H σχετική είδηση έγινε γνωστή στο περιθώριο πρόσφατου συνεδρίου των Financial Times στο Λονδίνο. Σύμφωνα με την Google, στόχος της πρωτοβουλίας είναι η υποστήριξη της ανάπτυξης ενός βιώσιμου οικοσυστήματος ειδήσεων και η προώθηση της καινοτομίας στην ψηφιακή δημοσιογραφία μέσα από τη διαρκή συνεργασία των κλάδων της τεχνολογίας και των μέσων ενημέρωσης.

Ιδρυτικοί εταίροι της πρωτοβουλίας είναι οι Les Echos (Γαλλία), FAZ (Γερμανία), The Financial Times (Ηνωμένο Βασίλειο), The Guardian (Ηνωμένο Βασίλειο), NRC Media (Ολλανδία), El Pais (Ισπανία), La Stampa (Ιταλία) και Die Zeit (Γερμανία), μαζί με τους δημοσιογραφικούς οργανισμούς European Journalism Centre (EJC), Global Editors Network (GEN) και International News Media Association (INMA). Το DNI επιδιώκει να επεκτείνει την πρωτοβουλία και σε άλλους ευρωπαϊκούς ειδησεογραφικούς οργανισμούς και όσοι εμπλέκονται με την ευρωπαϊκή ψηφιακή βιομηχανία ειδήσεων θα είναι σε θέση να λάβουν μέρος στο σύνολο ή σε μέρη αυτής.

Σχολιάζοντας τη νέα αυτή πρωτοβουλία της Google, ο Carlo D’Asaro Biondo, Πρόεδρος στρατηγικών σχέσεων της εταιρείας στην Ευρώπη, δήλωσε: «Το διαδίκτυο προσφέρει τεράστιες ευκαιρίες για τη δημιουργία και τη διάδοση της καλής δημοσιογραφίας. Όμως υπάρχουν ταυτόχρονα εύλογα ερωτήματα σχετικά με το πως η δημοσιογραφία υψηλής ποιότητας μπορεί να διατηρηθεί στην ψηφιακή εποχή. Μέσα από την Digital News Initiative, η Google θα συνεργαστεί στενά με τους ειδησεογραφικούς οργανισμούς ώστε να βοηθήσει στην ανάπτυξη βιωσιμότερων μοντέλων ειδήσεων. Αυτή είναι μόνο η αρχή και καλούμε και άλλους να ενωθούν μαζί μας». Σύμφωνα με τα όσα ακούστηκαν στο Λονδίνο, το DNI αναμένεται να επικεντρωθεί σε τρείς βασικούς τομείς:

1. Στην εξέλιξη των προϊόντων: 
Η Google και οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί θα δημιουργήσουν ομάδα εργασίας, η οποία μέσα από διαρκή και εποικοδομητικό διάλογο θα διερευνά την εξέλιξη των προϊόντων, με σκοπό την αύξηση των εσόδων, την επισκεψιμότητα και τη συμμετοχή του κοινού. Η ομάδα εργασίας θα αποτελείται από μεγάλους και μικρούς ευρωπαίους εκδότες, που εκπροσωπούν τις προτεραιότητες της ειδησεογραφικής βιομηχανίας και θα λειτουργεί ως σημείο αναφοράς για τις διαφημίσεις, τα βίντεο, τις εφαρμογές, τις ιδέες δεδομένων της επί πληρωμή δημοσιογραφίας και των Google news. Στο πλαίσιο αυτό, η Google και οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί έχουν αρχίσει να ερευνούν μια σειρά από ιδέες για προϊόντα και αναμένουν περαιτέρω προτάσεις από την ομάδα εργασίας καθώς αναπτύσσεται αυτή η πρωτοβουλία.

2. Στην υποστήριξη της καινοτομίας: 
Η Google θα υποστηρίξει την καινοτομία στην ψηφιακή ειδησεογραφική δημοσιογραφία σε διάστημα τριών ετών. Όπως αναφέρει η εταιρεία, κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, θα διαθέσει 150 εκατ. ευρώ για έργα που προβάλλουν ένα νέο τρόπο σκέψης στην άσκηση της ψηφιακής δημοσιογραφίας. Όποιος εργάζεται για την καινοτομία στις διαδικτυακές ειδήσεις θα μπορεί να υποβάλει αίτηση, συμπεριλαμβανομένων των ήδη καταξιωμένων εκδοτών, εκείνων που δραστηριοποιούνται μόνο διαδικτυακά, καθώς και των ψηφιακών ειδησεογραφικών start-ups. Το DNI θα καθορίσει τα κριτήρια και τις διαδικασίες, σε συνεργασία με μια συμβουλευτική ομάδα εκδοτών και οργανισμών με εμπειρία στις χρηματοδοτήσεις δημοσιογραφικών οργανισμών. Τέλος, η αξιολόγηση των αιτήσεων θα λάβει υπ’ όψιν της την καινοτομία, τη βιωσιμότητα και τα προσδοκώμενα οφέλη για τους συμμετέχοντες.

3. Στην εκπαίδευση και στην έρευνα: 
Η Google θα επενδύσει στην κατάρτιση και σε πόρους ανάπτυξης για δημοσιογράφους και ειδησεογραφικά πρακτορεία σε όλη την Ευρώπη. Μεταξύ αυτών αναμένεται να επενδύσει στην κατάρτιση ειδικού προσωπικού, με έδρα το Παρίσι, το Αμβούργο και το Λονδίνο, ώστε να συνεργάζεται με ειδησεογραφικά πρακτορεία στις ψηφιακές δεξιότητες, με δημοσιογραφικούς οργανισμούς σε εκπαιδευτικά προγράμματα. Τέλος, επιπλέον στόχος στο παραπάνω πλαίσιο είναι και η ενίσχυση των δημοσιογραφικών διαδικτυακών πόρων και εργαλείων.

Η εταιρεία αναφέρει ότι θα χρηματοδοτήσει έρευνες για την αλλαγή του τοπίου στα μέσα ενημέρωσης. Σε πρώτη φάση θα χρηματοδοτήσει τη δημιουργία ενός διευρυμένου «Reuters Institute Digital News Report», για την κατανάλωση ειδήσεων και τη συμπεριφορά των χρηστών σε 20 ευρωπαϊκές χώρες. Στη συνέχεια θα προχωρήσει σε επιχορηγήσεις για ακαδημαϊκή έρευνα σε ψηφιακή δημοσιογραφία, συμπεριλαμβανομένου του ρεπορτάζ με τη βοήθεια υπολογιστών, αναζήτηση πληροφοριών μέσω crowd-sourcing και συμπερασμάτων που βασίζονται σε data-driven insights. Τέλος, θα χρηματοδοτήσει την επέκταση του προγράμματος δημοσιογραφικών υποτροφιών Google («Google Journalism Fellowships»), στην Ευρώπη. 

Τι λένε Εκδότες και Δημοσιογραφικοί Οργανισμοί σχετικά με το DNI

Les Echos
«Κατά τη διάρκεια των τριών τελευταίων ετών, η πρώτη επανάληψη του Ταμείου Καινοτομίας της Google για τον Τύπο (FINP) έχει δείξει το δρόμο για μια επιτυχή συνεργασία μεταξύ της Google και των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Σήμερα, η νέα πρωτοβουλία Digital News Initiative διευρύνει την έννοια. Η πρωτοβουλία όχι μόνο θα αναπτυχθεί σε ευρωπαϊκή κλίμακα, αλλά το DNI περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έρευνας και κατάρτισης και με μια σειρά από συγκεκριμένα προϊόντα που πρόκειται να δουλευτούν μαζί με τους εκδότες, με σκοπό την αύξηση της νομισματοποίησης του περιεχομένου. Αυτή η ενισχυμένη συνεργασία θα βελτιώσει σημαντικά τις βασικές αρχές της οικονομίας των διαδικτυακών ειδήσεων».
Francis Morel, CEO του Groupe Les Echos και VP του Fonds pour l’Innovation Numerique et la Presse (FINP)


Financial Times
«Πιστεύουμε ότι υπάρχει περιθώριο μεγαλύτερης συνεργασίας γύρω από την έρευνα, την νομισματοποίηση και την ανάπτυξη εργαλείων και analytics για τους ειδησεογραφικούς οργανισμούς. Ελπίζουμε και αναμένουμε ότι αυτό θα οδηγήσει σε μια βελτιωμένη εμπειρία για τον χρήστη, ο οποίος διακρίνει και αξιολογεί το αρχικό περιεχόμενο και υποστηρίζει επί πληρωμή μοντέλα πρόσβασης».
Jon Slade, Managing Director, B2C, Financial Times
 
Global Editors Network (GEN)
«Η DNI είναι μια εξαιρετική και αναγκαία πρωτοβουλία. Εμείς στο Παγκόσμιο Δίκτυο Συντακτών (GEN) πιστεύουμε ότι η ειδησεογραφική καινοτομία έχει μείνει πίσω. Και επίσης πιστεύουμε σε κοινά προγράμματα και διεθνείς συνεργασίες. Γι’ αυτό είμαστε σίγουροι πως το DNI θα συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη του ευρωπαϊκού ειδησεογραφικού οικοσυστήματος».
Bertrand Pecquerie, CEO του Global Editors Network
 
International News Media Association (INMA)
«Η επιτάχυνση της ψηφιακής ικανότητας των διαχειριστών και των εργαζομένων στο οικοσύστημα της ειδησεογραφικής βιομηχανίας είναι ζωτικής σημασίας για την επιχείρηση μετατροπής των ενημερωτικών brands. Η Διεθνής Ένωση Ειδησεογραφικών Μέσων (INMA) υποστηρίζει τις πρωτοβουλίες που αναβαθμίζουν το πηλίκο της καινοτομίας των επιχειρήσεων media και παράλληλα πιστεύει πως το DNI θα βοηθήσει στην γρήγορη ψηφιακή εκπαίδευση και ανάπτυξη».
Earl J. Wilkinson, Executive Director και CEO, International News Media Association (INMA)
 
European Journalism Centre (EJC)
«Η ποιοτική δημοσιογραφία αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις και ευκαιρίες στην ψηφιακή εποχή. Για να διατηρηθεί και να αναπτυχθεί περισσότερο, είναι αναγκαία η ανταπόκριση των δημοσιογράφων, των ειδησεογραφικών πρακτορείων και των εκδοτών. Μια μεγάλη επένδυση στην εκπαίδευση και την ανάπτυξη νέων εργαλείων και τεχνικών είναι, ως εκ τούτου, ευπρόσδεκτη, ιδιαίτερα όταν προέρχεται από μία από τις κινητήριες δυνάμεις του Διαδικτύου, όπως το γνωρίζουμε σήμερα».
Wilfried Ruetten, Director European του Journalism Centre

Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford
«Η ετήσια αναφορά του Ινστιτούτου Reuters για τα διαδικτυακά νέα έχει την υποστήριξη της Google από το 2013, μαζί με ένα ευρύ φάσμα άλλων εταίρων. Είμαστε ενθουσιασμένοι με το γεγονός ότι η Google αποφάσισε να αυξήσει τη χρηματοδότησή της για τα επόμενα τρία χρόνια, κάτι που θα μας δώσει τη δυνατότητα να επεκτείνουμε την κάλυψη της έκθεσης συμπεριλαμβάνοντας 20 χώρες της Ευρώπης. Σε μια εποχή πρωτόγνωρων αλλαγών, ανυπομονούμε για την ανάπτυξη μιας πανευρωπαϊκής μελέτης η οποία παρακολουθεί την μετάβαση στις διαδικτυακές ειδήσεις και δημιουργεί έναν ανεκτίμητο πόρο για τους ηγέτες της βιομηχανίας, τους δημοσιογράφους και τους ερευνητές».
Dr. David Levy, Director του Reuters Institute for the Study of Journalism, Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης

Οι απόψεις των ελληνικών digital media για την πρωτοβουλία της Google

Σταύρος Δρακουλαράκος, CEO, Όμιλος 24Media
«Πρώτο, έστω και μικρό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση»

H πρόταση της Google έρχεται σε μια περίοδο που έχει ενταθεί η έρευνα από πλευράς της αρμόδιας Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ε.Ε. για πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού και εκμετάλλευσης της δεσπόζουσας (αν όχι μονοπωλιακής) θέσης της στην αγορά των ψηφιακών αναζητήσεων. Η πρόταση επίσης ξεκινά με την συμμετοχή μέσων από αγορές που έχουν θέσει νομικής φύσεως ζητήματα, αναφορικά με τις πρακτικές της εταιρείας. (Ισπανία, Γαλλία, Γερμανία, μεταξύ άλλων). Ταυτόχρονα η δέσμευση του ποσού των 150 εκατ. ευρώ για την Πρωτοβουλία για τα Ψηφιακά Νέα δεν αποτελεί παρά το 0.001% από τα σχεδόν 15 δισ. ευρώ κέρδος που κατέγραψε μέσα στο 2014.

Το ποσό λοιπόν μπορεί να φαίνεται εντυπωσιακό ως απόλυτος αριθμός, αλλά δεν είναι, ως δείγμα δέσμευσης. Σε κάθε περίπτωση όμως αποτελεί ένα πρώτο, έστω και μικρό βήμα προς την σωστή κατεύθυνση της δημιουργίας των προϋποθέσεων εκείνων για μια ανοιχτή και αμφίδρομη σχέση της Google με τους ψηφιακούς εκδότες. Αποτελεί επίσης και μια έμμεση παραδοχή της λανθασμένης απόφασης κατά το παρελθόν να πορεύεται μόνη της ή να αλλάζει άποψη στα μέσα της διαδρομής. Το μόνο βέβαιο είναι ότι για να πετύχει αυτή η πρωτοβουλία χρειάζεται αμφίδρομη συνεργασία. Η Google θα πρέπει να συνειδητοποιήσει το ζωτικό ρόλο των παραγωγών ειδήσεων και περιεχομένου, γύρω από τα οποία προβάλει τις διαφημίσεις της, αλλά και τα ψηφιακά μέσα θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι λύση στα προβλήματά τους δεν πρόκειται να επιτευχθεί δίχως νέες ιδέες και τη βοήθεια της τεχνολογίας.

Τέλος στα καθ’ ημάς, το γεγονός ότι σε αυτή την πρώτη φάση η Ελλάδα δεν περιλαμβάνεται, σίγουρα μας προβληματίζει. Τα ψηφιακά μέσα στην Ελλάδα είναι σαφέστατα σε υψηλό επίπεδο, τόσο από πλευράς περιεχομένου όσο και από πλευράς τεχνολογίας, γι’ αυτό και προσδοκούμε ανάλογες κινήσεις και στη χώρα μας. Κινήσεις που πρέπει να προέλθουν τόσο από την πλευρά των ελλήνων ψηφιακών εκδοτών, όσο και από τη Google Ελλάς.

Ιωάννα Μπερίου, Διεύθυνση Εταιρικής Επικοινωνίας, Liquid Media
«Σπάνια ευκαιρία η νέα πρωτοβουλία της Google»

Δεν μπορούμε παρά να αποδεχθούμε ότι η Google αποτελεί ένα «δομικά αναπόσπαστο» γρανάζι του Internet. Τη θέση της αυτή την έχει εκμεταλλευθεί ηγεμονικά, ενίοτε προκαλώντας τις αντιδράσεις και τη δυσαρέσκεια των ψηφιακών ΜΜΕ. Με το Digital News Initiative δημιουργούνται οι προϋποθέσεις βελτιστοποίησης πρακτικών στην παραγωγή και διαχείριση περιεχομένου, την ανάλυση και το monetisation. H Google δημιουργεί την ευκαιρία να συνεισφέρει στην εξέλιξη της ψηφιακής-εκδοτικής κοινωνίας, με καινοτόμες πρωτοβουλίες που θα ωφελήσουν όλους μας, φυσικά και την ίδια τη Google. Είναι μια σπάνια ευκαιρία και προσδοκούμε ότι τα projects που θα εκπονηθούν θα συνεισφέρουν ουσιαστικά να ανταποκριθεί στις προκλήσεις και ευκαιρίες που αντιμετωπίζει η ψηφιακή δημοσιογραφία.

Σόνια Χαϊμαντά, Editorial Director, DPG Digital Media
«Eυπρόσδεκτη κάθε μεγάλη “κεντρική” επένδυση στην εκπαίδευση και την ανάπτυξη νέων εργαλείων και τεχνικών»

Η πρωτοβουλία της Google να δημιουργήσει μαζί με 8 ευρωπαϊκούς ειδησεογραφικούς οργανισμούς το «Digital News Initiative» αντιμετωπίζεται θετικά, στον βαθμό που θα στηρίξει την ποιοτική δημοσιογραφία μέσω της Τεχνολογίας και της Καινοτομίας και θα ανταποκριθεί στο ζητούμενο του κοινού και της αγοράς για ποιοτικό πρωτογενές δημοσιογραφικό content.

Η κίνηση αυτή θα προσδώσει αναμφίβολα περαιτέρω δύναμη και αξιοπιστία στα digital media, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για την ενίσχυση του ρόλου τους ως διαφημιστικά «οχήματα». Ειδικότερα στην ελληνική αγορά, η πρωτοβουλία αυτή συμβαδίζει με ανάλογες ενέργειες που ήδη αναπτύσσονται, κυρίως από τους Pure Digital, αλλά και από παραδοσιακούς εκδότες, προς την κατεύθυνση της βελτιστοποίησης της ποιότητας του περιεχομένου. Η DPG Digital Media παρακολουθεί με ενδιαφέρον τους προβληματισμούς και τις εκπεφρασμένες προσδοκίες των ιδρυτικών εταίρων της πρωτοβουλίας αυτής. Είναι σημαντικό ότι ο προσανατολισμός και οι στοχεύσεις τους συγκλίνουν με αυτές του υγιούς τμήματος της αγοράς media στην Ελλάδα, για την ανάπτυξη και προώθηση της καινοτομίας στην ψηφιακή δημοσιογραφία, μέσα από τη διαρκή συνεργασία των κλάδων της τεχνολογίας και των ΜΜΕ.

Η επιτυχημένη πορεία των ψηφιακών εκδοτών στην Ελλάδα καταδεικνύει με σαφήνεια πως το Διαδίκτυο προσφέρει τεράστιες ευκαιρίες για τη δημιουργία και διάδοση της ποιοτικής δημοσιογραφίας. Ως DPG Digital Media κινούμαστε ήδη προς αυτήν την κατεύθυνση, με τη διαρκή βελτίωση των Μέσων και των υπηρεσιών μας. Έτσι, χαιρετίζουμε οποιαδήποτε πρωτοβουλία όπως η Digital News Initiative της Google, για παροχή know how με στόχο την ανάπτυξη πιο λειτουργικών μοντέλων ειδήσεων.
Στόχος παραμένει ένα πρότυπο ενημέρωσης που θα υπηρετεί το ζητούμενο της ποιοτικής δημοσιογραφίας, της διασταυρωμένης είδησης και της αντικειμενικής θεώρησης της ειδησεογραφίας, ενώ παράλληλα θα αποτελεί ένα service που θα μπορεί να υποστηρίξει και τις απαραίτητες εμπορικές συνέργειες.

Η δημοσιογραφία αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις και ευκαιρίες στην ψηφιακή εποχή. Για να διατηρηθεί και να αναπτυχθεί περισσότερο, είναι αναγκαία η ανταπόκριση των δημοσιογράφων, των ειδησεογραφικών πρακτορείων και των εκδοτών. Με αυτό ως δεδομένο, μια μεγάλη «κεντρική» επένδυση στην εκπαίδευση και την ανάπτυξη νέων εργαλείων και τεχνικών είναι ευπρόσδεκτη, ιδιαίτερα όταν προέρχεται από μία από τις κινητήριες δυνάμεις του Διαδικτύου, όπως το γνωρίζουμε σήμερα.