Την ενίσχυση της δυναμικής των ελληνικών προϊόντων τόσο στην εσωτερική αγορά, όσο και στις διεθνείς, σηματοδοτεί το επίσημο λανσάρισμα του «Ελληνικού Σήματος», το οποίο τέθηκε σε εφαρμογή λίγο πριν εκπνεύσει το 2014, από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.

Το «Ελληνικό Σήμα» παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση από τον αρμόδιο Υφυπουργό Γεράσιμο Γιακουμάτο, τον Γενικό Γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Στέφανο Κομνηνό, εκπροσώπους φορέων, επιμελητηρίων και επιχειρήσεων.  Ο Υφυπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Γεράσιμος Γιακουμάτος, μεταξύ άλλων σημείωσε ότι «μια εκκρεμότητα που χρόνιζε από το 2012 γίνεται πραγματικότητα και πλέον τα ελληνικά προϊόντα αποκτούν αναγνωρίσιμη εθνική σφραγίδα ποιότητας για τις διεθνείς αλλά και την εγχώρια αγορά. Έτσι τα ελληνικά προϊόντα θωρακίζονται αποτρέποντας σε όσους προσπαθήσουν να εκμεταλλευτούν την ανώτερη ποιότητα και αποκτούν την δυνατότητα να έχουν ένα επιπρόσθετο “διαβατήριο” με το οποίο θα ταξιδεύουν στην παγκόσμια αγορά».

Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Στέφανος Κομνηνός από την πλευρά του, σημείωσε ότι «το Σήμα Ελληνικότητας Προϊόντων και Υπηρεσιών είναι επιτέλους μια πραγματικότητα. Κάθε κλάδος που επιθυμεί τη χρήση του Σήματος, καλείται να υποβάλει το αίτημα του στην Επιτροπή Σήματος εδώ στη ΓΓ Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, ώστε να ετοιμαστεί ο σχετικός Κανονισμός Απονομής που θα περιλαμβάνει τα κριτήρια αλλά και τον μηχανισμό απονομής» προσθέτοντας πως «ήδη το ”Ελληνικό Σήμα” βρίσκεται πια στη διάθεση των επιχειρήσεων που παράγουν στη χώρα μας, αλλά και των καταναλωτών σε όλον τον κόσμο που επιλέγουν την ελληνική γη, τα ελληνικά χέρια και το ελληνικό μυαλό».

Τις επόμενες ημέρες ξεκινάει η απονομή του, στα αλκοολούχα ποτά από το Γενικό Χημείο του Κράτους και στα γαλακτοκομικά προϊόντα από τον ΕΛΓΟ Δήμητρα.
Ο Πρόεδρος του Ελληνικού Γεωργικού Οργανισμού «Δήμητρα» Σέρκος Χαρτουνιάν, τόνισε μεταξύ άλλων ότι πρόκειται «για ένα προαιρετικό σήμα διάκρισης προέλευσης, που θα απονέμεται με συγκεκριμένα δεδομένα στις ελληνικές επιχειρήσεις παρέχοντάς τους μια αναγνωρίσιμη εθνική σφραγίδα ποιότητας για την εγχώρια και διεθνή αγορά».

Στον σημαντικό ρόλο του «Ελληνικού Σήματος», επίσης, αναφέρθηκαν ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Αλκοόλης Σταύρος Σάμιος, αλλά και οι εκπρόσωποι γαλακτοβιομηχανιών όπως ο Μιχάλης Σαράντης από την Γαλακτοβιομηχανία Όλυμπος, η Άννα Κυδωνάκη από την Vivartia και ο Πρόεδρος Τυροκομικών Συνεταιρισμών Ηπείρου, Κωνσταντίνος Καράλης.

Σύμφωνα με το σχετικό νόμο, ρόλο να συντονίζει και να γνωμοδοτεί στον Υπουργό Ανάπτυξης για ό,τι έχει σχέση με το «Ελληνικό Σήμα» έχει αναλάβει η Επιτροπή Ελληνικού Σήματος που εποπτεύεται από τον Γενικό Γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή και αποτελείται από εκπροσώπους φορέων της Κεντρικής Κυβέρνησης και της αγοράς.

«Ελληνικό Σήμα» από την Milk Branding Professionals
Το «Ελληνικό Σήμα» υλοποιήθηκε από την Milk Branding Professionals, με ανάθεση που έγινε από την ΕΔΕΕ, η οποία στηρίζει αφιλοκερδώς την πρωτοβουλία.
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, οι επικεφαλείς της Milk, Γιώργος Αναστασιάδης και Λεώνη Γιαγδζογλου, ανέλυσαν την δημιουργική φιλοσοφία του «Ελληνικού Σήματος». Mεταξύ άλλων, ανέφεραν τα εξής: «H εταιρική μας αποστολή ορίζει ως κύριο λόγο της ύπαρξής μας τη δημιουργία ισχυρών ελληνικών brands. Ήταν αυτονόητη λοιπόν η θετική ανταπόκρισή μας σε μια προσπάθεια που θα τα ενισχύσει περαιτέρω.

Oι πρωταρχικοί στόχοι του σχεδιασμού του Ελληνικού Σήματος ήταν το σήμα να μπορεί να χρησιμοποιηθεί από ελληνικά προϊόντα ή υπηρεσίες κάθε τύπου, να είναι διακριτό, κατανοητό και αποδεκτό από κοινά πολλών διαφορετικών προφίλ, να μπορεί να εφαρμοστεί σωστά σε διαφορετικά υλικά, μεγέθη και τρόπους εκτύπωσης και να μην αντίκειται στους κανόνες ανταγωνισμού -, δηλαδή να μην αποτελεί προτροπή αγοράς ή να προσδίδει άλλα χαρακτηριστικά υπεροχής και ποιότητας. Το Σήμα που δημιουργήθηκε, έχει άμεσες αναφορές στη σημαία μας και ιδιαίτερο σχήμα ώστε να είναι κατανοητό και αναγνωρίσιμο με την πρώτη ματιά και να εντυπώνεται στο μυαλό χωρίς να αφήνει την παραμικρή αμφιβολία για την ελληνική προέλευση του προϊόντος ή της υπηρεσίας.

Σε δεύτερη ανάγνωση διακρίνεται εύκολα μια μορφή καρδιάς που «μιλάει» στο θυμικό του Έλληνα καταναλωτή, η οποία είναι επαρκώς στιλιζαρισμένη ώστε να εξασφαλίζεται η διάκριση από άλλα παρόμοια σχέδια. Η συμμετρία και η χρωματική ισορροπία του άσπρου και του γαλάζιου εξασφαλίζει αμέτρητες δυνατότητες εφαρμογής του Σήματος σε διάφορα μεγέθη και ποικίλες μορφές εκτυπώσεων, με τρόπο που σε όλες ανεξαιρέτως τις εφαρμογές αναδεικνύεται, χωρίς τη παραμικρή απώλεια, η εκφραστική του δύναμη».

5 χρόνια για να γίνει πραγματικότητα
H δημιουργία και η επίσημη εφαρμογή του «Ελληνικού Σήματος» χρειάστηκαν 5 χρόνια, προσπαθώντας να ξεπεράσουν τους σκοπέλους της γραφειοκρατίας και της ελληνικής έφεσης στην αναβλητικότητα. Η δημιουργία του σήματος εκκρεμούσε από το 2012, καθώς η υλοποίηση του Ν.4072/2012 έμενε στις προθέσεις. Η διαδικασία για την έγκριση πιστοποίησης προέλευσης στα ελληνικά προϊόντα ξεκίνησε τον Μάιο του 2010. Η έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή δόθηκε τελικά μετά από ένα χρόνο, ενώ η απόφαση υπογράφηκε το 2012. Το Μάρτιο του 2013 προκηρύχτηκε διαγωνισμός για το σχεδιασμό, ενώ μετά από ενάμιση χρόνο έγινε η επιλογή του σήματος και η έκδοση της σχετικής υπουργικής απόφασης.


ΕΔΕΕ: «Πρώτο βήμα για τον εκσυγχρονισμό της οπτικής ταυτότητας της χώρας»
Σχολιάζοντας το λανσάρισμα του Ελληνικού Σήματος, αλλά και τη σημασία που αναμένεται να έχει στο επιχειρείν, η ΕΔΕΕ ανέφερε τα εξής: «Η ΕΔΕΕ, ως θεσμικός φορέας που εκπροσωπεί τον κλάδο της Διαφήμισης και Επικοινωνίας στη χώρα, πήρε την πρωτοβουλία να υποστηρίξει pro bono την προσπάθεια δημιουργίας του Ελληνικού Σήματος, προκειμένου να συμβάλει στην εικόνα των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών σε τοπικό και διεθνές επίπεδο. Στον τομέα Branding & Design της Ένωσης, συμμετέχουν οι καλύτερες ελληνικές εταιρείες στο αντικείμενο αυτό. Στην πρόσκλησή μας ανταποκρίθηκαν τρεις εταιρείες Branding & Design και το έργο ανέλαβε η Milk Branding Professionals μετά από κλήρωση, όπως συμβαίνει πάντοτε σε pro bono έργα. Αισθανόμαστε ότι σήμερα τα ελληνικά προϊόντα έχουν ένα σήμα άρτιο, αναγνωρίσιμο και τεχνικά σωστό. Ελπίζουμε ότι αυτό είναι ένα πρώτο βήμα για την ανάπτυξη μιας σειράς δράσεων, με επαγγελματικά κριτήρια και τεχνογνωσία, για τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό της οπτικής ταυτότητας της χώρας και σε άλλα πεδία».

Τα κριτήρια για την απονομή του Ελληνικού Σήματος
Τα προϊόντα και οι υπηρεσίες κατατάσσονται σε τρεις κατηγορίες. Στα φυσικά προϊόντα, στα µεταποιηµένα φυσικά προϊόντα και στα λοιπά (βιοµηχανικά – βιοτεχνικά) προϊόντα και υπηρεσίες. Για την απονοµή του σήµατος, τα προϊόντα και οι υπηρεσίες πρέπει να πληρούν τις προδιαγραφές που θέτουν οι διεθνείς, κοινοτικές και εθνικές διατάξεις σχετικά µε τα χαρακτηριστικά, τις επισηµάνσεις, την ασφάλεια και προστασία του καταναλωτή. Επίσης, θα πρέπει από την παραγωγή ή την επεξεργασία τους να προκύπτει εγχώρια προστιθέµενη αξία. Ειδικά για τα φυσικά προϊόντα (αγροτικά, κτηνοτροφικά προϊόντα, πρώτες ύλες), ως βασικό κριτήριο για την απονοµή του Σήµατος ορίζεται η παραγωγή ή εκτροφή ή η συγκοµιδή, ανάλογα µε το προϊόν, στην Ελληνική Επικράτεια.

Στα µεταποιηµένα φυσικά προϊόντα, για την απονοµή του σήµατος, πρέπει ποσοστό της µάζας των συστατικών τους ή της µάζας της βασικής πρώτης ύλης που χρησιµοποιείται να προέρχεται από την Ελλάδα. Με τον κανονισµό απονοµής καθορίζεται, για κάθε κατηγορία προϊόντος, συγκεκριµένα το ποσοστό επί της µάζας του κάθε επί µέρους συστατικού ή της βασικής πρώτης ύλης.
Με τον κανονισµό µπορεί να εισάγονται εξαιρέσεις από το κριτήριο αυτό στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) για πρώτες ύλες που δεν υπάρχουν ή δεν είναι δυνατόν να παραχθούν στην ελληνική επικράτεια ή παράγονται σε µη επαρκείς ποσότητες,
β) για προϊόντα, η ελληνικότητα των οποίων συνίσταται στον παραδοσιακό ή τον ιδιαίτερο τρόπο παρασκευής και επεξεργασίας τους,
γ) επίσης, µπορεί να εισάγονται προσωρινές εξαιρέσεις από το κριτήριο, εφόσον παρουσιάζεται έλλειψη σε συγκεκριµένη πρώτη ύλη, που οφείλεται σε αντικειµενικά, έκτακτα και εξαιρετικά γεγονότα, όπως ενδεικτικά φυσικές καταστροφές ή κακές καιρικές συνθήκες.
Για τα λοιπά (βιοµηχανικά – βιοτεχνικά) προϊόντα και υπηρεσίες, ως βασικό κριτήριο απονοµής ορίζεται το ποσοστό του κόστους παραγωγής που πραγµατοποιείται στην Ελληνική Επικράτεια, όπως αυτό εξειδικεύεται µε τον κανονισµό απονοµής για κάθε προϊόν ή υπηρεσία. Στο κόστος παραγωγής περιλαµβάνονται δαπάνες που αφορούν στην έρευνα και την ανάπτυξη του προϊόντος ή της υπηρεσίας, ενώ αποκλείονται όσες αφορούν στην προώθηση, προβολή και διαφήµιση του προϊόντος.
Περισσότερα στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://gge.gov.gr/?cat=59.