Σκοπός των απεργών ήταν να διαμαρτυρηθούν για κάτι που ταλαιπωρεί όλες τις εταιρείες επικοινωνίας ανά τον κόσμο, αλλά κανείς δεν μιλάει γι’ αυτό: Την απλήρωτη δουλειά της συμμετοχής στα specs. «Δεν πιάνουμε καλύτερα το θέμα με τις τηγανητές πατάτες;» θα έλεγε εδώ κάθε σώφρον διαφημιστής, που έχει δει άπειρες ώρες δουλειάς να πηγαίνουν στράφι στον βωμό της διεκδίκησης ενός new business. Πόσο μάλλον σε μια περίοδο κρίσης που είσαι τυχερός αν γίνει spec κι αν σε καλέσουν, όχι να ζητήσεις να πληρωθείς κιόλας…

Κι όμως, ο αγώνας των Βέλγων φαίνεται ότι τώρα δικαιώνεται, καθώς πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι οι εταιρείες που αποζημιώνονται για τη συμμετοχή τους σε specs, είναι πολύ περισσότερο αποτελεσματικές από τις υπόλοιπες. Ιδού τα αποδεικτικά στοιχεία: Η διεθνής εταιρεία συμβουλευτικών υπηρεσιών επικοινωνίας Vale International, η οποία δραστηριοποιείται σε πάνω από 75 χώρες, έδωσε στη δημοσιότητα αποτελέσματα εκτεταμένης έρευνας που πραγματοποίησε για τις πρακτικές new business σε 320 ανεξάρτητες διαφημιστικές εταιρείες ανά τον κόσμο. Η έρευνα έδειξε ότι το ποσοστό επιτυχίας των εταιρειών που επιδιώκουν την αποζημίωσή τους για συμμετοχή σε specs, ανέρχεται σε 57,8%. Στον αντίποδα, το ποσοστό επιτυχίας των εταιρειών που δεν επιμένουν και πολύ -έως καθόλου-, φθάνει μόλις το 10%…

Είναι ίσως η πρώτη φορά που γίνεται μια παρόμοια έρευνα και η σοφή παροιμία λέει ότι ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη, αλλά θα μπορούσε να αποτελέσει ένα καλό σύμμαχο των διαφημιστικών εταιρειών στην προσπάθειά τους να πείσουν για το αυτονόητο: Ότι πρέπει να αμείβονται για τις υπηρεσίες τους. Ιδιαίτερα μάλιστα σε μια περίοδο κρίσης, όπου κάθε ευρώ μετράει διπλά, οι διαφημιζόμενοι θα έπρεπε να ασχολούνται περισσότερο με το να εξασφαλίσουν ότι θα λάβουν την καλύτερη δυνατή δουλειά, επιλέγοντας σοφά λίγους και καλούς διαγωνιζόμενους και όχι εμπλέκοντας ολόκληρη την αγορά σε χρονοβόρες και άκαρπες διαδικασίες.

Ψιλά γράμματα θα πείτε. Και με το δίκιο σας, όταν η αγορά στενάζει υπό το βάρος περικοπών, μειώσεων και άλλων δεινών. Όμως ίσως τέτοιες περίοδοι είναι ακριβώς οι καλύτερες για μεγάλες αλλαγές, για να τεθούν από την αρχή οι κανόνες του παιχνιδιού και να διορθωθούν οι στρεβλώσεις. Εμπρός λοιπόν, στον δρόμο που χάραξαν οι Βέλγοι κι αν όχι μια απεργία, ένας κάποιος διάλογος γύρω από το θέμα θα μπορούσε ίσως να ξεκινήσει…