Διαχρονικά, η θέση των γυναικών στο marketing και στην επικοινωνία έχει υπάρξει αντικείμενο πολλών συζητήσεων, που, σχεδόν πάντα, παραμένουν συζητήσεις. Σπάνια η πραγματική «δράση» επιχειρεί να σπάσει τα στερεότυπα και η καμπάνια «Like a girl» είναι μια από αυτές τις σπάνιες περιπτώσεις.

Πριν λίγο καιρό, η εταιρεία παιχνιδιών Mattel λάνσαρε τη νέα σειρά της κούκλας Barbie με την επωνυμία «Fashionistas», η οποία διαφέρει αρκετά από τις προηγούμενες. Για πρώτη φορά, η Barbie επιχειρεί να ενσαρκώσει όλους τους τύπους γυναικών, όσον αφορά σε σωματότυπο, απόχρωση επιδερμίδας, ύψος και τύπο μαλλιών. Για μια κούκλα που επί περίπου 60 χρόνια διαθέτει την πιο λεπτή μέση-δαχτυλίδι στον κόσμο, ξανθά μαλλιά και εξωπραγματικές αναλογίες ποδιών, οι σημερινές «Fashionistas» είναι αν μη τι άλλο, μια σημαντική αλλαγή. Ακόμη και αν συμφωνήσουμε με όσους θεωρούν την κίνηση αυτή της Mattel ως ένα απλό τρικ εντυπωσιασμού, αποτελεί σίγουρα μία πρώτη μετάβαση από τη θεωρία στην πράξη. Και δεν είναι η μόνη.

Η λίστα με τις εταιρείες που επιχειρούν να σπάσουν τα στερεότυπα της εμφάνισης, αλλά και να αγκαλιάσουν τη διαφορετικότητα μέσα από τα προϊόντα τους, διευρύνεται όλο και περισσότερο. Πρόσφατα, η Lego παρουσίασε μία καινούργια φιγούρα που θα συνοδεύει το παιχνίδι της «Fun in the Park», το οποίο θα λανσαριστεί τον Ιούνιο: Ένα αγοράκι σε αναπηρικό καρότσι. Κάποιοι σίγουρα ξαφνιάζονται και θεωρούν άστοχη μια τέτοια κίνηση. Είναι φυσικό. Σύμφωνα με τους ειδικούς, έχουμε «εκπαιδευτεί» στην τέλεια εικόνα των παιχνιδιών. Όπως επίσης και των φωτομοντέλων. Ή των διαφημίσεων. Με την πραγματικότητα γύρω μας να είναι βέβαια εντελώς διαφορετική…

Σε κάθε περίπτωση, τα δείγματα είναι σαφή: Η αγορά επιχειρεί να μετουσιώσει σε πράξη μηνύματα και νέες τάσεις, δοκιμάζει άγνωστα νερά και δοκιμάζεται. Δεν είναι τυχαίος ο τρόπος με τον οποίο σχολιάστηκε από το περιοδικό μόδας Vogue, το λανσάρισμα της καινούργιας Barbie: «Χαιρετίζουμε μία νέα γενιά παιδιών, που θα μεγαλώσουν με σημείο αναφοράς έναν περισσότερο διευρυμένο και περιεκτικό ορισμό της ομορφιάς, καθώς και με την υγιή αυτοεκτίμηση που έρχεται μαζί του»… Μένει λοιπόν να δούμε εάν, τα μοντέλα που θα φιγουράρουν στη Vogue σε 10 χρόνια από τώρα -όταν τα σημερινά 8χρονα κορίτσια θα είναι ενήλικες γυναίκες-, θα εξακολουθούν να μοιάζουν στην Barbie του 1960, ή σε κάποια από τις πιο γήινες, φυσικές εκδοχές της…