Κάθε πρόβλεψη για τη μάχη της τηλεθέασης, αλλά και για την διαφημιστική απορρόφηση των καναλιών φαίνεται να είναι παρακινδυνευμένη. Ωστόσο εδώ υπάρχει μια σκληρή πραγματικότητα που δεν μπορεί κανείς να αγνοήσει. Το διάστημα Ιανουάριος-Ιούλιος του 2019 τα διαφημιστικά έσοδα της τηλεόρασης εμφανίζονται μειωμένα κατά 7% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Ωστόσο, ο Σεπτέμβριος έχει ξεκινήσει πολύ δυναμικά για τα κανάλια, τα έσοδα ανακάμπτουν και η εικόνα είναι πιο αισιόδοξη. Ακόμα και έτσι όμως, το καλό σενάριο φαίνεται να είναι απλά η φετινή χρονιά να κλείσει με τον ίδιο τζίρο του 2018.

Γιατί άραγε υπάρχει αυτό το σενάριο, παρά το γεγονός ότι το κλίμα στην οικονομία αλλάζει προς το καλύτερο; Οι λόγοι είναι πολλοί και σημαντικοί. Ωστόσο εγώ θα ήθελα να σταθώ ίσως στον λιγότερο – μέχρι σήμερα – σημαντικό. Κι αυτός δεν είναι άλλος από την πολύ μεγάλη διείσδυση της on demand οικιακής ψυχαγωγίας, με την ανάπτυξη των ιντερνετικών πλατφορμών ψυχαγωγίας όπως είναι το Netflix.
O αμερικανικός κολοσσός έχει αποκτήσει φανατικούς θαυμαστές όχι μόνο στη διεθνή αγορά (154 εκατ. συνδρομητές), αλλά και στη χώρα μας.

Το πλέον σοβαρό εύρημα είναι πως όσοι βλέπουν Netflix σχεδόν σταματούν να βλέπουν την ελεύθερη τηλεόραση. Και αν το Netflix στερεί από τα ιδιωτικά κανάλια τηλεθεατές και μόνο, δεν ισχύει το ίδιο για τη συνδρομητική τηλεόραση τύπου Cosmote TV, Vodafone TV, Wind TV κ.α., η οποία στερεί από αυτά και διαφημιστικά έσοδα. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που εύκολα καταλαβαίνει κανείς είναι το γεγονός ότι το on demand θα συνεχίσει να αναπτύσσεται ραγδαία.

Σε διεθνές επίπεδο ετοιμάζονται κοσμοϊστορικές αλλαγές, αφού τόσο η Apple, όσο και η Disney ετοιμάζονται να αμφισβητήσουν τα πρωτεία του Netflix και του Amazon, λανσάροντας τις δικές τους ιντερνετικές πλατφόρμες τηλεοπτικού περιεχομένου. Πριν μερικές εβδομάδες η Apple παρουσίασε το Apple TV+, πλατφόρμα που θα ξεκινήσει την 1η Νοεμβρίου και θα κοστίζει 4,99 ευρώ τον μήνα.

Μάλιστα, η υπηρεσία θα είναι δωρεάν για έναν χρόνο για όσους αγοράζουν από εδώ και στο εξής προϊόντα της Apple. To Αpple TV+ θα εστιάσει σε τηλεοπτικές σειρές και σε νέες ταινίες, με στόχο να φθάσει τους 100 εκατ. συνδρομητές διεθνώς, μέσα στην επόμενη 5ετία. Στις πρώτες χώρες που θα απολαύσουν την εμπειρία Apple TV+ θα είναι και η Ελλάδα, οπότε εδώ έχουμε άλλο ένα νέο παράγοντα που θα επηρεάσει την τηλεθέαση, έστω και λίγο.

Και βέβαια οι νέες προσπάθειες δεν σταματούν εδώ, αφού έχουμε και την Disney που ετοιμάζει την δική της ιντερνετική πλατφόρμα ψυχαγωγίας έχοντας ως όπλα την τεράστια γκάμα ταινιών, σειρών, ντοκιμαντέρ και παιδικών προγραμμάτων που έχει στη διάθεσή της, ως δικές της παραγωγές. Και είναι σαφές ότι όσο οι διεθνείς αυτοί κολοσσοί ανταγωνίζονται μεταξύ τους, τόσο θα επενδύουν σε ακριβότερο και ποιοτικότερο περιεχόμενο, δημιουργώντας διαρκώς νέους συνδρομητές σε όλο τον κόσμο, προφανώς και στην Ελλάδα.

Στο σενάριο που το κόστος των συνδρομών των παραπάνω πλατφορμών παραμένει σε λογικά επίπεδα, στα 5, 10 ή και 15 ευρώ τον μήνα, δεν θα ήταν παράλογο να σκεφθεί κανείς ότι σε 2-3 χρόνια κάθε νοικοκυριό θα έχει συνδρομές σε μία, δύο ή και τρεις τέτοιες πλατφόρμες γυρίζοντας την πλάτη στην ελεύθερη τηλεόραση.

Φθάνει λοιπόν στο τέλος της η κυριαρχία της ελεύθερης τηλεόρασης; Θα ήταν αφελές να το πούμε από τώρα, αφού μας λείπουν πολλά δεδομένα ακόμα. Σίγουρα θα δεχθεί πιέσεις, ωστόσο έχει και τα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες να παραμείνει πρωταγωνίστρια. Και είμαι σίγουρος ότι οι υπεύθυνοι των καναλιών σχεδιάζουν ήδη τις απαντήσεις τους, οι οποίες θα είναι πειστικές, ουσιαστικές, αλλά θα ακολουθούν και τα τεχνολογικά δεδομένα της εποχής.