Oι έρευνες και οι μελέτες για τις μεταβολές που φέρνει η πανδημία στον τρόπο που ζούμε και καταναλώνουμε διαδέχονται η μία την άλλη και μόνο μέσα στον τελευταίο μήνα είχαμε τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων δυο μεγάλων διεθνών μελετών: της Accenture που περιλάμβανε περισσότερα από 8.000 καταναλωτές από 20 χώρες και της EY σε 14.000 καταναλωτές από 18 χώρες.

Αντίστοιχα, είχαμε και τα αποτελέσματα εγχώριας μελέτης του ΙΕΛΚΑ με δείγμα 750 ατόμων την περίοδο 29 έως 31 Αυγούστου 2020. Το ενδιαφέρον βρίσκεται στη διαπίστωση ότι όσο περνάει ο καιρός και προχωράει η πανδημία, τα αποτελέσματα των μελετών συγκλίνουν, διεθνώς αλλά και σε όσα αφορούν στη χώρα μας.

Οι ανάγκες για ασφάλεια, υγιεινή, προστασία και οικονομικό προγραμματισμό ισχυροποιούνται. Αντίστοιχα, ισχυροποιούνται και οι ανάγκες για ενημέρωση και διαφάνεια, την ώρα που ο καταναλωτής δείχνει πρόθυμος να κάνει κάποιες παραχωρήσεις σε ό,τι αφορά σε μια πιο πλούσια και έντονη εμπειρία κατανάλωσης.

Η εμπιστοσύνη και η οικειότητα αναδεικνύονται σε κυρίαρχα χαρακτηριστικά επηρεασμού της καταναλωτικής επιλογής και είναι προφανής η προτίμηση «ηθικών», και συχνά τοπικών εταιρειών και μαρκών που εμφανίζονται διαφανείς και ειλικρινείς και δείχνουν πραγματικό ενδιαφέρον για τον άνθρωπο, την κοινότητα και το περιβάλλον. Όσοι δεν έχουν στρέψει ήδη την προσοχή τους προς τα εκεί, ας το σκεφτούν σοβαρά.

Αυτό το περιβάλλον ευνοεί όλους όσοι είχαν φροντίσει να εστιάζουν διαχρονικά στο χτίσιμο ισχυρών μαρκών. Οι σωστά χτισμένες μάρκες μπορούν από τη φύση τους να κινούνται σε ευρύτερα πλαίσια,  να υπόσχονται και να αντιπροσωπεύουν συνολικότερα οφέλη και βαθύτερες αξίες και όχι απλά καλά προϊοντικά χαρακτηριστικά και λειτουργικά οφέλη.

Σήμερα οι σωστοί brand builders βρίσκονται σε ευνοϊκή θέση για να εκμεταλλευτούν τις τάσεις. Το branding θριαμβεύει απέναντι στο παραδοσιακό προϊοντικό μάρκετινγκ και την απλή διαφήμιση. Το brand management απέναντι στο product management. Το ίδιο θριαμβεύει και η εταιρική φιλοσοφία και κουλτούρα απέναντι στην απλή εταιρική επικοινωνία.

Και φυσικά, όσο και αν η επιβίωση και η ευημερία των επιχειρήσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας είναι ο απόλυτα λογικός στόχος, το ενδιαφέρον βρίσκεται στο τι θα ακολουθήσει: Στην πρόβλεψη για το ποιες από αυτές τις τάσεις, στάσεις και συμπεριφορές θα φθίνουν και ποιες θα παραμείνουν και μετά την πανδημία. Έτσι ώστε οι επιχειρήσεις να διαχειριστούν ανάλογα τις μάρκες τους, μεμονωμένα και ως χαρτοφυλάκια, με τρόπο που θα τις διατηρήσει ισχυρές και την επόμενη μέρα.