Οι εκτιμήσεις διαφημιζομένων και διαφημιστών συμπίπτουν ως προς την αύξηση επένδυσης σε online εργαλεία, media και platforms. Τα «σύννεφα» και οι ανησυχίες δεν λείπουν, ωστόσο σύμφωνα με τα στελέχη των διαφημιζομένων, οι προϋπολογισμοί marketing αυξάνονται.

Ανησυχία για τη διεθνή κρίση τιμών, συγκρατημένη αύξηση των προϋπολογισμών marketing και θετικές εκτιμήσεις για τον κλάδο της επικοινωνίας κατέγραψε το τελευταίο κύμα της έρευνας Forecomm_s, για το τελευταίο τρίμηνο του 2021. Σύμφωνα με τα στελέχη των διαφημιζομένων, οι προϋπολογισμοί marketing αυξάνονται μεν, όχι όμως σε βαθμό που να ενσωματώνουν τις αυξημένες πληθωριστικές αναμονές τους, ενώ τα στελέχη των διαφημιστικών εταιρειών βλέπουν τις εταιρείες τους να ανακάμπτουν μετά τη μεγάλη πτώση του 2020.

Η έρευνα Forecomm_s οργανώνεται από την Ένωση Εταιρειών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος (ΕΔΕΕ) και η συλλογή των πληροφοριών γίνεται από την Abacus SA ανά τρίμηνο.

Σε επίπεδα ρεκόρ οι αυξητικές εκτιμήσεις για τις τιμές
Από πλευράς διαφημιζομένων, η αισιοδοξία που ακολούθησε το τέλος των lockdowns δίνει τη θέση της στην ανησυχία για τη διεθνή κρίση τιμών. Κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους, οι εκτιμήσεις των στελεχών των μεγάλων διαφημιζομένων κινούνται πτωτικά σε σχέση με τα προηγούμενα τρίμηνα τόσο για την κατάσταση της επιχείρησής τους, όσο και για τον κλάδο τους (+25 και +3 αντίστοιχα).

Η εκτίμηση για αύξηση της ζήτησης παραμένει θετική, σε χαμηλότερα επίπεδα από τα προηγούμενα τρίμηνα. Σε επίπεδο απασχόλησης, οι αυξητικές τάσεις παραμένουν, ενώ σε επίπεδο τιμών, οι αυξητικές εκτιμήσεις εκτινάσσονται σε επίπεδα ρεκόρ από την αρχή της μέτρησης το 2016. Συνολικά, οι διαφημιζόμενοι φαίνονται να «προβλέπουν» ένα πληθωριστικό περιβάλλον για το επόμενο διάστημα.

Οι προϋπολογισμοί marketing αυξάνονται
Σύμφωνα με τα στελέχη των διαφημιζομένων, οι προϋπολογισμοί marketing αυξάνονται (+20) – όχι όμως σε βαθμό που να ενσωματώνουν τις αυξημένες πληθωριστικές αναμονές τους.
Η συνεχιζόμενη αύξηση των προϋπολογισμών marketing ενδυναμώνει όλες τις ενέργειες: πέρα από τα online εργαλεία, αυξητικές τάσεις συνεχίζουν να εμφανίζουν τα offline media (+8), οι προωθητικές ενέργειες (+11) και η έρευνα αγοράς (+7). Αντίθετα, το ενδιαφέρον για το direct marketing (+1) και για τις δημόσιες σχέσεις (3) φαίνεται να σταθεροποιείται. Οι προϋπολογισμοί για τις online ενέργειες σταθεροποιούνται σε αυξητική διάθεση αν και με μειωμένο ενθουσιασμό σε σχέση με την τριετία 2016-2019.

Η πρόθεση των στελεχών marketing να αυξήσουν την επένδυσή τους σε offline media παραμένει σε θετικό επίπεδο για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο, αρκετά συγκρατημένα όμως σε σχέση με τα αμέσως προηγούμενα τρίμηνα (+8). Η προώθηση πωλήσεων διατηρεί και ισχυροποιεί την τάση ανάκαμψης (+11) και η διστακτικά αυξητική διάθεση επένδυσης σε ενέργειες Direct Marketing που καταγράφηκε τα προηγούμενα δύο τρίμηνα, επανέρχεται σε ουδέτερο έδαφος (+1).

Η πρόθεση επένδυσης σε δραστηριότητες δημοσίων σχέσεων παραμένει σε ουδέτερο έδαφος (+3), υποδηλώνοντας πιθανώς κάποια αμηχανία των στελεχών σε σχέση με τη χρησιμότητά τους.
Τέλος, η διάθεση επένδυσης σε έρευνα αγοράς παραμένει θετική (+7), μειωμένη όμως σε σχέση με τα δύο προηγούμενα τρίμηνα.

Επιμένουν θετικά οι εκτιμήσεις των agencies
Ποιες οι εκτιμήσεις των agencies, όπως αποτυπώνονται στην έρευνα; Τα στελέχη των διαφημιστικών εταιρειών βλέπουν τις εταιρείες τους να ανακάμπτουν (+68) μετά τη μεγάλη πτώση του 2020. Οι εκτιμήσεις τους για τον κλάδο της επικοινωνίας συνολικότερα καταγράφονται επίσης ισχυρά θετικές (+64). Σύμφωνα με την εκτίμηση των στελεχών των διαφημιστικών εταιρειών, επιταχύνεται η αύξηση της ζήτησης για τις υπηρεσίες τους (+70), συμπαρασύροντας και την αύξηση της απασχόλησης (+58), ενώ ταυτόχρονα εκφράζουν συγκρατημένα θετικές προσδοκίες αύξησης των αμοιβών τους (+10) για δεύτερο συνεχόμενο εξάμηνο.

Αύξηση των offline media «βλέπουν» διαφημιζόμενοι και agencies
Οι εκτιμήσεις διαφημιζομένων και διαφημιστών συμπίπτουν ως προς την αύξηση επένδυσης σε online εργαλεία, media και platforms. Και οι δύο βλέπουν αύξηση των offline media, αν και οι διαφημιστές σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από τους διαφημιζομένους. Επιπλέον, οι διαφημιζόμενοι φαίνονται έτοιμοι να επενδύσουν περισσότερο σε προωθητικές ενέργειες και έρευνα αγοράς, ενώ οι διαφημιστές εξακολουθούν να βλέπουν δυναμική στις δημόσιες σχέσεις.

Παραμένουν οι καινοτομίες που «έφερε» ο covid-19
Όπως σημειώνει η έρευνα και σε προηγούμενα ευρήματά της, τόσο οι διαφημιζόμενοι όσο και οι εταιρείες επικοινωνίας εισήγαγαν καινοτομίες προκειμένου να ανταπεξέλθουν στην κρίση του Covid-19 σχεδόν στο σύνολό τους. Οι διαφημιζόμενοι εστιάζουν κυρίως στη στόχευση νέων πελατών και τις νέες συνεργασίες. Οι διαφημιστές εμφανίζονται να υιοθετούν / αναζητούν καινοτομίες σε περισσότερους τομείς από τους πελάτες τους: νέες διαδικασίες παραγωγής, στόχευση νέων πελατών, νέες συνεργασίες, εμβάθυνση σχέσεων με τους πελάτες τους, νέα κανάλια αλλά και νέο περιεχόμενο επικοινωνίας. Οι καινοτομίες που έχουν εισαχθεί σε κάθε επιχείρηση τείνουν να αποκτούν μόνιμο χαρακτήρα. Οι διαφημιστικές εταιρείες φαίνονται να «αξιοποιούν» την κρίση της πανδημίας περισσότερο και να υιοθετούν αλλαγές /καινοτομίες μόνιμου χαρακτήρα σε μεγαλύτερο βαθμό και σε περισσότερες περιοχές από τους διαφημιζόμενους.