Μπορεί όλοι να γνωρίζουμε (;) τις παραπάνω έννοιες και λειτουργίες της ευρύτερης επικοινωνίας, ωστόσο αν σκεφθούμε πόσες από αυτές υπήρχαν 15 χρόνια πριν, θα καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι η τεχνολογία άλλαξε 100% τη φυσιογνωμία του marketing και της επικοινωνίας. Και όχι μόνο την άλλαξε εκ βάθρων, αλλά εξακολουθεί να την αλλάζει καθημερινά και με ασύλληπτες ταχύτητες, δυσκολεύοντας το έργο marketers και διαφημιστών να την παρακολουθήσουν, να την κατανοήσουν και στη συνέχεια να την αξιοποιήσουν.

To τεύχος που κρατάτε στα χέρια σας κάνει ένα μικρό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, με αφιερώματα και συνεντεύξεις που αναδεικνύουν αυτή τη νέα πραγματικότητα. Αφιερώματα στο omnichannel retail marketing, στο sales promotion και στο online monitoring, συνέντευξη του Bela Papp, Διευθυντή της Microsoft Advertising για την Περιφέρεια Κεντρικής-Ανατολικής Ευρώπης και Μέσης Ανατολής-Αφρικής, ο οποίος μιλάει για το native advertising. Ακόμα και το αφιέρωμα για το sales promotion, μιας τόσο «παραδοσιακής» λειτουργίας του marketing, δεν έχει καμία σχέση με ένα ανάλογο αφιέρωμα πριν 10 χρόνια. Όλα άλλαξαν ριζικά. Κι εδώ ακριβώς προκύπτει το μεγάλο ζήτημα.

Πόσο έτοιμοι είναι marketers και διαφημιστές να γνωρίσουν ουσιαστικά τις τεχνολογίες αυτές και κατά πόσο μπορούν και θέλουν να τις εντάξουν στο δικό τους marketing mix, παύοντας να ακολουθούν πλέον πεπατημένες κινήσεις και μόνο (π.χ. διαφήμιση σε τηλεόραση και έντυπα), τις οποίες κρίνουν ως κινήσεις μικρότερου ρίσκου; Τα αποτελέσματα μέχρι σήμερα δείχνουν ότι δύσκολα κάνουν αυτά τα βήματα. Ωστόσο, η νέα γενιά των 20άρηδων που σε μια 5ετία θα αποτελούν βασικά στελέχη των εταιρειών, είναι σίγουρο ότι θα μεταδώσουν αυτό το νέο πνεύμα και τη νέα νοοτροπία που απαιτείται. Η συμπόρευσή τους με την «παλαιότερη γενιά» δεν θα είναι εύκολη και η σύγκρουση αναπόφευκτη.  Ευχή όλων να είναι «εποικοδομητική» και ουσιαστική.