Ερευνα και Καινοτομία στην πρώτη γραμμή της επιχειρηματικότητας

Σήμερα, ΣΕΒ και Eurobank προχωρούν στην διεξαγωγή του 2ου διαγωνισμού, ο οποίος όπως όλα δείχνουν θα αποτελέσει ισχυρό επιχειρηματικό θεσμό για τη χώρα. Η επιτυχία της πρώτης διοργάνωσης προϊδεάζει για μια ακόμα μεγαλύτερη επιτυχία της δεύτερης. Ήταν μια καλή ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τους ανθρώπους της Eurobank που ασχολούνται με το θεσμό, έτσι ώστε να αποσαφηνίσουμε τις ενδιαφέρουσες και σημαντικές παραμέτρους του.

Μιλήσαμε λοιπόν με τη Ρόζη Αθανασίου, Αναπληρώτρια Διευθύντρια Τομέα Επικοινωνίας & Marketing Wholesale Banking της τράπεζας. Παρόντες στη συζήτηση ήταν και ο Αχιλλέας Σταθόπουλος, Διευθυντής Υπηρεσιών e-Business και η ‘Ολγα Χαραλαμπίδη, Διευθύντρια Στρατηγικής & Συνεργειών Ηλεκτρονικού Επιχειρείν του ομίλου Eurobank.

Marketing Week: Σε μια περίοδο δύσκολη για τη χώρα, όταν όλοι μιλούν για την ανάγκη στροφής της ελληνικής οικονομίας σε ένα νέο μοντέλο, περισσότερο παραγωγικό και καινοτόμο, ο ΣΕΒ και η Eurobank λανσάρουν έναν διαγωνισμό που πρεσβεύει επί της ουσίας, ακριβώς αυτό.  Ο διαγωνισμός διοργανώνεται φέτος για δεύτερη χρονιά και όλα δείχνουν ότι θα γίνει θεσμός.  Πιστεύετε ότι το timing της δημιουργίας του ήταν αυτό που οδήγησε στην επιτυχία ή «μερίδιο ευθύνης» έχει και η όλη φιλοσοφία του;
Ρόζη Αθανασίου:
Δε μπορούμε να διαχωρίσουμε το timing από τη φιλοσοφία, μια και η αξία κάθε πρωτοβουλίας κρίνεται και από το πόσο επίκαιρη είναι. Η Eurobank από το 2009 είχε διαβλέψει την ανάγκη αλλαγής του οικονομικού μοντέλου της χώρας από την κατανάλωση προς την καινοτομία και την εξωστρέφεια. Τότε ξεκινήσαμε μια μεγάλη καμπάνια με αυτό το μήνυμα και ήλθαμε σε επαφή με όλους τους φορείς που εκπροσωπούν τον επιχειρηματικό κόσμο αναζητώντας εταίρους σε αυτή την προσπάθεια. Διερευνώντας ποιος θα ήταν κοινός τόπος για ανάληψη πρωτοβουλιών με τον ΣΕΒ, προέκυψε αυτή η ιδέα. Από την πρώτη στιγμή θεωρήσαμε ότι ενσαρκώνει το όραμά μας, την πιστέψαμε και την υλοποιήσαμε.

Marketing Week: Σε γενικές γραμμές γνωρίζουμε ότι στόχος της διοργάνωσης είναι να ενθαρρύνει την έρευνα και την καινοτομία. Ωστόσο είναι σίγουρο ότι υπάρχουν και άλλοι, επιμέρους στόχοι. Ποιοί είναι αυτοί;
Ρόζη Αθανασίου:
Ίσως ακόμη πιο σημαντικός στόχος είναι το γεφύρωμα της έρευνας και της καινοτομίας με την επιχειρηματικότητα. Θα λέγαμε ότι προσπαθούμε να απενοχοποιήσουμε την έννοια της επιχειρηματικότητας στο «άβατο» των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Τέλος, μέσα από την προβολή των συμμετεχόντων επιδιώκουμε να αναδείξουμε και κάποια διαφορετικά πρότυπα προς τη νέα γενιά.

Marketing Week: Ποια ήταν η εμπειρία σας από την πρώτη διοργάνωση; Θεωρείτε ότι οι στόχοι που είχατε θέσει εκπληρώθηκαν;
Ρόζη Αθανασίου: Οι στόχοι του διαγωνισμού είναι αρκετά ξεκάθαροι: Να κινητοποιήσουμε την ερευνητική κοινότητα και να φέρουμε σε επαφή τον επιχειρηματικό κόσμο. Στην πρώτη διοργάνωση ξεκινήσαμε χωρίς να ξέρουμε τι να περιμένουμε. Είχαμε πει μεταξύ μας ότι ένας φιλόδοξος στόχος είναι να έχουμε 100 συμμετοχές. Όταν ήρθαν πάνω από 300 καταλάβαμε ότι έχουμε στα χέρια μας κάτι πολύ μεγαλύτερο. Όμως, πέρα από τους αριθμούς, η ποιότητα των συμμετοχών, καθώς και των προτάσεων που διακρίθηκαν δικαίωσαν τις προσδοκίες μας. Πάνω απ’ όλα όμως, για μας η μεγαλύτερη επιτυχία του διαγωνισμού είναι ότι από τις 21 διακριθείσες προτάσεις, η πλειοψηφία είναι σε διαδικασία υλοποίησης και επιχειρηματικής αξιοποίησης.

Marketing Week: Εκτός από τα προφανή, τα οφέλη συμμετοχής σε έναν τέτοιο διαγωνισμό ποια είναι;
Ρόζη Αθανασίου:
Το μεγαλύτερο όφελος, κατά τη γνώμη μας, για έναν ερευνητή είναι η ίδια η εμπειρία της επαφής με τον επιχειρηματικό κόσμο και η διασύνδεση, καθώς και η προβολή του ίδιου και του έργου του.

Marketing Week: Πέρα από τις δεδομένες αδυναμίες του ελληνικού επιχειρείν σε θεσμικό και δομικό επίπεδο, εκτιμάτε ότι υπάρχει πρόβλημα και στο ανθρώπινο σκέλος, δηλαδή σε νοοτροπίες και στερεότυπα; Με ποιο τρόπο «χτυπάει» αυτές τις αδυναμίες ο διαγωνισμός;
Ρόζη Αθανασίου:
Η μεγαλύτερη ίσως αγκύλωση που συναντάμε είναι μια παλαιάς εποχής ενοχική σχέση του ακαδημαϊκού κόσμου με τον κόσμο των επιχειρήσεων, που κρατάει στεγανά και δεν επιτρέπει στα καλύτερα μυαλά μας να αξιοποιηθούν και να ενταχθούν στην παραγωγική διαδικασία. Ο διαγωνισμός προσπαθεί να βάλει το λιθαράκι του στο να νικήσει αυτή τη νοοτροπία, και ήδη από τον πρώτο διαγωνισμό στο δεύτερο έχουμε δει αλλαγή.

Μελετώντας τα δεδομένα του θεσμού, διαπίστωσα ότι το site που αυτός έχει (www.kainotomeis.gr) αποτελεί σημαντικό εργαλείο, αφού εκτός από την ενημέρωση που προσφέρει, περιλαμβάνει και πλούσιο ενημερωτικό και εκπαιδευτικό περιεχόμενο, το οποίο μάλιστα ανανεώνεται διαρκώς. Πείτε μου δύο λόγια για το site, το περιεχόμενό του και τους στόχους του.

Στην πρώτη φάση για την προσέλκυση υποψηφιοτήτων είναι σημαντικό να προσεγγίσουμε το κοινό του διαγωνισμού. Αυτό βρίσκεται στο διαδίκτυο και στα social media. Γι’αυτό και αποφασίσαμε να επενδύσουμε σε αυτό το κανάλι επικοινωνίας. Είναι αλήθεια ότι έχουμε πάρα πολύ υλικό από τον προηγούμενο διαγωνισμό, αλλά και από την επικαιρότητα και θεωρήσαμε πολύ σημαντικό να τα μοιραστούμε με τους νέους υποψήφιους συμμετέχοντες, δείχνοντας στην πράξη την αξία του διαγωνισμού και τα πλεονεκτήματα της συμμετοχής.



Marketing Week: Ξέρετε, δεν είναι λίγοι κ. Αθανασίου εκείνοι που έχουν την εντύπωση ότι η καινοτομία προϋποθέτει ευρείες επιστημονικές γνώσεις και αφορά σε μεγάλα επιτεύγματα. Με άλλα λόγια θεωρούν ότι αυτή αφορά λίγους. Προσπαθείτε μέσα από αυτόν το θεσμό να φέρετε πιο κοντά την καινοτομία στον απλό καθημερινό άνθρωπο;
Ρόζη Αθανασίου:
Κοιτάξτε, θα σας έλεγα ότι αυτό που προσπαθούμε να περάσουμε μέσα από το διαγωνισμό είναι το μήνυμα ότι υπάρχει και μια άλλη Ελλάδα που σκέφτεται, καινοτομεί και παράγει αξία εξαγώγιμη, που μπορεί να μας βγάλει από την κρίση. Τα προϊόντα της καινοτομίας πάντα ήταν κοντά στον απλό καθημερινό άνθρωπο, μια και αυτόν υπηρετούν. Αυτό που εμείς προσπαθούμε να κάνουμε συμπληρωματικά, είναι να το επισημάνουμε.

Marketing Week: Τα social media έχουν πλέον μπει στη ζωή μας και αποτελούν σημαντικό εργαλείο για υπηρεσίες, brands, εταιρείες. Είδα ότι η παρουσία του θεσμού σε αυτά είναι έντονη, μέσα από το Facebook, το Twitter και το Youtube. Ποια η στρατηγική φιλοσοφία της παρουσίας σε αυτά τα μέσα; Να υποθέσω ότι η ανάπτυξη αμφίδρομης επικοινωνίας είναι ένα μέρος αυτής;
Σαφώς και είναι έτσι. Όπως και με την παρουσία μας στο διαδίκτυο, η παρουσία μας στα social media είναι αποτέλεσμα της προσπάθειάς μας να προσεγγίσουμε το κοινό μας εκεί που βρίσκεται, συζητά και προβληματίζεται και να ανοίξουμε διάλογο μαζί του.

Marketing Week: Η διοργάνωση του διαγωνισμού γίνεται με τη συνεργασία του ΣΕΒ. Πιστεύετε ότι η συνεργασία αυτή μεγιστοποιεί τη δυναμική του θεσμού;
Ρόζη Αθανασίου:
Η στρατηγική συμμαχία του ΣΕΒ με τη Eurobank ξεκινάει από ένα συμβολισμό, την ανάγκη στενής συνεργασίας των επιχειρήσεων με τον τραπεζικό τομέα με στόχο την ανάπτυξη. Σε αυτή τη συνεργασία ο καθένας από μας έφερε τη δική του τεχνογνωσία και τις δικές του ικανότητες και ο διαγωνισμός είναι το αποτέλεσμα της ομαδικής δουλειάς.
Θεωρούμε λοιπόν ότι η συνεργασία αυτή μεγιστοποιεί τη δυναμική του θεσμού, τόσο σε επίπεδο διοργάνωσης, όσο και σε επίπεδο κύρους.

Ρόζη Αθανασίου: Marketing Week: Για τις ανάγκες της διοργάνωσης συνεργάζεστε αν δεν κάνω λάθος με την Valuecom. Πόσο σημαντική κρίνετε τη βοήθειά της; 
Είχαμε μια εξαιρετική χημεία με την ομάδα της Valuecom από την αρχή των συζητήσεών μας και, πραγματικά, αυτό που διστακτικά διατυπώσαμε σαν όραμα στην αρχή, το υλοποίησε πέρα από τις προσδοκίες μας και την ευχαριστούμε.

Marketing Week: Η υποστήριξη του θεσμού «Η Ελλάδα καινοτομεί!» δίνει στη Eurobank ένα χαρακτήρα καινοτόμου και πρωτοπόρου εταιρείας, που επενδύει στο μέλλον της υγιούς επιχειρηματικότητας. Πως αντιλαμβάνεστε εσείς αυτή την «εμπλοκή» και τα οφέλη της;
Ρόζη Αθανασίου:
Έχουμε μπει πια στην εποχή που οι δουλειές και τα κέρδη δεν έρχονται από μόνα τους, πρέπει να δημιουργήσεις τις ευκαιρίες και το υπόβαθρο για τις αυριανές σου δουλειές. 
Αυτό ακριβώς το μήνυμα περνάει και η πρωτοβουλία μας για το διαγωνισμό, ως ηγετικής τράπεζας στο χώρο των επιχειρήσεων: είμαστε εδώ για να στηρίξουμε την υγιή, εξωστρεφή και καινοτόμα επιχειρηματικότητα που θα οδηγήσει την Ελλάδα στο αύριο.

Αλέξανδρος Μάνος, Μanaging Director της Valuecom
Καινοτομία στην Επικοινωνία
Στο πλαίσιο του ρεπορτάζ για το διαγωνισμό «Η Ελλάδα Καινοτομεί!», ζητήσαμε και την άποψη του Αλέξανδρου Μάνου, Μanaging Director της Valuecom, ττης εταιρείας που έχει αναλάβει το στρατηγικό σχεδιασμό  και την υλοποίηση της παρουσίας του Διαγωνισμού στο Διαδίκτυο και στα social media.

«Όταν μας ζητήθηκε να επανασχεδιάσουμε την διαδικτυακή παρουσία του διαγωνισμού «Η Ελλάδα Καινοτομεί!», καθώς και την επικοινωνία του στα social media, αντιμετωπίσαμε μια σημαντική  πρόκληση: ο διαγωνισμός ήταν ήδη γνωστός και επιτυχημένος σε ένα συγκεκριμένο κοινό – επιστημονική και ερευνητική κοινότητα – και παράλληλα υπήρχε η ανάγκη να προσελκύσουμε και κοινό που δεν είναι εξειδικευμένο, αλλά που ενδιαφέρεται για θέματα καινοτομίας, τεχνολογίας και επιχειρηματικότητας.

Ζητούμενο ήταν λοιπόν να προσδιορίσουμε πώς η παρουσία του διαγωνισμού στο internet και στα social media θα μπορούσε να αποτελέσει ένα σταθερό σημείο ενδιαφέροντος για τα δυο διαφορετικά αυτά κοινά αλλά και πώς θα  μπορούσαμε να διατηρήσουμε το ενδιαφέρον των διαφορετικών αυτών κοινών αμείωτο για όλη τη διάρκεια του διαγωνισμού.

Η στρατηγική μας βασίστηκε στην παραδοχή ότι κάθε «brand», είτε πρόκειται για οργανισμό, είτε για εταιρεία, είτε για πρωτοβουλία, έχει πλέον τη δυνατότητα να διαχειρίζεται και να καθορίζει το ίδιο τη σχέση του με το κοινό του, ακόμα και με πολλαπλά κοινά, δημιουργώντας και ελέγχοντας όχι μόνο τον τρόπο αλλά και το περιεχόμενο με το οποίο απευθύνεται στο κάθε κοινό. Είναι γεγονός ότι κάθε brand έχει φωνή, έχει άποψη και πρέπει να ακούγεται».

Δημιουργία custom Content
«Και ο τρόπος για να γίνει αυτό είναι η δημιουργία περιεχομένου, που θα αποτυπώνει τις αξίες και τη φιλοσοφία του brand και θα τις μεταφέρει στο κοινό, χτίζοντας μια δυναμική και ζωντανή σχέση, η οποία θα προσδιορίζεται και θα κατευθύνεται από το ίδιο το brand.

Έτσι, το kainotomeis.gr και τα αντίστοιχα social media, λειτουργούν ως ένα νέο «Μέσο Ενημέρωσης», ως μια πλατφόρμα πληροφόρησης για την καινοτομία, την τεχνολογία και την επιχειρηματικότητα, παρέχοντας αξιόλογο, πρωτότυπο περιεχόμενο – συνεντεύξεις, παρουσιάσεις, άρθρα, video & infographics – συνδέοντας ένα ευρύ φάσμα κοινού.

Το σημαντικό είναι ότι με τον τρόπο αυτό, έχει δημιουργηθεί από την Eurobank και τον ΣΕΒ ένα σημείο αναφοράς στο διαδίκτυο για θέματα έρευνας και καινοτομίας, ενώ έχει τεθεί και η βάση για την ανάπτυξη μιας δημόσιας συζήτησης».