Η δουλειά μου είναι να βοηθώ τα brands να μοιράζονται τον λόγο ύπαρξής τους με το κοινό – την αποστολή και το brand purpose τους. Με άλλα λόγια, την αλήθεια τους. Κάποιες φορές μάλιστα να τα βοηθάω να την ανακαλύπτουν, ή να την αμφισβητούν και να την επιβεβαιώνουν. Διότι παρά τα αντιθέτως διαδιδόμενα, το branding έχει να κάνει με την αλήθεια.

Δεν είναι μόνο θέμα ηθικής, είναι και θέμα αποτελεσματικότητας και λειτουργικότητας: τα brands χτίζονται μόνο μακροπρόθεσμα και βασικό συστατικό τους είναι η εμπιστοσύνη του κοινού ότι θα τηρούν τις υποσχέσεις τους, θα ακολουθούν την αποστολή τους, δεν θα προδώσουν την αλήθεια τους. Και επειδή «το ψέμα έχει κοντά ποδάρια», χωρίς αλήθεια είναι αδύνατον να σταθεί μακροπρόθεσμα ένα brand. Πόσο μάλλον τώρα που χαρακτηριστικά όπως η ειλικρίνεια, η τιμιότητα και η διαφάνεια κυριαρχούν στο marketing.

Έτσι, όταν ένας πελάτης ζητήσει να στηριχτεί σε κάποια ανακρίβεια ή σε κάποια μη αποδεδειγμένη υπόσχεση για να χτίσει το brand του, τα πράγματα είναι εύκολα: του εξηγούμε τα παραπάνω και συμφωνούμε να αλλάξει στρατηγική. Τα προβλήματα ξεκινούν όταν η αλήθεια δεν είναι κοινή για όλους διότι κάποια κοινά έχουν κάνει αλήθεια τους το ψέμα. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια τα fake news, οι ψευδοεπιστήμες και οι θεωρίες συνωμοσίας βρίσκονται σε μεγάλη άνθηση, αξιοποιώντας πότε τις δεισιδαιμονίες, τις προκαταλήψεις ή την έλλειψη επιστημονικής μόρφωσης, και πότε την απελπισία, τη δυστυχία και τις φοβίες μας, για να μας πείσουν για κάποια δήθεν αλήθεια τους.

Ειδικά στην εποχή μας, με αυξημένα τα επίπεδα κατάθλιψης και άγχους ή με την κυριαρχία τάσεων για wellness, ομορφιά και αντιγήρανση, τέτοιες περιπτώσεις έχουν καταντήσει αρκετά συνηθισμένες. Πόσες φορές δεν έχετε ακούσει για την αμφισβήτηση της «δυτικής ιατρικής» προς όφελος κάποιων «εναλλακτικών» μεθόδων θεραπείας, θαυματουργών μαντζουνιών ή την επίδραση των άστρων και ανατολίτικων μυστικιστικών θεωριών στη ζωή μας;

Τι γίνεται λοιπόν όταν σε προσεγγίσει ένας πελάτης που θέλει να στηριχτεί σε μια ψευδή η ανεξακρίβωτη «αλήθεια»; Με αμφισβητήσιμες θεωρίες που ανταποκρίνονται σε τάσεις τις στιγμής, παραγνωρίζοντας τα ρίσκα για την υγεία των καταναλωτών, και τελικά και του ίδιου του brand του; Οι περισσότεροι θυμόμαστε περιπτώσεις όπως του πόσιμου κολλαγόνου ή διαφόρων διαιτών και την κατάληξη των brands που συνδέθηκαν μαζί τους. Αναγνωρίζοντας την επιδραστικότητα του επαγγέλματός μας, θα πρέπει να αρχίσουμε να συζητάμε και για τον τρόπο άσκησής του και την ηθική που πρέπει να το διαπνέει. Για την προστασία του κοινωνικού συνόλου και των brands που μας εμπιστεύονται.