Το ρητό «to create is to live twice» του Albert Camus αναδεικνύεται πιο επίκαιρο από ποτέ, στις συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία του Covid-19, με τον κλάδο της διαφήμισης να επενδύει στην αέναη κίνηση της δημιουργικότητας και να εστιάζει στην προσωπική ενδυνάμωση των ανθρώπων του, στις αξίες, το συναίσθημα, αλλά και στην αισιοδοξία που καλείται να μεταδώσει σε κοινό και πελάτες.

Με μεγάλη επιτυχία διεξήχθη το Innovators Conference 2021, το οποίο διοργάνωσαν το Marketing Week και η Boussias Communications την Τετάρτη, 20 Ιανουαρίου. Η διοργάνωση, πλούσια σε εμπνευσμένες ιδέες, δημιουργική σκέψη, ενσυναίσθηση και inspiring παρουσιάσεις, επέστρεψε για να υπενθυμίσει πως η δημιουργικότητα δεν γνωρίζει περιορισμούς, αντιθέτως, αναδύεται νικήτρια υπό οποιαδήποτε συνθήκη.

Η φετινή διοργάνωση, με τη συμμετοχή διακεκριμένων creatives, από όλον τον κόσμο, έθεσε στο μικροσκόπιο τις επιπτώσεις της πανδημίας στον τρόπο εργασίας των agencies και των brands, στην ψυχολογία των creatives, καθώς στον τρόπο με τον οποίο θα επηρεάσουν την επόμενη ημέρα του κλάδου. Στόχος της δε ήταν να διερευνήσει το πώς οι δημιουργικές ιδέες θα θριαμβεύσουν σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία με το συναίσθημα να παίρνει τα ηνία από τους αριθμούς. Φέτος, το Συνέδριο προσαρμόστηκε και αυτό στις ιδιαίτερες συνθήκες και διεξήχθη ψηφιακά, ενώ το livestreamingεπιμελήθηκε η Coneq Hellas.

ΔΙΑΛΟΓΙΖΟΜΕΝΟΙ ΤΙΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ
Μία άκρως ενδιαφέρουσα παρουσίαση, καθώς και 10΄ διαλογιστικής πρακτικής, επεφύλαξε στους συνέδρους ο Yonathan Dominitz, Seasoned Insight meditation practitioner & teacher, Founder of Mindscapes και One on One Meditation, με τίτλο «Meditation, Resilience and Creativity: A one-hour experiential session». Με αφετηρία την αναδρομή στην προέλευση και την ιστορία του διαλογισμού και στην έλευσή του μετέπειτα στη Δύση, ο εισηγητής περιέγραψε την πρακτική, στα άμεσα οφέλη της οποίας περιλαμβάνεται η ενίσχυση της ανθεκτικότητας στην πίεση της καθημερινότητας και των συνθηκών της, η ενδυνάμωση της δημιουργικής σκέψης και η πηγαία παραγωγή καινοτόμων ιδεών.

Σημείωσε ότι, πέρα από τα οφέλη σε ατομικό επίπεδο, ο διαλογισμός, σε επίπεδο δημιουργικότητας, καταπραΰνει τον ψυχικό και πνευματικό «θόρυβο», προσφέροντας στον ασκούμενο πιο καθαρή σκέψη, από την οποία αναδύεται αυθόρμητα ο εντοπισμός νέων δυνατοτήτων, λύσεων στις προκλήσεις και νέων επιλογών για την αντιμετώπισή τους. Η πρακτική του διαλογισμού συμβάλλει στον περιορισμό της κακόβουλης κριτικής απέναντι στον εαυτό και, κατ’ επέκταση, στους συνεργάτες, με αποτέλεσμα να δίνεται η δυνατότητα σε ιδέες, που βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο, να αναπτυχθούν και ενδεχομένως να ανθίσουν.

Επιπλέον, η εξάλειψη της εγωιστικής σκέψης βοηθά στην εσωτερική ισορροπία και την αντιμετώπιση του στρες, ενισχύοντας τη συνεργασία, την έκθεση των δημιουργικών σκέψεων στην ομάδα και την από κοινού καλλιέργειά τους. Κατέληξε ότι, σε επαγγελματικό επίπεδο, εναπόκειται στα μέλη της ομάδας να εξασκήσουν την πρακτική του διαλογισμού ατομικά, από τα αποτελέσματα της οποίας, όμως, θα επωφεληθεί το σύνολό της. Πρότεινε δε ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να την ενσωματώσουν στη λειτουργία τους, όπως έπραξε η Google στις ΗΠΑ.

ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗ, ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ KAI Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΟΣ
Στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι μπορούν να αναγνωρίσουν τις δυνατότητές τους, να τις ευθυγραμμίσουν με τα ενδιαφέροντα και τις αξίες τους, ώστε να είναι εξίσου δημιουργικοί και παραγωγικοί στις νέες συνθήκες, αναφέρθηκε η Tiwalola Ogunlesi, Confidence Coach, Speaker και Founder, Confident and Killing It. Στην παρουσίασή της, με τίτλο «Positive Vibes Only», μίλησε για τη σημασία της εξάσκησης της θετικής σκέψης σε περιόδους κρίσης, και σημείωσε ότι, ενώ δεν μπορούμε να ελέγξουμε τα γεγονότα, μπορούμε να ελέγξουμε τον τρόπο που στεκόμαστε απέναντί τους.

Επισήμανε ότι η εκδήλωση συναισθημάτων αποτελεί ένδειξη ενέργειας, ότι, χωρίς προσωπική ευτυχία, η επιτυχία δύσκολα μπορεί να επιτευχθεί, και ότι ο τρόπος που αισθάνεται κάποιος δεν είναι συνώνυμος της προσωπικότητάς του. Αναφορικά με την παραγωγικότητα, προέρχεται από τον ίδιο τον άνθρωπο, αρκεί να έχει υπόψη τις ασχολίες που τον ευχαριστούν και τον ενδιαφέρουν, να διαθέτει θετικό attitude απέναντι στον εαυτό του, αναγνωρίζοντας τις δυνατότητες και τα επιτεύγματά του, και να μην εγκαταλείπει τους στόχους του. Πρότεινε, τέλος, στις εταιρείες να επενδύουν στους ανθρώπους τους και να δημιουργούν έναν ασφαλή χώρο, όπου ο καθένας θα μπορεί να εκφράζει τα συναισθήματά του. Πρόσθεσε ότι η πρωτοβουλία αυτή είναι στη διακριτική ευχέρεια της διοίκησης, η οποία οφείλει να κάνει τους ανθρώπους της να νιώθουν ασφαλείς να δείξουν την ευάλωτη κατάσταση στην οποία βρίσκονται.

ΔΙΑΤΗΡΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΩΝ ΟΜΑΔΩΝ
Προτάσεις για τον τρόπο με τον οποίο τα agencies μπορούν να διατηρήσουν τη δημιουργικότητά τους, διαχειριζόμενα τόσο τον εαυτό τους, όσο και τις ομάδες τους στην εποχή της εξ αποστάσεως εργασίας, παρείχε στην παρουσίαση, «How to maintain creativity in the era of flexible working», η Becky McOwen-Banks, Executive CreativeDirector, VanerMedia. Παρατήρησε ότι η δημιουργικότητα ανθίζει σε συγκεκριμένο πλαίσιο, όπου οι νέες ιδέες μπορούν να συλληφθούν και να καλλιεργηθούν.

Αυτό χαρακτηρίζεται από τον αυθορμητισμό που προέρχεται από το απρόοπτο ερέθισμα -γενεσιουργό αιτία της δημιουργικότητας-, την αλληλεπίδραση, ή, όπως το ονόμασε, το «παιχνίδι» μεταξύ συνεργατών, και από τον κατάλληλο χώρο, όπου οι ιδέες μπορούν να ρέουν απρόσκοπτα, -όλα αυτά, δηλαδή, που στερείται ο κλάδος λόγω της πανδημίας. Εξέφρασε την ανησυχία ότι οι νέες συνθήκες ενδέχεται να βλάψουν τον τρόπο που τα agencies λειτουργούν και δημιουργούν. Προέτρεψε τους επικεφαλής να έχουν επίγνωση του τρόπου εργασίας των ομάδων τους και να τις διευκολύνουν, ώστε να διευκολύνεται η ροή της δημιουργικής σκέψης.

Παρατήρησε ότι ο τρόπος που διοικούνται οι creative ομάδες σε μια περίοδο, όπου η εγγύτητα και ο αυθορμητισμός δεν αποτελούν πλέον «όπλα» για την παραγωγή αποτελέσματος, είναι ενδεικτικός του βαθμού προσαρμογής των ηγεσιών σε αυτήν. Ανέφερε ότι η εξ αποστάσεως εργασία δεν απειλεί τη δημιουργικότητα, ωστόσο σημαίνει ότι το πεδίο του «παιχνιδιού» έχει αλλάξει, με αποτέλεσμα οι ηγέτες να πρέπει να δώσουν έμφαση στον ανθρώπινο παράγοντα, ώστε να εξασφαλίσουν ότι το δυναμικό τους είναι πλήρως λειτουργικό.

CREATIVE VALUE ΚΑΙ LOCKDOWN
Στη σημασία του cultural relevance, των συναισθημάτων και της ανάγκης των δημιουργικών ανθρώπων να εξαλείψουν τον φόβο της έκθεσης και να προβάλλουν αυτήν την πλευρά του εαυτού τους στο ευρύ κοινό, στάθηκε η Shannie Mears, Co-Founder & Head of Talent, The Elephant Room. Στην παρουσίασή της «Tapping into your creativevalue, whilst on lockdown», υπογράμμισε την ανάγκη για έναν νέο τρόπο σκέψης, ο οποίος θα αναζητά, όχι τις σωστές απαντήσεις, αλλά θα βασίζεται στις σωστές ερωτήσεις για τη νέα «κανονικότητα».

Θεωρεί «κλειδί», τόσο για τα brands, όσο και για τα agencies να βρουν τους νέους εκείνους digital τρόπους που θα τα κρατήσουν συνδεδεμένα με το κοινό τους, και να αναζητήσουν νέα πεδία, όπου θα εφαρμόσουν τις δεξιότητες και το ταλέντο τους και θα εκφράσουν την άποψή τους. Τα κάλεσε να παραμείνουν κινητοποιημένα, να αναζητούν νέα ερεθίσματα και να επενδύουν στις αξίες και το value που τα ίδια δημιουργούν για τον εαυτό τους, μέσα από το προσωπικό τους storytelling.

ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ
Στον άνθρωπο και στα συναισθήματα που βιώνει θα πρέπει να σταθούν agencies και brands, σύμφωνα με τον OrnulfJohnsen, Chief Strategy Officer, &Co / The North Alliance. Στο πλαίσιο της παρουσίασής του, με τίτλο «Be Human», σημείωσε ότι ο Covid-19 εξέθεσε τις αδυναμίες μας ως είδος και πρόσθεσε ότι είναι απαραίτητο για τον κλάδο να συνεργαστεί για τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος, όπου η ανθρώπινη επαφή θα είναι περισσότερο ζητούμενο παρά ποτέ.

Στο πλαίσιο αυτό, το περιεχόμενο που θα παράγεται για τους πελάτες θα πρέπει να βασίζεται στο συναίσθημα και σε human insights, καθώς, στις νέες συνθήκες, η στρατηγική μόνη δεν θα έχει το ζητούμενο αποτέλεσμα. Πρόσθεσε ότι η επιτυχία προέρχεται από τον συνδυασμό της λογικής (reason) και του συναισθήματος (gut feeling), και αυτό μέσα στο ραγδαία αναπτυσσόμενο digital περιβάλλον. Επίσης, σημείωσε ότι η παραδοσιακή creative στρατηγική και το storytelling μπορούν να παράγουν εντυπωσιακά αποτελέσματα.

Όσο για τις παραμέτρους που μπορούν να παράγουν αποτέλεσμα για τα brands είναι η πυροδότηση του συναισθήματος μέσω του περιεχομένου και η κατανόηση των digital πλατφορμών, όπου θα προβληθεί. Υπογράμμισε ότι τα brands θα πρέπει να συνδεθούν με το κοινό, ενώ, παράλληλα, οι επαγγελματίες της διαφήμισης να εφεύρουν νέους τρόπους για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες του.

RESTART ΚΑΙ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ
Την αισιόδοξη προσέγγιση της συνθήκης που βιώνει η ανθρωπότητα και την αντιμετώπισή της ως μια ευκαιρία για ένα συνολικό reboot, συνιστά η Laura Visco, Deputy Executive Creative Director, 72andSunny Amsterdam, στην παρουσίασή της «Looking at a glass-half-full: choosing optimism in the midst of a pandemic». Τόνισε την ανάγκη για τους ανθρώπους της διαφήμισης να καλλιεργήσουν relevant ιδέες, καθώς ο εγκλεισμός τους παγιδεύει σε μια μονοσήμαντη πραγματικότητα, αποκλείοντάς τους από δεκάδες άλλες πραγματικότητες γύρω τους.

Φέρνοντας το παράδειγμα της πρώτης μεγάλης καμπάνιας της Coca Cola, μετά την άρση του πρώτου lockdown, «Open like neverbefore», παρατήρησε ότι τα brands χρειάζεται να συνδέσουν το 2020 με την αφετηρία μιας νέας κανονικότητας, αναζητώντας τις ευκαιρίες που μπορεί να ενέχει το «άγνωστο». Σημείωσε ότι θα πρέπει να συμβάλλουν στη θετική σκέψη, τροφοδοτώντας το κοινό με αισιοδοξία και εμπιστοσύνη για το «άγνωστο» μέλλον, ενώ χαρακτήρισε την παρούσα στιγμή ως το μεγαλύτερο reset για τους επαγγελματίες της επικοινωνίας.

Το ερώτημα που πρέπει να θέσει ο κλάδος στον εαυτό του και, τελικά, το ζητούμενο είναι πώς θα εμπνεύσουν τους ανθρώπους να αξιοποιήσουν τη νέα πραγματικότητα και να παραμείνουν ανοιχτοί στα διδάγματά της. Αναφορικά με την εξ αποστάσεως εργασία, έθεσε εαυτόν στους υπέρμαχούς της, σημειώνοντας ότι η δημιουργικότητα απαιτεί κάποιας μορφής απομόνωση, προκειμένου να έρθουν στην επιφάνεια νέες ιδέες, ενώ θεωρεί ότι η ευελιξία μπορεί να αυξήσει την παραγωγικότητα.

ΑΠΑΝΤΩΝΤΑΣ ΣΤΟ ΑΠΡΟΣΔΟΚΗΤΟ ΩΣ ΚΛΑΔΟΣ
Back to basics πρέπει να επιστρέψει ο κλάδος της διαφήμισης, σύμφωνα με τον Lazaros Nikiforidis, Executive CreativeDirector, Digitas, ο οποίος ξεκίνησε την παρουσίασή του, «The creative vaccine and will our industry be taking it?», με μια αναφορά στο Black Sawn effect, την αντίδραση στο απρόβλεπτο. Παρατήρησε ότι, στις νέες συνθήκες, ο κλάδος οφείλει να γίνει future fit, αναζητώντας τους τρόπους να προσαρμοστεί στη νέα συνθήκη, η οποία τείνει να γίνει η νέα τάξη πραγμάτων.

Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι οι creatives θα πρέπει να εστιάσουν στην ουσία της δουλειάς τους, δηλαδή την παραγωγή και υλοποίηση των ιδεών τους, να εντοπίσουν την αποστολή τους και να την εκθέσουν με σαφήνεια στο κοινό και τους πελάτες τους. Παράλληλα, έκανε λόγο και για το ατομικό mission των ανθρώπων της διαφήμισης, το οποίο θα πρέπει να εκτιμάται από τις εταιρείες, όπου εργάζονται, και πρόσθεσε ότι τα agenciesθα πρέπει να σέβονται τους ανθρώπους τους και το έργο που παράγουν.

Αναφορικά με το diversity & inclusion, χαρακτήρισε την επένδυση στη διαφορετικότητα και στις διαφορετικές απόψεις «κλειδί» για την αύξηση της δημιουργικότητας, καθώς, όπως είπε χαρακτηριστικά, οι όμοιοι ή παρόμοιοι άνθρωποι είναι καταδικασμένοι να φέρουν τα πιο κοινότοπα αποτελέσματα. Όσον αφορά στην εξ αποστάσεως εργασία, σημείωσε ότι, αν και του λείπει η εργασία από το γραφείο και η αλληλεπίδραση με συνεργάτες, θεωρεί ότι η δημιουργικότητα δεν χρειάζεται απαραίτητα συγκεκριμένο χώρο. Πρόσθεσε δε ότι η καινοτομία προκύπτει από την ευελιξία και την προσαρμογή σε νέα περιβάλλοντα και ότι οι ιδέες δεν προκύπτουν σε patterns.

ΧΑΡΑ: Η ΥΠΕΡΤΑΤΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
Με μια emotional παρουσίαση με τίτλο «Happiness is the ultimate rebellion, especially in Covid-times» και ένα λογοπαίγνιο με την επωνυμία του agency, του οποίου προΐσταται, ο Geoffrey Hantson, Chief Creative Officer / Co-Founder, Happiness, έκλεισε την εκδήλωση. Σημείωσε, αρχικά, ότι οι χαρούμενοι άνθρωποι, με χάρισμα στη δημιουργικότητα, μπορούν να παράξουν εξαιρετικές ιδέες και να διατηρήσουν την ικανοποίηση τόσο των ιδίων, όσο και των πελατών τους.

Παρατήρησε ότι, σε περιόδους κρίσης, η δημιουργικότητα είναι ακόμη περισσότερο απαραίτητη, προκειμένου να λυθούν προβλήματα για το ευρύτερο καλό. Στην τρέχουσα συγκυρία το agencyHappiness κινήθηκε σε τρεις βασικούς άξονες. Παρείχε βοήθεια τόσο στους ανθρώπους του, όσο και στους πελάτες του, αύξησε τη δημιουργικότητά του και ανατροφοδοτήθηκε από την ενέργεια του κοινού, παρουσιάζοντας νέες ιδέες και αξιοποιώντας το χάρισμα της δημιουργικότητας για το κοινό όφελος.

Στο πλαίσιο αυτό, προχώρησε στην υλοποίηση καμπανιών για την υποστήριξη των κοινοτήτων, όπου δραστηριοποιείται, όπως η καμπάνια Helpy Hour σε συνεργασία με το Federation of Belgian Cafes, μετέτρεψε τα videocalls σε εργαλείο εκπαίδευσης για τον Covid-19, παρουσιάζοντας το feature «Don’t touch your face», και επέδειξε αλληλεγγύη στις τοπικές επιχειρήσεις. Τέλος, προέτρεψε τα agencies να επιδεικνύουν υπευθυνότητα και να λαμβάνουν αντίστοιχες πρωτοβουλίες, καθώς, σε περιόδους κρίσης, το σημαντικότερο είναι η ενίσχυση της φήμης και της αξίας των agencies, και οι αριθμοί θα ακολουθήσουν.

HOW TO: ΟΙ 5 ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ CREATIVES ΣΤΟ ΑΠΡΟΣΔΟΚΗΤΟ

  1. Πλήρης και ξεκάθαρη διατύπωση της αποστολής των agencies.
  2. Σεβασμός στους ανθρώπους της διαφήμισης.
  3. Εφαρμογή του diversity & inclusion.
  4. Επανεκτίμηση του τρόπου εργασίας.
  5. Αναζήτηση του purpose.

Από την παρουσίαση του Lazaros Nikiforidis, Executive Creative Director, Digitas

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ & REMOTE WORKING: 9 KEY INSIGHTS

  1. H δημιουργικότητα απαιτεί ρυθμό και ροή.
  2. H δημιουργικότητα θριαμβεύει στο παρών, όχι στο παρωχημένο.
  3. H δημιουργική διαδικασία υποφέρει στην απομόνωση, γι’ αυτό θα πρέπει να ενθαρρύνεται η αλληλεπίδραση των ομάδων.
  4. Η εξ αποστάσεως εργασία στερεί από τις ηγεσίες την προσωπική επαφή και το mentoring.
  5. Πλήρης διαφάνεια με ξεκάθαρη διατύπωση του οράματος, της αποστολής και του στόχου…
  6. …και ελευθερία κινήσεων στις ομάδες, σχετικά με τον τρόπο που θα τα επιτύχει.
  7. Αναγνώριση και κατανόηση των περιστάσεων όπου η συνεργασία είναι απαραίτητη.
  8. Η ισορροπία στις ομάδες επέρχεται μέσα από την επίγνωση ότι σε κάθε άτομο, ομάδα, αρμοδιότητα και project αντιστοιχεί διαφορετικός βαθμός δημιουργικότητας.
  9. Συνδετικός κρίκος μεταξύ των creative ομάδων αποτελεί η κουλτούρα της ηγεσίας σχετικά με τον συνεργατισμό, μέσω της αποκέντρωσης των αρμοδιοτήτων.

Από την παρουσίαση της Becky McOwen-Banks, Executive Creative Director, VanerMedia