Η Έφη Χατζηγιαννοπούλου-Bersoux είναι founder της GrowthGirls, ενός δυναμικού Growth Marketing Agency fueled by female power, το οποίο μέσα στα 3 χρόνια λειτουργίας του έφτασε να έχει πελάτες Fortune 500 εταιρείες.

Με καταγωγή από τη Θεσσαλονίκη, όπου και έκανε το ξεκίνημα της καριέρας της στο marketing, η Έφη Χατζηγιαννοπούλου-Bersoux βρίσκεται εδώ και χρόνια στο Λονδίνο. Η εξειδίκευση της GrowthGirls έγκειται στο να αναλαμβάνει ολιστικά το growth των εταιρειών και το μότο της είναι «Η αλήθεια βρίσκεται στα νούμερα» (The truth is in the numbers).

MW: Ποια είναι η άποψή σας για το marketing scene στην Ελλάδα;

Έφη Χατζηγιαννοπούλου-Bersoux: Η GrowthGirls έχει έδρα στο Λονδίνο και μεγάλο μέρος των έργων που αναλαμβάνει είναι διεθνή αλλά δραστηριοποιείται έντονα και στην Ελλάδα. Όπως το βλέπω, αυτή ερώτηση έχει δύο σκέλη: την άποψή μου για «marketing στην Ελλάδα» και για τους «Έλληνες marketers».

Στην ελληνική αγορά σε γενικές γραμμές τα μεγέθη είναι μικρά. Η αγορά είναι περιορισμένη, τα marketing budgets είναι χαμηλά και όταν θέλεις να κάνεις «μεγάλα» πράγματα η Ελλάδα βάζει ένα ταβάνι πάνω από το κεφάλι σου. Συγχρόνως, η Ελλάδα ακολουθεί τις εξελίξεις αργά και έχει ακόμη πολλά στεγανά που βάζουν πολλά εμπόδια στο να κάνεις καινοτόμο marketing at scale.

Για να μιλήσω για τους Έλληνες marketers, θα απαντήσω βιωματικά. Η γενιά μου γαλουχήθηκε μέσα στην αβεβαιότητα. Προσωπικά, η εποχή της κρίσης με βρήκε στο ξεκίνημα της καριέρας μου στην Ελλάδα. Όταν αντί να σκέφτεσαι το επόμενο βήμα της καριέρας σου, σκέφτεσαι πως να παρακάμψεις τα εμπόδια των capital controls για να κάνεις τη δουλειά σου, διαμορφώνεσαι ως επαγγελματίας ανάλογα. Έτσι, προτεραιότητά μου έγινε να ορμάω στο άγνωστο και να βρίσκω λύσεις στα πιο περίπλοκα προβλήματα και όχι οι προσωπικές μου φιλοδοξίες.

Όταν λοιπόν διαμορφώνεις την προσωπικότητά σου σε ένα περιβάλλον αβεβαιότητας, σαν επαγγελματίας εντυπώνεται μέσα σου η ευελιξία, η ταχύτητα και η τόλμη. Όμως, σου αφήνει και ένα hungry mindset και ένστικτα επιβίωσης και ανταγωνισμού. Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά σε ένα διεθνές περιβάλλον γίνονται ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, αρκεί να τα αξιοποιήσεις σωστά και να μην γίνεις έρμαιό τους.

Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας ενός marketing agency, ειδικά στο ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον;

Για τη GrowthGirls αυτό που πιστεύω ότι κάνει τη διαφορά είναι ο ενθουσιασμός που έχουμε για κάθε έργο, η ειλικρίνεια και η «καλοσύνη». Μπορεί να ακούγεται κάπως μελό, ειδικά όταν το λέει μια data-driven marketer, αλλά όταν βάζεις «καλοσύνη» σε όλα τα επίπεδα του τρόπου που δουλεύεις, από την επικοινωνία μεταξύ της ομάδας στο τι θα δει ο τελικός αποδέκτης της δουλειάς σου, δημιουργείς έναν αδιαπέραστο θόλο «ομορφιάς» και αισιοδοξίας που βοηθάει να έχεις συνέπεια, αντοχή και καθαρό νου που είναι απαραίτητα για να έχεις επιτυχία σε κάτι τόσο μαχητικό όσο το growth marketing.

Ποιο είναι το working model της GrowthGirls;

Η GrowthGirls ακολουθεί το fully remote working model, με meetups της ομάδας για σκοπούς bonding και για workshops.

Με το remote working model θα μπορούσες να εργάζεσαι από οπουδήποτε. Γιατί στο Λονδίνο;

Την εποχή που καθιερώθηκε το remote working πολλοί marketers μετακινήθηκαν σε περιοχές όπως η Ταϋλάνδη, ψάχνοντας έναν πιο ευχάριστο τρόπο ζωής από αυτόν που προσφέρουν οι πόλεις και ίσως και χαμηλότερο κόστος ζωής. Προσωπικά αυτή την επιλογή δεν θα την έκανα και έχει να κάνει με το πού θέλω να τοποθετούμαι στην αγορά. Ένας marketer πρώτης γραμμής χρειάζεται παραστάσεις. Και δεν εννοώ φοίνικες και ανανάδες. Εννοώ την ποικιλία των παραστάσεων που μόνο τα μεγάλα διεθνή οικονομικά κέντρα του κόσμου μπορούν να σου προσφέρουν. Επίσης, δεν επιθυμώ να απομονωθώ. Ως introverted άνθρωπος, ο σκοπός που είμαι στο Λονδίνο δεν είναι το networking (το οποίο μοιραία γίνεται και αυτό) αλλά το να είμαι «εκεί που γίνονται τα πράγματα», όσο δύσκολο και αν είναι το να καθιερωθείς στις πιο ανταγωνιστικές αγορές του κόσμου.

H σχέση μου με την Ελλάδα όμως παραμένει δυνατή και επειδή αγαπάω τη χώρα μου, βρίσκω μεγάλη ικανοποίηση που είμαστε σε θέση να εφαρμόζουμε την εμπειρία και την τεχνογνωσία που μας δίνουν τα διεθνή έργα στα ελληνικά μας projects αλλά και να την μεταλαμπαδεύουμε μέσω του Growth Hacking Αcademy σε ατομικό επίπεδο αλλά και μέσω των ενδοεταιρικών courses που παρέχουμε μέσω του Growth Hacking University.

Τι κάνει τον καλό marketer;

Είναι πολλά! Μιλάμε για ένα σύνθετο επάγγελμα και ρόλο. Ωστόσο θα ήθελα να επικεντρωθώ σε αυτά που καμιά φορά προσπερνούμε ως «απλά» ή και «αυτονόητα», ενώ είναι ακριβώς το αντίθετο. Πιστεύω πως τον καλό marketer τον κάνει «η ζωή». Τα εφόδια τα αποκτάς στον ελεύθερο χρόνο σου, όχι στο γραφείο. Στο γραφείο θα αποκτήσεις τα τεχνικά skills και τα εργαλεία. Αυτά από μόνα τους δεν σε κάνουν marketer, όπως και το να έχεις πινέλα και μπογιές δεν σε κάνουν καλλιτέχνη.

Το περιβάλλον στο οποίο κινούμαστε, τα χόμπι μας, οι παρέες μας, η φύση, η τέχνη, όλα αυτά αποθηκεύονται στον εγκέφαλο μας και μετουσιώνονται σε δημιουργικότητα και έμπνευση. Και μπορείς να τα βρεις στα πάντα, αρκεί να παρατηρείς. Δεν χρειάζεται να πας υπερατλαντικό ταξίδι. Μπορείς να μάθεις πολλά από τον τρόπο που πουλάει o πωλητής την ντομάτα στη λαϊκή. Αρκεί να μην χρησιμοποιείς πτυχία και διπλώματα ως παρωπίδες και να μην είσαι οχυρωμένος στην κοινωνική φούσκα που έχει ο καθένας μας.

Ποια είναι το πιο απαιτητικό κομμάτι του να είσαι marketer;

Θα μπορούσα να απαντήσω τα συνηθισμένα… Ξενύχτια, ανταγωνισμός, ανάγκη για συνεχή εξέλιξη. Όμως δεν διαφέρει ως προς αυτά τα κομμάτια με άλλα επαγγέλματα. Τελικά δεν έχει σημασία το επάγγελμα αλλά το πως επιλέγεις να ασκείς το κάθε επάγγελμα.

Μεγαλώνοντας είχα στο περιβάλλον μου δικηγόρους και όταν ήμουν μικρή αυτό ήθελα να γίνω. Με ρώτησαν λοιπόν «θα υπερασπιζόσουν έναν εγκληματία;». Επειδή με συνέπαιρνε η μαχητικότητα του επαγγέλματος, με το παιδικό μου μυαλό απάντησα «Ναι, θα χρησιμοποιούσα κάθε μέσο, ακόμη και ψέματα, ώστε να κερδίσω και να μην μπει φυλακή». Μου απάντησαν τότε πως η δουλειά μου δεν θα ήταν να λέω ψέματα. Θα έπρεπε να καταλάβω τον εγκληματία για να μπορέσω να τον εκπροσωπήσω με τον τρόπο που ο ίδιος δεν μπορεί. Να πείσω στο δικαστήριο για τα καλά στοιχεία του χαρακτήρα του, να εξηγήσω εκ μέρους του την κατάσταση που τον οδήγησε εκεί, κ.λπ. Ήμουν στο δημοτικό ακόμη αλλά αυτή η κουβέντα έμεινε στη μνήμη μου.

Πιστεύω το ίδιο για τον τρόπο που θέλω να ασκώ το marketing. Αν θέλεις να «εκπροσωπείς» αποτελεσματικά όλους σου τους πελάτες, με το εύρος των ειδικών αντικειμένων τους, αναγκαστικά πρέπει αν είσαι «πολυεπιστήμονας», το οποίο συνεπάγεται κατάκτηση της γνώσης όχι μόνο σε οριζόντιο επίπεδο αλλά και σε βάθος. Αν για παράδειγμα αναλαμβάνεις να προωθήσεις τα προϊόντα μιας αυτοκινητοβιομηχανίας, δεν αρκεί να μάθεις για «άμαξες», πρέπει να ξέρεις και στοιχεία μηχανολογίας. Και αν αυτό θεωρείται δύσκολο, είναι αδιαμφισβήτητα άχαρο το να παρατηρείς το αντίθετο: το πασάλειμμα της γνώσης και την προχειρότητα.

Όσο για την ειλικρίνεια, αντίθετα με αυτό που πιστεύει κάποια μερίδα του κόσμου, η δουλειά μας δεν είναι να λέμε ψέματα και να πουλάμε φύκια για μεταξωτές κορδέλες, ακόμη και όταν πουλάμε τις δικές μας υπηρεσίες. Βασική μου αρχή σε ότι κάνω είναι η «αλήθεια». Στο πώς προωθώ τα έργα, στη σχέση μου με τους πελάτες και την ομάδα μου, στην αυτοκριτική μου. Αυτό από μόνο του δημιουργεί παραπάνω απαιτήσεις από τον ρόλο σου. Ειδικά σε ένα επάγγελμα που έχει πολλά «κρυφά» σημεία.

Σε αυτό το σημείο να πω πως είναι εξαιρετική πολυτέλεια να επιλέγεις τους πελάτες σου και να πιστεύεις στα αλήθεια αυτό που προωθείς και νιώθω ευγνώμων που μπορώ να το κάνω σε μεγάλο βαθμό.

Πώς βλέπετε την εισβολή του AI στον χώρο του marketing;

Τόσο το AΙ όσο και διάφορα εργαλεία που απλοποιούσαν εργασίες υπάρχουν εδώ και χρόνια, δεν είναι κάτι καινούργιο. Είναι λοιπόν μια φυσική εξέλιξη που προσωπικά όχι απλά δεν με τρομάζει αλλά με ενθουσιάζει, γιατί θα πάει μπροστά όχι μόνο αυτό τον κλάδο αλλά όλους! Άλλωστε, βρίσκομαι και στο board σχετικής startup. Το δίλημμα δεν είναι αν είναι «φυσική ή τεχνητή» η νοημοσύνη αλλά η «ευφυής ή αφελής» χρήση της.

Τι συμβουλή θα δίνατε στους νέους marketers;

Να παράγουν νέα γνώση, να μην αρκούνται στο να αναπαράγουν την υπάρχουσα.