Πολίτες, επιχειρηματίες, marketers… Όλοι μας βρισκόμαστε μέσα σε μία «καταιγίδα».

Ενάντια στη θέλησή μας. Μία «καταιγίδα», η οποία μαστίζει τη χώρα μας, το ίδιο μας το σπίτι. Και το μέλλον εξαρτάται από εμάς και από κανέναν άλλον. Τι πρέπει να κάνουμε; Αυτά είναι μερικά «Do’s» και «Dont’s» για όλους εμάς τους marketers που βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την «καταιγίδα» της ελληνικής πραγματικότητας.

Να αφουγκραζόμαστε τον παλμό της κοινωνίας: να είμαστε κοντά στους καταναλωτές. Να παρατηρούμε, να κάνουμε έρευνα, να τους μιλάμε, να αναλύουμε, να αισθανόμαστε…

Να μην υποθέτουμε ότι γνωρίζουμε τι συμβαίνει: ούτε οι ίδιοι οι καταναλωτές δεν ξέρουν τι τους συμβαίνει. Πώς θα μπορούσαμε, λοιπόν, εμείς;

Να καινοτομούμε: να επιδιώκουμε καινοτομίες λειτουργικές, ενδιαφέρουσες, οι οποίες θα βασίζονται σε insights και θα έχουν ως στόχο να βελτιώσουν τη ζωή των καταναλωτών.

Να μην μένουμε αδρανείς: αν δεν κάνουμε κάτι, αν δεν δοκιμάζουμε πράγματα, στην… καλύτερη περίπτωση θα βγούμε χαμένοι.

Να αποτελούμε μέρος της συζήτησης: να είμαστε εκεί. Να ακουγόμαστε. Να έχουμε άποψη. Ενδιαφέρουσα, φρέσκια. Να είμαστε μοναδικοί. Να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες, ώστε τωρινοί και δυνητικοί πελάτες να θυμούνται πρώτα το brand μας και όχι αυτό του ανταγωνιστή μας.

Να μην χώνουμε το κεφάλι μας μέσα στην άμμο και να μην προσποιούμαστε ότι έφτασε το τέλος: παρά την κρίση, υπάρχει ακόμα μία αγορά εκεί έξω. Ο κόσμος εξακολουθεί να καταναλώνει. Λιγότερο, αλλά καταναλώνει. Και μιλά για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας. Άρα, ας φροντίσουμε να τα προβάλλουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Να αποκτήσουμε εμμονή με τον κανόνα 20/80 του Μάρκετινγκ: να είμαστε, όμως, αδυσώπητοι και μεθοδικοί ταυτόχρονα. Να βρούμε τον τρόπο να ανακαλύψουμε ποιο 20% του budget μας δεν οδηγεί σε πωλήσεις και είτε, να το κατευθύνουμε αλλού ή να το κόψουμε. Και να δούμε ποιο 20% της δαπάνης μας είναι υπεύθυνο για το 80% των αποτελεσμάτων.

Να μην θεωρούμε χαμένα λεφτά κάθε ευρώ που επενδύουμε στο brand μας: Ναι, τα χρήματα προς επένδυση έχουν περιοριστεί, ωστόσο… κανένα παιδί δεν επιβιώνει χωρίς φαγητό και νερό.

Να «αγκαλιάσουμε» τις νέες ευκαιρίες που αναδύονται: Νέα Μέσα, sites κοινωνικής δικτύωσης, εξαγωγές, νέες αγορές, νέες προσπάθειες, νέα σημεία επαφής…

Να μην στοχεύουμε σε λάθος κοινά: να μάθουμε πού ακριβώς και για πόση ώρα, και με τι διάθεση περνούν τον χρόνο τους οι καταναλωτές. Τι είναι αυτό που τους κεντρίζει το ενδιαφέρον και τι είναι αυτό που επιζητούν;

Πρέπει να είμαστε εκεί που συχνάζουν και μην περάσουμε απαρατήρητοι.

Να επανεξετάσουμε την «εξίσωση» σε ό,τι αφορά ζητήματα όπως η τιμολογιακή πολιτική και το μείγμα προωθητικών ενεργειών. Τα πράγματα έχουν αλλάξει άρδην…

Να μην μείνουμε προσκολλημένοι στις τιμές παρελθόντων ετών:  τα δεδομένα είναι διαφορετικά. Σε εποχές κρίσης, στο επίκεντρο βρίσκεται το λεγόμενο «out-of-pocket», δηλαδή πόσα λεφτά βγαίνουν τελικά από την τσέπη του καταναλωτή. Οι καταναλωτές σας εξακολουθούν να αναγνωρίζουν τις αξίες, την ποιότητα, τις προσιτές απολαύσεις, και είναι διατεθειμένοι/ες να τις ζήσουν.

Ας τους δώσουμε, όμως, την ευκαιρία να τις απολαύσουν δίχως να νιώθουν φτωχοί συγγενείς.

Να είμαστε ανοιχτόμυαλοι και να έχουμε την έμφυτη περιέργεια ενός παιδιού: κάθε μέρα είναι ένας νέος διαφορετικός κόσμος.

Που, εν τέλει, μας αναζωογονεί και μας γεμίζει με ενέργεια. Γιατί κάθε μέρα ξημερώνει ένας ολοκαίνουργιος κόσμος.

Να μην διανοηθούμε να πιστέψουμε ότι ξέρουμε τα πάντα: κανείς δεν ξέρει τι στο καλό θα συμβεί. Σοφός είναι αυτός που χρησιμοποιεί ορθές μεθόδους προκειμένου να προσεγγίσει τις αναδυόμενες αλήθειες. Του σήμερα και του αύριο. Και αυτός που έχει το ανοιχτό μυαλό να «διαβάζει» τα ευρήματα και να τα μετατρέπει τακτικά σε συμπεράσματα για την επόμενη μέρα.

Να διατηρήσουμε την καλή διάθεση και την ελπίδα. Είναι μεταδοτικά.

Να μην απελπιστούμε. Δυστυχώς, μεταδοτική είναι και η απογοήτευση. Και το τελευταίο, στο οποίο θα επιτρέψουμε στον εαυτό μας, στην εταιρεία μας και στην επιχειρηματικότητά μας, θα είναι να χάσουμε αυτήν τη «μάχη».

Ας απολαύσουμε, τουλάχιστον τη διαδρομή. Και να διδαχτούμε από όλα όσα βιώνουμε, να γίνουμε λίγο πιο σοφοί. Και κάτι τελευταίο: να παρακολουθούμε τα τοπικά νέα, όμως να διατηρήσουμε την ψυχραιμία μας. Ας κάνουμε ένα διάλειμμα από την καθημερινότητά. Ας διαβάσουμε βιβλία, ας παίξουμε ένα επιτραπέζιο. Ας χουζουρέψουμε στο κρεβάτι. Ας σταθούμε και ας απολαύσουμε τη φύση. Να βγούμε για έναν περίπατο και ας απολαύσουμε την ηρεμία που επικρατεί όταν δεν υπάρχουν αυτοκίνητα στον δρόμο.

Πρέπει να κρατήσουμε ζωντανό τον «άνθρωπο» μέσα μας. Ως πυξίδα. Προσωπικά, και επαγγελματικά. Ως άνθρωποι, και ως Marketers.

Γιατί μόνο έτσι θα κάνουμε «riding on the storm». Enjoy the Ride.

* Η Έλενα Μαθιού είναι Συνιδρύτρια και Διευθύνουσα Σύμβουλος της WIZZARD- from Wisdom to Magic