Επαγγελματικά φιλόδοξες εμφανίζονται πλέον οι γυναίκες, οι οποίες επιδιώκουν και διεκδικούν ευκαιρίες επαγγελματικής ανέλιξης. Τα εμπόδια φαίνεται να παρακάμπτονται και νέοι «δρόμοι» ανοίγονται προς την ισότητα των δύο φύλων στον επαγγελματικό και επιχειρηματικό χώρο.

Έντονη συζήτηση γίνεται τα τελευταία χρόνια για την ισότητα των φύλων στο εργασιακό περιβάλλον και την παροχή ίσων ευκαιριών εξέλιξης. Πολλές οι δράσεις, οι πολιτικές και οι στρατηγικές που προωθούνται, οι οποίες φαίνεται πλέον να αποδίδουν καρπούς. Σύμφωνα με τη φετινή, δεύτερη έκδοση του Δείκτη της Mastercard «Mastercard Ιndex of Women Entrepreneurs», η γυναικεία επιχειρηματικότητα φαίνεται να ευδοκιμεί περισσότερο στις οικονομίες που έχουν ήδη σημειώσει ανάπτυξη, παρά στις αναπτυσσόμενες. Αυτό συμβαίνει, κατά κύριο λόγο, διότι οι γυναίκες στις ανεπτυγμένες αγορές έχουν καλύτερη πρόσβαση σε πόρους και σε μία σειρά άλλων, σημαντικών παραγόντων: κεφάλαια, χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες και ακαδημαϊκά προγράμματα.

Συνολικά, ο Δείκτης δείχνει ότι οι νέες και καταξιωμένες γυναίκες επιχειρηματίες ανά τον κόσμο, συνεχίζουν με αξιοσημείωτη πρόοδο, παρά τις πολιτισμικές προκαταλήψεις που σχετίζονται με το φύλο και που μπορούν να αποτελέσουν σημαντικό εμπόδιο για την ανάπτυξη των επιχειρήσεών τους. Ο Δείκτης της Mastercard παρακολουθεί και καταγράφει την πρόοδο και την επιτυχία των γυναικών επιχειρηματιών σε 57 αγορές, καλύπτοντας πέντε γεωγραφικές περιοχές: Ασία-Ειρηνικό, Ευρώπη, Λατινική Αμερική, Μέση Ανατολή & Αφρική και Βόρεια Αμερική.

Οι 10 κορυφαίες αγορές με τις ευνοϊκότερες συνθήκες και τις περισσότερες ευκαιρίες για την ανάδειξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας είναι οι: Νέα Ζηλανδία (74.2), Σουηδία (71.3), Καναδάς (70.9), Ηνωμένες Πολιτείες (70.8), Σιγκαπούρη (69.2), Πορτογαλία (69.1), Αυστραλία (68.9), Βέλγιο (68.7), Φιλιππίνες (68.0) και Ηνωμένο Βασίλειο (67.9).
Σύμφωνα με τον Δείκτη, παρά τις ευνοϊκότερες συνθήκες που προσφέρονται για επιχειρείν στις πιο ανεπτυγμένες χώρες, ούτε σε εκείνες οι γυναίκες είναι απόλυτα «προστατευμένες» από την πολιτισμική προκατάληψη κατά της γυναικείας επιχειρηματικότητας.

Στη Νέα Ζηλανδία για παράδειγμα, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η κοινωνία είναι λιγότερο δεκτική στις γυναίκες επιχειρηματίες. Παρόλα αυτά, και ενάντια σε αυτή την πραγματικότητα, φαίνεται ότι οι γυναίκες επιχειρηματίες στη Νέα Ζηλανδία έχουν αυξηθεί, τοποθετώντας την αγορά τους στην κορυφή της λίστας, για δεύτερη συνεχή χρονιά. O Δείκτης της Mastercard υποδηλώνει, επίσης, ότι οι ευκαιρίες για επιχειρηματική δραστηριότητα δεν είναι πάντα άμεσα συνδεδεμένες με την οικονομική ανάπτυξη της κάθε αγοράς.

Σε αναπτυσσόμενες οικονομίες, οι γυναίκες στρέφονται στη δημιουργία μιας επιχείρησης λόγω της ανάγκης για επιβίωση, παρά την έλλειψη πρόσβασης σε κεφάλαια, χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες και τη σχετική εκπαίδευση. Παράδειγμα αποτελεί η Γκάνα, όπου οι γυναίκες καταλαμβάνουν ένα εντυπωσιακό ποσοστό στο σύνολο των επιχειρηματιών της χώρας, το 46,4%, αλλά και συγκριτικά με τα ποσοστά γυναικείας επιχειρηματικότητας σε πιο ανεπτυγμένες κοινωνίες. Εκτός από τη Γκάνα, τη δεκάδα των χωρών με τα υψηλότερα ποσοστά στο σύνολο των επιχειρηματιών της χώρας συμπληρώνουν οι Ρωσία (34,6%), Ουγκάντα (33,8%), Νέα Ζηλανδία (33%), Αυστραλία (32,1%), Βιετνάμ (31,3%), Πολώνια (30,3%), Ισπανία (29,4%), Ρουμανία (28,9%) και Πορτογαλία (28,7%).

ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΕΧΟΥΝ ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗ ΚΑΙ ΦΙΛΟΔΟΞΙΕΣ
Παράλληλα, σε έρευνα που πραγματοποίησε η PwC σε 3.600 γυναίκες επαγγελματίες σε περισσότερες από 60 χώρες παγκοσμίως, αποκαλύπτεται ότι οι γυναίκες έχουν αυτοπεποίθηση, φιλοδοξίες και είναι έτοιμες για το επόμενο βήμα. Ωστόσο, αρκετές από αυτές δεν πιστεύουν όσα τους λένε οι εργοδότες τους σχετικά με την επαγγελματική εξέλιξη και ανέλιξή τους, ή για το τι θα βοηθήσει ή θα βλάψει την καριέρα τους. Το 45% των γυναικών πιστεύει ότι η διαφορετικότητα ενός εργαζομένου (σε φύλο, εθνικότητα, ηλικία, σεξουαλικές προτιμήσεις) μπορεί να σταθεί εμπόδιο στην επαγγελματική εξέλιξη στην επιχείρηση όπου εργάζεται και μόνο το 51% συμφωνεί ότι οι εργοδότες κάνουν όσα χρειάζεται για να προωθήσουν τη διαφορετικότητα των φύλων.

Οι γυναίκες υπέδειξαν την ενίσχυση της διαφάνειας (58%) ως το καθοριστικό βήμα για τη βελτίωση ευκαιριών επαγγελματικής ανέλιξης. Αυτό σημαίνει να είναι σαφές στους εργαζόμενους τι αναμένεται από αυτούς και να συζητηθεί ανοιχτά το πού βρίσκονται σήμερα και τι περισσότερο χρειάζεται για να ανελιχθούν. Από την έρευνα προκύπτει ότι όλο και περισσότερες γυναίκες συνειδητοποιούν πλέον την ανάγκη και τη δύναμη προώθησης του εαυτού τους, με περισσότερες από τις μισές να επιδιώκουν και να διεκδικούν δυναμικά προαγωγή, αύξηση και περισσότερες επαγγελματικές ευκαιρίες που παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ανέλιξη.

Σχεδόν όλες οι γυναίκες δηλώνουν ότι είναι σημαντικό για τις ίδιες να κάνουν μια δουλειά που τους αρέσει (97%) και να έχουν την ευελιξία να ισορροπούν τις απαιτήσεις της καριέρας τους με την προσωπική/οικογενειακή ζωή (95%). Η κορύφωση της καριέρας είναι σημαντικό για το 75% των γυναικών, ενώ σε ποσοστό 82% δηλώνουν εμπιστοσύνη στην ικανότητά τους να εκπληρώσουν τις φιλοδοξίες τους. Ωστόσο, ανησυχούν για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει στη σταδιοδρομία τους η απόκτηση οικογένειας και το 48% των νέων μητέρων ένιωσαν να βρίσκονται στο περιθώριο όσον αφορά στις προαγωγές και την ανάθεση ειδικών έργων κατά την επιστροφή στην εργασία τους.

ΥΨΗΛΗ Η ΧΡΗΣΗ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ
Η χρήση των νέων τεχνολογιών και η κατανάλωση των ψηφιακών υπηρεσιών είναι από τους λίγους τομείς στους οποίους δεν καταγράφεται ανισότητα ή χάσμα των δύο φύλων στην Ελλάδα. Οι ψηφιακές υπηρεσίες/προϊόντα που προσφέρουν η δημόσια διοίκηση, οι επιχειρήσεις, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές, το διαδίκτυο – ως κύρια πηγή ενημέρωσης – αλλά και η παρουσία στα κοινωνικά δίκτυα, αξιοποιούνται εξίσου από γυναίκες και άνδρες.Τα παραπάνω συμπεριλαμβάνονται στα ευρήματα της έρευνας «Η Ελληνίδα στην Ψηφιακή Εποχή», με θέμα τη σχέση των γυναικών με τα σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία της ψηφιακής επικοινωνίας και τη θέση τους στην οικονομική και κοινωνική ζωή, των ΣΕΚΕΕ – Σύνδεσμος Εταιρειών Κινητών Εφαρμογών Ελλάδος, ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ και Kάπα Research.

Κατά την εκδήλωση παρουσίασης της έρευνας, ο Γιάννης Κωτσής-Γιανναράκης, Γενικός Δ/ντής του ΣΕΚΕΕ, σημείωσε: «Είναι κρυφό μυστικό στον χώρο της τεχνολογίας ότι ο ρόλος της γυναίκας στην καινοτομία και στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων είναι πολύ πιο σημαντικός από ότι δείχνουν τα ποσοστά των γυναικών στα διοικητικά συμβούλια στα ερευνητικά τμήματα και γενικότερα στα στελέχη αυτών των επιχειρήσεων. Από την άλλη, είναι διαπιστωμένο ότι οι εταιρείες που διοικούνται σε μεγάλο ποσοστό από γυναίκες, έχουν κατά μέσο όρο 20% αυξημένη παραγωγικότητα. Δυστυχώς, όμως, η εικόνα για τη χώρα μας δεν είναι καθόλου καλή. Η Ελλάδα καταλαμβάνει την τελευταία θέση στον Δείκτη Ισότητας των Φύλων, σύμφωνα με την πρόσφατη ανακοίνωση του Ευρωπαι?κου? Ινστιτου?του για την Ισο?τητα των Φυ?λων (EIGE)».

INSIGHTS
– 82% των γυναικών είναι σίγουρες για την ικανότητά τους να εκπληρώσουν τις επαγγελματικές τους φιλοδοξίες και το 73% επιδιώκει δυναμικά ευκαιρίες επαγγελματικής ανέλιξης.
– 42% ανησυχεί για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει στη σταδιοδρομία τους η απόκτηση οικογένειας.
– 45% πιστεύουν ότι το diversity μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο στην επαγγελματική ανέλιξη και μόνο το 51% των γυναικών νιώθουν ότι οι εργοδότες τους καταβάλλουν ικανοποιητικές προσπάθειες για να βελτιώσουν τη διαφορετικότητα των φύλων.
– 58% υπέδειξαν την ενίσχυση της διαφάνειας ως το καθοριστικό βήμα που μπορούν να κάνουν οι εργοδότες.
Πηγή: PwC