Συνεχής αναθεώρηση της προϊοντικής γκάμας, ανανέωση συνθέσεων, επένδυση σε «πράσινα» συστατικά, δυναμική επικοινωνία, ανταγωνιστικότητα και in-store ενέργειες φαίνεται να αποτελούν τα βασικότερα χαρακτηριστικά μιας αγοράς που εμφανίζει ισχυρές δυνατότητες ανάπτυξης.

Η παγκόσμια αγορά των εντομοκτόνων και εντομοαπωθητικών προϊόντων αναμένεται να αναπτυχθεί με ετήσιο ρυθμό της τάξης του 5,1% το διάστημα 2020-2025, σύμφωνα με σχετική έκθεση της Mordor Intelligence. Το ποσοστό αυτό αποδεικνύει ότι πρόκειται για μια δυναμική αγορά, με ικανοποιητικές δυνατότητες εξέλιξης. Όπως επισημαίνει η έκθεση, τα προϊόντα της συγκεκριμένης κατηγορίας πρέπει να ανανεώνουν τις συνθέσεις τους ανά τακτά χρονικά διαστήματα, προκειμένου να διατηρούν τη δραστικότητά τους, καθώς τα έντομα τα συνηθίζουν και αναπτύσσουν έναν ορισμένο βαθμό ανεκτικότητας σε αυτά.

Σε μια αγορά με έντονο ανταγωνισμό, η εταιρεία ερευνών Technavio αναγνωρίζει ως οδηγούς της ανάπτυξης την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των καταναλωτών γύρω από τις ασθένειες που μεταδίδονται μέσω των εντόμων, με έμφαση σε αυτές των κουνουπιών. Η συχνότητα τέτοιων περιστατικών και η πληροφόρηση σχετικά με αυτά, έχουν δημιουργήσει μια αυξανόμενη ανάγκη και ζήτηση για εντομοαπωθητικά ή εντομοκτόνα προϊόντα. Τα προϊόντα αυτά διατίθενται σε διάφορες μορφές και συνθέσεις, όπως λοσιόν, σπρέι, ταμπλέτες, ηλεκτρικές συσκευές κ.ά.

Παράλληλα, ενισχύεται η ζήτηση για περισσότερο φυσικές συνθέσεις, φιλικές ως προς τον καταναλωτή, αλλά και ως προς το περιβάλλον. Τα φυσικά και οργανικά εντομοαπωθητικά εξακολουθούν να αποτελούν τάση, με τα brands να εμπλουτίζουν τη γκάμα τους με «πράσινα» προϊόντα, με σύνθεση έως και 100% από φυσικά συστατικά, όπως η σιτρονέλα και ο ευκάλυπτος.
Η κατηγορία των εντομοκτόνων και εντομοαπωθητικών είναι πολύ σημαντική κατηγορία για τους λιανέμπορους, καθώς επιτυγχάνεται μεγάλη αξία πωλήσεων, αλλά σε αρκετά σύντομο χρονικό διάστημα, μας ενημερώνει η Σοφία Λέντζιου, Junior Brand Manager (Insecticides) στην Henkel Hellas.

Σύμφωνα με την ίδια, «αυτό επηρεάζεται ταυτόχρονα και από τις απρόβλεπτες καιρικές συνθήκες, αλλά και τις διακυμάνσεις της θερμοκρασίας, που αποτελούν το πιο ουσιαστικό insight κάθε χρονιάς. Λαμβάνοντας αυτό υπόψη, είναι μείζονος σημασίας για όλες τις μάρκες της αγοράς να βρίσκονται σε θέση “ετοιμότητας” ώστε να προλάβουν την εποχικότητα και συνεπώς, την έγκαιρη διαχείριση της ζήτησης».

Το κυριότερο insight της περσινής χρονιάς ήταν η πτωτική τάση των πωλήσεων και κυρίως στο ξεκίνημα της εποχικότητας (Απρίλιο και Μάιο), λόγω των άσχημων καιρικών συνθηκών κατά τους ανοιξιάτικους μήνες, επηρεάζοντας περισσότερο από όλες την υποκατηγορία των αντικουνουπικών, υποστηρίζει ο Λευτέρης Κυριακούλιας, Brand Manager στην SC Johnson. Όπως επισημαίνει, η φετινή σεζόν από άποψη μετεωρολογικών προγνώσεων αναμένεται καλύτερη, τουλάχιστον στο ξεκίνημά της: «Επίσης φαίνεται να υπάρχουν αρκετά και ενδιαφέροντα νέα από τους παίκτες της κατηγορίας, που απαντούν στις νέες ανάγκες των καταναλωτών, αλλά κυρίως, που φέρνουν νέους καταναλωτές στην κατηγορία οι οποίοι παλαιότερα ήταν διστακτικοί στο να αγοράσουν εντομοκτόνα ή εντομοαπωθητικά προϊόντα».

Σύμφωνα με τον ίδιο, η εξάπλωση του Covid-19 μπορεί να επηρεάσει τη ζήτηση και την κατανάλωση στην κατηγορία των εντομοκτόνων, καθώς οι καταναλωτές πιθανότατα θα γίνουν ακόμα πιο ευαισθητοποιημένοι σε θέματα υγείας, συμπεριλαμβανομένων των ασθενειών που μεταδίδονται μέσω του τσιμπήματος των κουνουπιών, όχι μόνο τη σεζόν αυτή, αλλά και στο μέλλον. Και συμπληρώνει: «Αντίθετα φέτος, η μείωση του τουρισμού και ο περιορισμός των μετακινήσεων αναμένεται να επηρεάσουν τη ζήτηση της κατηγορίας. Τέλος, αναμένεται γενικότερη αλλαγή συμπεριφοράς του καταναλωτή με την αύξηση των online αγορών, η οποία ενδέχεται να επηρεάσει όλες τις κατηγορίες, αλλά και τη συγκεκριμένη».

ΤΙΜΗ, ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ
Το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον ωθεί τους καταναλωτές στο να εστιάζουν στις χαμηλές τιμές, αλλά και τις προσφορές προκειμένου να αγοράσουν προϊόντα, ενώ περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα αγαθά, υποστηρίζει ο Γεώργιος Κατσικαρώνης, Brand Manager Aroxol στην Εύρηκα Ελλάς: «Η μεγαλύτερη διάρκεια παραμονής των ενοχλητικών εντόμων στα σπίτια των πολιτών και η αποφυγή μετάδοσης σοβαρών ασθενειών καθιστούν αναγκαία την αγορά εντομοκτόνων/ εντομοαπωθητικών προϊόντων.

Αν και η τιμή διαδραματίζει πια πρωταρχικό ρόλο στις αγορές, η αποτελεσματικότητα σε συνδυασμό με την ασφάλεια χρήσης των προϊόντων στην κατηγορία είναι πλέον ένα εξίσου σημαντικό κριτήριο για την τελική επιλογή. Το Aroxol, συνεχίζει να προσφέρει “πάντα περισσότερα” λανσάροντας καινοτόμα προϊόντα στο πλαίσιο της κάλυψης αυτής της νέας ανάγκης που έχει δημιουργηθεί».

ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΣΤΑ ΛΑΝΣΑΡΙΣΜΑΤΑ
Τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τον Γεώργιο Κατσικαρώνη, η τάση των καταναλωτών είναι να αναζητούν όλο και περισσότερο προϊόντα που είναι μεν αποτελεσματικά, αλλά παράλληλα είναι πιο φυσικά/φυτικά, με λιγότερα χημικά, λιγότερο βλαβερά και δεν προκαλούν αλλεργίες. Το Aroxol ακολουθώντας την τάση αυτή, έχει λανσάρει καινοτόμα προϊόντα όπως η νέα σειρά Aroxol Pure & Strong, η οποία έχει 0% αλλεργιογόνα και 0% άρωμα στη σύνθεση της. Η νέα σειρά περιλαμβάνει υγρό σετ, υγρό refill, MAT refill και κατσαριδοκτόνο spray.

Στην ίδια λογική κινείται και το Aroxol για Ακάρεα & Σκόρους που καταπολεμά τις αιτίες αλλεργιών που προκαλούνται από τα ακάρεα της σκόνης, περιέχοντας φυτική γερανιόλη. Επίσης, ιδιαίτερα καινοτόμο προϊόν, όπως επισημαίνει ο Γεώργιος Κατσικαρώνης, είναι η σειρά προϊόντων Aroxol Natural 4, η οποία περιέχει 4 φυσικά αιθέρια έλαια όπως η σιτρονέλα, ο ευκάλυπτος, η λεβάντα και το λεμόνι, γνωστά για τις εντομοαπωθητικές τους ιδιότητες. Η σειρά καταπολέμα τα ενοχλητικά έντομα μέσω αυτών των 4 φυσικών αιθέριων ελαίων χωρίς την προσθήκη άλλων χημικών δραστικών.

Αντίστοιχα, η Σοφία Λέντζιου μας εξηγεί ότι η στρατηγική της Vapona για το επόμενο διάστημα παραμένει σταθερή στην παροχή προϊόντων υψηλής ποιότητας και αποτελεσματικότητας στους καταναλωτές. Στόχος είναι, όπως επισημαίνει, η περαιτέρω ανάπτυξη της κατηγορίας τόσο στην υποκατηγορία των σκοροκτόνων, όσο και στα εντομοκτόνα και εντομοαπωθητικά σώματος: «Αρωγό σε αυτό θα αποτελέσει και φέτος η προϊοντική καινοτομία, καθώς και η ολιστική υποστήριξη της μάρκας εντός και εκτός καταστήματος».

Σημειώνεται ότι στα τελευταία λανσαρίσματα της Vapona περιλαμβάνεται και ηλεκτρική συσκευή με ρυθμιστή έντασης και μοντέρνο σχεδιασμό, η οποία τοποθετείται ως ιδανική λύση απέναντι στα κουνούπια και τα κουνούπια τίγρης. Με τεχνολογία διπλής αποτελεσματικότητας, τοποθετώντας το κουμπί από την Normal λειτουργία στην Max, έπειτα από 15 λεπτά χρήσης, η αποτελεσματικότητα κατά των κουνουπιών είναι διπλάσια.

Σε νέα λανσαρίσματα προχωρά και η SC Johnson, για τα brands Autan και Baygon. Συγκεκριμένα, λανσάρει τη νέα σειρά Autan Defense Plant Based, η οποία περιέχει έλαιο Eucalyptus Citriodiora, το πιο αποτελεσματικό εντομοαπωθητικό της φύσης, όπως σημειώνει ο Λευτέρης Κυριακούλιας. Η σειρά Autan Defense Plant Based έρχεται με δύο κωδικούς, Pump Spray και Lotion σε μορφή tube, με συσκευασία από 30% ανακυκλωμένο πλαστικό και 100% ανακυκλώσιμο πλαστικό.

Νέο προϊόν αποτελεί και το Autan Sport, για υπαίθριες δραστηριότητες, αποτελεσματικό για έως και 8 ώρες και με στοχευμένη προϊοντική πρόταση στο ιδανικό format για όσους αθλούνται, και το Autan Multi-Insect Lotion με νέα αντλία ψεκασμού που μπορεί να ψεκάσει και ανάποδα, δίνοντας τη δυνατότητα στον χρήστη να φτάσει εύκολα ακόμα και στα πιο δυσπρόσιτα σημεία του σώματός του. Παράλληλα, απαντώντας στο ζητούμενο για ασφάλεια, αποτελεσματικότητα και ευκολία χρήσης, η νέα συσκευή Ρυθμιζόμενης Έντασης Baygon δίνει τον έλεγχο στον καταναλωτή, καθώς επιτρέπει ρύθμιση υψηλής έντασης για την καταπολέμηση του προβλήματος εντόμου στην αρχή και στη συνέχεια χαμηλότερη ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε σπιτιού για εξοικονόμηση υγρού, αλλά και ρεύματος.

360ο ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Σημαντικό κομμάτι της κατηγορίας, εκτός από τα καινοτόμα προϊόντα, αποτελεί και η επικοινωνία αυτών στο καταναλωτικό κοινό. Ολοκληρωμένες διαφημιστικές καμπάνιες, digital activations, προωθητικές ενέργειες στα σημεία πώλησης, διαγωνισμοί, δράσεις ΕΚΕ, χορηγίες εκδηλώσεων, διαμορφώνουν ένα ολοκληρωμένο πλάνο προώθησης και επικοινωνίας.

Συνεχίζοντας την πορεία των προηγούμενων ετών, και για το 2020, η Vapona έχει ετοιμάσει ένα έντονο πλάνο επικοινωνίας με προσέγγιση 360ο, αξιοποιώντας την ανάδειξη της βασικής ηλεκτρικής συσκευής της σε «Προϊόν της χρονιάς για το 2020», επισημαίνει η Σοφία Λέντζιου: «Θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στο κομμάτι του digital, αλλά και στην τηλεόραση, με ταυτόχρονα προωθητικές ενέργειες τόσο εντός όσο και εκτός καταστήματος».

«Ακολουθώντας τις επιταγές του περιβάλλοντος στο οποίο δραστηριοποιούμαστε, αξιοποιούμε όσο το δυνατόν περισσότερο τα διαθέσιμα μέσα για την υλοποίηση των προωθητικών μας ενεργειών», αναφέρει ο Γεώργιος Κατσικαρώνης: «Έτσι, εκτός καταστήματος έτρεξαν μέσα στη χρονιά τηλεοπτικά σποτ παράλληλα με digital καμπάνια στο διαδίκτυο, αλλά και in-store με promotions, φυλλάδια, κουπόνια & προωθήτριες.

Επιπλέον, για μια ακόμη χρονιά πραγματοποιήθηκε χορηγία των Aroxol Earth Choice στα Παιδικά Χωριά SOS όπου δόθηκε μέρος των εσόδων από την πώληση, στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. Για πρώτη φόρα “τρέξαμε” διαγωνισμό μέσω του sitearoxol.gr με τίτλο “Για νύχτες χωρίς ακάρεα” και οι νικητές κέρδιζαν προϊόντα Aroxol».

«ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΤΑΘΕΡΟΙ ΣΤΙΣ ΑΞΙΕΣ ΤΟΥ BRAND ΚΑΙ ΝΑ ΤΙΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΟΥΜΕ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΑ»
«Η επικοινωνιακή στρατηγική της Vapona στηρίζεται εδώ και χρόνια στην αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητα με την οποία είναι συνυφασμένα τα προϊόντα της. Βασικός πυλώνας είναι η ενημέρωση των καταναλωτών ότι η Vapona προσφέρει ολοκληρωμένη προστασία για όλη την οικογένεια, μέσα και έξω από το σπίτι, αλλά και η εκπαίδευση τους για τη σωστή χρήση των προϊόντων αυτών.

Φυσικά, με το πέρασμα των ετών, καθώς αλλάζουν οι καταναλωτικές απαιτήσεις, προκύπτει η ανάγκη να μείνουμε σταθεροί στις βασικές αξίες του brand, αλλά να ακολουθήσουμε πιο δημιουργικούς τρόπους για να τις επικοινωνήσουμε. Τα προϊόντα μας εξελίσσονται χρονιά με τη χρονιά, αξιοποιώντας τις πιο πρόσφατες καινοτομίες, αλλά και οι καμπάνιες μας αποκτούν πιο μοντέρνα “πνοή” και τοποθέτηση».
Σοφία Λέντζιου, Junior Brand Manager (Insecticides), Henkel Hellas

ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΤΡΟΠΟ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ
«Η SC Johnson προσφέρει προϊοντικές λύσεις για κάθε είδος εντόμου και γνωρίζει την κατηγορία καλύτερα από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία στον κλάδο. Το πλεονέκτημά της είναι ότι κάθε μία από τις τρεις μάρκες της έρχεται να προσεγγίσει με διαφορετικό τρόπο τους καταναλωτές.

Το Baygon απευθύνεται στους καταναλωτές ως ο ειδικός και προσφέρει εξειδίκευση και άμεσα αποτελέσματα, εστιάζοντας παράλληλα στην ευκολία χρήσης και την ασφάλεια. Το Raid και φέτος θα εστιάσει στην πληρότητα του χαρτοφυλακίου του, καθώς πρόκειται για μια μάρκα με διεθνή παρουσία και προϊόντα καινοτόμα και μοναδικά.

Τέλος, τo Autan και φέτος έχει πρωταρχικό σκοπό να φέρει επιπλέον καταναλωτές στην κατηγορία των εντομοαπωθητικών που έως τώρα ήταν διστακτικοί εξαιτίας της δυσάρεστης εμπειρίας χρήσης, της έλλειψης σιγουριάς για την αποτελεσματικότητα των προϊόντων καθώς και της χρήσης χημικών πάνω στο δέρμα, μέσω νέων καινοτόμων προϊόντων».
Λευτέρης Κυριακούλιας, Brand Manager, S.C.Johnson

ΣΕ ΛΑΝΣΑΡΙΣΜΑΤΑ ΚΑΙ MICRO MARKETING ΕΠΕΝΔΥΕΙ ΤΟ AROXOL
«Η στρατηγική μας κινείται πάνω στους ακόλουθους 3 άξονες.
Νέα λανσαρίσματα: Με γνώμονα τις νέες τάσεις που επικρατούν στην αγορά, προτείνουμε συνεχώς νέες λύσεις μέσα από καινοτόμα προϊόντα που έχουν σαν στόχο να ανταποκριθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στις ανάγκες των καταναλωτών που δημιουργούνται. Οι καταναλωτές φαίνονται να αναζητούν όλο και περισσότερο προϊόντα που προσφέρουν αποτελεσματικότητα, ενώ παράλληλα διαθέτουν λιγότερα χημικά και περισσότερα φυσικά/ φυτικά συστατικά, όντας έτσι λιγότερο επιβλαβή για τους ίδιους, με μια πιο “υγιεινή” δράση που δεν προκαλούν αλλεργίες.
Ενίσχυση της υπεροχής της μάρκας κυρίως στα εντομοαπωθητικά, μέσω της καμπάνιας “Aroxol Πάντα Περισσότερα!” και το 2020.
Συνέχεια της συστηματικής εργασίας στα σημεία πώλησης και το micro marketing ανά πελάτη με στόχο τη μεγιστοποίηση των πωλήσεων. Συνέχιση των δυνατών trade ενεργειών».
Γεώργιος Κατσικαρώνης, Brand Manager Aroxol,
Εύρηκα Ελλάς

ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ καταγραφεται Η ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΑΝΑΦΟΡΩΝ ΣΤΑ BRANDS ΕΝΤΟΜΟΚΤΟΝΩΝ
Τις 3.000 πλησίασαν οι αναφορές στα κυριότερα brands εντομοκτόνων, για το χρονικό διάστημα 1/3/2019-29/2/2020, με την πλειοψηφία τους (93%) να εντοπίζεται στο Τwitter.
Στην πρώτη θέση, βρίσκεται το Aroxol (με 996 δημοσιεύσεις και μερίδιο δημοσιότητας 34%) και ακολουθούν τα Teza (29,6%) και Baygon (24,6%). Στην τέταρτη θέση έρχεται το Vapona (7%) και στην πέμπτη το Pankill (3,5%). Το Raid έλαβε μερίδιο δημοσιότητας 1% και λίγο πιο κάτω βρίσκεται το Pyrox. Το brand Sam Loves Betty κατέγραψε 7 αναφορές (0,23%).

Όπως ήταν αναμενόμενο, ο μεγαλύτερος αριθμός αναφορών έγινε κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, καθώς σε διάστημα 3 μηνών καταγράφηκε το 50% των αναφορών όλου του έτους.
Μεγάλος αριθμός δημοσιεύσεων αναφέρεται σε δημοφιλή και διαχρονικά σλόγκαν (π.χ. η κατσαριδούλα Τερέζα). Αξίζει να σημειωθεί ότι η λέξη που εμφανίζεται τις περισσότερες φορές είναι η «κατσαρίδα», καθώς αναφέρεται στο 20% των αναφορών, ενώ η δεύτερη συχνότερη λέξη είναι η «μύγα», που εντοπίζεται στο 13% των αναφορών.

Όλα τα στοιχεία έχουν συγκεντρωθεί και αναλυθεί με το Monitor by Innews (http://innews.gr) για λογαριασμό του MarketingWeek. Το Monitor είναι μια ηλεκτρονική πλατφόρμα αποδελτίωσης, καταγραφής και αξιολόγησης δημοσιευμάτων, από έντυπα (εφημερίδες, περιοδικά), διαδίκτυο (ειδησεογραφικά sites, blogs, forums) και Έλληνες χρήστες social media.