Οι χειμερινές εκπτώσεις ολοκληρώθηκαν τυπικά πριν μερικές εβδομάδες και, εν μέσω της οικονομικής ύφεσης, για άλλη μία φορά η ανταπόκριση των καταναλωτών χαρακτηρίστηκε απογοητευτική. Μάλιστα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, ο τζίρος κυμάνθηκε πτωτικά κατά 30-35% σε σχέση με την αντίστοιχη εκπτωτική περίοδο του 2011.

Κι όμως, παρά το γεγονός ότι η αγοραστική δύναμη των Ελλήνων έχει περιοριστεί σημαντικά, υπάρχει και ένας κλάδος του λιανεμπορίου, ο οποίος, σαν το… γνωστό γαλατικό χωριό, αντιστέκεται σθεναρά. Ποιος; Μα φυσικά το ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο, παρά τις δύσκολες συνθήκες, καταφέρνει χρόνο με τον χρόνο να ακολουθεί ανοδική πορεία. Όπως αποκαλύπτει η ετήσια έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (Eltrun) για την καταγραφή της συνολικής αγοράς B-C στην Ελλάδα, το 2009 οι έλληνες online καταναλωτές υπολογίζονταν στους 700.000 και το ύψος των online συναλλαγών είχε φτάσει τα 0,8 δισ. ευρώ.

Μόλις δύο χρόνια αργότερα και, ενόσω η ελληνική οικονομία βρίσκεται πια στο ναδίρ της μεταπολιτευτικής ιστορίας, το eCommerce παρουσιάζει ανάπτυξη που υπερβαίνει το 100%! Και δεν δείχνει σημάδια «κόπωσης». Κάθε άλλο.

Το Marketing Week, θέλοντας να σκιαγραφήσει το φαινόμενο «eCommerce» και να βοηθήσει όσους επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν επιτυχώς στον συγκεκριμένο κλάδο, επικοινώνησε με διακεκριμένα στελέχη της εγχώριας αγοράς και τους απηύθηνε μερικά καίρια ερωτήματα.

Ιδού, λοιπόν, τι μας απάντησαν ο Φώτης Αντωνόπουλος, Ιδρυτής του Oliveshop.gr και Head of Digital Innovation στην ATCOM, ο Κώστας Γεράρδος, e-business & Marketing Manager της Πλαίσιο, και ο Παναγιώτης Γκεζερλής, Σύμβουλος σε θέματα ηλεκτρονικού επιχειρείν και δημιουργός του blog «Be eBusiness» – αξίζει να σημειωθεί ότι ο Π. Γκεζερλής συμμετείχε στην Κριτική Επιτροπή των πρώτων e-volution awards, στα οποία βραβεύτηκαν, μεταξύ άλλων, τόσο το Πλαίσιο όσο και το Oliveshop.

Marketing Week: Οι online συναλλαγές στη χώρα μας αυξήθηκαν το 2011 κατά 35%, φτάνοντας το 1,7 δισ. ευρώ. Εκτιμάτε ότι η ανοδική πορεία θα συνεχιστεί και φέτος; Και αν ναι, αυτό θα συμβεί κυρίως επειδή θα αυξηθεί η συχνότητα που αγοράζουν οι online καταναλωτές ή γιατί θα μεγαλώσει το ποσοστό των Ελλήνων που επιδίδονται σε online αγορές;

Φώτης Αντωνόπουλος: Το θεωρώ δεδομένο ότι θα συνεχιστεί η ανοδική πορεία. Κατά πάσα πιθανότητα και για τους δύο λόγους που επισημάνατε. Σίγουρα, η σημερινή κρίση αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στο εμπόριο, είτε αυτό διεξάγεται offline, είτε online. Εντούτοις, το καταναλωτικό κοινό δείχνει να εμπιστεύεται όλο και περισσότερο τις online αγορές. Έχει ξεπεράσει πια τις όποιες φοβίες είχε για τη χρήση των διαθέσιμων μηχανισμών πληρωμής και έχει συνειδητοποιήσει ότι μπορεί να αποκομίσει πολύ μεγαλύτερο όφελος, καθώς έχει την ευκαιρία να ανατρέξει σε εργαλεία σύγκρισης τιμών και να επιλέξει το προϊόν/υπηρεσία που θέλει, στην πιο χαμηλή τιμή της αγοράς.

Κώστας Γεράρδος: Θα συνεχίσει να αυξάνεται λόγω της όλο και μεγαλύτερης διείσδυσης του Internet. Πάντως, η αύξηση ίσως μετριαστεί. Και αυτό γιατί οι περισσότερες αλυσίδες και τα μεμονωμένα καταστήματα, για να φέρουν κόσμο στο κατάστημά τους, αλλά και αφού το καταφέρουν, για να μη χάσουν την πώληση, κάνουν πολύ δυνατές προσφορές και επιπλέον διαπραγμάτευση στο μαγαζί.

Αυτό, σε συνδυασμό με τις εκποιήσεις που θα γίνονται από μαγαζιά που κλείνουν, θα φρενάρει λίγο τη δυναμική. Ωστόσο, σε καμία περίπτωση δεν θα τη σταματήσει. Διότι το Internet έχει μια δυναμική παγκόσμιου βεληνεκούς και, δεύτερον, γιατί, λόγω της κρίσης, ο κόσμος περνάει περισσότερες ώρες στο σπίτι. Άρα το Internet είναι μια σίγουρη ενασχόληση και εξέλιξη ως κανάλι αγοράς.

Παναγιώτης Γκεζερλής: Σε χώρες, όπως οι ΗΠΑ και η Μεγάλη Βρετανία, οι οποίες πρωτοπορούν στο eCommerce, ο ρυθμός ανάπτυξης φτάνει το 10-15%. Με βάση, λοιπόν, το τι συμβαίνει σε αυτές τις αγορές, θεωρώ ότι στη χώρα μας η αύξηση θα συνεχιστεί τουλάχιστον για τα επόμενα 10-15 χρόνια. Άλλωστε στην Ελλάδα αυτά τα 1.7 δισ. ευρώ είναι ακόμα μόνο το 2% του συνολικού λιανεμπορίου.

Όσο για το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, πιστεύω ότι θα αυξηθούν τόσο η συχνότητα των online αγορών όσο και το ποσοστό των online καταναλωτών. Ένα στοιχείο που με κάνει δε να αισιοδοξώ είναι το γεγονός ότι, σύμφωνα με αμερικανικές μελέτες, η οικονομική κρίση ωφελεί τις πωλήσεις μέσω Internet, καθότι οι καταναλωτές ξοδεύουν περισσότερο χρόνο στο σπίτι και συγκρίνουν τιμές online αναζητώντας ευκαιρίες.


Marketing Week: Αν είχατε τη δυνατότητα να αλλάξετε κάτι στην εγχώρια αγορά του ηλεκτρονικού επιχειρείν, τι θα ήταν αυτό;

Φώτης Αντωνόπουλος: Θα δημιουργούσα ένα Μητρώο ή μια Γραμματεία Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Συναλλαγών, η οποία θα χορηγούσε πιστοποιητικά αξιοπιστίας στα σοβαρά ηλεκτρονικά καταστήματα, προκειμένου να ξέρει τι να εμπιστευθεί ο κόσμος. Επίσης, θα προσπαθούσα να πείσω τις εταιρείες που δημιουργούν λογιστικά προγράμματα να εκσυγχρονιστούν και να αρχίσουν να παράγουν λύσεις και για τα ηλεκτρονικά καταστήματα, ώστε η λογιστική παρακολούθηση τους να είναι πιο γρήγορη και πιο αξιόπιστη.

Κώστας Γεράρδος: To πρώτο θα ήταν το στήσιμο οργανισμών πιστοποίησης ποιοτικής λειτουργίας e-shops, όπου, για να είναι κάποιος πιστοποιημένος, θα πρέπει να έχει τις απαραίτητες υποδομές και ιστορικό σωστής εξυπηρέτησης προς τους πελάτες. Αυτό θεωρώ ότι θα εξασφάλιζε αξιοπιστία στον κλάδο του e-tail, κάτι που σήμερα δεν υπάρχει εξαιτίας της κακής λειτουργίας πολλών online shops.

Το δεύτερο που θα έκανα είναι η οργάνωση διαφημιστικών καμπανιών eCommerce awareness προς τους καταναλωτές. Για να γίνει γνωστό ότι στα περισσότερα ελληνικά sites δεν χρειάζεται να έχεις πιστωτική κάρτα για να κάνεις αγορές μέσω Internet, αλλά και για να μάθουν οι χρήστες τα γενικότερα πλεονεκτήματα αυτού του νέου καναλιού: την ευκολία, τις χαμηλότερες τιμές και τη συνήθως μεγαλύτερη προϊοντική γκάμα.

Παναγιώτης Γκεζερλής: Θα μπορούσα να πω πολλά, όπως η δημιουργία ενός ελληνικού Συνδέσμου eTailers, ελληνικά trustmarks για εγκεκριμένα e-shops και καθιέρωση ενός κώδικα δεοντολογίας στο ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο. Αυτό, όμως, που αισθάνομαι ότι είναι η πρώτιστη ανάγκη στην εγχώρια αγορά ηλεκτρονικού επιχειρείν είναι η εκπαίδευση πάνω σε τομείς Web Analytics, SEO, CPC, Social Media, eCommerce Conversion και e-mail Marketing.

Είναι απίστευτο πόσο μπορεί να ωφεληθεί μέσα σε 10-15 μέρες ένα ελληνικό e-shop εάν εφαρμόσει λίγο A/B testing και εντοπίσει προβληματικά σημεία στο conversion του ή αν μελετήσει κάποια σημαντικά metrics στα newsletter campaigns του.

Marketing Week: Αν ερχόταν ένας δικός σας άνθρωπος και σας έλεγε ότι επιθυμεί να δραστηριοποιηθεί στο ηλεκτρονικό επιχειρείν, ποια θα ήταν η πρώτη συμβουλή που θα του δίνατε;

Φώτης Αντωνόπουλος: Θα τον συμβούλευα, αν μπορούσε, να δραστηριοποιηθεί σε κάτι, με γνώμονα την εξωστρέφεια. Το δυνητικό online καταναλωτικό κοινό στην Ελλάδα, ίσως και να έχει φτάσει τα 3 ή τα 4 εκατομμύρια χρήστες και μπορεί κάποτε να φτάσει μέχρι τα 7, 8 ή και 10 εκατομμύρια.

Όμως, το παγκόσμιο κοινό ξεπερνάει τα 2,5 δισεκατομμύρια κόσμο, οπότε οι συγκρίσεις είναι περιττές. Κατά δεύτερον, θα τον προέτρεπα να χρησιμοποιήσει όσο το δυνατόν περισσότερη τεχνολογία και design. Είναι από τα πιο βασικά χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν το ένα online κατάστημα από το άλλο, μιας και ο επισκέπτης δεν έχει τη δυνατότητα να αγγίξει/χρησιμοποιήσει το όποιο προϊόν, από κοντά.

Κώστας Γεράρδος: Στις εποχές που ζούμε, θα του πρότεινα να εστιάσει σε μία κατηγορία προϊόντων που αποτελεί αναγκαία αγορά για τον κόσμο και να βρει έξυπνους τρόπους να παρέχει τα προϊόντα αυτά φθηνότερα. Να μη στηριχθεί, δηλαδή, σε κάτι που θα αποτελούσε «προαιρετική αγορά» για τον μέσο καταναλωτή. Και βέβαια, όλο το εγχείρημα να στηθεί σε πολύ γερές υποδομές και να λειτουργεί με ουσιαστικό επαγγελματισμό και αξιοπιστία.

Παναγιώτης Γκεζερλής: Θα του έλεγα ότι το eBusiness δεν είναι πλέον φθηνό σπορ. Θέλει σημαντική επένδυση σε ανθρώπους και Marketing, αλλά η απόδοση της επένδυσης, αν αυτή γίνει μελετημένα και στον σωστό κλάδο, θα είναι πολύ υψηλή.

Marketing Week: Υπάρχει κάποια συγκεκριμένη κατηγορία στο ελληνικό eCommerce που εκτιμάτε ότι, μέσα στους επόμενους δώδεκα μήνες, θα παρουσιάσει σημαντικά αυξανόμενη δυναμική;

Φώτης Αντωνόπουλος: Το ελληνικό e-Commerce που δραστηριοποιείται με τις τουριστικές υπηρεσίες –αεροπορικά εισιτήρια, ξενοδοχεία κ.λπ.– πιστεύω ότι θα εξακολουθήσει να αποδίδει πάρα πολύ, μιας και είμαστε μια φύσει τουριστική χώρα.

Τα sites online προσφορών, αν και έχουν κορεστεί σαν αγορά, θα συνεχίσουν να παράγουν κέρδη. Από εκεί και πέρα, πιστεύω ότι η κρίση θα οδηγήσει στη δημιουργία Market Places. Ψηφιακών Εμπορικών Κέντρων, δηλαδή, όπου θα στεγάζονται μικρές επιχειρήσεις που δεν είχαν σκεφτεί ή δεν μπορούσαν παλαιότερα να δραστηριοποιηθούν ηλεκτρονικά.

Κώστας Γεράρδος: Με δυσκολία, εξαιτίας της κάκιστης οικονομικής συγκυρίας, θα έλεγα ότι θα δείξουν δυναμική οι κατηγορίες προϊόντων στις οποίες δεν έχουν γίνει σοβαρές προσπάθειες στο ελληνικό internet. Προσωπικά βλέπω την άνοδο του ρούχου – εταιρίες όπως οι Carouzos, Attrattivo, BSB, Toi Moi, Body Talk και άλλες έχουν αρχίσει να βγαίνουν επιθετικά με sites και θα συνεχίσουν και άλλες. Το ίδιο βλέπω στο παπούτσι, τα αθλητικά είδη και τα είδη σπιτιού.

Παναγιώτης Γκεζερλής: Αναμφίβολα η online μόδα, μία κατηγορία που διεθνώς καλπάζει. Στην Αμερική, για παράδειγμα, ο online τζίρος σε e-shops μόδας ξεπέρασε τα 25 δισ. ευρώ. Στη χώρα μας, ο «αγώνας» άρχισε πριν δύο περίπου χρόνια και οι τζίροι είναι ακόμα χαμηλοί. Περίπου στα 30-40 εκατ. ευρώ σε εγχώρια e-shops και 15-20 εκατ. σε διεθνή e-shops. Γίνονται, όμως, μαζικές επενδύσεις σε αυτόν τον τομέα και προβλέπω διπλασιασμό του συγκεκριμένου κλάδου μέσα στο 2012.


Marketing Week: Οφείλουν τα ελληνικά e-shops να διεκδικούν μερίδιο αγοράς στο εξωτερικό ή πιστεύετε ότι, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων που απλώς επιβεβαιώνουν τον κανόνα, είναι πολύ δύσκολη υπόθεση η διεθνής καθιέρωση;

Φώτης Αντωνόπουλος: Δυστυχώς τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Στο κομμάτι των υπηρεσιών υπάρχουν παραδείγματα ελληνικών επιχειρήσεων που τα καταφέρνουν καταπληκτικά. Ακόμα και σε παγκόσμιο επίπεδο. Αλλά μιλάμε για κάτι που δεν έχει ύλη, δεν αποθηκεύεται και έχει μεγάλη ετερογένεια. Από την άλλη, το εμπόριο προϊόντων σε παγκόσμιο επίπεδο απαιτεί ένα πολύ αποδοτικό και εκσυγχρονισμένο σύστημα logistics και μεταφορών, το οποίο, εξαιτίας του πολύ υψηλού κόστους, δυστυχώς, δεν μπορεί να υλοποιηθεί από ελληνική επιχείρηση.

Αν και πραγματικά θα ευχόμουν το αντίθετο, φοβάμαι ότι η διεθνής καθιέρωση θα επιτευχθεί μόνο σε ελάχιστες εξαιρέσεις, και δύσκολα θα γίνει ο κανόνας για ελληνικές επιχειρήσεις που θα θελήσουν να δραστηριοποιηθούν online.

Κώστας Γεράρδος: Οπωσδήποτε πρέπει να το διεκδικούν, αλλά μόνο εφόσον έχουν πολύ αυστηρά τηρούμενες διαδικασίες και υψηλά πρότυπα εξυπηρέτησης. Ειδάλλως, θα «καούν» στις αγορές που θα απευθυνθούν, προτού καν εισέλθουν σε αυτές. Βέβαια και να είσαι σωστός, ένα μεγάλο πρόβλημα της διεθνοποίησης του ελληνικού Internet είναι τα υψηλά κόστη αποστολής των ειδών στο εξωτερικό, όπου δυστυχώς δεν υπάρχουν στον ορίζοντα ενδείξεις ότι αυτά θα φθηνύνουν.

Πάντως, παρά τις όποιες δυσκολίες, το άνοιγμα στο εξωτερικό είναι ένας «φθηνός» τρόπος, σε σχέση με το άνοιγμα φυσικού καταστήματος, για να ξεφύγεις από την πεπερασμένη ελληνική αγορά, με τα γνωστά προβλήματα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή.

Παναγιώτης Γκεζερλής: Όχι μόνο οφείλουν, αλλά πιθανόν να μην επιβιώσουν αν δεν κάνουν κινήσεις προς το εξωτερικό. Και εκεί οι έλληνες eTailers μπορούν να έχουν πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με έναν Γερμανό ή Άγγλο. Θα πρότεινα κατεύθυνση προς την αγορά της Πολωνίας, μία χώρα με πληθυσμό 38 εκατομμυρίων κατοίκων, της οποίας ο online τζίρος ξεπέρασε πέρυσι τα 7 δισ. δολάρια με σημαντική αύξηση σε σχέση με το 2010.

Marketing Week: Ποια τάση ή πτυχή του eCommerce Marketing σας κάνει να αισιοδοξείτε/ανυπομονείτε για την επόμενη μέρα;

Φώτης Αντωνόπουλος: Για αρχή, το Database Marketing. Με προσεκτική παρακολούθηση των στατιστικών δεδομένων μπορούμε να εντοπίσουμε πολύ χρήσιμα insights, να διορθώσουμε λάθη και να αυξήσουμε το δείκτη μετατροπής του επισκέπτη σε πελάτη – το λεγόμενο «Conversion Rate». Επίσης, δηλώνω υπέρμαχος του Loyalty Marketing. Πολλοί έμποροι δείχνουν να ασχολούνται με το πώς θα δημιουργήσουν νέες πωλήσεις, οι οποίες απαιτούν, ωστόσο, πολύ μεγάλο διαφημιστικό κόστος. Αμελούν, λοιπόν, ένα ήδη στημένο πελατολόγιο που έχει δοκιμάσει τα προϊόντα ή/και τις υπηρεσίες τους, και, με μικρό κόστος, μπορεί να επιστρέψει για επαναλαμβανόμενες πωλήσεις.

Κώστας Γεράρδος: Τάσεις του εξωτερικού, όπως το Mobile Marketing, θα αργήσουν πολύ να εδραιωθούν και να φέρουν αποτελέσματα εδώ λόγω της οικονομικής συγκυρίας. Αλλά αυτό που όλοι ευελπιστούμε είναι να εξοικειωθεί ο έλληνας καταναλ ωτής με τις αγορές μέσω Internet και να μην το κάνει αποκλειστικά και μόνο λόγω τιμής, αλλά και λόγω ευκολίας. Επίσης, επειδή η κρίση δεν θα κρατήσει αιώνια, όποιος κάνει καλή και μαζεμένη δουλειά σίγουρα θα αποκτήσει ένα leading edge όταν τα πράγματα στην Ελλάδα καλυτερέψουν.

Παναγιώτης Γκεζερλής: Προσωπικά με συναρπάζουν δύο πράγματα: οι καινοτόμοι τρόποι που μπορεί κάποιος να εφαρμόσει για να συνδυάσει το φυσικό και το ηλεκτρονικό κανάλι πώλησης. Επίσης, ειδικότερα, βλέπω μεγάλη τάση επικέντρωσης στο Behavioral Marketing και τα Social Media, που μπορούν να «απογειώσουν» τους eTailers πολύ γρήγορα και με οικονομικό τρόπο.


Μύθοι & τάσεις στο ηλεκτρονικό επιχειρείν
Ποιοι είναι άραγε οι μύθοι που κυριαρχούν στο ελληνικό ηλεκτρονικό επιχειρείν και ποιες τάσεις ξεχωρίζουν διεθνώς σε ό,τι αφορά στον σχεδιασμό και την ανάπτυξη e-shops; Ο Κυριάκος Κομβοτέας, Chief Operating Officer στην ATCOM, ο Κωστής Παπαδόπουλος, Head of New Business της Lighthouse, και ο Γιώργος Φραγκάκης, Business Unit Director-Performance Marketing στην ForestView, καταθέτουν την άποψή τους.

Marketing Week: Ποιος είναι στις μέρες μας ο μεγαλύτερος μύθος/παρανόηση σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό επιχειρείν στην Ελλάδα;

Κυριάκος Κομβοτέας (ATCOM): Το γεγονός ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει πολύ χαμηλά έξοδα λειτουργίας και ότι ο έμπορος, που ξέρει πάρα πολύ καλά τη δουλειά του, μπορεί να γίνει και τεχνικός διευθυντής του ηλεκτρονικού του καταστήματος. Ναι, μπορούν να γίνουν και τα δύο και, σε μια τέτοια περίπτωση, τα κόστη θα είναι πολύ χαμηλά. Ωστόσο, το πιθανότερο είναι ότι το αποτέλεσμα δεν θα είναι επιτυχές. Το ηλεκτρονικό εμπόριο απαιτεί πολλή τεχνολογία, εξέλιξη και καινοτομία.

Όσοι έχουν, λοιπόν, δίπλα τους έναν τεχνολογικό βραχίονα να τους βοηθάει σίγουρα έχουν πολλές περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας.

Κωστής Παπαδόπουλος (Lightouse): Δεν ειναι τόσο εύκολο να εστιάσει κανείς σε μία και μόνο παρανόηση, θα έλεγα όμως ότι ένα πολύ συχνό φαινόμενο είναι η έλλειψη ενός ολοκληρωμένου business plan σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο. Με άλλα λόγια, πάρα πολλοί επιχειρηματίες πιστεύουν ότι απλά και μόνο η δημιουργία του e-shop θα ανοίξει τις πύλες των πωλήσεων.

Πλέον χρειάζεται μία ολοκληρωμένη στρατηγική σε επίπεδο Marketing, εσωτερικής οργάνωσης και συμφωνιών με προμηθευτές. Ένα e-shop, ανεξάρτητα από το αν ανήκει σε μία υπάρχουσα offline επιχείρηση ή έχει μόνο online δραστηριότητα, είναι από μόνο του μία επιχείρηση, με τους δικούς του πελάτες, το δικό του brand, τη δική του φήμη και επομένως τη δική του στρατηγική.

Γιώργος Φραγκάκης (Forestview): Η εποχή που ένας καλός designer δημιουργούσε ένα διαδικτυακό κατάστημα έχει παρέλθει, όπως επίσης δεν φτάνει η απλή διαδικτυακή παρουσία με δυνατότητα αγοράς. Το online κατάστημα και ο κόσμος που το επισκέπτεται χρειάζονται συνεχή παρακολούθηση και το site συνεχείς αλλαγές και διορθωτικές κινήσεις. Το διαδικτυακό κατάστημα είναι κάτι ζωντανό.

Όπως, για παράδειγμα, σε ένα κατάστημα στην Ερμού θα μας προσεγγίσει ένας πωλητής και θα μας μιλήσει, έτσι και στο Διαδίκτυο έχουμε τη δυνατότητα να απευθυνθούμε σε κάθε έναν που όσοι μας επισκέπτεται. Μάλιστα, τις περισσότερες φορές γνωρίζουμε περισσότερα πράγματα απ’ ό,τι ένας απλός πωλητής για την αγοραστική συμπεριφορά του επισκέπτη.

Η τεχνολογία και τα «Recommendation Services» μας δίνουν τη δυνατότητα, με behavioural targeting, να προτείνουμε σε προσωπικό επίπεδο και σε πραγματικό χρόνο, πληροφορίες και προτάσεις σε κάθε επισκέπτη του site. Η προσέγγιση αυτή έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση πωλήσεων.

Κυριάκος Κομβοτέας (ATCOM): Ο σχεδιασμός των ηλεκτρονικών καταστημάτων δεν έχει διαφοροποιηθεί ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια. Η τάση δείχνει να επικεντρώνεται σε πιο μεγάλες φωτογραφίες και σε ευκολότερους τρόπους πλοήγησης, ενώ σύντομα θα αρχίσει να γίνεται πιο έντονη η χρήση του responsive design. Εκεί που παρατηρούνται σημαντικές αλλαγές είναι στις σελίδες προϊόντων. Πλέον, έχουν πολύ περισσότερο περιεχόμενο, κριτικές χρηστών, social εργαλεία που προσφέρουν ακόμα και εκπτώσεις, εργαλεία σύγκρισης των προϊόντων και πολλά ακόμα καλούδια.

Κωστής Παπαδόπουλος (Lightouse): Λόγω της πληθώρας των μηνυμάτων που δέχεται ο online καταναλωτής και της τεράστιας ποικιλίας προϊόντων και υπηρεσιών που του παρέχονται, πλέον δίδεται τεράστιο βάρος στο digital merchandising και το user profiling. Με άλλα λόγια, οι ιδιοκτήτες των e-shops θέλουν να προβάλλουν στον επισκέπτη τους προϊόντα όσο το δυνατόν πιο σχετικά με αυτά που πιθανόν τον ενδιαφέρουν. Αυτό επιτυγχάνεται με ειδικές τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και «pattern matching», και είναι ένας τομέας που η Lighthouse έχει επενδύσει και τον εξελίσσει συνεχώς μέσω της πλατφόρμας e-commerce «VENDD».

Επίσης, μία άλλη τάση είναι η λογική του «keep it clean & simple», η οποία διέπει τον σχεδιασμό όλων των διεθνών e-shops. Αυτό όμως τα κάνει πολύ απαιτητικά σε επίπεδο αυτοματισμών, γιατί πολλές διαδικασίες πρέπει να γίνονται «αόρατες» χωρίς να επιβαρύνουν τον επισκέπτη με περιττά μηνύματα και επιλογές.

Γιώργος Φραγκάκης (Forestview): Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες εξελίξεις είναι η άμεση σύνδεση του καταστήματος με τη διαδικτυακή επικοινωνία. Με μεγάλα δίκτυα retargeting υπάρχει πλέον η δυνατότητα να απευθύνουμε προσωποποιημένο μήνυμα σε όποιον επισκέφτηκε το site μας και να του μιλήσουμε συγκεκριμένα σε σχέση με αυτό που τον ενδιαφέρει. Το retargeting μπορεί να γίνει όχι μόνο με banner αλλά και με e-mail. Συνολικά βελτιώνει τα αποτελέσματα των πωλήσεων και μειώνει το φαινόμενο της εγκατάλειψης του αγοραστικού καλαθιού.

Διαβάστε στο επόμενο τεύχος του MW την κάλυψη του «3rd Distance Selling & eCommerce Conference».