Ο Eugene Schueller, ένας από τους διαχρονικά κορυφαίους και πρωτοπόρους σε παγκόσμιο επίπεδο επιχειρηματίες, αφού δεν είναι άλλος από τον ιδρυτή της μεταγενέστερης L’Οreal, είχε πει ότι διοίκηση δεν είναι τίποτε άλλο από το να κατευθύνεις μυαλά και καρδιές! Φυσικά και αναφερόταν στο visionary management το οποίο και δημιουργεί εν τέλει leaders, σαν τον ίδιο!

«Πολυτέλεια», πιστεύετε; Όχι, αντίθετα: «επιτακτική ανάγκη» ακούω κάποιους άλλους να λένε! Γιατί, επειδή το λένε μερικές δεκάδες best selling management books ανά τον κόσμο; Όχι,  επειδή το «λένε» καθημερινά μέσα από το παράδειγμά τους οι πάσης φύσεως «επιτυχημένοι» αυτού του κόσμου. Και δεν αναφέρομαι στους επιτυχημένους managers, τους επιτυχημένους επιχειρηματίες, ή τους εν γένει επιτυχημένους επαγγελματίες μόνο, αλλά στους επιτυχημένους εν τέλει ανθρώπους.

Και πώς… «ερωτεύεται κανείς το μέλλον του»; Κατ’ αρχήν προσδιορίζοντάς το, διαμορφώνοντας δηλαδή μια ιδέα του ελκυστικότερου, κατ’ αυτόν, και παράλληλα επιτεύξιμου μέλλοντος για τον ίδιο και τους ανθρώπους που αφορά. Με άλλα λόγια, διαμορφώνοντας εκείνο το Όραμα που έχει τη δύναμη να τον «ταρακουνήσει», να τον συναρπάσει, να τον αφήνει ξάγρυπνο και παρ’ όλα αυτά να νιώθει γεμάτος ενέργεια. Αν δεν είναι αυτό «έρωτας», τότε τι είναι; Δεν είναι εύκολη διαδικασία, ούτε θα πρέπει να γίνει βεβιασμένα. Απαιτεί, σύμφωνα με τα λόγια του Schueller, να σκύψουμε πρώτα στο δικό μας μυαλό και τη δική μας καρδιά.

Υπάρχει όμως λόγος να ασχοληθούμε με τη διαμόρφωση μιας ελκυστικής ιστορίας για το μέλλον; Αρκετά δεν έχουμε στο κεφάλι μας; Και πού ο χρόνος; Και άντε και το κάναμε, μετά τι; Η διαμόρφωση ενός οράματος, το οποίο για να μην αποκτήσει μόνο «λογοτεχνική αξία», οφείλει να λειτουργήσει στη συνέχεια και ως η αφετηρία υλοποίησης ενός επιθυμητού αύριο, επιτυγχάνει να «παντρεύει» το παρελθόν μας με το μέλλον και το παρόν με τον πιο λειτουργικό και ελκυστικό τρόπο.

Πολλοί από εσάς το γνωρίζετε ήδη, αφού στη δουλειά σας καλείστε να «φέρετε» το μέλλον στο παρόν ή και αντίστροφα να διευρύνετε το παρόν στο μέλλον. Εσείς ξέρετε ότι κάτι τέτοιο επιτυγχάνεται καλύτερα όταν διαθέτετε μια «πυξίδα», ένα «αστέρι» που σας οδηγεί, ή με άλλα λόγια, ένα Όραμα. Προσοχή, το όραμα δεν ταυτίζεται με το στόχο, αφού το όραμα αποτελεί το ιδεατό μέλλον, για την υλοποίηση του οποίου απαιτείται η επίτευξη επιμέρους στόχων. Πολλοί managers, ή και γενικότερα πολλοί άνθρωποι, δυσκολεύονται στην επίτευξη των στόχων τους όχι για κανένα άλλο λόγο, παρά γιατί δεν συνδέουν αυτούς τους στόχους με κάποιο συγκεκριμένο όραμα.

Όμως η ενασχόληση με το όραμα, εξυπηρετεί και σε κάτι ακόμη, στην εστίαση στα «δικά» μας κεφάλαια, τους πόρους μας και τις ικανότητές μας και στην αξιοποίησή τους, αφού αποτελεί ένα εξαιρετικά ελκυστικό τρόπο, μέσον και αφορμή για να εστιάσουμε σε ότι πραγματικά μετρά για εμάς! (Και πάλι, όπως γνωρίζετε πλέον διαβάζοντας αυτήν τη στήλη, κάτι τέτοιο ισχύει είτε σε επίπεδο εταιρικό – επαγγελματικό ή και σε ατομικό – προσωπικό.) Άρα, μας προστατεύει τόσο από τα αποπροσανατολιστικά βλέμματα προς τον ανταγωνισμό, όσο και από τα ανούσια «τσαλαβουτήματα» σε ενέργειες και δραστηριότητες που δεν μετρούν πραγματικά για εμάς.

Και άλλος, τρίτος λόγος αποδεικνύεται συχνά εξίσου σημαντικός: Το όραμα αποτελεί τον ισχυρό εκείνο μαγνήτη που θα κάνει και άλλους ανθρώπους γύρω μας να σταθούν στο πλάι μας και να μας ακολουθήσουν με ενθουσιασμό στα επόμενα βήματά μας.

Υπάρχει όμως και ένας ακόμη λόγος (και ενδεχομένως πολλοί άλλοι ακόμη), ο οποίος ίσως να αποδεικνύεται εν τέλει και ως ο λόγος με τη μεγαλύτερη σχετική βαρύτητα στο να μας κατατάξει στους επιτυχημένους ανθρώπους: Λένε ότι οι κοινωνίες κρίνονται από το πώς «στέκονται» απέναντι σε ομάδες κοινού που δεν τις χρειάζονται (ηλικιωμένους, παιδιά…). Ίσως και οι άνθρωποι, κατ’ αντιστοιχία, να είχε νόημα να κρίνονται συναρτήσει του πώς διαχειρίζονται θέματα που δεν τους αποφέρουν άμεσο και προφανές κέρδος. Και τέτοιο είναι το θέμα του Οράματος, αφού αν και αναγνωρίζεται ως τεράστιας στρατηγικής και μακροχρόνιας σημασίας, επειδή δεν συνδέεται με κάποιο άμεσο, βραχυπρόθεσμο όφελος στα μάτια των μη «ψαγμένων» θεωρείται ως μια άχρηστη τροχοπέδη στην επίτευξη άμεσου κερδοσκοπικού οφέλους.

Όμως εν τέλει, εσάς σας αρέσει να είστε «τυφλοί»; [vision= όραση, όραμα.]

Προσοχή: Εμφανίστηκε δαίμων! – Προφανώς και, όπως προκύπτει και από το «πνεύμα» του κειμένου του προηγούμενου μήνα, ο σωστός τίτλος του προηγούμενου Marketeyesing δεν ήταν Heard selling αλλά Heart selling!