Σε τροχιά ανάκαμψης βρίσκεται το influencer marketing, με τα brands και τους influencers να ενισχύουν τις πρακτικές τους, ώστε να επιτύχουν τη βελτίωση της επικοινωνίας τους με το κοινό. Παραδοσιακές τακτικές, όπως το storytelling και το live περιεχόμενο, ανανεώνονται και προσαρμόζονται στην ανάγκη του κοινού για άμεση επικοινωνία με φυσικό τρόπο, διασφαλίζοντας το relevance και την επιρροή των brands τους στα social media.

Τη δυναμική του διατηρεί, εν μέσω πανδημίας, το influencer marketing, παρά το πλήγμα που έχει δεχτεί το σύνολο σχεδόν της παγκόσμιας οικονομίας, με κλάδους, όπως ο τουρισμός και η εστίαση, να υποφέρουν. Στην πρώτη φάση της πανδημίας, εκφράστηκαν φόβοι ότι το influencer content θα γινόταν ανεπίκαιρο και παρωχημένο, ωστόσο οι influencers προσαρμόστηκαν ταχύτατα στην αλλαγή, προσαρμόζοντας τη θεματολογία τους και χρησιμοποιώντας τον προσωπικό χώρο τους ως νέο «studio» και το smartphone ως ημι-επαγγελματικό εξοπλισμό.

Το influencer marketing κατάφερε να ανακάμψει, ήδη από τα αρχικά στάδια της πανδημίας, και, μάλιστα, καλύτερα από «αδελφούς» τομείς, όπως το marketing και τα media, καθώς τα brands άρχισαν να στρέφονται και σε ανεξάρτητους influencer content creators, αναφέρει το The Drum. Υπέρ του influencer content λειτουργεί και το άτυπο μποϋκοτάζ δεκάδων brands στο Facebook, από όπου απέσυραν τις διαφημιστικές δαπάνες τους με αφορμή την εκστρατεία Stop Hate For Profit κατά της δημοσίευσης περιεχομένου που ενθαρρύνει το μίσος. Ταυτόχρονα, οι influencers σε συνεργασία με τα brands τους στράφηκαν, μεταξύ άλλων, στο φιλόξενο YouTube για την προώθηση του περιεχομένου τους, αυξάνοντας γρήγορα τα views και αντισταθμίζοντας τις απώλειες.

ΑΥΞΗΣΗ 21% ΣΤΟ BRANDED CONTENT ΣΤΑ SOCIAL MEDIA
Συγκεκριμένα, το branded περιεχόμενο, σύμφωνα με στοιχεία της Shareablee, αυξήθηκε κατά 21% το χρονικό διάστημα Μαρτίου-Ιουλίου σε Facebook, Instagram και Twitter, παρά τη μείωση των sponsored influencer posts κατά 85% στο Instagram και κατά 57% στο Facebook τον Απρίλιο σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Παράλληλα, διπλασιάστηκε το engagement στα branded influencer posts, αγγίζοντας τα 57,2 εκατ. κατά το χρονικό διάστημα αναφοράς και παρουσιάζοντας αύξηση πέντε φορές μεγαλύτερη από τα ίδια τα posts.

«Τα brands χρειάστηκαν μερικές εβδομάδες, ώστε να επαναπροσδιορίσουν το positioning τους, με αποτέλεσμα να επιτύχουν πενταπλάσια αύξηση του outreach σε σχέση με την προ πανδημίας εποχή», σχολιάζει στο The Drum η Melissa Rosenthal, co-Founder της Circle, μίας content-focused SMS πλατφόρμας για brands και εκδότες. Επιπλέον, η πανδημία φαίνεται να ωφελεί το influencer marketing, δεδομένου ότι τα media ή οι out-of-home δραστηριότητες έχουν μειωθεί. Αντίθετα, οι influencers παράγουν πλέον έργο από home studios, το οποίο οι μεγάλες εταιρείες παραγωγής και τα content studios δυσκολεύονται να παράγουν λόγω των περιορισμών.

«ΙΕΡΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ» BRANDS ΚΑΙ INFLUENCERS
O Covid-19 υποχρέωσε τον διεθνή πληθυσμό να παραμείνει εγκλωβισμένος στο σπίτι του για μήνες, οδηγώντας στη στροφή του κοινού στο digital, τόσο για να επικοινωνήσει και να ενημερωθεί, όσο και για να διασκεδάσει, επισημαίνει η Launch Metrics. Ως εκ τούτου και με βάση στοιχεία της Sensor Tower, οι social πλατφόρμες παρουσίασαν αύξηση των views, κατά το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου με το TikTok, για παράδειγμα, να καταγράφει αύξηση στα views κατά 23%. Παράλληλα, αυξήθηκαν κατά 56% τα brands που σχεδιάζουν να εντάξουν την εν λόγω πλατφόρμα στη μελλοντική στρατηγική τους σχετικά με το influencer marketing για το 2020.

Εξάλλου, όπως επισημαίνει και το Forbes, έχει παρατηρηθεί ότι οι followers θεωρούν αυθεντικό το περιεχόμενο των influencers στα social media, με αποτέλεσμα να ενισχύεται η αλληλεπίδραση και να αισθάνονται έναν βαθμό σύνδεσης μαζί τους. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η παρακολούθηση των influencers αποδίδει καρπούς ταχύτερα από την παραδοσιακή διαφήμιση. Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, οι influencers αποδεικνύονται μία ευέλικτη ομάδα επαγγελματιών, καθώς οι αλλαγές είναι αναπόφευκτες, όχι μόνο λόγω της διαθεσιμότητας των brands, αλλά και εξαιτίας του τρόπου με τον οποίο το κοινό επιθυμεί να λαμβάνει, στις νέες συνθήκες, το διαφημιστικό μήνυμα.

Έτσι, brands και influencers καλούνται να μεταδώσουν το μήνυμα εκείνο, το οποίο θα παραμείνει ελκυστικό, αλλά και συμβατό με τις συνθήκες που διαμόρφωσε η πανδημία. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στο The Drum, ο Andres Echenique, CEO και co-Founder της Perlu, τα brands συνεργάζονται με influencers, προκειμένου να προσεγγίσουν τα niche κοινά και, επομένως, εστιάζουν πλέον στην ποιότητα του περιεχομένου των influencers, παρά στο audience size.

Από την πλευρά του, ο Gabe Gordon, co-Founder και Managing Partner του πρακτορείου Reach, διαπιστώνει ότι η πανδημία, το κίνημα Black Lives Matter, που ακολούθησε τη βάναυση δολοφονία του Αφροαμερικανού, George Floyd, στη Μινεσότα, και το μποϋκοτάζ στο Facebook άφησαν «στη μέση» περισσότερα projects τη φετινή χρονιά από όσα έχει δει ο ίδιος τα τελευταία επτά χρόνια. «Αισθάνομαι ότι ο κόσμος έμαθε επιτέλους να λειτουργεί σε ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον», δηλώνει και προσθέτει ότι «οι άνθρωποι οφείλουν να συνεχίσουν τη δουλειά τους».

ΕΝΙΣΧΥΜΕΝΟ ΤΟ STORYTELLING ΚΑΙ ΤΟ LIVE CONTENT
Oι καλύτερες πρακτικές που μπορούν να ακολουθήσουν τα brands στη συνεργασία τους με influencers, κατά τη μετά την πανδημία εποχή, σύμφωνα με το eMarketer.com, περιλαμβάνουν την αξιοποίηση αξιόπιστων brand advocates, την απόδοση μεγαλύτερου ελέγχου στο creative και στην εστίαση στις στρατηγικές που μπορούν να προσθέσουν αξία στη νέα πραγματικότητα που βιώνει το κοινό. Όσον αφορά στο μέλλον του influencer marketing, όπως διαμορφώνεται στις πρωτόγνωρες συνθήκες που προέκυψαν από την πανδημία, η Julia Cohen, Content Creator και αρθρογράφος της Launch Metrics, ξεχωρίζει τις εξής:

Το storytelling στο επίκεντρο των brand activations:
Αντί της παραδοσιακής διαφήμισης, τα brands θα επιστρατεύουν τους influencers για να περάσουν το μήνυμά τους στο κοινό, μέσω του storytelling, καθώς το προϊόν καλείται να ταιριάζει στην καθημερινότητα και τις ανάγκες του καταναλωτή με ρεαλιστικό τρόπο.

Για τον λόγο αυτό, επιτυχημένοι, κατά τη διάρκεια του lockdown, ήταν οι influencers που, χωρίς ωραιοποιήσεις, έδειξαν στους followers τους, πώς οι ίδιοι προσαρμόστηκαν στη ζωή κατ’ οίκον και πώς τα brands τους ανταποκρίθηκαν στην ανάγκη αυτή, είτε με online challenges είτε προωθώντας τα προϊόντα με διαφορετικό τρόπο.

Οι καταναλωτές, όπως υποστηρίζει, επιθυμούν να γίνονται δέκτες οικείου περιεχομένου, το οποίο διηγείται μία ιστορία, με τους χρήστες των social media να αλληλεπιδρούν και να συνδέονται περισσότερο με ό,τι «δένει» με τη νοοτροπία τους και εμπνέει αξιοπιστία στη σχέση τους με τους influencers και το brand.

Δημοφιλές το live περιεχόμενο: Αν και η τάση του live περιεχομένου δεν είναι νέα, εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί, καθώς οι marketers θα εργάζονται ακόμη περισσότερο στην κατεύθυνση τόσο του awareness και του share value, αλλά και της πιο άμεσης και φυσικής επικοινωνίας.

Η Julia Cohen επισημαίνει ότι, σε σύντομο διάστημα από την έναρξη της πανδημίας, παρατηρήθηκε ραγδαία αύξηση του live υλικού στα social media, ειδικά σε κανάλια που εστιάζουν στη μόδα, την ομορφιά, το luxury και το wellbeing.

Η τάση αυτή επέτρεψε στα brands, όχι μόνο να προσθέσουν αξία στα προϊόντα τους, αλλά και να εμπλουτίσουν το μήνυμά τους με το χαρακτηριστικό της αυθεντικότητας στα social media, καθώς το live περιεχόμενο δεν επιδέχεται editing, αλλαγών και «στησίματος» και φαίνεται αληθινό στους θεατές.

Τέλος, το Business Insider αναφέρεται και στην ισχύ που θα διαθέτουν, επί των μηνυμάτων, οι δημιουργοί τους, αλλά και τα brands. Προβλέπει, μάλιστα, ότι, καθώς τα brands βασίζονται στους influencers για την επικοινωνία των μηνυμάτων τους με πιο φυσικό τρόπο, ώστε να διασφαλίσουν το relevance και την επιρροή τους στα social media, οι influencers, ως δημιουργοί των μηνυμάτων στην post Covid εποχή, θα έχουν μεγαλύτερο «λόγο» στη διαμόρφωση των συνεργασιών τους για την προβολή του.