Επιδείκνυε σε όλο το τραπέζι την ενημέρωσή του για τα νέα gadgets, πρότεινε χρήσιμα apps και εξηγούσε πώς «έπαιζε το internet στα δάκτυλα» βελτιώνοντας την καθημερινότητά του, την ψυχαγωγία, τα ταξίδια του, την ενημέρωσή του. Τον θαυμάσαμε, γνωρίζοντας τη δυσκολία που έχουν κάποιοι ηλικιωμένοι άνθρωποι να ανταποκριθούν στην εξέλιξη της τεχνολογίας. Μέχρι που, γεμάτος περηφάνια, άρχισε να αναφέρεται στις γνώσεις που απέκτησε από το διαδίκτυο για ένα θέμα που «οι εφημερίδες και τα κανάλια μας κρύβουν». «Τώρα πια έχω σταματήσει να ενημερώνομαι από τα παραδοσιακά ΜΜΕ και δεν πιστεύω τίποτα αν δεν κάνω πρώτα την έρευνά μου στο internet», μας είπε. Και συνέχισε να διηγείται για το πώς τα γεγονότα των διδύμων Πύργων «ήταν μια προβοκάτσια των Η.Π.Α. για να μπορέσουν να εισβάλλουν στις αραβικές χώρες».

Θυμήθηκα έρευνα που είχαν διεξάγει πριν λίγα χρόνια ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και αναζήτησα τα αποτελέσματά της. Αντιγράφω από το σχετικό άρθρο της Καθημερινής: «Βαθιά πεπεισμένοι, λοιπόν, εμφανίζονται οι συμπολίτες μας σε ποσοστό 75,25% ότι η κρίση της ελληνικής οικονομίας ήταν προσχεδιασμένη από διάφορα εξωθεσμικά κέντρα, 68,66% υποστηρίζει ότι το φάρμακο ενάντια στον καρκίνο έχει βρεθεί αλλά δεν δίνεται σε ευρεία κυκλοφορία, 58,74% ισχυρίζεται ότι η επίθεση στους δίδυμους πύργους ήταν αποτέλεσμα οργανωμένου σχεδίου των ΗΠΑ για να επιβάλουν την εξωτερική τους πολιτική, 27% πιστεύουν ότι η προσελήνωση του Νηλ Άρμστρονγκ στη Σελήνη το 1969 είχε σκηνοθετηθεί σε ερημική τοποθεσία! Στην εγχώρια πολιτική, το 60,86% πιστεύουν στην εβραϊκή καταγωγή του πρώην πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη». Το φαινόμενο δεν είναι μόνο ελληνικό. Σύμφωνα με έγκυρα διεθνή ΜΜΕ, η εκλογική επιτυχία του νέου προέδρου των Η.Π.Α. πιθανόν να κρίθηκε από τη διαδικτυακή διασπορά των διάσημων «fake news». Ταυτόχρονα, άρθρο του Independent αναφέρεται στην εντυπωσιακή αποδοχή που βρίσκουν στο διαδίκτυο άρθρα, blogs και ομάδες που ισχυρίζονται τα πιο απίθανα πράγματα: Από το ότι το Ολοκαύτωμα δε συνέβη ποτέ ή δεν υφίσταται υπερθέρμανση του πλανήτη, μέχρι ότι τα παιδικά εμβόλια προξενούν αυτισμό».

Στο ελεύθερο, υπερανταγωνιστικό περιβάλλον του διαδικτύου, είναι πολλοί και διάφοροι αυτοί που για τους δικούς τους λόγους, διεκδικούν την προσοχή ενός μεγάλου εύπιστου κοινού χρηστών, που δεν έχει προλάβει να «χωνέψει» το τί πραγματικά είναι το διαδίκτυο και πώς λειτουργεί. Ποιες είναι οι προεκτάσεις αυτής της κατάστασης για τα brands; Θα το συζητήσουμε στα επόμενα τεύχη.