Και πιο συγκεκριμένα να αναρωτηθώ – ελπίζω κι εσείς μαζί μου -, για το τι θα δώσει η σημερινή εγχώρια «φουρνιά» του digital marketing ή ευρύτερα του digital. Και πιο συγκεκριμένα – για να μην έχουμε και παρεξηγήσεις: Βλέποντας το ζήτημα ιστορικά, η πρώτη εποχή του Internet, εκεί γύρω στο 2000, κυοφόρησε στο υπόγειο της τότε ΕΕΧΙ και στα δωμάτια των τότε πρωτοπόρων τους webmasters (τους θυμάστε; Όχι μάλλον) και τους διάφορους admins και gamers όπως και τους λάτρεις των BBSs και έδωσε στο ελληνικό digital τα πρώτα του στελέχη, τους πρώτους web designers και φυσικά τους πρώτους developers και επιχειρηματίες. Να υπενθυμίσω μάλιστα στο σημείο αυτό, πως ακόμα και σήμερα πολλά από τα στελέχη ακόμα και της διαφημιστικής αγοράς προέρχονται από εκείνη τη σχολή. Από κόσμο που είχε γοητευτεί από ένα περιβάλλον δύσχρηστο και περίπλοκο, στο οποίο έπρεπε να ξέρεις από τα τεχνολογικά κόλπα και τα ήξεραν γιατί, όπως προείπα, τους γοήτευαν.

Η δεύτερη γενιά, φτιάχτηκε μέσα στα Social Media. Και πιο συγκεκριμένα στην αρχή τους. Τότε που πολλοί έβλεπαν μία «φούσκα» και κάποιοι άλλοι απλώς τα αγνοούσαν, μία μερίδα συμπαθούντων του digital περιβάλλοντος που δεν είχε προλάβει το πρώτο «τρένο» αλλά και μικρότερα σε ηλικία υποψήφια στελέχη (φοιτητές ή τελειόφοιτοι ή κάτι τέτοιο) είδαν και άρπαξαν τη μεγάλη ευκαιρία. Τα Blogs αρχικά αλλά και, κυρίως, το Twitter λίγο αργότερα, ανέλαβαν το ρόλο του εκκολαπτηρίου. Χωρίς να μπω σε λεπτομέρειες, αν κοιτάξετε καλά γύρω σας, ένα μεγάλο μέρος των πρωτοκλασάτων στελεχών του digital, και σίγουρα αυτά που έχουν δυνατές social persones, σφυρηλάτησαν χαρακτήρα στις ομηρικές μάχες του Twitter και αναπόφευκτα τις μετέφεραν, μαζί με τις γνώσεις τους φυσικά, και στο Facebook. Και επί τη ευκαιρία να το ξεκαθαρίσουμε, δεν υποτιμώ καθόλου τις γνώσεις τους. Ίσα ίσα.

Αναφέρομαι όμως στον τρόπο που τις απέκτησαν και αυτό γιατί μια ματιά στα σημερινά emerging platforms δεν μοιάζει να φέρνει τα ίδια αποτελέσματα με το τότε. Με ελάχιστες εξαιρέσεις στο κομμάτι του mobile κι αυτό σε business επίπεδο, δεν βλέπω μια γενιά που να μεγαλώνει γοητευμένη με το ίδιο το digital. Βλέπω μία που μεγαλώνει γοητευμένη με τις Business που αφορούν στο digital. Και δεν είναι το ίδιο πράγμα. Καθόλου το ίδιο…