Το «Stream» διοργανώνεται κάθε χρόνο στην Ελλάδα και φιλοξενεί πάνω από 400 στελέχη από όλο τον κόσμο και όλες τις πλευρές της επικοινωνίας και των πελατών. Δυστυχώς δεν ήμασταν εκεί για να ακούσουμε τί ειπώθηκε από πρώτο χέρι, αλλά δεν έχουμε κανένα λόγο να μην εμπιστευθούμε τα λεγόμενα του σχολιαστή της online έκδοσης του CNN, Andrew Keen.

Σύμφωνα λοιπόν με τον Keen, το βασικό ίσως συμπέρασμα είναι ότι… δεν υπάρχει βασικό συμπέρασμα για την επίδραση του mobile στη διαφημιστική βιομηχανία. Ο ίδιος ο Sir Martin Sorrell, απαντώντας στην ερώτηση εάν το Facebook μπορεί να μετατρέψει σε νόμισμα τη τεχνολογία mobile, η απάντηση του Sir Martin Sorrell ήταν: «Δεν γνωρίζουμε την απάντηση».

Ο Keen προχώρησε λίγο παραπέρα, θέτοντας όπως λέει μια πιο απλή ερώτηση στους παρευρισκόμενους: Είναι πιθανό, η βιομηχανία του ψηφιακού marketing να καταστραφεί από το mobile; Θα μπορούσε η μετακίνηση στις μικρότερες οθόνες να «σκοτώσει» τελικά το online marketing; Οι απόψεις καθώς φαίνεται διίστανται. Άλλοι, είπαν ότι η μικρότερη οθόνη δεν θα σκοτώσει, απλά θα διαταράξει την διαφημιστική βιομηχανία. Άλλοι πάλι θεωρούν ότι η «διατάραξη» αυτή θα είναι τεράστια πρόκληση, μια πρόκληση δημιουργίας «μεγάλων στιγμών σε μια μικρή οθόνη».

Κατά μία άλλη άποψη, η αξία του mobile θα μπορέσει να κεφαλαιοποιηθεί μόνον όταν η διαφημιστική βιομηχανία κατανοήσει ότι το mobile δεν είναι απλά άλλη μια, μικρότερη εκδοχή οθόνης παραδοσιακών ιντερνετικών Μέσων. Σχεδόν όλοι όμως φαίνεται να συγκλίνουν στο εξής: Τόσο η πρόκληση όσο και η ευκαιρία στο mobile, έγκειται στον έντονα προσωπικό του χαρακτήρα.

Οι «μεγάλες» στιγμές της διαφήμισης στο κινητό τηλέφωνο, δεν πρέπει να είναι μόνον μεγάλες, αλλά και «προσωπικές». Τί σημαίνει αυτό; Όπως λέει ο Keen μεταφέροντας τα λόγια έτερου συνέδρου στο Stream, σημαίνει ότι η διαφημιστική βιομηχανία πρέπει να μάθει κάποια στιγμή να «προσφέρει αξία, αντί απλά να την περιγράφει».

Οι «αισιόδοξοι» πάντως της συνάντησης, έκαναν λόγο για «αφθονία» ευκαιριών που το mobile φέρνει για την διαφημιστική κοινότητα, ευκαιρίες που θα μπορούσαν να αντιστοιχούν στο «ξεκλείδωμα» μιας ψηφιακής δαπάνης ύψους ως και 50 δις. δολαρίων…

Ο Andrew Keen δεν μπόρεσε τελικά να πάρει την οριστική απάντηση που ίσως επιθυμούσε στο ερώτημά του εάν το mobile θα σκοτώσει την ψηφιακή διαφήμιση. Σίγουρα όμως κατάλαβε, όπως κι εμείς, ότι πρόκειται για ένα μακρύ ταξίδι με πολλά απρόοπτα και κινδύνους, που ακριβώς γι’αυτό το λόγο δεν μπορεί παρά να είναι συναρπαστικό…