Τις εποχές άλλωστε εκείνες, δεν ήταν καλά-καλά στα μέρη μας γνωστός ο όρος Search Engine Optimization, ενώ συνολικά τo Search Marketing έψαχνε ακόμα τα βήματά του – πού καιρός λοιπόν και μυαλό για ένα ακόμα Opt; Τον Αύγουστο όμως του 2006 ο Rohit Bhargava μέσα από Blog του σχεδόν με υποχρέωσε να ασχοληθώ πιο σοβαρά με το θέμα, έστω και για ακαδημαϊκούς λόγους.

Όπως καταλαβαίνετε το θέμα τότε αφορούσε κυρίως στις αλλαγές στα sites προκειμένου να εμφανίζονται περισσότερο σε blogs pod acts και vlogs (video blogs) με σκοπό -τελικά- την καλύτερη ανίχνευση από την Google. Με άλλα λόγια το SMO τότε έμοιαζε περισσότερο με παρακλάδι του SEO παρά με κάτι αυτόνομο. Έτσι οι 5 τότε βασικοί κανόνες αφορούν στο linkability και την αύξηση αυτού, την ευκολία για tagging και bookmarking, την «ανταμοιβή», τις δυνατότητες «traveling» που είχε ή που συχνότερα δεν είχε το περιεχόμενο και φυσικά τη λογική του mashup.

Στο μεταξύ ο καιρός πέρναγε. Στα μέσα του 2007 η Forrester Research παρουσίασε για πρώτη φορά μία κατηγοριοποίηση των χρηστών στα SNSs σε μία σειρά ερευνών με τίτλο Social Technographics. Λίγο πριν το καλοκαίρι του 2008, το Twitter δεν είχε «συστηθεί» ακόμα στους έλληνες χρήστες (τότε κάναμε όλοι τα πρώτα σχετικά δημοσιεύματα) και το Facebook αριθμούσε μόλις 410.000 χρήστες (σύμφωνα με στοιχεία του Facebook). Α, ναι. Στη μόδα ήταν ακόμα το Second Life και οι αναζητήσεις για εικονικούς κόσμους. Ειλικρινά, δεν έχω την παραμικρή διάθεσή για κείμενα γεμάτα αναμνήσεις και εκτός αυτού δεν μπορώ να θεωρήσω «ιστορία» τα γεγονότα μόλις 4-5 χρόνων. Διαβάζοντας όμως ότι το SMO είναι κάποιος καινούριος όρος, αναγκάζομαι να κάνω τις απαραίτητες επισημάνσεις. Καινούργιος σε καμία περίπτωση όπως καταβαίνετε δεν είναι. Αφορά όμως πλέον σε διαφορετικά πεδία. Ναι πάλι η βελτιστοποίηση είναι το ζητούμενο. Και ναι και σήμερα δεν είναι απλά τα πράγματα (όπως δεν ήταν και τότε).

Να πάμε ένα βήμα παρακάτω; Να πάμε. Τα Likes που λέγαμε τις προάλλες τα θέλουμε μόνο για να «έχουμε να λέμε» ή και για να εμφανίζονται τα posts μας στις «Σημαντικότερες ειδήσεις» των φίλων μας; Οκ την ξέρουμε όλοι την απάντηση. Αφού λοιπόν την ξέρουμε ας πάμε στο πραγματικό SMO σιγά-σιγά και ας ψάξουμε για τα Unlikes και για τα μυστικά του «Edgerank». Ναι είναι ο αλγόριθμος που μετρά το πόσο σημαντική ή ενδιαφέρουσα είναι μια είδηση για έναν χρήστη. Και αναλόγως του την εμφανίζει.