Eάν πρέπει τους προσεχείς μήνες να εστιάσουμε την προσοχή μας σε ένα συγκεκριμένο segment των media, σίγουρα αυτό πρέπει να είναι το συνδρομητικό τηλεοπτικό περιεχόμενο και οι υπηρεσίες streaming, όπου οι εξελίξεις αναμένονται καταιγιστικές.

Η είδηση ήταν γνωστή από καιρό, ωστόσο την προηγούμενη εβδομάδα ήρθε και η επιβεβαίωση μέσα από την ηλεκτρονική έκδοση του Variety: Η αντίστροφη μέτρηση για την έλευση του Disney+, της νέας υπηρεσίας streaming της The Walt Disney Company έχει ξεκινήσει, κάτι που ανακοίνωσε η ίδια η εταιρεία. Η νέα συνδρομητική τηλεοπτική πλατφόρμα Disney+ αναμένεται το 2022 να ξεκινήσει τη λειτουργία της σε 42 χώρες και σε 11 νέες περιοχές από το ερχόμενο καλοκαίρι. Στις νέες αυτές χώρες περιλαμβάνονται η Ελλάδα, η Νότια Αφρική, η Τουρκία, η Πολωνία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Μάλιστα στη χώρα μας έχει ήδη ξεκινήσει και η στελέχωση του τοπικού γραφείου με στελέχη γνωστά στον κλάδο της Επικοινωνίας. Το Disney+ διαθέτει 95 εκατομμύρια συνδρομητές σε ολόκληρο τον κόσμο, ενώ προβλέπει ότι μέχρι το 2024 αυτοί θα αγγίζουν τα 260 εκατομμύρια.

Σύμφωνα με τελευταία σχετική μελέτη της PwC, η παγκόσμια αγορά online streaming περιεχομένου υπολογίζεται περίπου στα 79 δις ευρώ το 2021, σημειώνοντας αύξηση που ξεπερνάει το 60% σε σχέση με το 2020, όταν είχε υπολογιστεί στα 31,9 δις ευρώ. Τα διαρκή lockdown λόγω της πανδημίας Covid-19 αλλά και η ταχύτατη διείσδυση των νέων τεχνολογικών δυνατοτήτων του διαδικτύου έδωσαν σημαντική ώθηση στο online streaming τηλεοπτικό περιεχόμενο τόσο διεθνώς όσο και στη χώρα μας. Μια γενικότερη εκτίμηση της PwC αναφέρει ότι στην Ελλάδα η αγορά ψυχαγωγίας, διασκέδασης και ΜΜΕ υπολογίζεται περίπου σε 3,9 δις ευρώ ετησίως, με ρεαλιστικές προοπτικές να φθάσει στα 5,44 δις ευρώ έως το 2025. Μέχρι πριν λίγα χρόνια, οι νεότεροι τηλεθεατές ήταν εκείνοι που επέλεγαν τις ψηφιακές πλατφόρμες για ψυχαγωγία, πλέον όμως τους ακολουθούν και οι μεγαλύτεροι, δεδομένου του πλήθους επιλογών καναλιών αλλά και περιεχομένου.

Στην Ελλάδα τα ηνία κρατά το Netflix, το οποίο διαθέτει περίπου 400.000 συνδρομητές, έχοντας ωστόσο πλέον να ανταγωνιστεί ισχυρούς «παίκτες» όπως είναι οι Cosmote TV, Vodafone TV, EON (πρώην Nova), Wind Vision, Cinobo, Apple TV, Amazon Prime Video, ενώ αναμένεται και η είσοδος του HBO Max, το οποίο θα συνεργαστεί με κάποια – ή κάποιες – από τις υπάρχουσες πλατφόρμες. Το HBO Max ξεκίνησε στις ΗΠΑ το 2020 και πλέον καλύπτει έξι ευρωπαϊκές περιοχές, 21 ακόμη έως το τέλος του 2022 και σχεδιάζει να είναι σε 190 χώρες έως το 2026.
Οι προοπτικές είναι τόσο ευοίωνες που ακόμα και τηλεοπτικά δίκτυα ελεύθερης πρόσβασης σχεδιάζουν την επέκτασή τους σε αυτό το segment, όπως π.χ. ο όμιλος ΑΝΤ1, ο οποίος δημιουργεί συνδρομητική πλατφόρμα που θα καλύπτει 12 χώρες με πρωτογενές περιεχόμενο που θα απευθύνεται σε 120 εκατ. τηλεθεατές. Στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία του καλοκαιριού του 2021, υπολογίζεται ότι υπάρχουν 1,1 εκατ. συνδρομητές τηλεόρασης. Διόλου ευκαταφρόνητος αριθμός, τη στιγμή μάλιστα που κάθε μέρα ο αριθμός αυτός αυξάνεται.

Η διαφημιστική αγορά έχει μπροστά της τη μεγάλη πρόκληση να επενδύσει αποτελεσματικά σε αυτές τις πλατφόρμες. Κάτι ιδιαίτερα δύσκολο, δεδομένου ότι κάθε πλατφόρμα έχει διαφορετικό χαρακτήρα, διαφορετικό κοινό, ξεχωριστή συνδρομητική και διαφημιστική πολιτική, άλλους στόχους εσόδων και συνδρομητών. Η μάχη θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη χώρα μας, όπου η διαφημιστική πίτα έχει περιορισμούς, ενώ ακόμα δεν έχουμε δει και τις αντιδράσεις των ελεύθερων καναλιών. Stay tuned…