Μπορεί οι τηλεοπτικές άδειες να απασχόλησαν τις προηγούμενες μέρες τη Βουλή, σχετικά με τη διαδικασία που ακολουθήθηκε κατά τον διαγωνισμό αδειοδότησης του 2016, ωστόσο το θέμα είναι ακόμα ανοικτό, εξελίσσεται και όλα δείχνουν ότι σύντομα θα πρέπει να αναμένουμε περαιτέρω εξελίξεις στο κομμάτι αυτή τη φορά των θεματικών αδειών.

Όπως φαίνεται, τόσο η κυβέρνηση όσο και το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης εξετάζουν αυτή την περίοδο το ενδεχόμενο προκήρυξης των θεματικών αδειών, μετά και τις σχετικές πληροφορίες περί επιχειρηματιών του χώρου που ετοιμάζουν νέες επιχειρηματικές κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση.

Σύμφωνα με πληροφορίες, από τον Όμιλο του Σκάι μελετάται το ενδεχόμενο λανσαρίσματος ενός νέου θεματικού καναλιού με την επωνυμία Σκάι 24, ενώ και το Μακεδονία TV αναμένεται να μετονομαστεί σε ΝΕΟΝ. Η κυβέρνηση θεωρεί ότι οι κινήσεις αυτές – και άλλες που σχεδιάζονται αλλά δεν έχουν γίνει ακόμα γνωστές – αποτελούν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία επίσπευσης των διαδικασιών, ώστε να ξεκαθαρίσει το τηλεοπτικό τοπίο όσο πιο γρήγορα γίνεται. Τον προηγούμενο Φεβρουάριο εξάλλου ψηφίστηκε από τη Βουλή νόμος ο οποίος προβλέπει ότι οι θεματικές άδειες θα πρέπει να δοθούν εντός διετίας, δηλαδή μέχρι το τέλος του 2022.

Είναι γεγονός ότι στην όλη διαδικασία υπάρχει σημαντική καθυστέρηση, ωστόσο μέχρι σήμερα δεν ήταν δυνατόν να προχωρήσει αυτή αφού ήταν περιορσμένη η χωρητικότητα φάσματος. Κάτι που αναμένεται να αλλάξει σύντομα, αφού οι διαδικασίες ψηφιακής μετάβασης σε τεχνολογία DVB-T2 τόσο από την Digea όσο και από την ΕΡΤ βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και αναμένεται άμεσα να ολοκληρωθούν οδηγώντας στην επέκταση των συχνοτήτων εκπομπής. Προς την κατεύθυνση αυτή αναμένεται να κινηθεί σύμφωνα με πληροφορίες και ο αρμόδιος Υπουργός που έχει την πολιτική εποπτεία των ΜΜΕ, Θοδωρής Λιβάνιος, ο οποίος σχεδιάζει την άμεση προκήρυξη και των θεματικών αδειών.

Όλα αυτά τη στιγμή που ο ανταγωνισμός στο τηλεοπτικό πεδίο χρόνο με το χρόνο εντείνεται, δεδομένου ότι αυξάνονται τα κανάλια, αλλά η διαφημιστική πίτα δεν μεγαλώνει αντίστοιχα. Έστω κι αν τους τελευταίους μήνες η διαφημιστική δαπάνη στην τηλεόραση αρχίζει να ανακάμπτει. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, η συνολική δαπάνη στην τηλεόραση για το πρώτο εξάμηνο του 2021 έκλεισε στο +40,3% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2020, ξεπερνώντας ακόμα και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις που μιλούσαν για αύξηση το πολύ έως και 30%. Μάλιστα τον Ιούνιο η δαπάνη κινήθηκε πολύ καλά – ελέω και του Euro 2020 – και αυξήθηκε κατά 46% σε σχέση με τον Ιούνιο του 2020. Θετικά κινείται και ο Ιούλιος, ο οποίος σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις αναμένεται να κλείσει περίπου στο +15% σε σχέση με τον Ιούλιο του 2020.

Θα πρέπει στο σημείο αυτό να σημειωθεί ότι το κόστος των τηλεοπτικών αδειών και οι προβλεπόμενες δόσεις διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα και στο νόμο του περασμένου Φεβρουαρίου. Όπως είναι γνωστό, για το 2020 οι τηλεοπτικοί σταθμοί απαλλάχθηκαν από την υποχρέωση καταβολής της ετήσιας δόσης των 3,5 εκατ. ευρώ λόγω της πανδημίας, ωστόσο από τον Οκτώβριο του 2021 επανέρχεται η κανονική καταβολή τους, με μηνιαίες δόσεις. Συγκεκριμένα, οι 5 σταθμοί που αδειοδοτήθηκαν το 2018 θα αποπληρώσουν το κόστος της άδειας έως το τέλος του 2027, σε 84 δόσεις των 287.500 ευρώ. Τα αδειοδοτημένα κανάλια έχουν ήδη καταβάλει δύο ετήσιες δόσεις συνολικού ύψους για κάθε ένα από αυτά 7 εκατ. ευρώ.- εκτός του 2020 – και απομένουν να δοθούν 24.150.000 ευρώ από έκαστο. Με βάση και τις εξελίξεις ελέω πανδημίας το συνολικό κόστος των αδειών από τα 35 εκατ. ευρώ που είχε οριστεί στην αρχή μειώνεται σε 31,5 εκατ. ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση, οι εξελίξεις είναι μπροστά και ελπίζουμε να είναι άμεσες, ξεκάθαρες και ουσιαστικές, ώστε να προχωρήσει η τηλεοπτική αγορά στον απαραίτητο εκσυγχρονισμό της, αφήνοντας πίσω τα «μαύρα στίγματα» του διαγωνισμού του 2016. Γιατί η αγορά πρέπει να κινείται με επιχειρηματικούς, οικονομικούς και «μαρκετινίστικους» όρους και όχι με όρους πολιτικούς και πολύ περισσότερο νομικούς και δικαστικούς.