Το σημαντικότερο marketing lesson που μας άφησε το 2020 για τα επόμενα χρόνια είναι… η ανάπτυξη ενός mindset, ανοιχτού στην αλλαγή. Οι καταναλωτές αλλάζουν τον τρόπο και τα μέσα που καταναλώνουν (social commerce), γίνονται ακόμα πιο απαιτητικοί και αναζητούν νέες εμπειρίες (βιωματικότητα). Τα brands πρέπει να ανταποκριθούν άμεσα, με μία ευέλικτη στρατηγική. Πώς; Αντιμετωπίζοντας την αλλαγή, σαν ευκαιρία για καινοτομία και εξέλιξη.

Η επικοινωνία μπορεί να ξεπεράσει το gender stereotyping, εάν… αφήσει πίσω της τα δημογραφικά στοιχεία και σχεδιαστεί πάνω στα ενδιαφέροντα, τις αξίες και τα πιστεύω των καταναλωτών. Η αμεσότητα και η διαφάνεια που προσφέρουν τα online Μέσα έχουν ανοίξει την πόρτα σε κοινωνικούς διαλόγους που είναι interest-based αντί για identity-based.

Η ταύτιση επιχειρηματικότητας και αειφορίας θα επιτευχθεί όταν… τα προγράμματα αειφόρας ανάπτυξης που χρησιμοποιούν και εφαρμόζουν οι επιχειρήσεις αποτελέσουν ουσιαστική συνεισφορά στην κοινωνία και το περιβάλλον. Πιστεύω πολύ στην ιδιωτική πρωτοβουλία με σωστό σχέδιο δράσης, όχι απλά σε ένα buzzword με μοναδικό στόχο τη φήμη της εταιρείας.

Οι δεξιότητες που πρέπει να έχει ο επαγγελματίας του αύριο… είναι να είναι ευέλικτος, να παίρνει γρήγορα αποφάσεις αλλά κυρίως να έχει στο επίκεντρο τους ανθρώπους. Όσο κλισέ και εάν ακούγεται, για να αναπτυχθείς σε κλάδους που συνεχώς εξελίσσονται, χρειάζεται μέσα στους business στόχους σου να ενσωματώσεις και τους στόχους που σχετίζονται με το ανθρώπινο δυναμικό. Τα human skills δεν είναι πια soft. Δεν είναι «nice to have», αλλά «must have».

Εάν είχα το μαγικό ραβδί… θα δημιουργούσα ένα επιχειρηματικό περιβάλλον, χωρίς στερεότυπα και διακρίσεις. Σέβομαι τις εταιρείες που έχουν εντάξει πρωτοβουλίες, που στηρίζουν τη διαφορετικότητα στο φύλο, στην ηλικία, στη φυλή, στην αναπηρία, στην εθνική καταγωγή και στον σεξουαλικό προσανατολισμό.

Αν οι marketers θέλουν να είναι καινοτόμοι, πρέπει πλέον να… μην σκέφτονται μόνο σαν marketers! Οι πιο καινοτόμες ιδέες μου έχουν έρθει μιλώντας με άτομα που δεν είναι στο marketing. Όσο πιο εξωστρεφείς είμαστε και όσο περισσότερο υποστηρίζουμε ένα υβριδικό μοντέλο ομάδων, τόσο πιο κοντά θα έρθουμε σε ιδέες που θα αγγίζουν end-to-end τον κάθε πελάτη.