστηρά προσανατολισμένα μόνο στην υποστήριξη αναπτυξιακών αποφάσεων των αεροπορικών εταιρειών, αλλά λαμβάνουν υπόψη τα δεδομένα της κίνησης, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί στην παρούσα ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο. Επιπρόσθετα, σε ισχύ εξακολουθεί να βρίσκεται το πρόγραμμα κινήτρων και συγχρηματοδότησης αναπτυξιακών δρά- σεων των αεροπορικών εταιρειών, που ο ΔΑΑ παρέχει σε ετήσια βάση.

Πέρα από την πολιτική κινήτρων, ο ΔΑΑ προχώρησε και σε άλλες κινήσεις, όπως αισθητικές παρεμβάσεις και λανσάρισμα νέων υπηρεσιών. Ποια ήταν τα βασικότερα από αυτά και υπό ποια στρατηγική σκέψη δημιουργήθηκαν;
Γνωρίζουμε ότι ο σύγχρονος επιβάτης αναζητά πολλά περισσότερα από την απλή και βέβαια την ασφαλή αεροπορική μετακίνηση. Με στόχο τον εμπλουτισμό και την αναβάθμιση της ταξιδιωτικής εμπειρίας και με βάση τα στοιχεία από την έρευνα ικανοποίησης που διεξάγουμε σε καθημερινή βάση (σε δείγμα 40.000 επισκεπτών ετησίως), υλοποιήσαμε μία σειρά από αισθητικές και λειτουργικές αναβαθμίσεις χώρων και υποδομών, σε συνδυασμό με καινοτόμες υπηρεσίες, προσφέροντας ακόμα πιο σύγχρονη, εύκολη και φιλική εξυπηρέτηση σε ένα ανανεωμένο περιβάλλον.

Το σημαντικό αυτό project που ολοκληρώθηκε το 2012, αξιοποιώντας το σύγχρονο σχεδιασμό και το υψηλό τεχνολογικό προφίλ της εταιρείας αεροδρομίου, περιελάμβανε σειρά έργων και υπηρεσιών όπως το νέο Κεντρικό Σημείο Πληροφοριών, ανακαινισμένες αίθουσες επιβίβασης με έντονα ελληνικό στοιχείο, τους «Ψηφιακούς Βοηθούς» του αεροδρομίου – μια ιδιαίτερα πρωτοποριακή υπηρεσία, το σύστημα «Time to Gate» που υπολογίζει «δυναμικά» το χρόνο του επιβάτη ως την πύλη επιβίβασης, video walls στα οποία προβάλλουν οι αεροπορικές εταιρείες το υλικό τους, νέα ειδικά σημεία αυτόματης αναζήτησης αποσκευών και ακόμη το «διαδικτυακό νησί» μας, ένα… «hot spot» που παρέχει στους σύγχρονους ταξιδιώτες μία σειρά από τεχνολογικές δυνατότητες σε ένα ελκυστικό περιβάλλον.

Κεντρικό θέμα σε ένα από τα panels συζήτησης του Συνεδρίου, ήταν ο τουρισμός και η ανάπτυξη του «e-travel». Ποια είναι τα οφέλη για την αεροπορική αγορά και ποιες οι συνέργειες και ευκαιρίες που ενδεχομένως προκύπτουν;
Η συνεχής ανάπτυξη των διαδικτυακών υπηρεσιών από τους διαφόρους φορείς στον τομέα του τουρισμού ενισχύει την ταχεία επικοινωνία, καθώς επιτρέπει την πρόσβαση σε «παγκόσμια» προϊόντα με ελάχιστη δαπάνη. Παράλληλα, η μεταστροφή στο e-travel δείχνει σαφώς ότι η ταξιδιωτική βιομηχανία διανύει μια νέα φάση όπου τα δεδομένα αλλάζουν και δεν μπορούμε να αγνοήσουμε ότι οι κλασικοί ταξιδιωτικοί πράκτορες αναγκάζονται να προσαρμόσουν το επιχειρηματικό μοντέλο τους προς όφελος των ταξιδιωτών που τώρα απολαμβάνουν καλύτερες υπηρεσίες.

Τα οφέλη για την αεροπορική αγορά είναι ανάλογα. Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν το δικό τους μερίδιο σε αυτή τη διαδικασία. Για δεκαετίες έπρεπε να βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στους μεσάζοντες για τη πώληση των εισιτηρίων τους. Πλέον, προσεγγίζουν οι ίδιες τους πελάτες τους μειώνοντας ταυτόχρονα τα κόστη τους. Στην πραγματικότητα, όλες οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες επενδύουν επιθετικά στις ηλεκτρονικές πωλήσεις, χρησιμοποιώντας πολλαπλούς τρόπους μάρκετινγκ για να προσελκύσουν τους πελάτες τους.

Ποια είναι η σχέση του ΔΑΑ με τα social media; Με ποιους τρόπους αξιοποιείτε τη δυναμική τους, τόσο σε σχέση με το επιβατικό κοινό, όσο ενδεχομένως και σε B2B επίπεδο;
Παραδοσιακά – για το αεροδρόμιο της Αθήνας – όταν περιγράφουμε την εταιρική στρατηγική μάρκετινγκ αναφερόμαστε στο τρίεδρο A,B,C Marketing, στη συνεχή δηλαδή διάδραση του αεροδρομίου με τις αεροπορικές εταιρείες (Α), τους Business συνεργάτες (Β) και το ευρύτερο επιβατικό κοινό (C). Πρόσφατα, το τρίεδρο αυτό απέκτησε τη στερεοσκοπική διάστασή του, με την προσθήκη του D στην εταιρική αυτή στρατηγική, καθώς το Destination Marketing, αποτελεί πλέον έναν πολύ σημαντικό και επιβεβλημένο από τις συνθήκες, άξονα στρατηγικής μάρκετινγκ της εταιρείας αεροδρομίου.

Επιπλέον, αναφορικά με τα social media, ξεκινήσαμε ήδη από τον Οκτώβριο 2012 την παρουσία μας σε αυτά σε επίπεδο Β2Β, μέσω του Airline Blog μας, το οποίο λειτουργεί ως ένα επιπρόσθετο και πιο άμεσο κανάλι επικοινωνίας μας με τους βασικούς συνεργάτες μας, τις αεροπορικές εταιρείες. Πολύ σύντομα, σκοπεύουμε να αξιοποιήσουμε και ευρύτερα τα social media απευθυνόμενοι στον επιβάτη – ταξιδιώτη. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, στόχο μας αποτελεί, η, μέσω μιας κοινής πλατφόρμας, συνάντηση των απαιτήσεων και των προσδοκιών των κοινών μας.


Εν κατακλείδι, πώς πιστεύετε ότι προδιαγράφεται το μέλλον για την αεροπορική αγορά και από ποιες παραμέτρους θα εξαρτηθεί η ανάπτυξή της; Ποια είναι η στρατηγική που ο ΔΑΑ επιλέγει να ακολουθήσει τα επόμενα χρόνια;
Το 2013 αναμένεται να είναι μία ακόμη δύσκολη χρονιά. Τα μηνύματα όμως που μέχρι στιγμής λαμβάνουμε τόσο από τις αεροπορικές εταιρείες όσο και από φορείς του τουρισμού είναι θετικά, ιδιαίτερα για τη θερινή περίοδο. Συνεπώς όπως είπαμε και πριν – δικαιολογημένα ίσως θα μπορούσε να χαρακτηρίσει κανείς το 2013 μία χρονιά σταθεροποίησης. Οπωσδήποτε, είναι σημαντικό να λαμβάνουμε πάντα υπόψη μας το γεγονός ότι οι εξελίξεις στην αεροπορική αγορά σχετίζονται άμεσα με τις εξελίξεις στην οικονομία.

Ειδικότερα για την αγορά της Αθήνας, είναι πολύ σημαντική η συνένωση όλων των δυνάμεων των φορέων και των οργανισμών που δραστηριοποιούνται στην τουριστική αγορά, για την αντιστροφή της αρνητικής εικόνας που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια για την πόλη. Στο πλαίσιο αυτό, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις συνθήκες της αγοράς, έχει επιλέξει να ακολουθεί με συνέπεια τη στρατηγική της υποστήριξης των βασικών συνεργατών του, των αεροπορικών εταιρειών, με στοχευμένες δράσεις και κίνητρα, σχεδιασμένα με γνώμονα τη διαμόρφωση του πλέον ευνοϊκότερου πλαισίου για την αποτελεσματική λειτουργία τους.

–> Το Airline Marketing Workshop διοργανώνεται εδώ και 13 χρόνια, έχοντας αποκτήσει θεσμικό χαρακτήρα

–> Ο ΔΑΑ έχει εγκαινιάσει νέο σχήμα κινήτρων που αντιστοιχούν σε μείωση έως και 30% στις χρεώσεις αεροδρομίου

–> Οι «ψηφιακοί βοηθοί», το «time gate» και το «διαδικτυακό νησί» αποτελούν μερικές από τις καινοτομίες που έχει εγκαινιάσει ο ΔΑΑ

–> Η μεταστροφή στο e-travel δείχνει σαφώς ότι η ταξιδιωτική βιομηχανία διανύει μια νέα φάση

–> Στο τρίεδρο «αεροπορικές εταιρείες», «business συνεργάτες» και «επιβατικό κοινό» του Marketing του ΔΑΑ, έχει προστεθεί πλέον και το «Destination Marketing»

–> Από τον Οκτώβριο του 2012, ο ΔΑΑ έχει αποκτήσει παρουσία στα social media σε B2B επίπεδο, μέσω του Airline Blog

–> Η συνένωση όλων των δυνάμεων φορέων και οργανισμών της τουριστικής αγοράς, είναι εξαιρετικά σημαντική για την αντιστροφή της αρνητικής εικόνας της Αθήνας

Η αεροπορική αγορά στην Ελλάδα το 2012
«Σύμφωνα με τον απολογισμό του 2012, η συνολική επιβατική κίνηση  διαμορφώθηκε περίπου στα 13 εκατομμύρια επιβάτες. Όπως είναι γνωστό, η εξέλιξη των μεγεθών στην οικονομία επηρεάζει άμεσα τις εξελίξεις στον κλάδο των αερομεταφορών. Βλέπουμε λοιπόν ότι, και στην περίπτωση της δικής μας αγοράς, όπου σε σύγκριση με το 2011 η επιβατική κίνηση παρουσίασε μείωση της τάξης του 10,4%, η συρρίκνωση των μεγεθών συσχετίζεται άμεσα με την καθοδική πορεία του ΑΕΠ και του δείκτη τιμών καταναλωτή. Σημαντικό ρόλο σε αυτήν την εξέλιξη διαδραμάτισε βέβαια η αρνητική εικόνα που διαμορφώθηκε για την Ελλάδα και ειδικότερα για την πόλη της Αθήνας κατά τα τελευταία 2 έτη. Παράλληλα, και αναφορικά με την κίνηση εσωτερικού, σημαντικοί παράγοντες που επέδρασαν στην εξέλιξη της επιβατικής κίνησης ήταν η μείωση της δυνατότητας των Ελλήνων για αεροπορικό ταξίδι και βέβαια η ευρύτερη αβεβαιότητα για την πορεία της οικονομίας.»