Μάθαμε να επικεντρώνουμε στην Ελλάδα των αρχαίων Ελλήνων, της μυθολογίας τους, του πολιτισμού τους, των πολέμων τους και του Δωδεκάθεου, της Oρθοδοξίας και του Βυζαντίου, της Eπανάστασης του ‘21, του Έπους του ‘40, ξεχνώντας παντελώς όλες τις υπόλοιπες ιστορικές περιόδους. Έτσι ήταν φυσιολογικό να εχθρευόμαστε και άρα να μην εκμεταλλευόμαστε οποιαδήποτε στοιχεία προέκυψαν από άλλες περιόδους της ιστορίας μας και από την τριβή με άλλους λαούς. Λαούς που ακόμα και στις περιπτώσεις που εμφανίζονταν ως σύμμαχοι, αντιμετωπίζονται μέχρι και σήμερα στο λαϊκό υποσυνείδητο ως εχθροί και δυνάστες.

Κι όμως, οι επιρροές από τις υπόλοιπες ιστορικές περιόδους και από τους λαούς που πέρασαν από τον τόπο δεν μπορεί να είναι πιο εμφανείς: Γλώσσα και τοπικές διάλεκτοι, ήθη, έθιμα και παραδόσεις, αρχιτεκτονική, φαγητό και μαγειρική, λογοτεχνία, ποίηση και μουσική. Επιρροές που σε συνδυασμό με τα στοιχεία των υπόλοιπων περιόδων και της γεωγραφικής μας θέσης δημιουργούν ένα μίγμα εξαιρετικά πλούσιο, εξωτικό και ενδιαφέρον, όχι μόνο για τον επισκέπτη τουρίστα αλλά και για οποιονδήποτε έρχεται σε επαφή με την Ελλάδα σε οποιαδήποτε έκφανσή της.

Η χώρα της Μεσογείου που είχε επαφές και αντάλλαξε επιρροές με τις περισσότερες άλλες χώρες της περιοχής. Που εξαιτίας τους και λόγω της μοναδικής γεωγραφικής της θέσης μπορεί εύκολα να ισχυρισθεί ότι αποτελεί ίσως την πιο πλήρη έκφραση της Μεσογείου. Που μπορεί να εμφανιστεί ως μια πραγματική γέφυρα μεταξύ Δύσης και Ανατολής. Που μπορεί να χρησιμοποιήσει στοιχεία από διάφορους πολιτισμούς και κουλτούρες χωρίς να δημιουργούνται υπόνοιες αυθαίρετης χρήσης, υποκλοπής ή μίμησης.

Αυτό το μοναδικό χαρμάνι ελάχιστα το έχουμε αξιοποιήσει στα ελληνικά brands που εξάγουμε. Όμως τον τελευταίο καιρό βλέπω συχνότερα μια τέτοια διάθεση και αισιοδοξώ. Μπορεί τα παραδείγματα να είναι μεμονωμένα και να αφορούν σε λίγους συγκεκριμένους ελληνικούς δήμους και ενώσεις επαγγελματιών ή σε αυτόνομους μικρούς επιχειρηματίες, αλλά είναι κι αυτό μια αρχή που μπορεί να προσφέρει πολλά και στον τουρισμό και στη διεθνή επέκταση brands που δημιουργούνται εδώ.

Στην πραγματικότητα η επιχειρηματική εξωστρέφεια που όλοι ευαγγελίζονται ενδυναμώνεται από μια άλλου είδους εξωστρέφεια: την αποδοχή των διαχρονικών ανταλλαγών με άλλους λαούς που πέρασαν από εδώ και της αξίας της πολυδιάστατης ταυτότητάς μας.