Ψηφιακή τηλεόραση, IPTV, Mobile TV

<‘Σελίδα 1: Deloitte: Στην εποχή των Millennials’>
Σε δύσκολες οικονομικά συγκυρίες, τα παραπάνω στοιχεία μόνο θετικές σκέψεις μπορούν να προκαλέσουν. Είναι σαφές ότι οι προοπτικές που δημιουργούνται στην αγορά από την ανάπτυξη της ψηφιακής τηλεόρασης, του IPTV και του mobile TV είναι ιδιαίτερα θετικές, ίσως περισσότερο από ότι θα περίμενε κανείς.

Κινητό: Το 20% των καταναλωτών από όλες τις χώρες χρησιμοποιεί σε καθημερινή βάση το κινητό τηλέφωνο για να παρακολουθήσει video από ιστοσελίδες, όπως το YouTube, καθώς και τηλεόραση, ταινίες, ειδήσεις

Τα ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, οι προμηθευτές τους, αλλά και οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι βρίσκονται μπροστά σε μια τεράστια πρόκληση που λέγεται «παροχή τηλεοπτικών υπηρεσιών από περισσότερες πλατφόρμες». Οι θετικές προοπτικές αποδεικνύονται καθημερινά από τις σημαντικές επενδύσεις των ενδιαφερόμενων πλευρών, τόσο στo λεγόμενο IPTV (Internet Protocol Television), όσο και στο mobile TV, τόσο στην Ευρώπη -κυρίως-όσο και στη χώρα μας.

Deloitte: Στην εποχή των Millennials
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Πρόσφατη έρευνα της Deloitte έδειξε ότι το 75% των καταναλωτών ηλικίας 14-25 ετών, οι λεγόμενοι Millennials, θεωρούν τον ηλεκτρονικό υπολογιστή καλύτερο μέσο ψυχαγωγίας από την τηλεόραση. Στην έρευνα συμμετείχαν 8.800 καταναλωτές, ηλικίας 14-75 ετών από τη Βραζιλία, τη Γερμανία, την Ιαπωνία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ.

Μελετώντας κανείς προσεκτικά τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης έρευνας, διαπιστώνει ότι οι Millennials είναι η γενιά που αφιερώνει τον περισσότερο χρόνο στα ηλεκτρονικά παιχνίδια, στη μουσική και στη χρήση του διαδικτύου για κοινωνική συναναστροφή σε σχέση με τις υπόλοιπες. Το 80% αναζητεί και «κατεβάζει» μουσική από το διαδίκτυο σε τακτική βάση, ενώ το 73% χρησιμοποιεί το διαδίκτυο πολύ συχνά για κοινωνική δικτύωση και άμεση επικοινωνία. Παράλληλα, το 59% χρησιμοποιεί το κινητό τηλέφωνο ως μέσο ψυχαγωγίας σε σύγκριση με το 33% του συνόλου των καταναλωτών. Την ίδια στιγμή, οι Millenials αφιερώνουν κατά το ένα τρίτο λιγότερο χρόνο στην τηλεόραση από τις υπόλοιπες γενιές.

Η αυξανόμενη ζήτηση των καταναλωτών για ψηφιακό περιεχόμενο και ειδικότερα των πλέον ενεργών καταναλωτών που είναι οι νεαρότεροι, δημιουργεί νέες πηγές εσόδων για τους παρόχους τεχνολογίας, καθώς οι προσωπικοί υπολογιστές, τα κινητά τηλέφωνα και οι μικρές φορητές συσκευές γίνονται ολοένα και περισσότερο δημοφιλείς. Περίπου το 50% των καταναλωτών από όλες τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα παρακολουθεί ταινίες και άλλα videos στο διαδίκτυο και ζητά τη δυνατότητα εύκολης μεταφοράς του ψηφιακού περιεχομένου από συσκευή σε συσκευή.

Στις ΗΠΑ μάλιστα, το 39% θα «κατέβαζε» περισσότερες ταινίες από το διαδίκτυο αν η σύνδεσή του ήταν πιο γρήγορη και η μεταφορά των αρχείων πιο σύντομη. Τέλος, το ένα τρίτο των καταναλωτών από την Ιαπωνία και τη Βραζιλία δήλωσε ότι παρακολουθεί επαγγελματικό ψηφιακό περιεχόμενο, όπως ταινίες και ειδήσεις, από το κινητό τηλέφωνο. Οι δυνατότητες που προσφέρει πλέον το τελευταίο, το έχουν μετατρέψει σε νέο μέσο ψυχαγωγίας.

Σύμφωνα με την έρευνα της Deloitte, ένας στους τρεις καταναλωτές όλων των ηλικιών χρησιμοποιεί τις δυνατότητες του κινητού τηλεφώνου, όπως τη φωτογραφική μηχανή, για να διασκεδάσει (50% στη Βραζιλία, 34% στην Ιαπωνία, 33 στο Ηνωμένο Βασίλειο, 32% στις ΗΠΑ και 26% στη Γερμανία). Παράλληλα, περίπου το 20% των καταναλωτών από όλες τις χώρες χρησιμοποιεί σε καθημερινή βάση το κινητό τηλέφωνο για να παρακολουθήσει video από ιστοσελίδες, όπως το YouTube, καθώς και τηλεόραση, ταινίες, ειδήσεις.

Όλα αυτά φυσικά δεν θα είχαν νόημα, εάν δεν δημιουργούσαν σημαντικό πεδίο δράσης και ανάπτυξης και στη διαφήμιση. Τα στοιχεία της έρευνας της Deloitte είναι και εδώ ιδιαίτερα κατατοπιστικά. Οι καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα ανέδειξαν τις τηλεοπτικές διαφημίσεις ως εκείνες που επηρεάζουν περισσότερο τις αποφάσεις αγορών τους. Ακολουθούν οι διαφημίσεις στα περιοδικά, στο διαδίκτυο και στις εφημερίδες. Η διαδικτυακή διαφήμιση κερδίζει συνεχώς πόντους, καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση στη Γερμανία (57%) και στην Ιαπωνία (61%), ενώ πιο αποτελεσματικοί τύποι διαδικτυακής διαφήμισης αναδείχθηκαν τα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης και οι διαφημίσεις σε banners.

Παράλληλα, το 6% των καταναλωτών στο Ηνωμένο Βασίλειο επηρεάζεται από τις διαφημίσεις στα ηλεκτρονικά παιχνίδια και στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (τύπου Facebook, Twitter κ.ά.), το 13% των καταναλωτών στην Ιαπωνία από τις διαφημίσεις στα blogs, ενώ ένα μικρό, αλλά αξιοσημείωτο ποσοστό δήλωσε ότι η διαφήμιση στα κινητά τηλέφωνα ασκεί τη μεγαλύτερη επιρροή στις αγοραστικές αποφάσεις του.

Αλλά και στην Ελλάδα η κατάσταση δεν είναι διαφορετική. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του ΙΑΒ Hellas, τα 40 εκατομμύρια ευρώ άγγιξε το ποσό που δαπανήθηκε στη χώρα μας για την online διαφημιστική προβολή για το 2008, σημειώνοντας αύξηση 30% από to 2007. Η έρευνα διεξήχθη ανάμεσα στις εταιρείες-μέλη του ΙΑΒ Hellas, οι οποίες περιλαμβάνουν το σύνολο των μεγαλύτερων εγχώριων sites και media shops που διαχειρίζονται online καμπάνιες.
<‘here’>


<‘Σελίδα 2: Αccenture: Περισσότερη τηλεόραση από περισσότερες πλατφόρμες’>
Αccenture: Περισσότερη τηλεόραση από περισσότερες πλατφόρμες
Η παρακολούθηση τηλεοπτικού προγράμματος χρόνο με το χρόνο παύει να αποτελεί προνόμιο των τηλεοράσεων. Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα της ετήσιας έρευνας της Accenture, η οποία πραγματοποιήθηκε φέτος σε 14.000 καταναλωτές από 13 χώρες, μεταξύ των οποίων και οι μεγαλύτερες αγορές media, όπως οι ΗΠΑ, η Μ. Βρετανία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ισπανία, η Ιταλία κ.ά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, το 40% των ερωτηθέντων παρακολουθεί 6 ή περισσότερα κανάλια, έναντι 35% πέρσι, ενώ το 39% παρακολουθεί 8 και πλέον. Το 74% θα παρακολουθούσε τηλεόραση στον υπολογιστή του, έναντι 61% πέρυσι, ενώ το 45% θα παρακολουθούσε τηλεόραση σε συσκευή κινητού, έναντι 32% πέρυσι.

Σύμφωνα με την έρευνα της Accenture, υπέρ της πληρωμής συνδρομής για απεριόριστη πρόσβαση σε τηλεοπτικό περιεχόμενο τάσσεται το 25% του δείγματος, ενώ το 12% προτιμά το pay per view και το 9% την πολιτική του pay per season

Ακόμα πιο ενδιαφέρον έχει το ζήτημα των συνδρομών για την πρόσβαση σε τηλεοπτικό περιεχόμενο ψηφιακής μορφής, αφού παρά τη διεθνή οικονομική ύφεση, οι καταναλωτές δηλώνουν έτοιμοι να πληρώσουν σε ποσοστό 49%, έναντι 37% πέρυσι. Βέβαια, το 40% του δείγματος δηλώνει ότι θα προτιμούσε να παρακολουθεί διαφημίσεις προκειμένου να έχει πρόσβαση στο περιεχόμενο δωρεάν. Ακόμα κι αυτό το στοιχείο όμως, έχει ενδιαφέρον για το διαφημιστικό κλάδο, για ευνόητους λόγους.

Σύμφωνα με την έρευνα της Accenture, υπέρ της πληρωμής συνδρομής για απεριόριστη πρόσβαση σε τηλεοπτικό περιεχόμενο τάσσεται το 25% του δείγματος, ενώ το 12% προτιμά το pay per view και το 9% την πολιτική του pay per season. Σαφώς και περισσότερο πρόθυμοι να πληρώσουν για περιεχόμενο είναι οι νέοι (το 60% των νεότερων από 25 χρόνων έναντι του 35% των μεγαλύτερων από 55 χρόνων).

ΙPTV
Τους τελευταίους 7 μήνες οι πάροχοι υπηρεσιών IPTV (μετάδοση τηλεοπτικού περιεχομένου μέσω ευρυζωνικών συνδέσεων) στη χώρα μας διπλασιάστηκαν, αφού εκτός από την On Telecoms και τη Vivodi, στην αγορά εμφανίστηκαν ο ΟΤΕ με το Conn-X TV και η HOL με τη HOL TV. Aυτό ήταν και το έναυσμα μιας ταχύτατης ανάπτυξης της συγκεκριμένης αγοράς, η οποία σηματοδοτείται από τις αυξημένες επενδύσεις σε τεχνολογική υποδομή των εταιρειών και στο διαρκή εμπλουτισμό των υπηρεσιών που προσφέρουν στον τομέα αυτό οι εταιρείες.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα διαθέσιμα μέχρι τώρα πακέτα IPTV περιλαμβάνουν περισσότερα από 65 ελληνικά και ξένα τηλεοπτικά κανάλια. Μερικά από τα βασικότερα πλεονεκτήματα των νέων πακέτων είναι η δυνατότητα παρακολούθησης ενός τηλεοπτικού προγράμματος όποτε το θελήσει ο συνδρομητής (time shift TV), η προβολή εικόνας high definition σε επιλεγμένα προγράμματα, αλλά και η δυνατότητα ο συνδρομητής να δει ένα πρόγραμμα που έχασε, μέσα σε ένα χρονικό διάστημα τριών ημερών. Και όλα αυτά με ένα επιπλέον μηνιαίο κόστος από 10 έως και 35 ευρώ, ανάλογα με το πακέτο, την εταιρεία και το πρόγραμμα που ήδη έχει (ή δεν έχει) ο συνδρομητής.

Στο βασικό πακέτο δε, παρέχονται και υπηρεσίες video on demand, μέσω της οποίας ο συνδρομητής μπορεί να παραγγείλει την ταινία της αρεσκείας του. Όσον αφορά στα τηλεοπτικά προγράμματα που οι εταιρείες αυτές προσφέρουν, προέρχονται από όλο το φάσμα του ενδιαφέροντος των τηλεθεατών: ειδησεογραφικά, ενημερωτικά, μουσικά, πολιτιστικά, αθλητικά, παιδικά, από όλο τον κόσμο και την Ευρώπη και μάλιστα σε υψηλή ευκρίνεια.

Για την ιστορία, η πρώτη διαδικτυακή τηλεόραση στη χώρα μας εμφανίστηκε από το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων στις 2 Οκτωβρίου του 2007, ενώ μερικούς μήνες αργότερα στη συγκεκριμένη αγορά εισήλθαν πρώτα η On Telecoms και στη συνέχεια η Vivodi, λανσάροντας την υπηρεσία triple play (σταθερή τηλεφωνία, internet, τηλεόραση). Η Forthnet, η οποία έχει αγοράσει τη Nova, προς το παρόν τουλάχιστον δεν έχει ανακοινώσει κάποια νέα επιχειρηματική της πρωτοβουλία στο χώρο του IPTV.

Οι συνδρομητές IPTV στην Ευρώπη αναμένεται να φθάσουν στα 15 εκατ. το 2009 και να ξεπεράσουν τα 20 εκατ. το 2011. Ιδιαίτερα θετικά είναι τα στοιχεία που έρχονται από την Ευρώπη, αφού με επιτυχία στέφθηκαν ανάλογα λανσαρίσματα μεγάλων παρόχων τηλεφωνίας, οι οποίοι εμφανίζουν κατά το 2ο ή 3ο χρόνο, διείσδυση της υπηρεσίας 10-15% στην ευρυζωνική τους βάση. Φυσικά στη χώρα μας ο ρυθμός θα είναι σίγουρα χαμηλότερος, ωστόσο θα είναι ένας δρόμος χωρίς επιστροφή.

Άλλωστε τα πρώτα δείγματα τα έχουμε ήδη δει, όπως π.χ. τη διαδικτυακή τηλεόραση TVXS.gr του Στέλιου Κούλογλου, τη web TV του www.zougla.gr του Μάκη Τριανταφυλλόπουλου ή το beta.skai.gr, στο οποίο ο Σκάι προβάλλει σχεδόν όλο του το τηλεοπτικό πρόγραμμα (πρόσφατα δε, ανανέωσε ριζικά το web portal του). Το προσεχές διάστημα αναμένεται να δούμε και άλλα αντίστοιχα προγράμματα, όπως το ενημερωτικό καιρού Weather TV (www.weathertv.gr) ή το Mediasoup της δημοσιογράφου Σεμίνας Διγενή. Και φυσικά εντός των επόμενων μηνών θα δούμε αρκετές ακόμα προσπάθειες προς αυτήν την κατεύθυνση.
<‘here’>


<‘Σελίδα 3: Mobile TV και ψηφιακή τηλεόραση’>
Mobile TV
Σύμφωνα με στοιχεία της ABI Forecasts, τα επόμενα 5 χρόνια αναμένεται ραγδαία ανάπτυξη στην αγορά του mobile TV, λόγω σημαντικής διεύρυνσης εσόδων που θα προέλθουν τόσο από τη διείσδυση της υπηρεσίας στους καταναλωτές, όσο και από τα διαφημιστικά έσοδα. Στη νέα αγορά αναμένεται να εμπλακούν είτε άμεσα, είτε έμμεσα εταιρείες κινητής τηλεφωνίας.

Ένα στάδιο πριν το mobile TV, στο χώρο του mobile advertising δηλαδή, έχουν αρχίσει να επενδύουν και οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα, εταιρείες παραγωγής τηλεοπτικού περιεχομένου, εξειδικευμένες διαφημιστικές εταιρείες, καθώς και εταιρείες παραγωγής συσκευών με δυνατότητα αναπαραγωγής τηλεοπτικού σήματος (Nokia, Motorola, Sony Ericsson κ.ά.).

Ψηφιακή τηλεόραση: Μέχρι το 2012 περισσότερα από 57 εκατομμύρια νοικοκυριά θα έχουν ως πλατφόρμα για τη λήψη ψηφιακών τηλεοπτικών υπηρεσιών την επίγεια ψηφιακή τηλεόραση

Σύμφωνα με την έρευνα της ΑΒΙ Forecast, μέχρι το 2013 οι χρήστες της υπηρεσίας mobile TV αναμένεται να φθάσουν τα 500 εκατομμύρια, με έμφαση στις αγορές των ΗΠΑ, της Ευρώπης και της Ασίας. Την ίδια χρονιά τα διαφημιστικά έσοδα από υπηρεσίες mobile TV παγκοσμίως αναμένεται να φθάσουν στο επίπεδο των 10 δισ. δολαρίων.

Ωστόσο, όλα θα χρειαστούν το χρόνο τους. Σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε η Continental Research, μόλις το 1% των ευρωπαίων συνδρομητών κάνει χρήση των εφαρμογών mobile TV, ενώ μόνο το 3% προτίθενται να το χρησιμοποιήσουν μέσα στον επόμενο χρόνο. Όπως αποκάλυψε η έρευνα, η προτίμηση των καταναλωτών σε συμπαγή, λεπτά κινητά με μικρή οθόνη αποκλείει την παρακολούθηση τηλεοπτικών προγραμμάτων.

Επιπλέον, τα προβλήματα λήψης τηλεοπτικού σήματος σε μέσα μαζικής μεταφοράς αποθαρρύνει τους δυνητικούς χρήστες. Αυτά όμως θεωρούνται από τους ειδικούς «παιδικές ασθένειες» και δεν μπορούν να αντιστρέψουν τη θετική πορεία της συγκεκριμένης αγοράς. Την ίδια άποψη έχει και η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία μέσω της αρμόδιας Επιτρόπου για τις τηλεπικοινωνίες, Βίβιαν Ρέντιγκ, κάλεσε τα κράτη – μέλη να προχωρήσουν άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες για την αδειοδότηση φορέων για την παροχή της υπηρεσίας, εκδίδοντας παράλληλα σχετική οδηγία. Απώτερος στόχος της ΕΕ είναι η δημιουργία ενός ευνοϊκού κανονιστικού περιβάλλοντος για την ορθολογική ανάπτυξη της συγκεκριμένης υπηρεσίας.

Όσον αφορά στη χώρα μας, ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί είναι το γεγονός ότι πριν μερικές εβδομάδες, στην ημερίδα της ΕΕΤΤ για το ψηφιακό μέρισμα, η Ένωση Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας κάλεσε τους τηλεοπτικούς σταθμούς εθνικής εμβέλειας να συνεργαστούν για την ανάπτυξη του mobile TV.

Εκείνο που ωστόσο έχει ενδιαφέρον να δει κανείς είναι το γεγονός ότι παρά τους περιορισμούς που θέτει η ελληνική νομοθεσία και με δεδομένο ότι από τη χρονιά που διανύουμε κιόλας είναι πιθανόν να ξεκινήσουν στην Ευρώπη και παγκοσμίως διασυνοριακές υπηρεσίες κινητής τηλεόρασης με τη χρήση δορυφόρου, ο ανταγωνισμός δεν θα έχει πλέον όρια στην τοπική αγορά, αφού στο παιχνίδι θα μπορούν να μπουν και μεγάλοι διεθνείς όμιλοι MME.

Προκειμένου για την Ελλάδα, το πρώτο βήμα για την ανάπτυξη του mobile TV θεωρείται η ανάπτυξη του mobile advertising. Η Wind Ελλάς έχει ήδη λανσάρει την υπηρεσία Mobile Advertising σε συνεργασία με τη Velti, ενώ και η Vodafone διαθέτει πλέον ανάλογη υπηρεσία, η οποία υλοποιείται στο περιβάλλον του Vodafone live.

Βέβαια, υπηρεσίες mobile advertising προσφέρουν σήμερα πολλές εξειδικευμένες εταιρείες στην ελληνική αγορά, ωστόσο είναι η πρώτη φορά που πακέτο τέτοιου είδους υπηρεσιών λανσάρεται από εταιρείες κινητής τηλεφωνίας.

Σύμφωνα με δηλώσεις εκπροσώπων των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, την επόμενη 5ετία το mobile advertising αναμένεται να αποτελέσει το 5% της συνολικής διαφημιστικής δαπάνης των εταιρειών, ενώ σήμερα το ποσοστό αυτό είναι μόλις 1%. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι αν και στη χώρα μας η διείσδυση της κινητής τηλεφωνίας ανέρχεται στο 91%, στον κλάδο υπάρχουν πολλά περιθώρια ανάπτυξης, αφού οι προχωρημένοι χρήστες φθάνουν μόλις το 11%, όπως δείχνουν τα στοιχεία σχετικής έρευνας της Focus Bari (Σεπτέμβριος 2007 – Μάρτιος 2008).

Η ψηφιακή τηλεόραση
Παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, η επένδυση των τηλεοπτικών σταθμών στην ψηφιακή τηλεόραση είναι μονόδρομος.

Άλλωστε το 2015 είναι η χρονιά που θα σταματήσει η εκπομπή αναλογικού τηλεοπτικού σήματος σε όλη την Ευρώπη, σύμφωνα με τη σχετική οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στους επόμενους 2 μήνες αναμένεται να ξεκινήσει πιλοτικά η ψηφιακή εκπομπή των ιδιωτικών καναλιών στη χώρα μας, ενώ ήδη η ΕΡΤ εκπέμπει ψηφιακά εδώ και δύο περίπου χρόνια με τα κανάλια Sport +, Cine +, Prisma +, αλλά και το Info + από τη συχνότητα του Sport +. Στο ίδιο μπουκέτο εκπέμπει και το ΡΙΚ.

Τις προσεχείς εβδομάδες δε, αναμένεται να ξεκινήσει από την ΕΡΤ η ψηφιακή εκπομπή και των αναλογικών καναλιών της (ΕΤ-1, ΝΕΤ, ΕΤ-3), όπως και το κανάλι της Βουλής. Αυτήν την περίοδο δε, είναι σε εξέλιξη η δημιουργία του αρμόδιου θεσμικού φορέα ανάπτυξης της ψηφιακής τηλεόρασης, ο οποίος θα έχει την επωνυμία Ψηφιακός Πάροχος ΑΕ. Στο εν λόγω θεσμικό όργανο συμμετέχουν οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί, αλλά όχι η ΕΡΤ, τουλάχιστον προς το παρόν.

Θα πρέπει στο σημείο αυτό να επισημανθεί η διάσταση απόψεων της ΕΡΤ με τα ιδιωτικά κανάλια ως προς το format εκπομπής, αφού η ΕΡΤ Ψηφιακή εκπέμπει αυτήν τη στιγμή με το μοντέλο mpeg2, ενώ τα ιδιωτικά κανάλια θα ξεκινήσουν εκπέμποντας με το mpeg4, το οποίο θεωρείται πιο εξελιγμένο. Σε κάθε περίπτωση, η διαφωνία αυτή δεν θα λειτουργήσει ανασταλτικά στην ανάπτυξη της ψηφιακής τηλεόρασης στη χώρα μας.

Σύμφωνα με τη Strategy Analytics μέσα στο 2008 τα ψηφιακά νοικοκυριά αυξήθηκαν κατά 17 εκατ. στο Δυτική Ευρώπη, με τη δορυφορική τηλεόραση να καταλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος όσον αφορά στον τρόπο λήψης των ψηφιακών τηλεοπτικών υπηρεσιών. Η εταιρεία εκτιμά ότι στο προσεχές χρονικό διάστημα η επίγεια ψηφιακή τηλεόραση θα γνωρίζει πολύ σημαντική ανάπτυξη. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα, μέχρι το 2012 περισσότερα από 57 εκατομμύρια νοικοκυριά θα έχουν ως πλατφόρμα για τη λήψη ψηφιακών τηλεοπτικών υπηρεσιών την επίγεια ψηφιακή τηλεόραση, ενώ συνολικά η διείσδυση του μέσου στην Ευρώπη αναμένεται να φθάσει στο 90%.
<‘here’>