Οι διαφημιζόμενοι φαίνονται να «παίρνουν θέση» για μια ταχεία έξοδο από την κρίση της πανδημίας, έτοιμοι να πιάσουν το νήμα από εκεί που το άφησαν στην αρχή του 2020. Αντίστοιχα, τα στελέχη των διαφημιστικών εταιρειών βλέπουν τις εταιρείες τους να ανακάμπτουν μετά τη μεγάλη πτώση του 1ου εξαμήνου του 2020.

Μια διάχυτη αισιοδοξία, τόσο από πλευράς διαφημιζομένων όσο και από πλευράς agencies εντοπίζει και καταγράφει το τελευταίο κύμα της έρευνας Forecomm_s, για το πρώτο τρίμηνο του 2021. Σύμφωνα με τα στελέχη των διαφημιζομένων, η τάση μείωσης των προϋπολογισμών marketing που επικράτησε το 2020, αντιστρέφεται στο πρώτο 3μηνο του 2021, ενώ σε θετικό έδαφος επανέρχονται οι συνολικές εκτιμήσεις των στελεχών των διαφημιστικών εταιρειών για τον κλάδο τους.

Η έρευνα Forecomm_s οργανώνεται από την Ένωση Εταιρειών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος (ΕΔΕΕ) και η συλλογή των πληροφοριών γίνεται από την Abacus SA ανά τρίμηνο.

ΕΣΤΙΑΖΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΚΑΜΨΗ
Από πλευράς διαφημιζομένων, μετά από 12 μήνες πανδημίας Covid-19 οι δύο δείκτες (επιχείρησης και κλάδου) επανέρχονται σε ελαφρά θετικό επίπεδο δημιουργώντας πιθανώς ένα νέο σημείο εκκίνησης ανάκαμψης, αντίστοιχο με αυτό των αρχών του 2019 όταν ο πολιτικός κύκλος της κρίσης των μνημονίων έδειχνε να φτάνει στο τέλος του. Η διατήρηση και η ορμή αυτού του κύματος θα κρίνει αν και πόσο γρήγορα θα αναπληρωθεί ο χαμένος χρόνος.

Σε επίπεδο ζήτησης, η έρευνα καταγράφει επαναφορά σε θετικά επίπεδα αντίστοιχα με αυτά της επανάκαμψης του 2019, ενώ σε επίπεδο απασχόλησης η αισιοδοξία επανέρχεται το πρώτο 3μηνο του 2021 και κινείται στα μέσα επίπεδα του 2019. Σε επίπεδο τιμών, καταγράφονται αυξητικές εκτιμήσεις σε επίπεδα ρεκόρ από την αρχή της μέτρησης το 2016.

Σε γενικές γραμμές, οι διαφημιζόμενοι φαίνονται να «παίρνουν θέση» για μια ταχεία έξοδο από την κρίση της πανδημίας, έτοιμοι να πιάσουν το νήμα από εκεί που το άφησαν στην αρχή του 2020.

ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΜΕΙΩΣΗΣ ΤΩΝ MARKETING BUDGETS
Σύμφωνα με τα στελέχη των διαφημιζομένων, η τάση μείωσης των προϋπολογισμών marketing που επικράτησε το 2020, αντιστρέφεται στο πρώτο 3μηνο του 2021 (+9).

Η ελαφριά αύξηση των προϋπολογισμών marketing εστιάζει, πέρα από τις online ενέργειες, στην προώθηση πωλήσεων (+7) και την έρευνα αγοράς (+5). Παράλληλα, η αύξηση των προϋπολογισμών για τις online ενέργειες, η οποία αποτελεί την πιο σταθερή και ισχυρή τάση καθ’ όλη την διάρκεια της έρευνας, σχεδόν εξανεμίσθηκε στην αρχή της πανδημίας και φαίνεται να σταθεροποιείται στην αρχή του 2021.

Η πτωτική τάση για τους προϋπολογισμούς των offline media συνεχίζει να φρενάρει και μπαίνει σταδιακά σε ουδέτερο έδαφος (-2), ενώ η προώθηση πωλήσεων διατηρεί την ελαφριά τάση ανάκαμψης (+7), εξέλιξη σημαντική μέσα στο γενικότερο κλίμα μείωσης των προϋπολογισμών marketing της προηγούμενης χρονιάς.

Η διάθεση επένδυσης σε ενέργειες direct marketing μετατρέπεται σταδιακά από αρνητική σε σταθερή (-3), η πρόθεση επένδυσης σε δραστηριότητες δημοσίων σχέσεων συνεχίζει να κινείται σε αρνητικό έδαφος (-3), τείνει όμως προς την σταθεροποίηση, και η διάθεση επένδυσης σε έρευνα αγοράς καταγράφεται συγκρατημένα αυξητική (+5).

ΣΕ ΘΕΤΙΚΟ ΕΔΑΦΟΣ ΟΙ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΤΩΝ AGENCIES
Από την άλλη πλευρά, τα στελέχη των διαφημιστικών εταιρειών βλέπουν τις εταιρείες τους να ανακάμπτουν (+43) μετά τη μεγάλη πτώση του 1ου 6μήνου του 2020.

Οι συνολικές εκτιμήσεις τους για τον κλάδο επανέρχονται σε θετικό έδαφος (+21). Σύμφωνα με την εκτίμηση των στελεχών των διαφημιστικών εταιρειών η ζήτηση για τις υπηρεσίες τους και η απασχόληση ανακάμπτουν με ρυθμό αντίστοιχο με αυτόν πριν την πανδημία (+68 και +49 αντίστοιχα), ενώ ταυτόχρονα αναφέρουν, για πρώτη φορά από την αρχή της μέτρησης, θετικές προσδοκίες αύξησης των αμοιβών τους (+9).

Ως προς τον επιμερισμό των προϋπολογισμών marketing οι εκτιμήσεις διαφημιστικών και διαφημιζομένων συμπίπτουν: αύξηση στην επένδυση σε online εργαλεία, media και platforms, σταθερότητα των offline media, μικρές αλλαγές στα υπόλοιπα εργαλεία marketing.

«ΑΞΙΟΠΟΙΩΝΤΑΣ» ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ
Εν μέσω Covid-19, όπως έχουν επισημάνει και οι προηγούμενες έρευνες, τόσο οι διαφημιζόμενοι όσο και οι εταιρείες επικοινωνίας εισήγαγαν καινοτομίες προκειμένου να ανταπεξέλθουν στην πανδημία σχεδόν στο σύνολό τους. Οι διαφημιζόμενοι εστιάζουν στη στόχευση νέων πελατών με νέο περιεχόμενο επικοινωνίας, ενώ οι διαφημιστές προσθέτουν στη στόχευση και τα νέα κανάλια επικοινωνίας.

Συνολικά, οι διαφημιστές υιοθετούν / αναζητούν καινοτομίες σε περισσότερους τομείς από τους πελάτες τους. Όπως έχει ειπωθεί και σε προηγούμενο κύμα της Forecomm_s, οι καινοτομίες που έχουν εισαχθεί σε κάθε επιχείρηση τείνουν να αποκτούν μόνιμο χαρακτήρα. Οι διαφημιστικές εταιρείες φαίνονται να «αξιοποιούν» την κρίση της πανδημίας περισσότερο και να υιοθετούν αλλαγές / καινοτομίες μόνιμου χαρακτήρα σε μεγαλύτερο βαθμό από τους διαφημιζόμενους.