<‘Σελίδα 1: Η συμβουλή στους έλληνες marketers που αντιμετωπίζουν τα advergames με επιφυλακτικότητα και η επένδυση σε χρόνο και χρήμα που απαιτείται από την πλευρά του πελάτη’>
Μα φυσικά ότι οι «κακοί» που έκαναν επιδρομή δεν ήταν εξωγήινοι, αλλά… τα γράμματα P, E, P, S, και I, εξ ου και ο τίτλος «Pepsi Invaders».

Κάπως έτσι, λοιπόν, πολύ πριν «εισβάλει» το internet στη ζωή μας, «γεννήθηκε» το πρώτο advergame. Ένα ιδιαίτερα αποτελεσματικό εργαλείο επικοινωνίας, το οποίο κεντρίζει χρόνο με το χρόνο το ενδιαφέρον όλο και περισσότερων marketers.

Και στην Ελλάδα; Παρουσιάζουν τα advergames αυξημένη δυναμική και στη χώρα μας; Οι Παντελής Μπακής, Διευθυντής Interactive Marketing & VAS Services στη Forthnet και ο Περικλής Βανικιώτης, Business Development Director στην Atcom Internet & Multimedia SA, καταθέτουν την άποψή τους για μία αγορά, η οποία είναι βέβαιο ότι θα μας απασχολήσει ακόμα περισσότερο στο εγγύς μέλλον.

Marketing Week: Υπάρχουν ακόμα έλληνες marketers που αντιμετωπίζουν τα advergames με επιφυλακτικότητα; Και αν ναι, τι θα τους συμβουλεύατε;

Παντελής Μπακής: Το θέμα πλέον δεν είναι αν οι marketers επενδύουν στα advergames, αλλά το πόσο επενδύουν σε αυτά. Κατά τη γνώμη μου αλλά και σύμφωνα με την εμπειρία μου στο χώρο, οι έλληνες marketers γενικά δεν αντιμετωπίζουν με επιφυλακτικότητα τα advergames. Στη Forthnet, όπου μια από τις βασικές μας ενασχολήσεις είναι τα παντός είδους games, οι αντιδράσεις που λαμβάνουμε είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές. Ακόμα και αν πάμε κάποια χρόνια πίσω, π.χ. το 2001 όταν η αγορά του interactive marketing μόλις είχε αρχίσει να κάνει τα πρώτα της βήματα, θυμάμαι ότι εμείς προτείναμε και υλοποιούσαμε για λογαριασμό πελατών μας, advergames ακόμα και πάνω σε banners (rich media).

Το θέμα στη χώρα μας, λοιπόν, δεν είναι η επιφυλακτικότητα προς αυτήν την τακτική, αλλά το μέγεθος των επενδύσεων που εγκρίνουν οι marketers. Η διστακτικότητα δηλαδή εμφανίζεται -αυτό αφορά σε όλα τα μέσα, όχι μόνο το internet- στο κομμάτι του budget. Στο εξωτερικό βλέπουμε σπουδαίες δουλειές που διαθέτουν έξυπνες δημιουργικές ιδέες να υποστηρίζονται από υπέρογκα budgets σε επίπεδο υλοποίησης. Εδώ, δεν έχουμε την ίδια λογική. Πρέπει, όμως, να καταλάβουμε ότι η επένδυση σε χρόνο και χρήμα, όταν γίνεται με λογική, πάντοτε αποδίδει.

Περικλής Βανικιώτης: Κρίνοντας από τη συνολική παρουσία interactive marketing ενεργειών, θα έλεγα ότι το online περιβάλλον αντιμετωπίζεται ακόμα με επιφυλακτικότητα από μία -μικρή, θέλω να πιστεύω- πλευρά marketers. Αν δεν είναι τόσο διαδεδομένα όσο θα περίμενε κανείς, εκτιμώ ότι ο βασικός υπεύθυνος είναι αφενός μεν η αίσθηση που υπάρχει πως πρόκειται για αρκετά σύνθετες ενέργειες, αφετέρου δε η υποστήριξη που απαιτείται από την πλευρά του διαφημιζόμενου. Συνεπώς οι όποιες επιφυλάξεις αφορούν περισσότερο σε αυτήν την πολυπλοκότητα και λιγότερο στην πίστη στην ίδια την ενέργεια. Συμβουλή;

Μην πιστεύετε σε αυτήν την υποτιθέμενη πολυπλοκότητα. Μία δομημένη στρατηγική online επικοινωνίας καθιστά οποιαδήποτε ενέργεια εφικτή και απόλυτα μετρήσιμη σε απόδοση.

Marketing Week: Τα advergames μπορούν να αποδειχθούν ιδιαίτερα αποτελεσματικά σε επίπεδο engagement με τον καταναλωτή. Ποια είναι, όμως, σε γενικές γραμμές η επένδυση σε χρόνο και χρήμα που απαιτείται από την πλευρά του πελάτη;

Παντελής Μπακής: Τα advergames εξυπηρετούν απόλυτα το branded entertainment, δηλαδή την ψυχαγωγία του καταναλωτικού κοινού σε ένα branded περιβάλλον. Και έχει αποδειχθεί ότι το engagement του καταναλωτή σε αυτές τις περιπτώσεις είναι εξαιρετικά υψηλό.

Σε ότι αφορά τώρα την επένδυση που απαιτείται, όλα εξαρτώνται από τους στόχους που θέτει το ίδιο το brand. Γενικά ο συνεργάτης κάθε brand πρέπει να γνωρίζει εξ αρχής τους στόχους της κάθε ενέργειας, ώστε να προχωρήσει στη χάραξη της κατάλληλης στρατηγικής επικοινωνίας. Ένα απλό advergame που οι χρήστες μπορούν να παίξουν ακόμα και πάνω στο ίδιο το banner -χωρίς να χρειάζεται δηλαδή να φύγουν από το περιβάλλον του site που ήδη βρίσκονται- έχει θετικά αποτελέσματα σε ότι αφορά το χρόνο που ασχολείται ο χρήστης με το brand, ενώ είναι και μια ιδιαίτερα οικονομική λύση. Αντίστοιχα, η δημιουργία ενός μεγάλου advergame, που θα εμπλέξει εκατοντάδες χρήστες για μακρύ χρονικό διάστημα, προϋποθέτει πολύ περισσότερο χρόνο και κόστος, αλλά επιτυγχάνει και άλλους στόχους.

Περικλής Βανικιώτης: Η εκτίμηση κόστους και χρόνου είναι αποκλειστικά θέμα στρατηγικής και στόχων. Επί παραδείγματι, μία display campaign -ειδικά αν υποστηριχθεί και από SEM ενέργειες και μία καλή landing page- με βασικό στόχο τη δημιουργία μιας πλούσιας βάσης χρηστών, μπορεί να διαρκέσει ένα Χ χρονικό διάστημα για να πιάσει το στόχο της. Αντιθέτως, ένα advergame μπορεί να φέρει τα ίδια αποτελέσματα στο μισό χρόνο και συνεπώς το κόστος για την ανάπτυξη του μηχανισμού να μη φανεί στο τελικό αποτέλεσμα.
<‘here’>


<‘Σελίδα 2: Η ωριμότητα της ελληνικής αγοράς για να εμπιστευτεί το in-game advertising και το μυστικό της επιτυχίας των Alternative Reality Games’>
Marketing Week: Σύμφωνα με report της Screen Digest, το in-game advertising αναμένεται μέχρι το 2014 να έχει ξεπεράσει το 1 δισ. δολάρια σε ετήσια απορρόφηση. Είναι η ελληνική αγορά πλέον αρκετά ώριμη για να εμπιστευτεί αυτό το πολλά υποσχόμενο μέσο προβολής;

Παντελής Μπακής: Όλοι γνωρίζουμε ότι η αγορά μας, κυρίως λόγω μεγέθους, δεν μετέχει ενεργά στις εξελίξεις σε διεθνές επίπεδο, αλλά τις ακολουθεί. Με την πάροδο των ετών, πάντως, πρέπει να αναφέρουμε ότι αυξάνεται διαρκώς η ταχύτητα υιοθέτησης που επιδεικνύουμε. Ειδικά στις μέρες μας, που με όχημα το internet κάθε τι καινούριο διαχέεται αυτομάτως ανεξάρτητα από το αν έχει συμβεί στην άλλη άκρη της γης, μπορώ να πω ότι έχουμε βάλει… 4η στο κιβώτιο. Επικεντρώνοντας δε στην αγορά του interactive marketing, σε θέματα δημιουργικότητας, πλέον σχεδόν συμβαδίζουμε με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Αδιαμφισβήτητα, το in-game advertising, είναι μια πολύ αποτελεσματική πρακτική. Αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι αποτελεί συνειδητή επιλογή πολλών brands. Το θέμα όμως στη χώρα μας, δεν είναι αριθμητικό αλλά ποιοτικό. Τι εννοώ; Για εμένα, δυο είναι τα βασικά ερωτήματα: 1) Πώς χρησιμοποιούν τα brands αυτό τον τρόπο προβολής, ώστε πράγματι να έχει την αποτελεσματικότητα που πρέπει, και 2) Κατά πόσο τελικά γνωρίζει η ίδια η αγορά τις δυνατότητες που προσφέρει το in-game advertising συνολικά. Πιστεύω, δηλαδή, πως υπάρχει ωριμότητα σε ότι αφορά την επιλογή ενεργειών in-game advertising, αλλά δε ξέρω κατά πόσο υπάρχει ωριμότητα στον τρόπο χρήσης τους, στην υλοποίησή τους κ.τ.λ…

Περικλής Βανικιώτης: Εκτιμώ ότι, όπως συμβαίνει συνήθως, έστω με μια καθυστέρηση, θα ακολουθήσουμε τις τάσεις. Ελπίζω και πιστεύω πως θα είναι μικρή αυτή η καθυστέρηση, καθώς, ανεξάρτητα από την όποια ωριμότητα, τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας δείχνουν εξαιρετικά αποτελέσματα.

Marketing Week: Η Susan Bonds της 42 Entertainment, αναφερόμενη στο μυστικό επιτυχίας των Alternative Reality Games, έχει δηλώσει: «Είναι ακριβώς το αντίθετο της διαφήμισης. Προσφέρουν πάντα μία αίσθηση ανακάλυψης και παράλληλα δίνουν στο κοινό πρωταγωνιστικό ρόλο στην εμπειρία που πρόκειται να ζήσει». Συμμερίζεστε την άποψή της;

Παντελής Μπακής: Απολύτως. Και την προχωράω και ένα βήμα παραπέρα, καθώς κατά τη γνώμη μου αυτοί είναι και οι βασικοί λόγοι που γενικά το internet ως μέσο ξεχωρίζει έναντι των παραδοσιακών. Στα advergames βασικός παράγοντας επιτυχίας είναι η πλοκή της ιστορίας. Αυτή θα στηρίξει τη δημιουργική ιδέα και θα κερδίσει τελικά το ενδιαφέρον των χρηστών. Με βάση την πολύ καλή πλοκή, λοιπόν, το επόμενο βήμα αφορά στην εξέλιξη της ιστορίας που πρέπει να είναι πολυεπίπεδη, ώστε να καλύπτει διαρκώς την αίσθηση αυτή της ανακάλυψης. Τέλος, ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί στο ποιος θα είναι ο ρόλος του χρήστη, ο οποίος, κατά την άποψή μου, πρέπει να είναι ο πρωταγωνιστικός. Αν μάλιστα, καταφέρει κανείς να δημιουργήσει πολλές εκδοχές τέλους για την ιστορία του, η οποία γενικά θα τροποποιείται ανάλογα με τις αποφάσεις-κινήσεις του χρήστη, τότε η επίτευξη του engagement θα «εκτοξευθεί».

Περικλής Βανικιώτης: Παρά την εκτίμηση που τρέφω για την κυρία Bonds και για τη 42 Entertainment, που έχει δώσει εκπληκτικές δουλειές, δεν θα «αφόριζα» έτσι τη διαφήμιση – παρ’ ότι θεωρώ ότι αναφέρεται στην παραδοσιακή μορφή της. Βλέπω συνολικά τη διαφήμιση ως δημιουργία και, μιλώντας ειδικά για την online πλευρά της, πιστεύω ακράδαντα ότι, σε οποιαδήποτε έκφρασή της, μπορείς να φέρεις το χρήστη σε πρωταγωνιστικό ρόλο. Το ίδιο το internet δίνει στο χρήστη πρωταγωνιστικό ρόλο. Αν θέλεις να εναρμονιστείς με το περιβάλλον του, θα κάνεις το ίδιο και πραγματικά πιστεύω ότι μπορείς να δώσεις user experience και μόνο με text. Μην ξεχνάμε ότι πριν από λίγα χρόνια υπήρχαν online games που παίζονταν μέσω emails. Δεν υπάρχει καμμία δέσμευση σε καμμία ενέργεια. Αν έχουμε φαντασία και διάθεση μπορούμε να προσφέρουμε αίσθηση ανακάλυψης ακόμα και σε button…
<‘here’>