«To θέμα της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) δεν είναι τεχνικό καθαρά, αλλά αφορά μεγάλο εύρος επιστημονικών και μη επιστημονικών πεδίων. Καθώς η τεχνολογία μπαίνει καθολικά στη ζωή μας, η τελευταία θα επηρεαστεί εξ΄ολοκλήρου. Πλέον το θέμα της Τεχνητής Νοημοσύνης αφορά όλους μας, αφορά και ανθρωπιστικά πεδία, την πολιτική, την νομοθεσία». Ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης, μέλος του Εργαστηρίου Πληροφορικής και Τεχνητής Νοημοσύνης του ΜΙΤ, δεν αφήνει περιθώριο παρερμηνείας: Το AI είναι εδώ και επηρεάζει κοινωνία και επιχειρείν.

Στην πρόσφατη ομιλία του στο Ίδρυμα Ευγενίδου, το αμφιθέατρο είχε γεμίσει ασφυκτικά από ανθρώπους όχι μόνο των επιχειρήσεων, αλλά και από φοιτητές, απλούς ανθρώπους που ήθελαν να μάθουν τι είναι τελικά το ΑΙ και πόσο αναμένεται να επηρεάσει την καθημερινότητα όλων.

Κάθε σχόλιο του Κωνσταντίνου Δασκαλάκη επί του θέματος, προκαλούσε αίσθηση και προβληματισμό: «Δεν μπορείς να είσαι ολοκληρωμένος άνθρωπος και υπεύθυνος πολίτης αν δεν ξέρεις όχι απλώς να χρησιμοποιείς το κινητό σου, αλλά και τις διεργασίες που είναι στο παρασκήνιο και οι οποίες καθορίζουν τι πληροφορίες διαβάζεις στο Facebook, τι διαβάζεις στο Google, τι διαφημίσεις αυτό εμφανίζει, αν δεν ξέρεις πως λειτουργούν αυτοί οι αλγόριθμοι, πού μπορεί να κάνουν λάθος ή ότι τα δεδομένα σου μπορεί να χρησιμοποιηθούν από κάποιες εταιρείες» ανέφερε χαρακτηριστικά, θέτοντας ψηλά τον πήχη της προετοιμασίας ακόμα και για τον απλό πολίτη.

Mια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα εφαρμογή του ΑΙ  – από τις πολλές – θα δούμε τα προσεχή 2-3 χρόνια και στο content marketing. Η χρήση artificial intelligence αναμένεται να μπει στο σύστημα διαχείρισης περιεχομένου και ο τεράστιος όγκος πληροφορίας θα συνδεθεί με το CRM, δηλαδή με τον πελάτη, τη συμπεριφορά του και τις ανάγκες του.

Αυτό σημαίνει ότι ο αναγνώστης θα μπορεί να λαμβάνει την εξειδικευμένη πληροφόρηση που θέλει, θα έχει καλύτερη εμπειρία και περισσότερη αξία. Όλα αυτά χάρη στην τεχνολογία, με λιγότερη προσπάθεια από πλευράς εκδοτικού οργανισμού, που σήμερα επιχειρεί να ανταποκριθεί στις διαφορετικές ανάγκες των πελατών χειροκίνητα και άρα «επώδυνα».

Αυτό βέβαια σημαίνει ότι θα πρέπει να δοθεί μεγάλη προσοχή στη διαχείριση των δυνατοτήτων που θα αποκτήσουμε, αλλά και στην ευθύνη που αναπόφευκτα θα έχουμε.
Σκεφθείτε τώρα τις αλλαγές που θα επιφέρει το ΑΙ στο χώρο του τραπεζικού επιχειρείν.

Πέρα από την μεγάλη μείωση του αριθμού των στελεχών, ακόμα και οι τραπεζικές θέσεις που θα μείνουν, δεν θα είναι τόσο καλοπληρωμένες όσο αυτές που καταργούνται. Θέλετε να το πάμε ακόμα πιο πέρα; Οι αλλαγές που θα επιφέρει το ΑΙ στις ζωές μας, δεν θα δημιουργούν μόνο μείζονα κοινωνικά ζητήματα και προβληματισμούς, αλλά και… δημοσιονομικά προβλήματα.

Κι αυτό διότι οι μηχανές που θα αντικαταστήσουν τους ανθρώπους δεν θα αμοίβονται, οπότε δεν θα φορολογούνται και δεν θα πληρώνουν ασφαλιστικές εισφορές, στερώντας έσοδα από το κράτος και από τα ασφαλιστικά ταμεία. Να μια πτυχή που κανείς μας δεν είχε σκεφθεί όταν ακούσαμε για πρώτη φορά την έννοια «Τεχνητή Νοημοσύνη».

Κάπως έτσι φθάσαμε στο σημείο ο Bill Gates και ο Δήμαρχος της Νέας Υόρκης, Bill de Blasio, να προτείνουν την φορολόγηση των ρομπότ. Όπως πιστεύουν, η φορολόγηση αυτή θα επιβραδύνει την περικοπή θέσεων εργασίας για χάρη της Τεχνητής Νοημοσύνης, ενώ θα ενίσχυε τα έσοδα των κυβερνήσεων και των ασφαλιστικών ταμείων.

Ας έρθουμε όμως και στο marketing, Για πολλά στελέχη, το ΑΙ αποτελεί το Άγιο Δισκοπότηρο που θα αναβαθμίσει την αποτελεσματικότητα του marketing και της διαφήμισης, εύκολα, γρήγορα και δίχως κόπο. Σε ένα βαθμό, η άποψη αυτή είναι σωστή. Αλλά θα είναι άκρως επικίνδυνο να θεωρήσει κανείς ότι το ΑΙ αρκεί από μόνο του για να δημιουργήσουμε επιτυχημένα προϊόντα, αποτελεσματικές διαφημίσεις και αυξημένες πωλήσεις.

Όπως στα περισσότερα πράγματα, οι άνθρωποι έχουμε την τάση της υπερβολής, πηγαίνουμε από το ένα άκρο στο άλλο. Θέλει προσοχή. Πάντα θα υπάρχει μια ανθρώπινη παράμετρος που θα κάνει την διαφορά στο ΑΙ. Και σε κάθε περίπτωση, θα είναι και διαφορετική. Η πρόκληση των επόμενων γενιών λοιπόν, δεν θα είναι τόσο η αποτελεσματική αξιοποίηση του ΑΙ, όσο η εύρεση της σωστής εκείνης ανθρώπινης παραμέτρου που θα κάνει την διαφορά στην εφαρμογή του.