Tα 4,4 τρισ. δολάρια έφτασαν τα έσοδα των 250 μεγαλύτερων λιανέμπορων σε παγκόσμιο επίπεδο το οικονομικό έτος 2013, και συγκεκριμένα από τον Ιούνιο 2013 έως τον Ιούνιο 2014, ενώ ο μέσος όρος των εσόδων ανά λιανέμπορο υπερέβη τα 17,4 δισ. δολάρια, όπως προκύπτει από τη νέα έκθεση της Deloitte Touche Tohmatsu Limited (DTTL) με τίτλο «Παγκόσμιες Δυνάμεις του Λιανικού Εμπορίου για το 2015» (2015 Global Powers of Retailing – Embracing Innovation). Η έκθεση αυτή πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τη Stores Media, με στόχο να εντοπίσει τις 250 μεγαλύτερες εταιρείες λιανικού εμπορίου παγκοσμίως, να εξετάσει τις καινοτόμες τάσεις του κλάδου, τις προβλέψεις για το 2015, καθώς και τις στρατηγικές που ακολουθούν οι λιανέμποροι προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις αλλαγές που έχουν αντίκτυπο στον κλάδο.

Οι 250 μεγαλύτεροι λιανέμποροι παγκοσμίως αναλύονται με βάση τα οικονομικά τους αποτελέσματα, τη γεωγραφική περιοχή, τον τομέα των προϊόντων τους και τη δραστηριότητά τους στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Η αύξηση των εσόδων για τους 250 μεγαλύτερους λιανέμπορους, η οποία άρχισε να μειώνεται το 2011, συνέχισε να επιβραδύνεται και το 2013. Σύμφωνα με την έκθεση, τα έσοδα των 250 μεγαλύτερων λιανέμπορων αυξήθηκαν κατά 4,1% το 2013, σταθμισμένα με τις πωλήσεις και προσαρμοσμένα για τις μεταβολές των συναλλαγματικών ισοτιμιών, έπειτα από μια αύξηση ύψους 4,9% το 2012. Ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης συνέχισε να φθίνει, περίπου 80% των κορυφαίων 250 λιανέμπορων (199 εταιρείες) κατέγραψαν αύξηση στα έσοδά τους από το λιανεμπόριο το οικονομικό έτος 2013.

«Η υποτονική παγκόσμια οικονομία το 2014 περιόρισε τα οικονομικά πολλών καταναλωτών και άσκησε πίεση στις λιανικές πωλήσεις. Συνεπώς, η ευημερία του παγκόσμιου λιανεμπορίου το 2015 θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την οικονομική σταθερότητα αρκετών από τις μεγάλες οικονομίες. Η Κίνα, η Ευρωζώνη, καθώς και μερικές βασικές αναδυόμενες οικονομίες βίωσαν ένα ιδιαίτερα σκληρό 2014. Συγκριτικά, οι οικονομίες των ΗΠΑ και της Βρετανίας συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία, με δείκτες που καταδεικνύουν την πιθανότητα ισχυρής ανάπτυξης το 2015 και ενδεχομένως και μετέπειτα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Δρ Ira Kalish, επικεφαλής οικονομολόγος της DTTL.

Οι κορυφαίες τάσεις του λιανεμπορίου για το 2015
Η έκθεση καταδεικνύει, επίσης, τις κυριότερες τάσεις που αναμένεται να επικρατήσουν στον χώρο του λιανεμπορίου μέσα στο 2015, με έμφαση στο ταξιδιωτικό λιανεμπόριο, την αυξανόμενη χρήση των κινητών συσκευών, την ταχύτητα, την βέλτιστη αγοραστική εμπειρία και την περαιτέρω χρήση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών. Οι τάσεις αυτές συνοψίζονται ως εξής:

Ταξιδιωτικό λιανικό εμπόριο: Ο διεθνής τουρισμός αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται παραπάνω από τις προσδοκίες, παρά τις συνεχόμενες γεωπολιτικές και οικονομικές προκλήσεις παγκοσμίως. Οι διευρυνόμενες μεσαίες τάξεις των αναπτυσσόμενων οικονομιών ταξιδεύουν σε διάφορες πρωτεύουσες, ενισχύοντας τις λιανικές πωλήσεις. Για παράδειγμα, πάνω από το μισό των 16 δισ. ευρώ του κλάδου πολυτελείας στη Γαλλία, εξαρτάται από τους τουρίστες. Το 2015, οι λιανέμποροι αναμένεται να εξυπηρετούν ολοένα και περισσότερους ταξιδιώτες «που ξοδεύουν πολλά», ιδιαιτέρως τουρίστες των αναδυόμενων οικονομιών για να δώσουν ώθηση στην ανάπτυξή τους.

Λιανικό εμπόριο μέσω κινητών: Το λιανικό εμπόριο μέσω κινητών αναμένεται να συνεχίσει να αυξάνεται επιθετικά. Το 65% του παγκόσμιου πληθυσμού θα χρησιμοποιεί κινητό τηλέφωνο μέχρι το 2015, ενώ υπολογίζεται ότι το 83% της χρήσης του διαδικτύου θα πραγματοποιείται μέσω κινητών συσκευών. Οι λιανέμποροι θα πρέπει να ανταποκριθούν προσφέροντας δωρεάν Wi-Fi στα καταστήματά τους και φιλικές για κινητά ιστοσελίδες λιανεμπορίου, προσαρμοσμένες στα διαφορετικά είδη συσκευών. Το απόρρητο και η ασφάλεια καθίστανται όλο και πιο σημαντικά, καθώς η διαφάνεια και η προστασία των πληροφοριών των πελατών θα είναι κρίσιμης σημασίας για τη διατήρηση της εμπιστοσύνης των πελατών, αφού το λιανικό εμπόριο μέσω κινητών γίνεται ο κανόνας.

Ταχύτερο λιανικό εμπόριο: Η ταχύτητα συνεχίζει να παραμένει μια σημαντική τάση στο λιανεμπόριο. Αυτή περιλαμβάνει τη «γρήγορη μόδα» (να έρχονται στα καταστήματα τα είδη που παρουσιάζονται σε επιδείξεις μόδας όσο το δυνατόν γρηγορότερα), προϊόντα περιορισμένης χρονικής διαθεσιμότητας και γρήγορες πωλήσεις για την ενθάρρυνση άμεσων αγορών, pop-up εγκαταστάσεις για τη γρήγορη παρουσίαση προϊόντων και υπηρεσιών στην αγορά και την καλύτερη προβολή τους, και αυτοεξυπηρετούμενα ταμεία και περίπτερα για τον περιορισμό ή την εξάλειψη του χρόνου αναμονής. Το 2015, το λιανεμπόριο προβλέπεται να γίνει ακόμα πιο γρήγορο, ώστε να ικανοποιήσει τις επιθυμίες των καταναλωτών. Οι εξελίξεις αυτές θα δρομολογηθούν κυρίως από τους millennials, τη γενιά δηλαδή με έτος γέννησης μεταξύ 1980 και 2000, καθώς είναι μια γενιά που διαθέτει μεγάλη αγοραστική δύναμη και επιρροή. Επιθυμούν γρήγορη εξυπηρέτηση και άμεση ικανοποίηση των αναγκών τους, και οι λιανέμποροι καλούνται να αντεπεξέλθουν στις επιθυμίες αυτές.

Η εμπείρια του λιανικού εμπορίου: Το λιανικό εμπόριο πλέον δεν αφορά μόνο στο ίδιο το προϊόν, αλλά και την εμπειρία αγοράς. Οι λιανέμποροι θα συνεχίσουν να εξερευνούν καινοτόμους τρόπους για τη βελτίωση της αγοραστικής εμπειρίας των καταναλωτών μέσω εκστρατειών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, φεστιβάλ, επιδείξεων μόδας και διαδραστικών οθονών.

Καινοτόμο λιανικό εμπόριο: Ο κλάδος του λιανικού εμπορίου θα συνεχίσει να επηρεάζεται από τις νέες τεχνολογίες και τον καινοτόμο ανταγωνισμό. Περισσότεροι λιανέμποροι είναι πιθανό να υιοθετήσουν καινοτόμες πρακτικές, να επωφεληθούν της τεχνολογίας και να την αξιοποιήσουν δημιουργικά.

Οι 10 µεγαλύτερες εταιρείες λιανεµπορίου το 2013
Κατάταξη Εταιρεία Χώρα Προέλευσης Ετήσια Έσοδα Οµίλου 2013 (εκατ. $)
1 Wal-Mart Stores, Inc. ΗΠΑ 476.294
2 Costco Wholesale Corporation ΗΠΑ 105.156
3 Carrefour S.A. Γαλλία 98.688
4 Schwarz Unternehmens Treuhand KG Γερµανία (Ε) 98.662
5 Tesco PLC Ηνωµ. Βασίλειο 98.631
6 The Kroger Co. ΗΠΑ 98.375
7 Metro Ag1 Γερµανία (Ε) 86.393
8 Aldi Einkauf GmbH & Co. oHG Γερµανία (Ε) 81.090
9 The Home Depot, Inc. ΗΠΑ 78.812
10 Target Corporation ΗΠΑ 72.596
Κορυφαίοι 102     $1.294.698
Κορυφαίοι 2503     $4.354.562
Μερίδιο των κορυφαίων 10 στα έσοδα των κορυφαίων 250 λιανέµπορων     29,7%

1.Η Metro άλλαξε τη χρήση της από το τέλος του Δεκεμβρίου στο τέλος του Σεπτέμβρη. Τα αποτελέσματα της χρήσης 2013 που αναφέρονται εδώ περιλαμβάνουν το 9μηνο που έληξε στις 30/9/13, συν το 3μηνο που έληξε στις 31/12/13 για να δημιουργηθεί μια 12μηνη περίοδος ίση με τα προηγούμενα έτη. 
2.Στάθμιση Πωλήσεων, Προσαρμοσμένα για διαφορετικές συναλλαγματικές ισοτιμίες
3.Μέσος Όρος
Ε = εκτίμηση
Πηγή: Δημοσιευμένα στοιχεία εταιρειών και Planet Retail