Αυτό ήταν εν ολίγοις το βασικό συμπέρασμα από τη διαδικασία αξιολόγησης στο φετινό διαγωνιστικό μέρος των Epica Awards. Για 4η συνεχή χρονιά, το Marketing Week είχε την ευκαιρία να συμμετάσχει στην κριτική επιτροπή του διαγωνισμού, του μοναδικού την επιτροπή του οποίου δεν απαρτίζουν άνθρωποι της επικοινωνίας, αλλά εκπρόσωποι του κλαδικού Τύπου.
Έτσι λοιπόν, 26 δημοσιογράφοι από ολόκληρη την Ευρώπη -μεταξύ των οποίων και ο Μάριος Λινάκης από το περιοδικό +design- βρεθήκαμε στο Παρίσι για τέσσερις ημέρες, όπου από νωρίς το πρωί μέχρι αργά το απόγευμα ή ακόμα και τη νύχτα, σε ένα ξενοδοχείο στη Μονμάρτη, είδαμε και κρίναμε έναν τεράστιο όγκο συμμετοχών, προκειμένου να αναδείξουμε τους νικητές. Και σίγουρα η ποιότητα των έργων που είδαμε φέτος, μας αντάμειψε και με το παραπάνω για το γεγονός ότι δεν είχαμε τη δυνατότητα να απολαύσουμε την πόλη του Φωτός… με φως!
Σε επίπεδο χωρών, η Γαλλία επανέκτησε την πρωτοκαθεδρία, μετά από 6 ολόκληρα χρόνια, ενώ στις εταιρείες την πρωτιά κατέκτησε η Forsman & Bodenfors, Gothenburg και στα δίκτυα η Y&R. Όσο για την ελληνική συμμετοχή, διαπιστώσαμε για άλλη μια φορά ότι το ελληνικό design μπορεί να ξεχωρίσει, μιας και η Mousegraphics κατάφερε ακόμα μία διάκριση, αποσπώντας bronze στην κατηγορία Packaging Design με το έργο της «Sugarillos».
Η Bold Ogilvy, η οποία ήταν φιναλίστ στην κατηγορία Print, ενότητα Toiletries & Health Care με το έργο «Thin Garbage Trucks», πρόσφατα βραβευμένο στο Golden Drum, δεν κατάφερε να αποσπάσει κάποια διάκριση καθώς δεν απονεμήθηκε τελικά βραβείο στην ενότητα Toiletries & Health Care όπου διαγωνιζόταν. Η δική μας ευχή πάντως για ακόμα μία φορά, είναι η ελληνική Διαφήμιση να αποφασίσει να βάλει τα καλά της και να διαγωνιστεί με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση σε διεθνείς διαγωνισμούς, γιατί σίγουρα έχει εξαιρετικά έργα να επιδείξει, αντάξια πολλές φορές με αυτά που βλέπουμε κατά καιρούς στο εξωτερικό.
Συνολικά από τη χώρα μας κατατέθηκαν στον διαγωνισμό 29 συμμετοχές από 11 εταιρείες: Adel Saatchi & Saatchi, Αttp, Bold Ogilvy, Day6, Dimitris Gazis & Co, Fuel Athens, Leo Burnett, Magnet, McCann Erickson, Mousegraphics και Rascal.
Μία άρτια κουκίδα, το ζωικό βασίλειο της Orangina και ένα εκδικητικό Panda
Η ταινία «Dot» για τη Nokia από την εταιρεία Aardman Animations Μ. Βρετανία απέσπασε το Epica D’Or στην κατηγορία των Film μετά από σκληρή μάχη με την ταινία «Anytime, Anywhere» της Fred & Farid Paris για την Orangina. Το Dot αφορά σε ταινία μικρού μήκους που έχει γυριστεί με την κάμερα 12 Μegapixel του Nokia N8 με φακό Carl Zeiss και τη βοήθεια του CellScope και Dot είναι η ηρωίδα της ταινίας με διαστάσεις μόλις 9 χιλιοστά, η οποία κατέχει το παγκόσμιο ρεκόρ για τον μικρότερο ήρωα κινουμένων σχεδίων.
Μία πραγματικά άρτια δουλειά από την ιδέα μέχρι την εκτέλεση και την παραγωγή που «αν σε 10 χρόνια κάνουμε αναδρομή στον θεσμό των Epica, σίγουρα θα θυμόμαστε», όπως είπε ένας κριτής. Πάντως, αν το Dot κατάφερε να κερδίσει το μυαλό της κριτικής επιτροπής, η Orangina με την ταινία «Anytime, Anywhere», κατάφερε να κερδίσει σίγουρα «την καρδιά» μας. Μια καταπληκτική ιδέα, με απαράμιλλο χιούμορ, που «έχει αλλάξει τα δεδομένα στην επικοινωνία των FMCGs» όπως είπε μία άλλη κριτής.
Αίσθηση προκάλεσε πάντως και η καμπάνια της Advantage Marketing από την Αίγυπτο για το Panda Cheese με τίτλο «You can’t say no to Panda». Με απλό (έως απλοϊκό) χιούμορ και λιτή παραγωγή η εν λόγω καμπάνια προκάλεσε επανειλημμένα γέλια μέχρι δακρύων, στα μέλη της κριτικής επιτροπής.
Dixons vs. Evian και Red vs. Cameraman
H γνωστή καμπάνια της M&C Saatchi «The last place you want to go» για την Dixons απέσπασε το Press Epica D’Or, έχοντας ως τελικό αντίπαλο το έργο «Baby Inside» της BETC Euro RSCG Γαλλίας για το Evian. Μία καμπάνια που βασίστηκε αποκλειστικά στο copy «χτυπώντας» με έμμεσο αλλά σαφή τρόπο τον ανταγωνισμό της Dixon’s απέσπασε τελικά το βραβείο, παρόλο που χαρακτηρίστηκε ακόμα και πολύ τοπική.
Η πιο δύσκολη στιγμή πάντως ήταν η επιλογή για το Outdoor Epica D’Or, όπου η καμπάνια Red από τη Fred & Fard Paris για τη Wrangler και η καμπάνια «Cameraman» της DDB&Co. Istanbul ισοψήφησαν και χρειάστηκε η παρέμβαση του επίτιμου προέδρου της κριτικής επιτροπής Alan Weill για να επιλεγεί ο νικητής, που τελικά ήταν η «Red». Μία καμπάνια με εξαιρετική φωτογραφία, συνέχεια του «We are animals» που ωστόσο προκάλεσε αντιπαραθέσεις στην κριτική επιτροπή, δεδομένου ότι θεωρήθηκε από πολλούς επανάληψη, και μάλιστα όχι τόσο καλή, της προηγούμενης καμπάνιας της Wrangler.
Από την άλλη πλευρά ο γνωστός και πολυβραβευμένος «Cameraman» του CNN με μονοσήμαντη και λιτή γραφή μπορεί κανείς να πει ότι μετουσιώνει το ρητό «μια εικόνα, χίλιες λέξεις», ωστόσο δεν κατάφερε να αποσπάσει την ύψιστη διάκριση και αρκέστηκε στο χρυσό της κατηγορίας Corporate Image.
«Χωρίς συναγωνισμό» οι νικητές στα Interactive και Integrated
Στα Interactive, το Epica D’Or απέσπασε το εξαιρετικό έργο «Streetmuseum» για το Μουσείο του Λονδίνου από την Brother and Sisters Creative, το οποίο απέσπασε επίσης το ειδικό βραβείο Mobile. Το έργο αφορά σε iPhone application το οποίο λειτουργεί ως χάρτης αξιοποιώντας το Google Maps, δίνοντας ταυτόχρονα στους χρήστες της τη δυνατότητα να δουν ιστορικές εικόνες της πόλης. Εδώ αξίζει πάντως να αναφερθεί και η αδυναμία που έδειξε η κριτική επιτροπή απέναντι στο «A hunter shoots a bear» για το Tippex από τη Buzzman Sas, η αρτιότητα της ιδέας όμως και η άψογη εκτέλεση του «Streetmuseum» το έθεσε στην ουσία εκτός συναγωνισμού.
Στην κατηγορία Integrated, νικήτρια αναδείχτηκε η JWT Italy με την καμπάνια της Heineken «Are You Still With Us?». Η καμπάνια ξεκίνησε με μία σειρά από τηλεοπτικά σποτ και εξελίχθηκε σε διάφορα μέσα, μέσω ενεργειών Guerilla Marketing. Αποκορύφωμα της καμπάνιας ήταν το «Auditorium», κατά το οποίο στήθηκε μία τεράστια φάρσα, με αφορμή τον ποδοσφαιρικό αγώνα Ρεάλ-Μίλαν για το Champions League.
Μέσα από αυτήν τη φάρσα στην οποία ενεπλάκησαν Μέσα, δημοσιογράφοι, bloggers, ακόμα και οι καθηγητές αλλά και οι κοπέλες των αντρών, 1.000 περίπου ιταλοί φίλαθλοι βρέθηκαν σε ένα αμφιθέατρο για να παρακολουθήσουν -υποτίθεται- ένα κονσέρτο μουσικής δωματίου, αντί του πολύ σημαντικού αγώνα. Τελικά, μετά από 15’ μουσικής, αποκαλύφθηκε η φάρσα και οι φίλαθλοι παρακολούθησαν τον αγώνα στην οθόνη του αμφιθεάτρου.
Γαλλία, Forsman & Bodenfors και Y&R οι θριαμβευτές
Στην 24η διοργάνωσή τους τα Epica Awards επιβράβευσαν έργα στις κατηγορίες TV, Press, Outdoor, Ραδιόφωνο, Β2Β, Direct Marketing, Media Innovation, Design, Promotions, Interactive, Integrated Campaigns, ενώ στη φετινή διαδικασία προστέθηκαν και οι καινούριες κατηγορίες PR, Branded Content και Corporate Image. Συνολικά κατατέθηκαν 3.155 συμμετοχές από 530 εταιρείες από 48 χώρες, με τις περισσότερες να προέρχονται από τη Γαλλία (488), τη Γερμανία (442) και τη Σουηδία (390). Παρόλο που στον αριθμό των συμμετοχών παρατηρήθηκε σταθερότητα σε γενικές γραμμές, είδαμε μία «μετακίνηση» από τα παραδοσιακά Μέσα προς άλλες κατηγορίες όπως direct, media innovation, PR, branded content, design, interactive & integrated.
Τα παραδοσιακά Μέσα εξακολουθούν να κρατούν τα αριθμητικά πρωτεία, ωστόσο οι συμμετοχές εδώ μειώθηκαν 20% ενώ στις άλλες κατηγορίες αυξήθηκαν κατά 35% αντιπροσωπεύοντας πλέον το 40% των συνολικών συμμετοχών έναντι 30% πέρυσι. Συνολικά δόθηκαν 69 πρώτα βραβεία (winners), συμπεριλαμβανομένης της ύψιστης διάκρισης των 4 Epica D’Or. Επιπλέον, δόθηκαν 142 silver και 120 bronze, δηλαδή συνολικά 262 βραβεία, έναντι 263 πέρυσι.
Η Γαλλία για πρώτη φορά μετά από το 2004, ήταν η χώρα με τα περισσότερα βραβεία, 69 συνολικά, μεταξύ των οποίων 21 πρώτα. Η Σουηδία σκαρφάλωσε στη δεύτερη θέση, ενώ η Γερμανία «πρωταθλητής» τα τελευταία 5 χρόνια, έπεσε στην τέταρτη θέση, πίσω από τη Μεγάλη Βρετανία που κατετάγη τρίτη. Σε επίπεδο εταιρειών, την πρωτιά κατέκτησε η Forsman & Bodenfors, Gothenburg, με 15 βραβεία συνολικά, εκ των οποίων 4 winners, με τη Serviceplan Gruppe, Μονάχου και Αμβούργο να κατατάσσεται δεύτερη και την DDB Stockholm, ενώ σε επίπεδο δικτύων πρώτη ήταν η Y&R, με 8 winners από 4 διαφορετικά γραφεία, και ακολούθησαν η DDB με 4 winners από 4 γραφεία και η Ogilvy με 4 winners από 3 γραφεία.
Η τελετή απονομής των βραβείων και το συνέδριο των Epica θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Ζάγκρεμπ στις 21 Ιανουαρίου 2011.