Στο περασμένο τεύχος έγραφα για την αυξανόμενη παρουσία των προϊόντων της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας στους ευρωπαϊκούς δρόμους και έκλεινα το άρθρο αναρωτώμενος αν είναι σημάδι και για άλλους τομείς της αγοράς. Φυσικά, δεν περιμέναμε τα αυτοκίνητα για να διαπιστώσουμε τη μεγάλη κινεζική επέκταση στην παγκόσμια οικονομία. Ήδη εδώ και πολλά χρόνια η διεθνής αγορά κατακλύζεται από φθηνά προϊόντα κάθε λογής που δημιουργούνται εξολοκλήρου στην Κίνα, από προϊόντα τα εξαρτήματα των οποίων δημιουργούνται στην Κίνα και συναρμολογούνται αλλού και από προϊόντα που περιλαμβάνουν έστω κάποιο κινέζικο εξάρτημα στην κατασκευή τους. Αλλά σε γενικές γραμμές, η σύνδεση των παραγόμενων στην Κίνα προϊόντων με την έννοια του φθηνού και εφήμερου δυσκόλευε την κυριαρχία της σε τομείς με υψηλές απαιτήσεις ποιότητας όπως αυτών της αυτοκίνησης, των οικιακών ηλεκτρικών συσκευών ή της υψηλής τεχνολογίας.

Για να μπορέσουν να αναπτυχθούν σε αυτούς τους τομείς, οι Κινέζοι εδώ και δυο δεκαετίες στηρίζονται στην απόκτηση διεθνών brands. Πότε για να καμουφλάρουν τα δικά τους (βλ. περιπτώσεις MG Motors, Motorola Mobility, GE Appliances, Sharp, Candy και πάμπολλες άλλες), πότε για να αξιοποιήσουν την τεχνογνωσία και τη φήμη τους συνδεόμενα μαζί τους (βλ. περίπτωση Lenovo με IBM) και πότε διατηρώντας την καταγωγή και το μεγαλύτερο μέρος του DNA των μαρκών και συνεισφέροντας ένα τμήμα της παραγωγής (βλ. Volvo). Έφτασε όμως ο καιρός που μπορούν να διαφημίζονται με αυτοπεποίθηση με τα δικά τους brand names στο διεθνές κοινό και τα παραδείγματα είναι πολλά. Δεν είναι μόνο η BYD στα αυτοκίνητα που ανέφερα στο προηγούμενο τεύχος, είναι η Hisense στις ηλεκτρικές συσκευές, η Huawei και η Xiaomi που κερδίζουν συνεχώς έδαφος στα ηλεκτρονικά, και πολλές ακόμα μάρκες, λιγότερο γνωστές αλλά όλο και πιο αναγνωρίσιμες. Στο ηλεκτρονικό εμπόριο η Shein, η Temu, η Alibaba επεκτείνονται συνεχώς δημιουργώντας έντονο ανταγωνισμό για κολοσσούς όπως την Amazon αλλά και για τους τοπικούς έμπορους. Και βέβαια, το TikTok, έχει καταλήξει να είναι κυρίαρχη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης και ψυχαγωγίας σε συγκεκριμένα κοινά – ποιος θα το φανταζόταν πριν λίγα χρόνια ότι μια κινεζική πλατφόρμα θα κατάφερνε τέτοια παγκόσμια διείσδυση και επιρροή.

Και αν στο report του 2023 της Interbrand για τα Best Global Brands, στα 100 πιο πολύτιμα περιλαμβάνονται μόνο η Huawei και η Xiaomi, είναι βέβαιο ότι τα επόμενα χρόνια θα δούμε σημαντικές προσθήκες. Άλλωστε στη λίστα Interbrand Best China Brands θα περιλαμβάνονται αρκετά brands με μεγαλύτερη αξία από τα δυο που προανέφερα. Είναι ζήτημα χρόνου να δούμε κάποια να περνούν τα σύνορα.